Permalänk

Grafikkort?

Hej alla
Har en äldre htpc liggandes som jag tänkte fräscha upp så den fungerar till wot.

Nuvarande spec är

MB: Asrock N68 ucc
cpu: AMD Phenom II X4 3.1 GHz
RAM: 4Gb DDR3
Grafik: ASUS HD 5450

Testade installera och köra lite med ovanstående spec, men det var då helt omöjligt, laggade så mycket att det var totalt ospelbart, även
muslagg som fasiken.
Provade i princip alla upplösningar men det var lika illa.

Är det grafikkortet som är totalt värdelöst eller en kombination av cpu,ram och grafik?

Permalänk

Kolla skillnaden mellan ett "vanligt" gtx 569ti och din 5450.
http://www.hwcompare.com/8908/geforce-gtx-560-ti-vs-radeon-hd...

Är helt självklart grafikkortet som är största flaskhalsen. Sen går det ju att kolla på processorn likväl, men huvudpunkten är graffen

Permalänk
Skrivet av Herbert"FWA%/:

Kolla skillnaden mellan ett "vanligt" gtx 569ti och din 5450.
http://www.hwcompare.com/8908/geforce-gtx-560-ti-vs-radeon-hd...

Är helt självklart grafikkortet som är största flaskhalsen. Sen går det ju att kolla på processorn likväl, men huvudpunkten är graffen

ok,,devaju en ***** skillnad,
Om man nu utgår från att jag bara vill lägga ut max 700:- på ett kort som ska funka till wot,,vilket är att föredra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

ok,,devaju en ***** skillnad,
Om man nu utgår från att jag bara vill lägga ut max 700:- på ett kort som ska funka till wot,,vilket är att föredra då?

Kanske ett valfritt radeon 6670?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1888&o=produkt_pris_in...

Bör prestera rätt ok, ca 4ggr snabbare än ditt nuvarande grafikkort:

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6670/22.html

Aningen långsammare än mitt gamla 4850 som började krångla nyligen, fungerade dock utmärkt att köra WoT med innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

ok,,devaju en ***** skillnad,
Om man nu utgår från att jag bara vill lägga ut max 700:- på ett kort som ska funka till wot,,vilket är att föredra då?

Tror ett 6670 är att föredra. ett GT630 har sämre prestanda men kostar mer. ett 640 ligger på samma prestanda men kostar ganska mycket mer.

Av vad jag testat iaf.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Hej alla
Har en äldre htpc liggandes som jag tänkte fräscha upp så den fungerar till wot.

Nuvarande spec är

MB: Asrock N68 ucc
cpu: AMD Phenom II X4 3.1 GHz
RAM: 4Gb DDR3
Grafik: ASUS HD 5450

Testade installera och köra lite med ovanstående spec, men det var då helt omöjligt, laggade så mycket att det var totalt ospelbart, även
muslagg som fasiken.
Provade i princip alla upplösningar men det var lika illa.

Är det grafikkortet som är totalt värdelöst eller en kombination av cpu,ram och grafik?

WoT trycker väldigt hårt på cpun dock, Och använder bara 1 kärna.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk

Radeon hd 6670 är fantastiskt bra för pengen!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat 5850, kostar ca 500kr. För mig fungerar det utmärkt, kan köra alla inställningar på max och ha helt ok fps.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Om begagnat* är ett alternativ så titta sweC marknad. Får du lite mer valuta för pengarna.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

blev ett GT 640 hoppas det räcker.
Även 8 Gb Ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan tillägga att det fortfarande knappt är spelbart.
Vad trottlar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kan tillägga att det fortfarande knappt är spelbart.
Vad trottlar ?

Vet inte exakt vad för cpu du har men kanske klocka den skulle göra lite nytta..
Surt med grafikkortet du köpte då du köpte ett som var lika bra eller sämre än det du redan hade.. Du borde köpt ett begagnat på sweclockers marknad eller ett grafikkort som någon nämnde i tråden

Permalänk
Medlem

hur varm är cpun när du spelar (dem ska vara uppe i max 58 grader innan de börjar klocka ner sig så det laggar för dig ifall den går över det )
kika även upp inställningarna i spelet ta av vsync kika upp smoke effects samt motionblur ifall det finns (spelar inte själv men farsan gör det ) samt minnesanvändning det tar ganska mkt ram för farsan 2.5 gb han sitter dock på dualcore på 2.8 ghz o hd 5770 vilket är ett bättre grafikkort än det du har köpt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

graffa

Skrivet av Jonathanknet:

Vet inte exakt vad för cpu du har men kanske klocka den skulle göra lite nytta..
Surt med grafikkortet du köpte då du köpte ett som var lika bra eller sämre än det du redan hade.. Du borde köpt ett begagnat på sweclockers marknad eller ett grafikkort som någon nämnde i tråden

Vet inte riktigt vad du menar ang grafikkortet men enl nedan..

http://www.hwcompare.com/12884/geforce-gt-640-ddr3-vs-radeon-...

Permalänk
Medlem

Hwcompare säger egentligen inte så mycket då det endast är tekniska data. Ett 640 är ett rent budgetkort för de som vill kunna surfa eller kolla på film. Vill du spela och absolut måste ha ett nytt kort så bör du köpa GTX 760 eller HD radeon 7770. Men som andra sagt, köp ett begagnat så får du MYCKET mer för pengarna. Jag har kört Wot med 4890, 5850 och 6950. All dessa korten driver spelet utmärkt med bra bildkvalitet. Givetvis med mer fps ju kraftfullare kortet är. Men för 500:- får du ett riktigt bra kort i 5850 eller t.o.m 5870 om du har lite tur.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Hwcompare säger egentligen inte så mycket då det endast är tekniska data. Ett 640 är ett rent budgetkort för de som vill kunna surfa eller kolla på film. Vill du spela och absolut måste ha ett nytt kort så bör du köpa GTX 760 eller HD radeon 7770. Men som andra sagt, köp ett begagnat så får du MYCKET mer för pengarna. Jag har kört Wot med 4890, 5850 och 6950. All dessa korten driver spelet utmärkt med bra bildkvalitet. Givetvis med mer fps ju kraftfullare kortet är. Men för 500:- får du ett riktigt bra kort i 5850 eller t.o.m 5870 om du har lite tur.

Jag kör WoT perfekt med ett 6670 och en gammal athlon64x2 4600 60fps med Improved på Medium, High viewdistance m.m... Så att säga att 640 eller 6670 eller liknande inte fungerar är lite dumt.

Skrivet av peckapecan:

Vet inte riktigt vad du menar ang grafikkortet men enl nedan..

http://www.hwcompare.com/12884/geforce-gt-640-ddr3-vs-radeon-...

Nämn vilka inställningar du hade och kolla temperaturerna.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.ru/lab/49944_2/World_of_Tanks_obnovle... (ryska)

Där är senaste WoT 8.0 patchen benchmarkad med en massa grafikkort. Kan dock ej hitta 640. Man kan konstatera att Nvidias kort är mycket snabbare än AMD's generellt. Men senaste patchen gör även spelet MYCKET mer tungdrivet, antagligen för processorn också.

Dom testar även en massa processorer i det testet men jag orkar inte leta reda på resultaten...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

http://www.overclockers.ru/lab/49944_2/World_of_Tanks_obnovle... (ryska)

Där är senaste WoT 8.0 patchen benchmarkad med en massa grafikkort. Kan dock ej hitta 640. Man kan konstatera att Nvidias kort är mycket snabbare än AMD's generellt. Men senaste patchen gör även spelet MYCKET mer tungdrivet, antagligen för processorn också.

Dom testar även en massa processorer i det testet men jag orkar inte leta reda på resultaten...

Nej, Dom optimerade spelet så att det körs lättare. Jag fick en 20-25 mer fps efter 8.0 patchen i jämförelse med 7.5. All fysiken körs på servrarna och den nya renderingen är bättre optimerat.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Nej, Dom optimerade spelet så att det körs lättare. Jag fick en 20-25 mer fps efter 8.0 patchen i jämförelse med 7.5. All fysiken körs på servrarna och den nya renderingen är bättre optimerat.

Ok, cool! Det visste jag inte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Jag kör WoT perfekt med ett 6670 och en gammal athlon64x2 4600 60fps med Improved på Medium, High viewdistance m.m... Så att säga att 640 eller 6670 eller liknande inte fungerar är lite dumt.

Jag har kört Wot på morsans skräpdator med ett 4650 så visst går det, men det är inte särskilt kul. Allt har ju givetvis att göra med vad man vill ha för inställningar och hur stor skärm man har. Har man en 27 tummare så funkar det inte med ett budgetkort tyvärr. Av nån anledning så är wot mycket mer tungdrivet än vad det borde vara. Jag får mer Fps i Battlefield 3 än i wot vilket är helsjukt då ryssarnas grafikmotor inte är i närheten av Frostbite2 med fysik och ljusrenderingar.

Jag får nog bara 45-50 fps i snitt i Wot med 1920x1080 allt på max och HQ AA med ett 6950 2 GB. De andra i klanen får liknande med sämre,samma eller bättre kort. Min senaste uppgradering från 5850 till 6950 gjorde max 5 fps i wot men nästan 30 fps mer i Bf3. Spelet är väldigt konstigt grafikmässigt då det skalar väldigt dåligt med bättre hårdvara. Det flyter iofs väldigt bra ändå, trots relativt låg fps så det spelar inte så stor roll.
Jag hade ändå inte köpt ett budget-grafikkort när man kan få ett beggat high-end kort för samma pengar.

Väldigt intressant dock att Intels cpu:er ger nästan dubbelt så bra prestanda i wot som AMD. Man kanske skulle byta upp sig?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har kört Wot på morsans skräpdator med ett 4650 så visst går det, men det är inte särskilt kul. Allt har ju givetvis att göra med vad man vill ha för inställningar och hur stor skärm man har. Har man en 27 tummare så funkar det inte med ett budgetkort tyvärr. Av nån anledning så är wot mycket mer tungdrivet än vad det borde vara. Jag får mer Fps i Battlefield 3 än i wot vilket är helsjukt då ryssarnas grafikmotor inte är i närheten av Frostbite2 med fysik och ljusrenderingar.

Jag får nog bara 45-50 fps i snitt i Wot med 1920x1080 allt på max och HQ AA med ett 6950 2 GB. De andra i klanen får liknande med sämre,samma eller bättre kort. Min senaste uppgradering från 5850 till 6950 gjorde max 5 fps i wot men nästan 30 fps mer i Bf3. Spelet är väldigt konstigt grafikmässigt då det skalar väldigt dåligt med bättre hårdvara. Det flyter iofs väldigt bra ändå, trots relativt låg fps så det spelar inte så stor roll.
Jag hade ändå inte köpt ett budget-grafikkort när man kan få ett beggat high-end kort för samma pengar.

Väldigt intressant dock att Intels cpu:er ger nästan dubbelt så bra prestanda i wot som AMD. Man kanske skulle byta upp sig?

Först och främst; BigWorld är Australiensk. BigWorld kör spelet på en kärna och Voip m.m på en annan kärna. (Dumt, ja.). Så det är CPU'n som flaskar på allt, kvittar ju vad du har för grafikkort och skärm.

Det är ju klart Intels ger mer prestanda i WoT än AMD eftersom Intel har bättre IPC och snabbare enskilda kärnor. No-Brainer.

Alla gillar inte att köpa saker begagnat heller eftersom man inte får nån garanti med det alls. +Som jag, Har inte tillgång till swecs marknad eftersom jag bor i utlandet. Men ja, Jag ser helt klart din poäng.

PS. jag gav ju dig mina inställningar

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Horribelt att med alla pengar de hovar in och allt skall kosta pengar att de inte kan uppdatera sin 3D motor till något med dagens teknik i.
Själv klockade ja upp CPUn igen till i sign och kan säga att det var länge sedan en övercklockning givit så märkbar skillnad förutom i testprogram.
Många FPS extra blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Horribelt att med alla pengar de hovar in och allt skall kosta pengar att de inte kan uppdatera sin 3D motor till något med dagens teknik i.
Själv klockade ja upp CPUn igen till i sign och kan säga att det var länge sedan en övercklockning givit så märkbar skillnad förutom i testprogram.
Många FPS extra blev det.

Har blivit bättre med nyaste patchen går äntligen laggfritt köra över medium:) Men har klockat lite. Håller mig 60FPS + nu i alla fall.

Hade den bara stött två kärnor hade många fler kunna dra på mer grafik (är inte så krävande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har blivit bättre med nyaste patchen går äntligen laggfritt köra över medium:) Men har klockat lite. Håller mig 60FPS + nu i alla fall.

Hade den bara stött två kärnor hade många fler kunna dra på mer grafik (är inte så krävande).

Ja ditt grafikkort måste göra rätt mycket för dig.
Ligger som oftast över 60 men så finns det ställen där banorna inte är optimerade och då kan det sjunka massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja ditt grafikkort måste göra rätt mycket för dig.
Ligger som oftast över 60 men så finns det ställen där banorna inte är optimerade och då kan det sjunka massor.

Nja, även 5770 klarade av high. Är mer cpu:n som är hindret. Min nya cpu klarar spelet galant tack vare högre ipc och kan klocka. Runt 4,4Ghz för att få flyt på high förut (då med 5770). Nu har jag bara klockat till 3,9Ghz och det funkar bra. Nu kanske graffet inte riktigt orkar över medium (har inte provat och kommer nog inte göra det häller).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja, även 5770 klarade av high. Är mer cpu:n som är hindret. Min nya cpu klarar spelet galant tack vare högre ipc och kan klocka. Runt 4,4Ghz för att få flyt på high förut (då med 5770). Nu har jag bara klockat till 3,9Ghz och det funkar bra. Nu kanske graffet inte riktigt orkar över medium (har inte provat och kommer nog inte göra det häller).

Tja då borde ja ha mer FPS än dig och det verkar det inte som ja har då jag dippar under 60 lite då o då.
Sedan märkte jag en VÄLDIG boost i FPS från ett 5770 mot mitt nuvarande 570gtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja då borde ja ha mer FPS än dig och det verkar det inte som ja har då jag dippar under 60 lite då o då.
Sedan märkte jag en VÄLDIG boost i FPS från ett 5770 mot mitt nuvarande 570gtx.

Jo det gjorde jag med i mer krävande spel som BF 3:) Händer att det dippar under 60 FPS, men är oftast över.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar