CDON:s kundtjänst under all kritik
Ok, jag är inte den som har för vana att kasta skit på företag i öppna forum, men nu är jag så fruktansvärt trött på CDON och deras s.k. kundservice att jag måste få gråta ut lite.
Detta är vad som skett hittills:
2012-10-04: Jag lägger en beställning på två st Samsung S27A95 skärmar a 4000 styck, samt ett gäng datordelar.
Ett par dagar senare hämtar jag ut dem, och upptäcker att hörnet på en av skärmarna är buckligt. Kartongen är oskadad så det verkar vara ett tillverkningsfel. Jag skapar ett ärende hos CDON där jag meddelar att jag vill ha skärmen utbytt och samtidigt vill returnera en CPU-fläkt då den inte passade.
CDON svarar två dagar senare att det "går bra att returnera fläkten" men ignorerar ärendet om skärmen. Jag svarar dem och frågar återigen om skärmen, och de ber då att jag ska skicka in bilder på skadan, vilket jag gör. De bekräftar då att det verkar vara ett tillverkningsfel, och ber mig ringa Samsungs skärmsupport. Väl medveten om att det inte är mitt ansvar att kontakta Samsung gör jag det ändå i hopp om att det ska gå att lösa lite snabbare. Samsung säger dock att de endast ger service på TV-apparater på över 32" och inte kan byta ut saker. De menar att det är återförsäljarens ansvar att byta ut skärmen.
Jag meddelar detta till CDON som svarar följande:
Hej,
Vi kan inte sköta något DOA-support för Samsung skärmar om vi inte skulle ha ett godkännande direkt från Samsung.
Vi kan skicka den till en verkstad men brukar även vara deras skärm-support som hjälper till med det.
De menar då att det skulle vara mitt ansvar att få ett godkännande från Samsung. Till saken hör även att på baksidan av fakturan från CDON står följande att läsa:
Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara skall du kontakta kundservice så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar
Nu är det dessutom så att jag själv arbetar som säljare i en stor svensk elektronikkedja, och jag vet att i princip alla stora tillverkare har en DOA-tid på 10-14 dagar, samsung inkluderat. Och då byter vi ut produkten rakt av utan tjafs så länge allt är med och det är ett tillverkningsfel, det ska inte vara kundens problem att deala med tillverkaren.
Efter ytterligare tjat från min sida gick de iaf med på att felanmäla den genom Samsungs system för TV-apparater. Detta var en vecka sedan, efter det har jag inte hört någonting. En vecka som jag har fått ha en trasig skärm och en massa emballage hemma i lägenheten. Det är väl inte världens undergång, men det CDON inte verkar fatta är att jag har all rätt att lämna tillbaka skärmen enligt distansköplagen eftersom den är i det skick jag fick den och allt emballage är kvar. Vilket jag påpekat för dem utan att få något svar på.
Vad vill jag säga med det här? Jag har handlat hos CDON ett flertal gånger och varit nöjd med priserna och leveranserna, men detta är första gången jag behövt skapa ett ärende pga. skadad vara och jag måste säga att deras kundservice (i åtminstånde det här fallet) är fullständigt värdelös. Inte nog med att de fullständigt skiter i sina egna regler, de försöker dessutom förhala processen och följer inte svensk lag.
Det spelar ingen roll hur attraktiva priser CDON har, i framtiden blir det inga mer köp hos dem för min del.