Datorn startar om efter "starting windows"

Permalänk
Medlem

Datorn startar om efter "starting windows"

Hej swec

Jag har kompis som på något sätt fick sin dator att inte boota som den ska...

den postar och allt men startas om efter "starting windows" fönstret ni vet

så jag undrar vad det kan bero på?

jag har testat med att ha mina minnen i hans och gpu och hårddisk men samma sak. det kommer något jättesnabbt bluescreen efter "starting windows"

något som jag kan testa? kan filma problemet om ni är intresserade

MVH

Permalänk
Medlem

Hade samma problem var tvungen att ominstallera OS fick det efter en Bios update tyvärr låter det som du måste installera om windows

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Hade samma problem var tvungen att ominstallera OS fick det efter en Bios update tyvärr låter det som du måste installera om windows

men jag testade att ha min hårddisk i hans och det funkade inte? men kan ändå göras

Permalänk

Kommer låta heldumt men på min laptop så måste jag dra ur Musen (USB'n alltså) för att den ska starta, annars stannar den på antingen en BIOS-skärm eller den du visade ovan.
(Om någon har en lösning på mitt problem så uppskattas det också haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Kommer låta heldumt men på min laptop så måste jag dra ur Musen (USB'n alltså) för att den ska starta, annars stannar den på antingen en BIOS-skärm eller den du visade ovan.
(Om någon har en lösning på mitt problem så uppskattas det också haha)

Testa bios update, borde fixa ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Kommer låta heldumt men på min laptop så måste jag dra ur Musen (USB'n alltså) för att den ska starta, annars stannar den på antingen en BIOS-skärm eller den du visade ovan.
(Om någon har en lösning på mitt problem så uppskattas det också haha)

hmm ska testa att starta den utan något usb ikopplad

Skrivet av IDX:

Testa bios update, borde fixa ditt problem.

hmm tycker du att detta löser mitt problem också? för hdd och andra saker funkar fint...

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge, funkar det inte där kolla felsäkert läge med command prompt.
Funkar det med command prompt kolla i autoexec.bat på c: efter en rad eller flera med loop i sig, ta då bort alla som har loop i sig.

Permalänk
Medlem

Skulle inte eviltrix förslag hjälpa så skulle jag personligen testa alla vanliga knep, testa att ha ett minne i åt gången (ifall det finns mer än 1 minne), skulle inte det funka så hade jag testat att koppla ur alla kablar från nätagget, sen testa att koppla in igen, fast inte allt. Hoppa över överflödigt bös som inte behövs för en windows start, dvd brännare, extra fläktar etc. Alternativet efter det är att testa annat moderkort (om ni kan), samma gäller andra delar som grafikkort, nätagg etc etc.

Alternativ efter det är, montera ur allt ur chassit och testa datorn på "testbänk". Har ni ingen testbänk så funkar ett skrivbord bra.

Brutal felsökning, jag vet! Det är drygt som fna, men förhoppningsvis så löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

men jag testade att ha min hårddisk i hans och det funkade inte? men kan ändå göras

Har ni allt exakt likadant i era datorer så funkar det prima. Har man olika moderkort, och allt vad det betyder med olika chipsets fuckar det upp sig med att du har andra drivrutiner på din hårdisk än vad polaren har för hårdvara i hans dator.

Prova att starta med felsäkert läge, dvs i dom allra flesta fall så håller du ned, alternativt pluppar på F8 under startsekvensen. Felsäkert läge är typ standard install - drivrutiner. Väldigt basic.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm ska testa att starta den utan något usb ikopplad

hmm tycker du att detta löser mitt problem också? för hdd och andra saker funkar fint...

Det skadar ju inte att testa. Löser det sig är det ju guld, fortsätter problemet får man felsöka datorn brutalare.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att välja "disable automatic restart on system failure" i F8 menyn. Du kanske får en BSOD med ett felmeddelande som säger vad felet är. Googla felkoden och se om det är något du kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Kommer låta heldumt men på min laptop så måste jag dra ur Musen (USB'n alltså) för att den ska starta, annars stannar den på antingen en BIOS-skärm eller den du visade ovan.
(Om någon har en lösning på mitt problem så uppskattas det också haha)

Skrivet av IDX:

Det skadar ju inte att testa. Löser det sig är det ju guld, fortsätter problemet får man felsöka datorn brutalare.

hej igen

jag fick den att fungera det var en defekt intern usb port ^^ den jävelnXD (kanske hjälper någon i framtiden)

men jag såg något konstigt...
det stod att bara 3gb av 4gb minne var användbart... borde inte han ha fullt pga att han har w7 ultimate? dock så är 32bit versionen kanske pga av det eller?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av pEccA-vE:

Du kan testa att välja "disable automatic restart on system failure" i F8 menyn. Du kanske får en BSOD med ett felmeddelande som säger vad felet är. Googla felkoden och se om det är något du kan göra åt det.

skit det där tänkte jag inte på, men det löste sej, var en defekt intern usb port..

Skrivet av lhffan:

Har ni allt exakt likadant i era datorer så funkar det prima. Har man olika moderkort, och allt vad det betyder med olika chipsets fuckar det upp sig med att du har andra drivrutiner på din hårdisk än vad polaren har för hårdvara i hans dator.

Prova att starta med felsäkert läge, dvs i dom allra flesta fall så håller du ned, alternativt pluppar på F8 under startsekvensen. Felsäkert läge är typ standard install - drivrutiner. Väldigt basic.

det där visste jag men var värt ett försöka det är därför man ominstallerar windows när man byter moderkort^^
men det löste sej i alla fall, det var en defekt inter usb port.
men förresten det står att det var bara 3gb av 4gb som var användbart.. kan det bero på att han har w7 ultimate 32bit installerat?

tack

Permalänk