Permalänk
Medlem

Mitt gamla nes står jämte mitt snes, dock under en 42tums full HDtv, Blir lite för upppixlat att köra på sånt, Så om du kan hitta en gammal tjocktv är ju det bättre,

dessutom så använder nes kvadratiskt skärm, alltså dagens widescreentv blir helt svart i kanterna, Så åter igen, tjocktv är bäst för att få maximal retrokänsla.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Fungerar inte lockout chippet så starar konsolen om med 2 sekunders intervall, strömindikatorn blinkar. Ända utvägen för mitt barndoms NES efter en ordentlig rengörning av konsol samt spel vart att göra mig av med lockout chippet. Kan vara bra att veta utifall att rengöring inte hjälper! Spelen jag har till NES är från Bergsala så dom är inte import.

Mja, lockoutchipet resetar konsollen med ett intervall i den häraden om det inte får kontakt med motsvarande chip i kassetten, vilket givetvis kan orsakas av skitiga/oxiderade/allmänt misshandlade släpkontakter i kassettconnectorn. Är det bara de pinsen som har dålig kontakt kommer det hjälpa att använda ovanstående metod, att disabla lockoutchipet i konsollen.

Enligt min erfarenhet är dock inte smuts/korrosion det vanligaste problemet, utan det faktum att pinsen i connectorn blivit plastiskt deformerade efter en massa i- och urtagningar av kassetter, och därmed inte trycker tillräckligt hårt mot kontaktblecken i kassetten för att få tillfredsställande kontakt. Lägg på lite oxid/damm/whatever från några år nere i källaren innan man återupptäckte sin gamla vän, och kontaktproblem är ett faktum.

Det är dock ganska lätt åtgärdat: skruva isär NES:en, plocka loss connectorn från moderkortet (den andra ändan har kontakt med moderkortet på precis samma sätt som den har kontakt med kassetten, det är bara att lossa skruvarna och dra av connectorn från kortet. Sedan kan man ge sig i kast med att böja ut kontaktbecken, en knappnål man böjt till lite i spetsen är ett bra verktyg för ändamålet. Vill man vara riktigt seriös kan man nypa huvudet av knappnålen och stoppa in den i en 0.5mm stiftpenna (jäkligt användbart verktyg vid losslödning av SMD-komponenter också förresten). En liten urmakarmejsel funkar också bra.

Orkar man inte ge sig på att reparera den befintliga connectorn finns det nya ersättningsconnectors att köpa, jag har köpt några styckna här: http://www.nintendorepairshop.com/products/32-Nintendo-NES/63...

Byggkvalitén känns likvärdig med originalconnectorn, och de funkar utmärkt, åtminstone de år jag kört med dem. Man må väl kanske tycka att originalconnectorn inte är någon superbra referensram i och med att den faktiskt gått sönder om man beställer en ersättningsconnector, men det är nog svårt att göra det bättre utan att det blir ganska avancerat, och därmed dyrt. Problemet är designmissen att man trycker ner kassetten för att låsa den i läge, det blir nog svårt att designa en enkel connector som håller för det i längden.

Vill man köpa någon annanstans så är det bara att googla loss, massvis med webshoppar som säljer dem. Ett bra sökargument kunde vara "NES spare cart connector" eller nåt åt det hållet.

Vill man vara riktigt ambitiös, och förhoppningsvis slippa problemet i framtiden, kan man annars rota runt på Ebay och skaffa sig en toploader (som man givetvis måste disabla lockoutchipet på för att köra sina PAL-kassetter)

[Tillägg] Angående att köra NES på modern TV; det ser fördjävligt ut hur man än vrider och vänder på det, då det bästa en NES kan trycka ut är en rätt muggig kompositsignal. Att köra via RF som vissa föreslår här ger ännu risigare bild. Det är tjock-TV som gäller, helt klart, om man nu inte är löjligt ambitiös och moddar sin NES genom att byta ut PPU:n mot dito från en Playchoice-10, som kan trycka ut en RGB-signal. Att lägga vantarna på PC-10-moderkort att sno PPU:n från är dock ingen lätt affär, de var inte direkt vanliga ens back in the days, och de är knappast mer vanliga nu. Sedan kan det ju också debatteras om det inte är lite av ett helgerån att slakta ett sånt kort. Utöver det behöver man ett flashcart eller möjlighet att dumpa/skriva sina NES-carts om man vill spela spelen med originalpalett på sin moddade NES, det är några färger som skiljer sig åt mellan NES PPU och dito i PC-10.

För de flesta är det kort sagt inte värt besväret att försöka få acceptabel bild från en NES på en LCD-TV. Skaffa en tjock-TV och kör med kompositsignal, det ser tillräckligt bra ut, och ger som bonus den rätta nostalgikänslan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mja, lockoutchipet resetar konsollen med ett intervall i den häraden om det inte får kontakt med motsvarande chip i kassetten, vilket givetvis kan orsakas av skitiga/oxiderade/allmänt misshandlade släpkontakter i kassettconnectorn. Är det bara de pinsen som har dålig kontakt kommer det hjälpa att använda ovanstående metod, att disabla lockoutchipet i konsollen.

Enligt min erfarenhet är dock inte smuts/korrosion det vanligaste problemet, utan det faktum att pinsen i connectorn blivit plastiskt deformerade efter en massa i- och urtagningar av kassetter, och därmed inte trycker tillräckligt hårt mot kontaktblecken i kassetten för att få tillfredsställande kontakt. Lägg på lite oxid/damm/whatever från några år nere i källaren innan man återupptäckte sin gamla vän, och kontaktproblem är ett faktum.

Det är dock ganska lätt åtgärdat: skruva isär NES:en, plocka loss connectorn från moderkortet (den andra ändan har kontakt med moderkortet på precis samma sätt som den har kontakt med kassetten, det är bara att lossa skruvarna och dra av connectorn från kortet. Sedan kan man ge sig i kast med att böja ut kontaktbecken, en knappnål man böjt till lite i spetsen är ett bra verktyg för ändamålet. Vill man vara riktigt seriös kan man nypa huvudet av knappnålen och stoppa in den i en 0.5mm stiftpenna (jäkligt användbart verktyg vid losslödning av SMD-komponenter också förresten). En liten urmakarmejsel funkar också bra.

Orkar man inte ge sig på att reparera den befintliga connectorn finns det nya ersättningsconnectors att köpa, jag har köpt några styckna här: http://www.nintendorepairshop.com/products/32-Nintendo-NES/63...

Byggkvalitén känns likvärdig med originalconnectorn, och de funkar utmärkt, åtminstone de år jag kört med dem. Man må väl kanske tycka att originalconnectorn inte är någon superbra referensram i och med att den faktiskt gått sönder om man beställer en ersättningsconnector, men det är nog svårt att göra det bättre utan att det blir ganska avancerat, och därmed dyrt. Problemet är designmissen att man trycker ner kassetten för att låsa den i läge, det blir nog svårt att designa en enkel connector som håller för det i längden.

Vill man köpa någon annanstans så är det bara att googla loss, massvis med webshoppar som säljer dem. Ett bra sökargument kunde vara "NES spare cart connector" eller nåt åt det hållet.

Vill man vara riktigt ambitiös, och förhoppningsvis slippa problemet i framtiden, kan man annars rota runt på Ebay och skaffa sig en toploader (som man givetvis måste disabla lockoutchipet på för att köra sina PAL-kassetter)

[Tillägg] Angående att köra NES på modern TV; det ser fördjävligt ut hur man än vrider och vänder på det, då det bästa en NES kan trycka ut är en rätt muggig komponentsignal. Att köra via RF som vissa föreslår här ger ännu risigare bild. Det är tjock-TV som gäller, helt klart, om man nu inte är löjligt ambitiös och moddar sin NES genom att byta ut PPU:n mot dito från en Playchoice-10, som kan trycka ut en RGB-signal. Att lägga vantarna på PC-10-moderkort att sno PPU:n från är dock ingen lätt affär, de var inte direkt vanliga ens back in the days, och de är knappast mer vanliga nu. Sedan kan det ju också debatteras om det inte är lite av ett helgerån att slakta ett sånt kort. Utöver det behöver man ett flashcart eller möjlighet att dumpa/skriva sina NES-carts om man vill spela spelen med originalpalett på sin moddade NES, det är några färger som skiljer sig åt mellan NES PPU och dito i PC-10.

För de flesta är det kort sagt inte värt besväret att försöka få acceptabel bild från en NES på en LCD-TV. Skaffa en tjock-TV och kör med komponentsignal, det ser tillräckligt bra ut, och ger som bonus den rätta nostalgikänslan

Jag böjde min connector så kraftigt att man inte ens behöver trycka ner kassetten för att den skulle få kontakt. Jag trycker ändå ner för att den skall böjas tillbaka den då jag är orolig att kontaktytan på själva spelen kommer att slitas bort då man tar ut och sätter in dem.

Det är ju så det brukar fungera egentligen, att man bara behöver trycka i spelet, men vad jag förstår så ville amerikanska Nintendo efterlikna en VHS i marknadsföringssyfte, och därmed den sämre designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a544jh:

Jag böjde min connector så kraftigt att man inte ens behöver trycka ner kassetten för att den skulle få kontakt. Jag trycker ändå ner för att den skall böjas tillbaka den då jag är orolig att kontaktytan på själva spelen kommer att slitas bort då man tar ut och sätter in dem.

Det är ju så det brukar fungera egentligen, att man bara behöver trycka i spelet, men vad jag förstår så ville amerikanska Nintendo efterlikna en VHS i marknadsföringssyfte, och därmed den sämre designen.

Mjo, det kan man förstås också göra. Kör enligt liknande princip på en NES jag moddade för några år sedan (slimmade den till halva tjockleken), och det har funkat bra. Kassettvaggan är konstant i nedtryckt läge, även när man skjuter in kassetten. Tror inte du behöver oroa dig för kassetterna, det finns ju gott om spelrum under pinsen i connectorn, och en sådan rasande kraft vinkelrätt mot kontaktblecken på kassetten utövar de ju inte, det är ju bara frågan om tunna plåtbleck

SNES, N64 och de amerikanska toploader-NES trycker du också bara i kassetten i, utan någon mekanism som minskar den påverkan vi snackar om, och där hör man ju aldrig talas om några sådana problem, så varför skulle det du gjort vara sämre?

Om inte annat är det ju lätt att hålla koll på kassetterna. Ser du tecken på slitage kanske det börjar bli dags att omvärdera det hela.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

SNES, N64 och de amerikanska toploader-NES trycker du också bara i kassetten i, utan någon mekanism som minskar den påverkan vi snackar om, och där hör man ju aldrig talas om några sådana problem, så varför skulle det du gjort vara sämre?

De sitter ganska hårt fast, får verkligen rycka ut dem

Permalänk
Medlem

Finns det någon som gett sig på en nesrgbmod? Är ruskigt sugen på att testa. http://etim.net.au/nesrgb/