Bygga tyst/liten/billig filserver

Permalänk

Bygga tyst/liten/billig filserver

Fönstershoppade lite på datorbutiken.com, och slängde ihop följande paket:

VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz+Fläkt 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut LAN Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm)
Original 256Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
Seagate Barracuda IV 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Eye-2831S-B 19" 2U Rackmount ChannelWell ATX 300W ATX

Pris: 5240 inkl.moms + frakt tillkommer

Tänkte använda den som en liten filserver hemma, för att lagra mindre grejor, och sedan bygga ut den vid behov.

Jag vill ha den så tyst, liten och billig som möjligt, OS på burken blir antagligen W2K Server. CD,Floppy har jag redan och Tgb, mus, skärm osv behövs ju inte.

Vad tycker ni om delarna? Eller har ni något bättre förslag?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Dyrt med W2K server. Linux måste bli billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp dig en sånn mini shuttleburk. Två 200 gb:are och en p4:a på cirka 2 ghz. Då har man en vettig liten server.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet, det finns ingen kabel för diskettstation på VIAs moderkort... Kör en shuttle istället...

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Diskettstationen känns överflödigt, det kan kvitta. Dessutom vill jag inte ha nån liten box a'la shuttle, det måste vara rackmonteringsbart.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Mer minne (SDRAM är billigt) och mer HDD, 80GB är inte mkt filserver

Kan du inte köpa 2x120GB WD diskar och raida ? (med raidkort)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Mer minne (SDRAM är billigt) och mer HDD, 80GB är inte mkt filserver

Kan du inte köpa 2x120GB WD diskar och raida ? (med raidkort)

Jupp, kan sträcka mig till att köpa en sticka 256-sdram till. Dessutom så skrev jag att detta skulle vara en _liten_ filserver, som jag kan bygga ut vid behov. Allt handlar om pengar, skulle jag köpa 2st WD 120GB + raidkort skulle min budget överskridas mångfalldigt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv med en sån som server, funkar väl stabilt. Fast det integrerade nätverkskortet och FreeBSD trivs inte så bra ihop, men det spelar väl ingen roll för dig om du ska köra Windows.

Visa signatur

42

Permalänk
Citat:

Kör själv med en sån som server, funkar väl stabilt. Fast det integrerade nätverkskortet och FreeBSD trivs inte så bra ihop, men det spelar väl ingen roll för dig om du ska köra Windows.

Jag har haft mina funderingar kring att använda Red Hat, men det skulle innebära extra huvudbry för min del eftersom Windows är så mycket vänligare mot mitt psyke.

Har du stött på några andra problem som kan vara intressanta att veta?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Bygga tyst/liten/billig filserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Fönstershoppade lite på datorbutiken.com, och slängde ihop följande paket:

VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz+Fläkt 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut LAN Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm)
Original 256Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
Seagate Barracuda IV 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Eye-2831S-B 19" 2U Rackmount ChannelWell ATX 300W ATX

Pris: 5240 inkl.moms + frakt tillkommer

Tänkte använda den som en liten filserver hemma, för att lagra mindre grejor, och sedan bygga ut den vid behov.

Jag vill ha den så tyst, liten och billig som möjligt, OS på burken blir antagligen W2K Server. CD,Floppy har jag redan och Tgb, mus, skärm osv behövs ju inte.

Vad tycker ni om delarna? Eller har ni något bättre förslag?

Om du ska ha en billig, tyst och någolunda liten filserver filserver så är detta mitt recept:

1. Själva servern: Besök en elektronikskrot eller liknande och få tag på en dator, typ minst 486a lr en pentium. Har du långsammare kommer den inte hinna med att skicka filerna. Har du snabbare kommer du behöva aktiv kynling av CPUn (d.v.s. inte tyst). Många nätagg från denna tid är utrustade med temperaturstyrd fläkt -> tyst. Datorn behöver ingen CD-ROM-enhet. Välj en med liten låda.

2. Filhårdvaran i servern: Köp ett PCI IDE raid 0/1 kort. Inte bara för att köra raid om du vill det, men oxå för att datorns mobo nog inte pallar att använda sånna diskar som vi ska ha.
Köp oxå diskar efter behov. Kanske 2x80 lr 2x120 gb IDE diskar??

3. Mjukvaran: Jag skulle nog köra en liten Linux-variant direkt från en floppy (så kan jag flytta runt diskarna som jag vill. Den skulle bara innehålla det som krävs för att köra datorn + samba (stöd för m$nätverk).
Detta bara för att jag råkar kunna linux hyggligt för det här ändamålet. Eftersom du inte verkar vara så inne på linux kanske du vill ha nån *BSD? Jag menar ska man ändå lära sig nåt så är det väl skit i samma vad man lär sig? *BSD anses ju av många vara lite bättre och "elajtare" än linux ;).

SAMMANFATTNING AV KOSTNADER
1 Hårdvara, allt utom hårddiskar + controller: 0 kr
2 Hårddiskar och kontroller: typ 4000 för 2x120 gb raid. Men du kanske inte behöver så mycket? Då blir det ju billigare. Ska du inte ha raidmöjlighet får du kontrollerkortet för 396 kr på db.com och till den kan du ju sätta din Seagate Barracuda IV 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE.
3 Mjukvara: 0 kr W2k server som du var lite inne på kostar väl minst lika mycket som datorn? Flera tusen?

Datorn är nästan ljudlös (förutom diskarna), liten, billig(are), stabil och gör sitt jobb väl.

Fan, det här var en så bra idé så jag blev rätt sugen själv.

Lycka till!

edit: Det här med mjukvaruinstallationen är alltså inget svårt. Det finns färdiga distar som är till för att göra det här som du bara ploppar in i diskettstationen - inget svårt alls.

edit2: Se till att du skaffar en dator med en PCI bus. Annars kommer du uppenbarligen få problem

Permalänk

Vad sägs om en underclockad duron procesor?

Visa signatur

ehum jo jaa. Alla minna inläg anv en viss kryptering. Men krypteringen är lätt att knäcka..... :-) öh felstavingar