Microsoft surface pro - vad tycker ni?
Tänkte försöka samla in lite tankar kring Microsofts surface pro. Personligen väntar jag med spänning för att se vad som händer kring detta "nya" segment av datorer. Har i flera år väntat på en liknande produkt. Dock är jag förvånad över att den inte möts med mera intresse. Tycker det varit en ganska sval diskussion kring pro modellen. Kanske beror det delvis på att MS varit ganska otydliga kring vissa specs som ex. RAM.
Är också osäker på ifall MS valt fel strategi genom att ge nästan samma namn mellan två, i mina ögon, väldigt skilda datorer. Tycker det är en väsentlig skillnad mellan dessa och är osäker på ifall det går hem hos de som är mindre teknikintresserade. Personligen skulle jag anta denna typ av dator måste vara riktigt vass att ha för studier eller i arbetslivet, förutsatt att man enkelt kan lägga den i en docka för att få en större skärm när man verkligen vill jobba.
Personligen tycker jag äntligen en intressant produkt verkar dyka upp på marknaden. Då bortser jag från överlägsna hårdvaruspecifikationer utan ser mera till sättet att använda en dator. Ifall man inte spelar och således troligen behöver en dator med mera kraft under huven så tycker jag MS verkligen kommit med något attraktivt.
Tycker det vore perfekt att ha en "surface pro" liknande apparat som man kan köra i docka (förutsatt detta går med MS surface pro) kopplat till HD skärm och tangentbord + mus. För att enkelt kunna ta med den och ligga i soffan och läsa mm.
Använde en iPad ett tag och den kändes ganska onödig förutom när man ville läsa något. Dock var det irriterande att hitta en intressant artikel på stationära och sedan behöva söka upp den på iPad (visst det finns säkert någon "browser sync" app som gör detta, men varför behöva detta extra steg?).
Idémässigt verkar tangentbordet vara riktigt fint, får se om det fungerar bara rent praktiskt.
Vad tycker ni andra Sweclockare? Någon som känner att detta är den perfekta datorn ifall man inte spelar eller kräver en riktigt vass hårdvara?