Microsoft surface pro - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Microsoft surface pro - vad tycker ni?

Tänkte försöka samla in lite tankar kring Microsofts surface pro. Personligen väntar jag med spänning för att se vad som händer kring detta "nya" segment av datorer. Har i flera år väntat på en liknande produkt. Dock är jag förvånad över att den inte möts med mera intresse. Tycker det varit en ganska sval diskussion kring pro modellen. Kanske beror det delvis på att MS varit ganska otydliga kring vissa specs som ex. RAM.

Är också osäker på ifall MS valt fel strategi genom att ge nästan samma namn mellan två, i mina ögon, väldigt skilda datorer. Tycker det är en väsentlig skillnad mellan dessa och är osäker på ifall det går hem hos de som är mindre teknikintresserade. Personligen skulle jag anta denna typ av dator måste vara riktigt vass att ha för studier eller i arbetslivet, förutsatt att man enkelt kan lägga den i en docka för att få en större skärm när man verkligen vill jobba.

Personligen tycker jag äntligen en intressant produkt verkar dyka upp på marknaden. Då bortser jag från överlägsna hårdvaruspecifikationer utan ser mera till sättet att använda en dator. Ifall man inte spelar och således troligen behöver en dator med mera kraft under huven så tycker jag MS verkligen kommit med något attraktivt.

Tycker det vore perfekt att ha en "surface pro" liknande apparat som man kan köra i docka (förutsatt detta går med MS surface pro) kopplat till HD skärm och tangentbord + mus. För att enkelt kunna ta med den och ligga i soffan och läsa mm.

Använde en iPad ett tag och den kändes ganska onödig förutom när man ville läsa något. Dock var det irriterande att hitta en intressant artikel på stationära och sedan behöva söka upp den på iPad (visst det finns säkert någon "browser sync" app som gör detta, men varför behöva detta extra steg?).

Idémässigt verkar tangentbordet vara riktigt fint, får se om det fungerar bara rent praktiskt.

Vad tycker ni andra Sweclockare? Någon som känner att detta är den perfekta datorn ifall man inte spelar eller kräver en riktigt vass hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Tänkte försöka samla in lite tankar kring Microsofts surface pro. Personligen väntar jag med spänning för att se vad som händer kring detta "nya" segment av datorer. Har i flera år väntat på en liknande produkt. Dock är jag förvånad över att den inte möts med mera intresse. Tycker det varit en ganska sval diskussion kring pro modellen. Kanske beror det delvis på att MS varit ganska otydliga kring vissa specs som ex. RAM.

Är också osäker på ifall MS valt fel strategi genom att ge nästan samma namn mellan två, i mina ögon, väldigt skilda datorer. Tycker det är en väsentlig skillnad mellan dessa och är osäker på ifall det går hem hos de som är mindre teknikintresserade. Personligen skulle jag anta denna typ av dator måste vara riktigt vass att ha för studier eller i arbetslivet, förutsatt att man enkelt kan lägga den i en docka för att få en större skärm när man verkligen vill jobba.

Personligen tycker jag äntligen en intressant produkt verkar dyka upp på marknaden. Då bortser jag från överlägsna hårdvaruspecifikationer utan ser mera till sättet att använda en dator. Ifall man inte spelar och således troligen behöver en dator med mera kraft under huven så tycker jag MS verkligen kommit med något attraktivt.

Tycker det vore perfekt att ha en "surface pro" liknande apparat som man kan köra i docka (förutsatt detta går med MS surface pro) kopplat till HD skärm och tangentbord + mus. För att enkelt kunna ta med den och ligga i soffan och läsa mm.

Använde en iPad ett tag och den kändes ganska onödig förutom när man ville läsa något. Dock var det irriterande att hitta en intressant artikel på stationära och sedan behöva söka upp den på iPad (visst det finns säkert någon "browser sync" app som gör detta, men varför behöva detta extra steg?).

Idémässigt verkar tangentbordet vara riktigt fint, får se om det fungerar bara rent praktiskt.

Vad tycker ni andra Sweclockare? Någon som känner att detta är den perfekta datorn ifall man inte spelar eller kräver en riktigt vass hårdvara?

Menar du Microsofts egna Surface Pro, eller W8 Pro-tabletter i allmänhet? Själv tror jag att dessa "tabtops" kommer att ta över största delen av Laptopparnas marknad ganska snabbt. Surface pro lanseras ju först nästa år, men redan nästa vecka ska vi ha andra Pro-tablets som Acer iconia W700, Asus Vivo, Samsung Ativ osv ute. Kommer säkert själv att skaffa någon Pro-tab senast till jul.. Ser lovande ut.

Permalänk
Medlem

Är skeptisk till att det blir en stor succé. Tror de flest nöjer sig med en billigare platta. Laptopförsäljningen har dalat en hel del senaste året och kommer nog fortsätta göra det.

Permalänk
Medlem

jaa , vad ska man säga, love in first sight <3 så länge den ligger under 10k så blir det en investering kan bli kul med en ultrabook presterande tablet med fullt os , har man tur så kan man kanske lira lite diablo 2 på den om man är ute och åker bil långt eller redigera i photoshop / sony vegas eller dylikt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Ser man på prisbilden på de andra liknande produkter som finns så kostar de 12000-15000 så att kunna få en pro för under 10000 är väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Någon skrev att MS har satt pris, 13k. (Ganska mycket imo)

Helt klart laptop/desktop ersättare och inte platta man köper för nöjesskull.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant produktgrupp, absolut. Lär vara svindyrt i början dock.

Edit: master of timetravel

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Den är dyr, väger för mycket för en tablet och har dålig prestanda så jag ser inget intressant i den alls...
Är man i stort behov av x86 bör man fortfarande se sig efter en laptop istället, är man inte bör man köpa den vanliga RT versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Den är dyr, väger för mycket för en tablet och har dålig prestanda så jag ser inget intressant i den alls...
Är man i stort behov av x86 bör man fortfarande se sig efter en laptop istället, är man inte bör man köpa den vanliga RT versionen.

Om man har behov av både en tablet och en laptop så är det bättre att köpa en Surface Pro än att köpa en laptop OCH en vanlig tablet vilket lär kosta mer och så måste man bära runt två apparater.

i5, 4GB ram, HD4000, 128GB SSD, 1080 IPS skärm, under 1kg är inte sämre än i.e. en Macbook air...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Om man har behov av både en tablet och en laptop så är det bättre att köpa en Surface Pro än att köpa en laptop OCH en vanlig tablet vilket lär kosta mer och så måste man bära runt två apparater.

i5, 4GB ram, HD4000, 128GB SSD, 1080 IPS skärm, under 1kg är inte sämre än i.e. en Macbook air...

[sarcasm] jo det är den för den har inte ett halvätet äpple på sig ALLT blir bättre med halvätna äpplen[/sarcasm]

sarcasm åsido så tycker jag surface pro ser väldigt intressant ut om den inte är löjligt överprisad för prestandan när den kommer

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Har inte uppfattat att den kommer ligga över 10K. Flera andra modeller (som jag inte kommer ihåg utantill) som har i5 4GB ram etc ligger ju prisade runt 7-900 dollar. Det är ju närmare 5K SEK. Tror billigaste pro modellen kommer landa kring 1K USD så det betyder väl ca 6K SEK

Permalänk
Skrivet av ettis:

För stor för att agera som en tablet, den är 13,4mm tjock utan sitt touchcover/typecover (tillsammans 16,9mm/19,4mm) och den väger som sagt 910g utan touchcover om man jämför med en iPad som är 7,2mm tjock och 300g tung... Nej, den här kolossen går under storlek som en laptop.

Permalänk
Medlem

Varför kör den x86 och inte x64? Alla intels nya processorer är ju x64 så känns ganska onödigt att den kör en äldre arkitektur :/ Dessutom så ska ju windows 8 vara sista windows OS:et med x86 stöd?

Kommer BIOS/EFI vara öppet för användaren? Alltså kan man ändra inställningar och byta OS som man vill?

Tycker priset på ultrabooks/tablets med x86/x64 är löjligt högt?! Kostar det verkligen så mycket mer att tillverka en en vanlig bärbar med samma prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

För stor för att agera som en tablet, den är 13,4mm tjock utan sitt touchcover/typecover (tillsammans 16,9mm/19,4mm) och den väger som sagt 910g utan touchcover om man jämför med en iPad som är 7,2mm tjock och 300g tung... Nej, den här kolossen går under storlek som en laptop.

Om valet står mellan en ultrabook+tablet eller en surface är det ganska enkelt. En tablet som kan agera dator eller tvärtom beroende på hur man ser på det. För mig är det perfekt, kommer köpa en även om den så kostar 20k.

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Om valet står mellan en ultrabook+tablet eller en surface är det ganska enkelt. En tablet som kan agera dator eller tvärtom beroende på hur man ser på det. För mig är det perfekt, kommer köpa en även om den så kostar 20k.

Nae jag köper hellre en ultrabook och sen en Surface RT så kan jag använda dem som de är menade att användas istället för att ha en som bara är fel i båda läger.
En smidig RT att ha i soffan och i plugget och ultrabooken på resande fot, möjligtvis i plugget de dagar man programmerar.

För övrigt ser jag ingen vits med Pro-modellen även om den ha hade varit lättare och smalare.
Visst är det inget negativt att ha x86 mjukvaran jämt emot RT men jag ser det inte som något stort plus heller. Med tanke på hårdvaran och storleken.
De gånger jag behöver x86 är när jag spelar och när jag arbetar och inte har jag tänkt spela på den hårdvaran som ges ut till Pro idag, och inte har jag iaf tänkt sitta och skriva labbrapporter eller koda på en 10 tums läsplatta med ett halvdant tangentbord... men den som tror sig göra det önskar jag lycka till!

Permalänk
Medlem

Lite off topic men jag efterlyste en dator med liknande specs och syfte som Surface Pro i 2008..
http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...
Lite kul att det äntligen kommer en som faktiskt uppfyller mina krav!!
Synd att det bara tog 4.5 år......

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Tror billigaste pro modellen kommer landa kring 1K USD så det betyder väl ca 6K SEK

Eh, nej. När det gäller priser elektronik och liknande så motsvarar 1 USD snarare ca 9 SEK, på grund av skatter osv. T ex iPad Mini $330 = 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Visst, en laptop på 910g med Core i5, 4GB, 1080p display, digitizer mm. Låter helt okej tycker jag. Och jämför du på allvar med en iPad Mini??

Permalänk
Medlem

Weiman, OK. Ser ut att va korrekt som du säger. Hoppas dock den kommer hamna under 10K SEK. Börjar kännas överprisat annars mor konkurenterna.

Dock kan man ju köpa en i USA om man är på gång över eller har kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Weiman, OK. Ser ut att va korrekt som du säger. Hoppas dock den kommer hamna under 10K SEK. Börjar kännas överprisat annars mor konkurenterna.

Dock kan man ju köpa en i USA om man är på gång över eller har kontakter.

Tror de flesta Svenskar vill ha ett svenskt tangentbord :/ Sen är nog även garanti viktigt för många...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nae jag köper hellre en ultrabook och sen en Surface RT så kan jag använda dem som de är menade att användas istället för att ha en som bara är fel i båda läger.
En smidig RT att ha i soffan och i plugget och ultrabooken på resande fot, möjligtvis i plugget de dagar man programmerar.

För övrigt ser jag ingen vits med Pro-modellen även om den ha hade varit lättare och smalare.
Visst är det inget negativt att ha x86 mjukvaran jämt emot RT men jag ser det inte som något stort plus heller. Med tanke på hårdvaran och storleken.
De gånger jag behöver x86 är när jag spelar och när jag arbetar och inte har jag tänkt spela på den hårdvaran som ges ut till Pro idag, och inte har jag iaf tänkt sitta och skriva labbrapporter eller koda på en 10 tums läsplatta med ett halvdant tangentbord... men den som tror sig göra det önskar jag lycka till!

Jag har tänkt koda på den, men då är extern bildskärm, trådlöst tangentbord och mus självklarheter. Och att den dessutom har inbyggt mus och tangentbord i nödfall är klockrent. Men det är ju tur då att det finns två versioner av den eftersom man har olika behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Tror de flesta Svenskar vill ha ett svenskt tangentbord :/ Sen är nog även garanti viktigt för många...

Du kan alltid köpa plattan i USA och tangentbord i sverige. I win8 så kan man ändra språk utan ominstallation (iaf i Pro versionen, har inte testat med vanliga)

Permalänk

finns det några benchmarks på pro tablets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karremanchill:

finns det några benchmarks på pro tablets?

inte vad jag hittat, men jag såg ngn video på tuben där dom testa sunspider 'surfacert vs ipad3'. Surface hade lite bättre score.

Tror det har att göra med att de flesta benchmarks-programmen inte fungerar på ARM:en

Permalänk
Medlem

vad tror ni ? vad skulle vara bästa valet både pris och prestanda / kvalité mässigt mellan nexus 10 eller surface pro `? jag har en konstig känsla som säger att surface pro kommer rulla ut ur garderoben med prislappen 12 000 :- då man inte sparat pengar på sakerna som är fast klistrade i grunkan ? jag blev frestad när jag läste speccs men är nog nästan kär i tanken att nexus 10 har 2 560 x 1 600.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av tattis:

inte vad jag hittat, men jag såg ngn video på tuben där dom testa sunspider 'surfacert vs ipad3'. Surface hade lite bättre score.

Tror det har att göra med att de flesta benchmarks-programmen inte fungerar på ARM:en

jaja klart
men jag menade pro varianteran med x86 prollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av karremanchill:

jaja klart
men jag menade pro varianteran med x86 prollar

Ah sorry, jag bara antog att du mena RT för att den precis släppts, PRO-versionen har ju inte kommit än.
Men jag ska hålla utkik!

Permalänk

Hade lätt bokat resa till London eller nåt och köpt Windows 8 RT eller PRO när den kommer, men man vill ju ha ett svenskt touchcover. Tycker Windows egna platta verkar mycket trevligare än dom som Acer eller Asus gör. Hoppas dom kommer till Sverige också till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Varför kör den x86 och inte x64? Alla intels nya processorer är ju x64 så känns ganska onödigt att den kör en äldre arkitektur :/ Dessutom så ska ju windows 8 vara sista windows OS:et med x86 stöd?

Kommer BIOS/EFI vara öppet för användaren? Alltså kan man ändra inställningar och byta OS som man vill?

Tycker priset på ultrabooks/tablets med x86/x64 är löjligt högt?! Kostar det verkligen så mycket mer att tillverka en en vanlig bärbar med samma prestanda?

Allt följer x86:

http://en.wikipedia.org/wiki/X64

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Microsoft borde namnge sina produkter bättre.

Metro kallas inte metro längre, utan Modern UI eller Windows 8 UI?

Vet att folk förväxlat Windows RT med RTM.

När jag hörde om att Microsoft skulle presentera Surface trodde jag de menade detta:

Windows NT XP CE ME CP RP RT RTM... WTF?