Lite-ON 40x och bränna i 40x hastighet får skivorna att gå sönder...

Permalänk
Medlem

Lite-ON 40x och bränna i 40x hastighet får skivorna att gå sönder...

Har dykt på ett litet problem.

Jag har haft min brännare i ett bra tag. Jag kör nero 9 eller vad den heter.

Till problemet. När jag ska bränna 700mb skivor så fungerar inte skivorna ibland. Jag bränner filmer och när jag ska kolla på en del filmer så får jag error CRC cylinder etc. etc. Och skivan är helt kasserad. Det händer ibland att skivan går att titta på från cd-romen men inte kopiera till hårddisken(får då samma fel CRC error etc. etc.).

Jag köper bara bulk cd-r billiga och de första skivorna jag köpte typ 300st fungerar bara fint. Men de är slut så jag inhandlade nya som heter DiStar på 48x. Dom fungerade inte alls, ingen skiva jag brände fungerar.

Så jag klagade och fick nya skivor, nämligen memorex 48x(wee kvalitets skivor) och då jag satt igång och börja bränna så fungerar typ var tionde skiva, samma fel som jag beskrivit ovan.

För att varje skiva ska fungera så måste jag efter varje bränning kopiera skivan till hårddisken för att vara säker på att skivan fungerar.

Glömde nämna.. Det är större risk om jag bränner i 40x, 32x än om jag bränner i 24x tror jag. Men skivor som jag bränt i 24x har också blivit obrukbar.

Vad kan detta bero på? Alla förslag är välkomna.
Tack i förhand.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att din brännare e paj!
går det att läsa skivor med den?
har du testat med lägre än 24x?
10x är att rekommendera för film

Permalänk
Avstängd

Du kan också prova att uppgradera brännarens mjukvara.
- "Match more media" som de uttrycker det.

http://www.liteonit.com/english/english-load-firmware.htm

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zioxin
Jag skulle nog tro att din brännare e paj!
går det att läsa skivor med den?
har du testat med lägre än 24x?
10x är att rekommendera för film

10x rekomenderat? vart har du hört det?
Jag har bränt många filmer i 40x och dessa har fungerat utmärkt. Bara nu på slutet jag har fått fel och jag tror det är pga de nya skivorna.

Citat:

Du kan också prova att uppgradera brännarens mjukvara.
- "Match more media" som de uttrycker det.

http://www.liteonit.com/english/eng...ad-firmware.htm

Firmeware eller vad det heter... så sa supporten till mig också.
Ska testa det en dag

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag hade det problemet med tidigare, det jag gjorde var att jag bytte brännarprogram, hade en gammal version av nero och då sket det sig, så jag bytte först till easy cd creator och då funkade det fint, nu kör jag med en nyare version av nero med samma brännare och det funkar prima, så testa först att byta ut den version av nero du har om du har den möjligheten

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jorra
jag hade det problemet med tidigare, det jag gjorde var att jag bytte brännarprogram, hade en gammal version av nero och då sket det sig, så jag bytte först till easy cd creator och då funkade det fint, nu kör jag med en nyare version av nero med samma brännare och det funkar prima, så testa först att byta ut den version av nero du har om du har den möjligheten

Vilken nero kör du med nu ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kör en lika dan brännare... min har funkat utmärkt..
så det e nog din brännare som e seriöst paj

Visa signatur

Reserverar Mig För Eventuella Stavfel. Dessa kan ni skriva ner i notepad och spara för arkivering.
:)

Permalänk

Har också samma, men mina musikskivor som bränns i 40x funkar inte helt 100% i bilen, men det är bara att sänka hastigheten....

Permalänk
Medlem

Vilket brännar program änvänder ni(säg inte bara nero. berätta vilken version) ?

Vilka skivor bränner ni med ?

Har ni testat flera olika skivor, kanske tom. Distar och Memorex 48x ?

Visa signatur

...

Permalänk

Jag kör just nu Prostore skivor..80min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtracrispy
Jag kör just nu Prostore skivor..80min

och brännar program?

Visa signatur

...

Permalänk

Satt inte vid min dator när jag skrev inlägget så jag mindes inte versionen, men jag kör iaf Nero 5.5.7.8 och använder mig av WinXP