Portabel "Audiophile" uppsättning?

Permalänk
Medlem

Portabel "Audiophile" uppsättning?

Hej! Har sökt på forumet men inte hittat en liknande tråd. Det lär ju finnas ganska många som har sådana uppsättningar så tänkte fråga vad ni har för några? Kom gärna med era egna uppsättningar.

Jag lyssnar jämt musik från min mobil när jag är ute så jag behövde en uppsättning som inte var helt trådbundet d.v.s. att telefonen sitter löst från förstärkare/DAC och från hörlurarna. Se min uppsättning nedan eller i min signatur.

Ljudkälla: Samsung Galaxy Note II 16Gb med 64Gb microSD (Lyssnar mest på 80 tals rock/hårdrock).

Bärbar förstärkare/DAC: Fostex HP-P1 Denna är avsedd för iPhone/iPod men fungerar utmärkt med Android enheter också. Notera att du måste köpa en extra kabel 3.5mm till 3.5mm för att koppla den till andra enheter än iPhone/iPod. Jag har en iPhone 4 också.

Hörlurar: Audio-Technica ATH-M50 Fick testa ett antal olika hörlurar genom Fostex förstärkaren i butiken där jag handlade dom och kom fram till att det lät bäst med M50 hörlurarna för den typ av musik jag lyssnar mest på. Andra kanske tycker annat.

Bluetooth headset: Använder Sony Smart Wireless Headset Pro som en trådlös koppling till min telefon. Använder den som både kontroll och för att svara på samtal. Eftersom telefonen är lös så tar jag fram den också ibland för att svara eller styra musiken.

Sony's Smart Wireless Headset Pro sänker volymen ganska mycket även på max men jag höjer den igen genom förstärkaren. Ljudkvalitén är helt okej. Den tappar inget alls nästan genom att vara trådlös till mobilen.

För mig var det en rejäl uppgradering från min förra uppsättning då jag lyssnade genom ett par Klipsch S4 kopplad direkt till min mobil. Inte på att Klipsch hörlurarna är dåliga. Tvärtom, dom är hur bra som helst som in-ear hörlurar för det priset.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk

Fett! Vill se bilder irl!

Jag har en Ibasso T4 till inear-proppar. Använder den ihop med ipod och Shure 530 (ej på bild).
Har ingen DAC men kör med en sk. LOD som gör att jag tar ljudet från LineOut och inte från hörlursutgången.

Låter bra.

Har också en Cmoy som jag använder till mina k601 när jag spelar från laptopen. Sjukt bra ljud för pengarna! Skulle gärna ha en DAC här och slippa hörlur-out men det låter faktiskt bra.

*smiley som dansar breakdance*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Fett! Vill se bilder irl!

Jag har en Ibasso T4 till inear-proppar. Använder den ihop med ipod och Shure 530 (ej på bild).
Har ingen DAC men kör med en sk. LOD som gör att jag tar ljudet från LineOut och inte från hörlursutgången.

Låter bra.

http://home.online.no/~the-pa/audio/ib1.jpg

http://home.online.no/~the-pa/audio/2.jpg

http://home.online.no/~the-pa/audio/3.jpg

Har också en Cmoy som jag använder till mina k601 när jag spelar från laptopen. Sjukt bra ljud för pengarna! Skulle gärna ha en DAC här och slippa hörlur-out men det låter faktiskt bra.

http://home.online.no/~the-pa/audio/cmoy/1.jpg

http://home.online.no/~the-pa/audio/cmoy/2.jpg

*smiley som dansar breakdance*

Kommer posta bilder lite senare i kväll när jag är tillbaks från jobbet. Ska bara fotografera utrustningen också.

Uppdaterat: Jag upptäckte att batteriet till min Sony DSC-HX1 kamera var helt slut så har satt den på laddning. Jag jobbar imorgon också från 07:00 till 16:00 så får fixa lite bilder då jag kommer hem.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Hej igen! Nu har jag äntligen fotograferat min audiophile uppsättning. Bilder nedanför.

Helhetsbild över min uppsätting. Allt ingående förrutom bärväskan.

Uploaded with ImageShack.us

Audio-Technica ATH-M50 hörlurar.

Uploaded with ImageShack.us

Fostex HP-P1 förstärkare/DAC och Sony Smart Wireless Headset Pro.

Uploaded with ImageShack.us

Original bärväskan som hängde med samt en bärrem till en gammal kamera som jag hittade hemma som jag använder till så att jag kan hänga den snett över bröstet och ha den på sidan under jackan för att underlätta när jag sätter mig ner istället för att ha den på mitt bälte.

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk

Riktigt snyggt.
Hur länge håller den batteri?

Och hur mycket måste du vrida på volymen? Märker du några störningar som brus eller liknande? o vilken gain kör du på nu?

Massa frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Riktigt snyggt.
Hur länge håller den batteri?

Och hur mycket måste du vrida på volymen? Märker du några störningar som brus eller liknande? o vilken gain kör du på nu?

Massa frågor

Hej! Batteriet håller i cirka 7 timmar med ett par hörlurar som har en impedans på 32 Ohm. Mina ligger på 38 Ohm så kanske lite mindre men märker inte av det. Det är ju så lite skillnad på bara 8 Ohm. Jag brukar lyssna på musik mest, från och till jobbet eller när jag är ute på stan men sällan 7 timmar i sträck. 7 timmar låter kaske lite men det är nog okej för dom flesta. Jag tror batteritiden beror på att det är både förstärkare och en DAC. Många andra endast förstärkare brukar ha batteritid på typ 20 timmar.

Angående volymen så beror det på. Ju högre volym inställning jag har på min mobil desto mindre behöver jag vrida på volymratten på förstärkaren. Man får leka sig fram till en lagom nivå. Har ju liksom 3 volym kontroller. På mobilen, bluetooth och förstärkaren.

Jag kör på max gain för att få ut en nominell impedans. Det beror på vilken hörlur man använder. Testa sig fram är bästa sättet. Fostex HP-P1 bör funka med dom flesta hörlurar.

Kan ej höra brus eller liknande när jag vrider upp volymratten på förstärkaren. Även om musiken är pausad så hörs inget för mig.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk

Najs. Nämen 7 timmar låter ju bra. Vet inte vad min lilla sak har men den håller i ca en vecka men då lyssnar jag bara till och från jobbet så det blir kanske 7 timmar det med

Normalt sätt ska man maxa volymen i källan och sen styra med förstärkaren. Bara komma ihåg att sänka innan man drar ut sladden

Permalänk
Medlem

FiiO E7 + Galaxy Note 2 = Digitalt

Hej! Har förskaffat mig nu en FiiO E7 Amp/DAC. Det fungerarde att koppla min Note 2 via USB kontakten med en USB-OTG adapter till FiiO E7. Jag får ut digitalt ljud nu och det är en stor skillnad mot analogt. Min förra Fostex HP-P1 var till min iPhone 4 men den fungerade endast analogt till min android telefon. Se bild nedanför.

Uploaded with ImageShack.us

Uppdaterat------------------------------------------------>

Så här brukar jag bära omkring på den. Tillräckligt kompakt så att den slinker ner i jackfickan.

Uploaded with ImageShack.us

Jag är helnöjd med min FiiO E7. Sjukt ljud alltså. FiiO E7 har en inbyggd Wolfson WM8740 DAC till skillnad från telefonen som har en Wolfson WM1811 DAC i stället.

FiiO E7 säljs på Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657801

Notera att den enda FiiO Amp/DAC som fungerar med Galaxy Note 2 är just E7. Googlade ganska mycket innan jag bestämde mig för just FiiO E7. Exempelvis så är FiiO E17 som är snäppet vassare inte kompatibel med Note 2. Det är USB som inte fungerar som den ska med den.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Hej! Har förskaffat mig nu en FiiO E7 Amp/DAC. Det fungerarde att koppla min Note 2 via USB kontakten med en USB-OTG adapter till FiiO E7. Jag får ut digitalt ljud nu och det är en stor skillnad mot analogt. Min förra Fostex HP-P1 var till min iPhone 4 men den fungerade endast analogt till min android telefon. Se bild nedanför.

http://img15.imageshack.us/img15/3088/audiophile5.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jag är helnöjd med min FiiO E7. Sjukt ljud alltså. FiiO E7 har en inbyggd Wolfson WM8740 DAC till skillnad från telefonen som har en Wolfson WM1811 DAC i stället.

FiiO E7 säljs på Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657801

MVH

Ph0bLif3

Hej!

Kör en Fiio e17 med L9 kabel till iphonen och ett par sennheiser momentum. Mycket nöjd naturligtvis! Fick fatt i min e17 via svensk återförsäljare avsevärt mycket billigare än komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Jag tänkte ifrågasätta lite vad "Audiophile" hade med analog koppling från blåtandsheadset att göra, men såg att du fått ordning på det hela nu

Hoppas att Samsung får arslet ur och fixar stöd för USB-ljud till min Galaxy S2 snart, då blir det nåt liknande för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hej! Har införskaffat nya Sennheiser Momentum hörlurarna: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2437&menu=1 och jag kan bara säga vilken ljud! Bättre än mina ATH-M50 lurar. Har ej längre behov av FiiO E7 Amp/DAC längre eftersom jag hör ingen skillnad mellan digitalt och analogt med dessa hörlurar. Den enda skillnaden är att jag måste ställa volymen på mobilen till 13 istället för 11 som när jag använder tillsammans med FiiO E7 för att få ut samma volym nivå. Ljudkvaliten är som samma. Kan bara rekommendera dessa lurar. Nu är dessa hörlurar väldigt dyra men smakar det så kostar det. Verkar fungera ypperligt tillsammans med Wolfson WM8740 och WM1811 DAC både analogt och digitalt.

Det fungerar att pausa och spela upp samt svara på samtal med den inbyggda kontrollen. Det är bara volymknappar som ej fungerar eftersom dom är gjorda för användning med iPod, iPhone. Jag personligen kan stå ut med volymknapparna eftersom ljudet är sjukt bra. Kunde tro att det var mycket större hörlurar jag lyssnade igenom.

Dessa hörlurar är mera "street" anpassade så dom är inte så stora i storleken som ATH-M50 men låter bätte tycker jag.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Hej! Har införskaffat nya Sennheiser Momentum hörlurarna: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2437&menu=1 och jag kan bara säga vilken ljud! Bättre än mina ATH-M50 lurar. Har ej längre behov av FiiO E7 Amp/DAC längre eftersom jag hör ingen skillnad mellan digitalt och analogt med dessa hörlurar. Den enda skillnaden är att jag måste ställa volymen på mobilen till 13 istället för 11 som när jag använder tillsammans med FiiO E7 för att få ut samma volym nivå. Ljudkvaliten är som samma. Kan bara rekommendera dessa lurar. Nu är dessa hörlurar väldigt dyra men smakar det så kostar det. Verkar fungera ypperligt tillsammans med Wolfson WM8740 och WM1811 DAC både analogt och digitalt.

Det fungerar att pausa och spela upp samt svara på samtal med den inbyggda kontrollen. Det är bara volymknappar som ej fungerar eftersom dom är gjorda för användning med iPod, iPhone. Jag personligen kan stå ut med volymknapparna eftersom ljudet är sjukt bra. Kunde tro att det var mycket större hörlurar jag lyssnade igenom.

Dessa hörlurar är mera "street" anpassade så dom är inte så stora i storleken som ATH-M50 men låter bätte tycker jag.

MVH

Ph0bLif3

Kul att det finns fler i träsket som gillar ljudet i momentum Blir bättre och bättre för var dag som går tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!