PHP: Skicka mail med gmail som smtp

Permalänk

PHP: Skicka mail med gmail som smtp

Nu börjar jag bli tokig på att jag aldrig får ordning på detta, jag försöker skicka mail genom att använda gmail som smtp då Bahnhof inte tillåter det via port 25. Eftersom gmail vill ha ssl/tls kryptering går det inte att bara använda inbyggda mail-funktionen, därför har jag googlat fram att phpMailer och pear ska ha script som ska kunna lösa detta. Men jag får ingen av dem att fungera. Har främst provat phpMailer, har laddat ner och packat upp den i samma mapp som min php-kod, den ligger då i mappen 'phpMailer_v2.3'. Jag har sedan fått fram denna exempelkod genom http://www.web-development-blog.com/archives/send-e-mail-mess...

Jag har då lyckats få ihop denna kod, det jag får från formulären är vettiga saker (har tagit bort kontrollerna). Problemet är att jag får utskriften 'First' men inte 'Second'. Dvs det är något i den exempel-koden som blir knasigt.

$to = 'MinMail@gmail.com'; $from = $_POST["email"]; $from_name = 'Min Hemsida'; $subject = $_POST["subject"]; $body = $_POST["message"]; require_once('phpMailer_v2.3/class.phpmailer.php'); echo 'First'; $mail = new PHPMailer(); // create a new object $mail->IsSMTP(); // enable SMTP $mail->SMTPDebug = 0; // debugging: 1 = errors and messages, 2 = messages only $mail->SMTPAuth = true; // authentication enabled $mail->SMTPSecure = 'ssl'; // secure transfer enabled REQUIRED for GMail $mail->Host = 'smtp.gmail.com'; $mail->Port = 465; $mail->Username = 'MittKonto@gmail.com'; $mail->Password = 'Password'; $mail->SetFrom($from, $from_name); $mail->Subject = $subject; $mail->Body = $body; $mail->AddAddress($to); echo 'Second'; if(!$mail->Send()) { echo 'Mail Error'; } else { echo 'Mail Send'; }

Vad är det som blir knasigt, har jag använd phpMailer på fel sätt?
Jag kör webservern på en Raspberry Pi, är det något i debian som kan ställa till det som jag glömt?

Alternativt, hur sjutton kan jag skicka mail med Gmail som smtp?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i felloggarna efter några meddelanden?

Permalänk
Skrivet av iXam:

Har du kollat i felloggarna efter några meddelanden?

Vilka tänker du på då?

Genom '$mail->ErrorInfo;' får jag inte ut någonting eftersom jag inte kommer så långt i koden.

Permalänk
Medlem

PHP errorlogg eller Apaches. Du kan även välja att visa felmeddelanden vilket underlättar för debuggning.

Permalänk
Skrivet av iXam:

PHP errorlogg eller Apaches. Du kan även välja att visa felmeddelanden vilket underlättar för debuggning.

Tack så mycket!
Jag lyckades hitta errorloggen vilket löste problemet som var att 'SetFrom()' inte exciterade i min phpMailer version.
Nu lyckas jag skicka mail, ska bara försöka lösa att få in att det står vem det var som skickade mailet bara.
När du säger att välja att visa felmeddelanden, ska det då gå att visa dem i webbläsaren direkt eller?

Permalänk
Permalänk

Tack ännu än gång, men har nu även valt att gå över till en IDE (eclipse) istället för att se hur det lämpar sig vid PHP. Jag är nöjd med det än så länge iaf.