Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

MobilFörsäkring

Testar att få något fint svar på min fråga genom denna underbara sida med många kunniga personer, så här kommer det.

Jag köpte en Samsung galaxy s2 i december förra året, då köpte jag endast mobilen då den kostade 5000 och tänkte att jag skiter i en försäkring(1 års garanti ingick), eftersom jag vet att jag är försiktig om mina värdefulla prylar. Efter cirka ett halvår slutade mobilen fungera, den hade tydligen blivit fuktskadad (av vad vet jag inte riktigt) regn (?) , svett (?) ,... aja i iallafall, finns de någon försäkring som täcker fuktskada ? vart hittar man försäkring.

Vår självrisk på hemförsäkringen är ca 3000kr, så om jag köper en ny likadan mobil som nu kostar 3000kr, vill jag ju inte vilja betala det igen för att få en ny telefon om den nu går sönder igen...

någon som har tips ?, är riktigt okunnig...

Permalänk
Medlem

Garantin tror jag ska fixa det, det är deras avdelning som ska kolla den inom första året och bevisa att felet har uppkommit pågrund av dig och om dem konstaterat att det är fuktskada så är det på dig och går inte på försärkringen (fukt går typ aldrig på försäkringen). Du har inte Drulleförsäkring eller något? Annars finns det nog inte så mycket att göra...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ArtinOma:

Testar att få något fint svar på min fråga genom denna underbara sida med många kunniga personer, så här kommer det.

Jag köpte en Samsung galaxy s2 i december förra året, då köpte jag endast mobilen då den kostade 5000 och tänkte att jag skiter i en försäkring(1 års garanti ingick), eftersom jag vet att jag är försiktig om mina värdefulla prylar. Efter cirka ett halvår slutade mobilen fungera, den hade tydligen blivit fuktskadad (av vad vet jag inte riktigt) regn (?) , svett (?) ,... aja i iallafall, finns de någon försäkring som täcker fuktskada ? vart hittar man försäkring.

Vår självrisk på hemförsäkringen är ca 3000kr, så om jag köper en ny likadan mobil som nu kostar 3000kr, vill jag ju inte vilja betala det igen för att få en ny telefon om den nu går sönder igen...

någon som har tips ?, är riktigt okunnig...

Skrivet av Extremaz:

Garantin tror jag ska fixa det, det är deras avdelning som ska kolla den inom första året och bevisa att felet har uppkommit pågrund av dig och om dem konstaterat att det är fuktskada så är det på dig och går inte på försärkringen (fukt går typ aldrig på försäkringen). Du har inte Drulleförsäkring eller något? Annars finns det nog inte så mycket att göra...

Du kommer inte få ut något på försäkringen.
Drulle på mobil får man ut men normal värdesavskrining är 20% efter 3månader. 50% efter 6mån och 80% efter ett år.
Dvs mobil efter ett år värt ca 1000kr. Självrisken låg på 3000kr (jävligt högt).

Tyvärr så är det bara att punga ut lite på dessa drulle försäkringar från solid eller Balder (mediamarkt använder detta bolag (från Storbritannien).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

3000kr i självrisk, vad är det för skojarförsäkring?

Sen vet jag inte vad Extremaz pratar om... Nej garantin täcker inte fuktskador, och jo fuktskador går i regel alltid på försäkringen.

Men som jag förstår det saknar TS produktförsäkring och har samtidigt sveriges högsta självrisk. Så tyvärr får du helt enkelt ta och köpa en ny telefon. Förslagsvis tecknar du ett abonnemang samtidigt så slipper du lägga ut 5k igen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Sen vet jag inte vad Extremaz pratar om... Nej garantin täcker inte fuktskador, och jo fuktskador går i regel alltid på försäkringen.

Men som jag förstår det saknar TS produktförsäkring och har samtidigt sveriges högsta självrisk. Så tyvärr får du helt enkelt ta och köpa en ny telefon. Förslagsvis tecknar du ett abonnemang samtidigt så slipper du lägga ut 5k igen.

om man tecknar abonnemang+mobil, vad händer då om mobilen går sönder? får man en ny till liten kostnad (om det var ens eget fel) eller hur funkar det?

De kan väl inte fortsätta ta betalt för abonnemang som man inte har telefon till att använda?
(eller ja, kan kan de väl, men gör de det?)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

om man tecknar abonnemang+mobil, vad händer då om mobilen går sönder? får man en ny till liten kostnad (om det var ens eget fel) eller hur funkar det?

De kan väl inte fortsätta ta betalt för abonnemang som man inte har telefon till att använda?
(eller ja, kan kan de väl, men gör de det?)

Nej du får ingen ny om den går sönder, inte heller till reducerat pris.

Ja du får fortsätta betala på abonnemanget även om din mobil går sönder, då du skriver på ett kontrakt som säger att du ska betala xx kr i månaden.
Du kan ju inte köpa något på avbetalning och om det sen går sönder slippa betala.

Permalänk
Medlem

Om telefonen går sönder och det är ditt fel (dvs du tappar den, den blir fuktskadad osv) så får du själv stå för kostnaderna för en ny mobiltelefon. Abonnemanget löper på som vidare trots att du inte har en fungerade telefon, allt annat vore fullständigt orimligt.

För att göra en liknelse:

Du köper en bil på avbetalning. Du krockar och totalkvaddar bilen, och du har samtidigt missat att försäkra den (i princip omöjligt jag vet men vi säger så). Är det rimligt att du ska slippa betala för bilen nu, eftersom att den inte är körbar?

Är du orolig för att den ska gå sönder under bindningstiden så köper man en produktförsäkring till telefonen, alternativt tecknar en vettig hemförsäkring.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Giuffria:

Nej du får ingen ny om den går sönder, inte heller till reducerat pris.

Ja du får fortsätta betala på abonnemanget även om din mobil går sönder, då du skriver på ett kontrakt som säger att du ska betala xx kr i månaden.

då är det väl ingen nytta med att köpa abonnemang+mobil? om man har pengarna varför inte köpa mobilen löst?

Eller som jag tänkte, köpa på avbetalning, men betala totalpriset över ca 5 månader..

Varför skulle jag välja att betala 400+kr i månaden och binda mig i 2 år om jag kan betala den på 5 månader och inte ha någon bindningstid alls?

är det något jag inte förstår?

Visa signatur

R I P
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 2000+:

Sveriges högsta självrisk på hemförsäkringar är Minst 10.000kr
Har jag själv fått lägga på begärelse av kund

Skrivet av 2000+:

Om telefonen går sönder och det är ditt fel (dvs du tappar den, den blir fuktskadad osv) så får du själv stå för kostnaderna för en ny mobiltelefon. Abonnemanget löper på som vidare trots att du inte har en fungerade telefon, allt annat vore fullständigt orimligt.

För att göra en liknelse:

Du köper en bil på avbetalning. Du krockar och totalkvaddar bilen, och du har samtidigt missat att försäkra den (i princip omöjligt jag vet men vi säger så). Är det rimligt att du ska slippa betala för bilen nu, eftersom att den inte är körbar?

Är du orolig för att den ska gå sönder under bindningstiden så köper man en produktförsäkring till telefonen, alternativt tecknar en vettig hemförsäkring.

Skulle absolut inte rekommendera att förlita sig på hemförsäkringen.
LF, IF, Folksam och flera av de mindre bolagen har drulle men gör undantag på just mobiler då det är så fruktansvärt många skador på dessa.
IF har t ex Drulle och Hemelektronikförsäkring som tillägg i Hemförsäkringen. Liten notis. Hemelektroniken gäller inte bärbara enheter. Drullen har en avskrivning på 50% första halvåret. Efter ett år så kan man inte få ut något för en 6.000krs mobil om man har lägsta självrisken.

LF har t ex undantag i sin drulle att den inte gäller handburna/mobila enheter. Även laptop inkluderat så drullen gäller inte om du spiller kaffe över laptopen.

Som sagt. Antingen en specialförsäkring via Solid eller balder. Eller så skiter man i alla sådana försäkringar och sparar pengarna det kostar varje år och kan köpa helt nytt om det pajar.

Skrivet av Plasmatic:

då är det väl ingen nytta med att köpa abonnemang+mobil? om man har pengarna varför inte köpa mobilen löst?

Eller som jag tänkte, köpa på avbetalning, men betala totalpriset över ca 5 månader..

Varför skulle jag välja att betala 400+kr i månaden och binda mig i 2 år om jag kan betala den på 5 månader och inte ha någon bindningstid alls?

Har aldrig köpt en mobil på avbetalning. Känns extremt dumt. Vet att det finns en relativt stor risk att jag pajar den och då vill jag inte vara fast med en tråkig faktura som kommer varje månad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har aldrig köpt en mobil på avbetalning. Känns extremt dumt. Vet att det finns en relativt stor risk att jag pajar den och då vill jag inte vara fast med en tråkig faktura som kommer varje månad.

Nej, precis.. känns rätt dumt att betala telefonen genom abonnemanget..

Visa signatur

R I P

Permalänk

Garantier brukar inte täcka fuktskador vad jag vet, men det går väll på vanlig försäkring om du nu inte hade en dyr elektronik försäkring. Så vanlig försäkring tror jag, dock så är det självrisk och en väldigt hög värdeminskning på elektronik och särskilt mobiltelefoner.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Garantier brukar inte täcka fuktskador vad jag vet, men det går väll på vanlig försäkring om du nu inte hade en dyr elektronik försäkring. Så vanlig försäkring tror jag, dock så är det självrisk och en väldigt hög värdeminskning på elektronik och särskilt mobiltelefoner.

Om du läser det jag skrivit så kommer du se att det är kört.

Har han en 3månader gammal 6k krs mobil så kan han kanske få ut ca 1500-2000kr på hemförsäkring med drulle.
Är den 6månader eller äldre är det mindre eller nästan inget.
Ett år gammal? Kört att få ut något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Skriver inte att garantin gäller... Skrev att du har garanti på en mobil men om den blir fuktskadad så gäller detta aldrig. Försäkring är en helt annan sak och det är klart att man kan få ut en ny på försäkringen dock behöver du betala en sådan stor självrisk att det aldrig är värt detta om du inte har typ drulle eller tilläggsförsäkring på den lilla viktiga elektroniken. Vi har drulle som gäller hela mobilen, glasögon, laptop och allt, till en liten självrisk om något av dessa går sönder.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Skriver inte att garantin gäller... Skrev att du har garanti på en mobil men om den blir fuktskadad så gäller detta aldrig. Försäkring är en helt annan sak och det är klart att man kan få ut en ny på försäkringen dock behöver du betala en sådan stor självrisk att det aldrig är värt detta om du inte har typ drulle eller tilläggsförsäkring på den lilla viktiga elektroniken. Vi har drulle som gäller hela mobilen, glasögon, laptop och allt, till en liten självrisk om något av dessa går sönder.

(fukt går typ aldrig på försäkringen)

Skrev du faktiskt Men gissar på att du skrev fel helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

(fukt går typ aldrig på försäkringen)

Skrev du faktiskt Men gissar på att du skrev fel helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

läste igenom mina inlägg igen och fattade mina egna ord tillslut ^^, helt klart skrivfel men jag läste typ vad jag tänkte och såg inte mina egna fel sorry!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sveriges högsta självrisk på hemförsäkringar är Minst 10.000kr
Har jag själv fått lägga på begärelse av kund

Skulle absolut inte rekommendera att förlita sig på hemförsäkringen.
LF, IF, Folksam och flera av de mindre bolagen har drulle men gör undantag på just mobiler då det är så fruktansvärt många skador på dessa.
IF har t ex Drulle och Hemelektronikförsäkring som tillägg i Hemförsäkringen. Liten notis. Hemelektroniken gäller inte bärbara enheter. Drullen har en avskrivning på 50% första halvåret. Efter ett år så kan man inte få ut något för en 6.000krs mobil om man har lägsta självrisken..

Sist jag kollade min försäkring med folksam så har jag 1år utan värdeminskning på mobiltelefoner, vilket jag anser är mycket bra. Helt jämförbart med de produktförsäkringar som säljs. Undantaget är att jag har något högre självrisk.

Tidigare när jag hade IF så var det som du skriver 50% efter 6 månader, viilket är ganska kasst. Så visst finns det stora skillnader.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 2000+:

Sist jag kollade min försäkring med folksam så har jag 1år utan värdeminskning på mobiltelefoner, vilket jag anser är mycket bra. Helt jämförbart med de produktförsäkringar som säljs. Undantaget är att jag har något högre självrisk.

Tidigare när jag hade IF så var det som du skriver 50% efter 6 månader, viilket är ganska kasst. Så visst finns det stora skillnader.

Folksam har Värdeminskning med 40% efter 12månader och ersätter endast 20% efter det.
Då skall man även tänka på att det är marknadsvärde man får det bedömt på (vad en begagnad telefon skulle kostat).

Glöm inte heller att självrisken är 1500kr eller 750kr beroende på om man har Allrisk Extra eller vanlig Allrisk.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

LF har t ex undantag i sin drulle att den inte gäller handburna/mobila enheter. Även laptop inkluderat så drullen gäller inte om du spiller kaffe över laptopen.

Jag har hemförsäkring med allriskförsäkring hos Länsförsäkringar och de tar visst emot mobiler, kostade 1500 i självrisk så fick jag mobilen lagad. Om de inte bytt regler senaste månaden utan att berätta för oss kunder dvs.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Folksam har Värdeminskning med 40% efter 12månader och ersätter endast 20% efter det.
Då skall man även tänka på att det är marknadsvärde man får det bedömt på (vad en begagnad telefon skulle kostat).

Glöm inte heller att självrisken är 1500kr eller 750kr beroende på om man har Allrisk Extra eller vanlig Allrisk.

Ja, efter 1år ska man inte räkna med att få ut något för en mobiltelefon. Det gör jag inte heller. Marknadsvärde brukar betyda vad ny motsvarande produkt kostar att köpa i handeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Finns ju många olika abonnemang som innebär att du får ringa för xx kr / månad, du får surfa för xx Gb / månad osv. Finns även abonnemang du betalar en viss summa varje månad och sen får du ringa precis hur mycket du vill.
Men om du har pengarna och vill ha ett kontant kort så är väll det upp till dig själv.