Guide: Dolphin Wii Emulator PC

Permalänk
Medlem

Här tänkte jag förklara hur man får igång Dolphin GC/Wii emulatorn samt hur man sedan kopplar till Playstation Move Motion, Navigation, Dual Shock 3 samt Xbox 360 kontrollerna för att i princip spela Wii på PC

Observera! Jag kommer inte att ta upp hur man får i gång spel endast hur man ställer in Dolphin samt får det att fungera med olika kontroller.

Hårdvara som stöds

Bluetooth USB adapter (klass 1) v2.0 EDR
Se Här

PS3 Eye kamera
Se Här

Move Motion kontroller
Se Här

Move Navigation kontroller
Se Här

Dual Shock 3
Se Här

Xbox 360 Trådlös kontroller
Se Här

Program som behövs laddas ner

Dolphin Emulator 3.0
Ladda ner

Se Denna Guide:
PS3Move för PC SweClockers Guide

Installera och konfigurera Dolphin

Börja med att öppna programmet som administratör.

Tryck sedan Config och ställ in så som bilderna visar.

Här ställer ni in ljudet samt volymen.

Graphics

Nu till Grafikdelen gå tillbaka till huvudmeny, Tryck på Graphics och ställ in så som bilderna visar.

Här kan du välja vilken upplösning din skärm kör samt ställa in ifall du vill ha igång V-Sync eller inte, Ni bör inte ändra Backend från Direct3D9 då det är den som är mest stabil.

Här ställer du in Kantutjämning och Anisotropic Filtering, Internal Resolution bör stå kvar på Auto.

Här kan det skifta hur du ställer in då det helt beror på spelet vissa spelhar stöd för RAM+Cache så att de läses lite snabbare dock inte alla, fungerar det inte får man ställa in den på Texture, OpenMP Texture Decoder ställer du in ifall du har Hypertrådning (eng. Hyper-threading, HT) igång.

Här ska allt vara avkryssat.

WiiMote

Nu till Kontrolldelen gå tillbaka till huvudmeny, Tryck på Wiimote och ställ in så som bilderna visar.

Tryck Configure.

Välj din Device som du vill ställa in ska du köra t.ex med både Move Motion kontroller och Move Navigation kontroller ställer du in PPJoy Virtual Joystick 1 och ser till att Move Navigation kontroller är emulerad som en Xbox 360 Kontroller.

Ställ in Axis ex. Y+, Y-, X+, X-

Och välj Extension ifall du ska köra med Klassisk kontroll eller Nanchuk glöm inte att konfigurera också!.

Har du en andra kontroller kopplad som du vill köra som en och samma t.ex Move Motion kontroller och Move Navigation kontroller så höger klickar du på fälten där du mappar knapparna och väljer din Device, trycker Select och OK. Så fortsätter du så för varje enskild knapp.

Uppdateras inom kort...

Referenser

Dolphin Emulator

Observera!

Eftersom jag inte vill få tråden låst är det absolut förbjudet att diskutera piratkopiering i den här tråden, allt snack om piratkopiering anmäls direkt till moderator!

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

Moderator ni får gärna flytta tråden då jag inte vet ifall den ligger rätt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

bra initiativ. själv har jag haft många timmar med dolphin, twilight princess måste jag rekommendera till allihopa, men vet TS om man kan emulera motion plus som man behöver för att spela skyward sword?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Cool guide, lite lite information i den bara, kanske blir något att fylla på allt eftersom? Men underbart att du hjälper folk, om du har tid skriv gärna med hur man connectar en wii-mote till en bluetooth-device, det krävs lite nötande innan man får in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Cool guide, lite lite information i den bara, kanske blir något att fylla på allt eftersom? Men underbart att du hjälper folk, om du har tid skriv gärna med hur man connectar en wii-mote till en bluetooth-device, det krävs lite nötande innan man får in det

Där kommer allt eftersom just nu är det hur man kopplar PS Move till Dolphin jag koncentrerar mig på .

Då jag inte äger någon Wii kontroller får gärna någon skriva en liten guide hur man kopplar till en sådan, så kan jag lägga upp det i Guiden här.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

bra initiativ. själv har jag haft många timmar med dolphin, twilight princess måste jag rekommendera till allihopa, men vet TS om man kan emulera motion plus som man behöver för att spela skyward sword?

Emulera nej. Du måste köpa en motion plus.

Permalänk
Medlem

Testade själv Dolphin för att emulera mitt gamla SSBM (till gamecube) nydligen och blev väldigt imponerad. Allt flöt på bra, och det var snyggare på emulator än orginalconsolen när man ställer upp "internal resolution". Verkar som hårdvarukraven ökar drastiskt för vissa spel dock (för Super Mario Galaxy 1/2 + Zelda-spelen rekommenderar folk på deras forum en i5 3570k @ 4.2GHz för att spela laggfritt).

SSB Brawl flöt även det på fint, med mindre buggar som att fel filmsekvenser visades i kampanjen + oläsliga scores efter en melee. Återstår att testa andra av mina wii-spel än SSB Brawl dock eftersom jag inte har en bluetoothadapter/wiimote hemma att testa med för tillfället.

Permalänk

En grej jag inte förstår det är varför Dolphin ska vara så krävande??? Ett Gamecube och ett Wii är ju inte direkt några prestandamonster men ändå så laggar vissa spel när man kör på dator! Allt måste väl bara handla om kodning? När man kan köra Crysis på höga inställningar men inte Zelda The Wind Waker är det något som inte stämmer!

Permalänk
Skrivet av Fettgegga:

En grej jag inte förstår det är varför Dolphin ska vara så krävande??? Ett Gamecube och ett Wii är ju inte direkt några prestandamonster men ändå så laggar vissa spel när man kör på dator! Allt måste väl bara handla om kodning? När man kan köra Crysis på höga inställningar men inte Zelda The Wind Waker är det något som inte stämmer!

Wii och gamecube är inte uppbyggda på samma sätt som en dator. Därför krävs mycket kraft för att emulera det. Och ja, det är inte så optimerat. Det är inte direkt nintendo som sitter och gör emulatorn.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Wii och gamecube är inte uppbyggda på samma sätt som en dator. Därför krävs mycket kraft för att emulera det. Och ja, det är inte så optimerat. Det är inte direkt nintendo som sitter och gör emulatorn.

OS-CEPTION, when you run a OS in a OS!!!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Kanske skulle uppdatera huvudinlägget lite eftersom det är en ny URL till sidan:
http://dolphin-emu.org/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Går det inte att koppla in Nintendos egna kontroller på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Use your favorite controller
Not a big fan of the Gamecube controller and the Wiimote? You can play games with your favorite PC controller, or even with keyboard and mouse! Wiimotes are still supported, including Wii Motion Plus for games that require it."

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Wiimote använder BT så den är väldigt lätt att använda.