Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

En miljon fiberabonnemang i Sverige

Permalänk

Operatörer

Dumma operatörerna vägrar ju dra fiberlina ut till enskede..
"Vi behöver minst 50 hushåll för att starta ett sådant projekt"

Lackar ju helt seriöst.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 - GPU: EVGA GeForce GTX 690 4096MB - Motherboard: MSI Z77A-S01 - Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB - 2TB Seagate Barracuda 7200rpm - Kylning: Corsair Hydro H80 - 2x 120mm Noctua Silent - Chassi: Fractal Design Core 1000

Permalänk
Medlem

Sitter på fiber, älskar den och internet förstås. Skulle kunna betala hur mycket som helst för den. Jag säger som Warren Buffet:

-Jag skulle gärna betala halva min nettoförmögenhet för att få den typ av information som nätet gör tillgängligt för mig.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/buffett-avslojar...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Skrivet av oroxlid:

Lite lustigt.. Har både fiber och Comhem i lägenheten och endå så är Comhem snabbare :/

200/10Mbps Comhem

100/10Mbps är det snabbaste fiber erbjudande jag kan hitta

Då har comhem antagligen fiber fram till ditt område. Men tja, hur ofta får du 200 Mbps i praktiken? Speciellt då under tidpunkter med hög last.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det hade varit 1000001 om de kan dra hit lite fiber någon gång, argh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Då har comhem antagligen fiber fram till ditt område. Men tja, hur ofta får du 200 Mbps i praktiken? Speciellt då under tidpunkter med hög last.

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger runt 19-20MBps nästan jämt när jag laddar ner från steam.

Vetefan om det är fiber elr inte är allafall tvungen att använda deras modem och deras datauttag

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Jag bidrar med 1st fiberanslutning till den statistiken Usch för bredband via kopparkabel, mer höghastighetsbredband åt folket!

Ligger inte Sverige väldigt bra till om man ser på antal % av folket som har tillgång till snabbt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det tror jag. Med tanke på hur låg befolkningstäthet vi har här också är det rätt bra siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Fiber ger ju lägre latens, det påverkar inte överföringshastigheterna avsevärt.

Ärligt talat så behöver jag inte längre ping, spelar bf3 och kör på stockholm servrar så ligger jag på max 10 ping och jag har inte riktigt märkt någon skillnad på resten av spelen sen jag bytte från fiber.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk

Förstår mig inte på de här subventioneringarna kring fiberdragning i landet. När vi fick fiber i början 2000-talet så kostade indragningen 1250+1250, resten pyntades tydligen av EU. I sommarstugan har samma möjligheter funnits men vid tillfället så tillfrågades mormor och morfar som än idag äger gården och de förstod ju givetvis inte alls vad fiber var så de tackade nej direkt.
Ska vi nu dra in fiber i efterhand (det finns dragit till grannen) så får vi lägga ut ganska precis 100 000 kronor. Vad är det egentligen som är så äckeldyrt med indragnignen? Knappast arbetet då det görs med en traktorgrävare med slangdragningsutrustning på några minuter. :S

Permalänk
Skrivet av oroxlid:

Ärligt talat så behöver jag inte längre ping, spelar bf3 och kör på stockholm servrar så ligger jag på max 10 ping och jag har inte riktigt märkt någon skillnad på resten av spelen sen jag bytte från fiber.

Ja, beror ju på vilken server man ansluter till, men min polare som bor 200 meter bort och kör med fiber får ca. 20 ms lägre latens än mig.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Skulle inte klaga om man skulle få adsl till hemmet med ens 1/1. Men kommunen var och plocka bort telefonen förra hösten. Fibrer finns 2km från mig men det kostar ca 200 000 att dra till huset så man får nöja sig med EDGE via mobilen då det inte finns 3g.

Alltid roligt att mer folk blir inkoplade till ett "framtids säker" teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Ja, beror ju på vilken server man ansluter till, men min polare som bor 200 meter bort och kör med fiber får ca. 20 ms lägre latens än mig.

Har inte riktigt märkt någon större skillnad, brukar köra med några från US på bf3 och då har jag runt 100-150 ping och det är ungefär samma ping som när jag hade 100/10 bahnhof fiber men jag däremot gått från att ha 0 ping på stockholms servrar till 4-10 ping men är ju inte riktigt något man märker av.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Där jag bor kostar det 30 000kr plus en månads kostnad på 300 för att få fiber Dessutom måste minst 30 av grannarna även gå med på

Permalänk
Skrivet av oroxlid:

Har inte riktigt märkt någon större skillnad, brukar köra med några från US på bf3 och då har jag runt 100-150 ping och det är ungefär samma ping som när jag hade 100/10 bahnhof fiber men jag däremot gått från att ha 0 ping på stockholms servrar till 4-10 ping men är ju inte riktigt något man märker av.

Well, jag har inte fiber så jag kan inte säga mer än att jag vill ha det

Skrivet av Fredras:

Där jag bor kostar det 30 000kr plus en månads kostnad på 300 för att få fiber Dessutom måste minst 30 av grannarna även gå med på

Du milde, skojar du?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Snart bidrar jag till den statistiken Ska bli skönt att slippa ADSL.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är så nöjd så med mitt 10 mbit från Bredbandsbolaget

Dold text
Permalänk
Avstängd

Pirattankar inget så jag tyckte inte att jag behövde mer än 10/1 men för ett par månader sen så blev det fiber iaf å shit va gött det är.
Så skönt att slippa både comhem och ett onödigt hemtelefonabonnemang.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har själv 30/15 fiberlina... supernöjd. Adsl...Blääh!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag är så nöjd så med mitt 10 mbit från Bredbandsbolaget

Seriöst?? Det där ser ju mer ut som 100/10... Är det någon som kopplat fel eller vad?

Satan att de inte är integritetsmärkta... Får hoppas de "kopplar fel" på bahnhof också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Seriöst?? Det där ser ju mer ut som 100/10... Är det någon som kopplat fel eller vad?

Satan att de inte är integritetsmärkta... Får hoppas de "kopplar fel" på bahnhof också

Säkert någon praktikant som kopplat. Kommer inte åt rackena själv då de sitter vid elcentralen och bara värden har nyckel dit. Min bror fick ut samma hastighet när han bodde i en lägenhet hos samma hyresvärd och även han hade 10 mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Enligt min erfarenhet på Telia, så är det mestadels bortglömda abonnemang. Men det finns ett gäng som vill ha sin 56k-uppkoppling "om bredbandet strular"... Frågan är vad man kan använda den till. Surfa blir svårt nuförtiden, om man inte använder någon textbaserad webbläsare eller liknande.

Vi kan spekulera i hur många bortglömda abonnemang det finns men jag tror inte folk sitter och betalar för abonnemang de inte använder i någon större utsträckning. Däremot är det fortfarande vanligt att utrustning som kan fjärrstyras eller rapportera fel/larma har analoga modem fortfarande. Så sent som för ett år sedan bytet jag ut modemet på vårat SAN till ethernet. Flera gamal AS/300 och 36:or har modem... fast numera är dessa bara en AS/400.

Min svärmor som fick en dator av mig för något år sedan använda i början ett 56k modem för att se om det var något för henne, det här med internet, och nog gick det att surfa på Aftonbladet alltid. Visst var det segt men det går. Hon blev "hocked" och skaffade ett 3G-modem.

Själv skall jag flytta från fiber till... inget? Det är utlovat att fiber skall vara draget under hösten men jag har inte hört om det är klart eller inte... får hoppas på det bästa

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Där jag bor kostar det 30 000kr plus en månads kostnad på 300 för att få fiber Dessutom måste minst 30 av grannarna även gå med på

Jag som tyckte 25 000kr var dyrt, alltid någon som har det värre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det hade varit 1000001 om de kan dra hit lite fiber någon gång, argh!

65 vadå? Eller menar du "A"?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Säkert någon praktikant som kopplat. Kommer inte åt rackena själv då de sitter vid elcentralen och bara värden har nyckel dit. Min bror fick ut samma hastighet när han bodde i en lägenhet hos samma hyresvärd och även han hade 10 mbit.

Sedärja... då är det lite nytta med praktikanter trotts allt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fiber-Lan = Fiber fram till område/fastighet därefter koppar kabel.

Fiber = Fiber ända in i lägenheten.

180ish lägenheter med fiber här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Haft 100mb/sec fiber i runt 3 år nu och funtar på att uppgradera till 250mb eller kanske 1gb/sec då jag inte allt för sällan når topphastighet av större torrents (Lagliga, icke-pirat sådana. Självklart).

Såhär i dag förstår jag inte hur man orkade med 24mb/sec som man hade innan dess osv. Men jag antar att det är som med allt annat, oberoende av vad man har så blir även det tråkig vardagsmat tillslut vilket leder till att man vill ha något bättre, mer spännande, godare och nytt.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

6 Miljoner mobila bredband, antar att de räknar med surf i mobiltelefoner då?
Alltid ogillat sladdlöst men de nya 4G bredbanden verkar funka så extremt bra att jag skulle kunna byta ut vårt ADSL här ute på vischan, om man nu ens kan få 4G täckning här?! Sjukt låg ping jämfört med 3G via mobilen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

65 vadå? Eller menar du "A"?

Jag vet inte vad jag menar. Den stora frågan är vad du menar med att fråga vad jag menar. Fullständigt vilse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är problemet ? Om du betalar så tecknar hon säkert abonnemanget eller ?
Det är en fråga om prioriteringar

Jag reagerade mest på att 208 000 hade uppringt modem, finns de verkligen kvar eller är det bortglömda abb?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Erbjud att betala själv eller ta halva kostnaden så bör det lösa sig.

Skrivet av flashen:

256kr??? wtf, snacka vett med din mor lol

HAha, sant så... har faktiskt erbjudit att betala hela tills vårt abonnemang går ut som vi har nu... men ååh näääh
Dax att snacka lite allvar med hon...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Jag har 24/2 Mbit hemma. Har inte mycket sämre ping i spel, men det som gör mig arg är att jag inte kan hosta servers och annat. Mjöligheterna försvinner när man kör på Adsl. Speciellt när man inte får ut vad man betalar för. Eller UPP TILL 24/2. Rövhål. Fyfan. Betalar hur mycket som helst för att få fiber. Har pengarna. Men verkar inte som det finns någon som vill göra jobbet. Endå har en 1/10 av folket fiber.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Erbjud att betala själv eller ta halva kostnaden så bör det lösa sig.

När jag bodde hemma, så hade vi 1mb lina. Var ju inte så himla het att ha. Men funkade, sålänge farsan inte gick och porrsurfa mitt i natten, då det inte var lönt att spela mer, då man fick 30k i ping på wow. Så jag bruka tanka ner allt jag hittade, bara för att sabba hans ensama tid. Nu blev det lite OT.

Men iaf, jag erbjöd iaf att betala månadskostnaden och extra kostander som router (ifall det behövdes). Men han ville ändå inte, försökte att pusha över 2 år. Gick inte att få han att göra det, även om jag vissade att han kunde spara pengar på det.
Handlade nog mest om att vissa att han bestämmer eller nåt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10