Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Blev ett $60 paket med en 300i för mig. Känns som det är allt jag har råd med för närvarande.

Någon som vet om det kommer att gå att köpa upp sig innan spelet släpps eller är det hård deadline om 50 min?

Tror det är bara inom crowdfunding fasen som man kan köpa skepp med livstidgaranti. Sen kan du ju köpa skepp för ingame valuta sen antar jag, men troligen går det inte att skapa detta från riktiga pengar då det definitivt skulle vara ett "pay to win" som de sagt inte skall finnas. Så jag tror det bara är nu man kan reservera skepp för riktiga pengar. Men det är min gissning.

Funderar förresten på att skaffa ett till basic $35 helt enkelt för att det är halva priset mot retail, men det gäller ju att få igenom en betalning inom 35 minuter. tveksamt med sidans belastning, då säkert fler har samma tanke.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Tror det är bara inom crowdfunding fasen som man kan köpa skepp med livstidgaranti. Sen kan du ju köpa skepp för ingame valuta sen antar jag, men troligen går det inte att skapa detta från riktiga pengar då det definitivt skulle vara ett "pay to win" som de sagt inte skall finnas. Så jag tror det bara är nu man kan reservera skepp för riktiga pengar. Men det är min gissning.

Funderar förresten på att skaffa ett till basic $35 helt enkelt för att det är halva priset mot retail, men det gäller ju att få igenom en betalning inom 35 minuter. tveksamt med sidans belastning, då säkert fler har samma tanke.

Jo, att man kan köpa dem in-game sen är jag med på. Jag menade bara pledge skeppen med garanti. November 2014 är ju ett tag kvar till så ekonomin kan ju ha ändrats en hel del till dess. Vore kul om man kunde köpa upp sig ifall man känner att man har råd. De lär ju inte tacka nej till mer pengar under utvecklingstiden, men de kanske vill dra gränsen här iaf.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört under livestreamen så gäller livstidgarantin endast under crowdfunding tiden

Permalänk

Detta är helt galet. När kampanjen drog igång hoppades jag att vi skulle landa strax över $2 miljoner, och nu har vi seglat upp till nästan $6,2 miljoner...snacka om snöbollseffekt. De kommande 24 månaderna blir riktigt spännande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk

6.2 miljoner känns ju lite symboliskt just för att då knäcker dom det tidigare pledge-rekordet med 2 miljoner Borde hinna nå det precis.

Skrivet av Doz3r:

Vad jag har hört under livestreamen så gäller livstidgarantin endast under crowdfunding tiden

Vad jag föstått så är det gratis livstids garanti på pledgade skepp. Men de skepp man köper i spelet sen måste man hålla försäkrade med ingame-pengar. Kan bli riktigt dyrt för större skepp, särskilt om man dör ofta

Edit: Wooh! 6.2

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har fantiserat och längtat efter ett spel i klass med vad Star Citizen har som mål sedan jag först kom i kontakt med scifi och datorer för många många år sedan, så nu är det bara att hålla tummarna för att min Hornet och Freelancer kommer väl till användning

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Vad jag föstått så är det gratis livstids garanti på pledgade skepp. Men de skepp man köper i spelet sen måste man hålla försäkrade med ingame-pengar. Kan bli riktigt dyrt för större skepp, särskilt om man dör ofta

Exakt.

Permalänk
Medlem

Det här verkar fantastiskt men... är det 2 år till release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Det här verkar fantastiskt men... är det 2 år till release?

Ja minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

6.2 miljoner känns ju lite symboliskt just för att då knäcker dom det tidigare pledge-rekordet med 2 miljoner Borde hinna nå det precis.

Vad jag föstått så är det gratis livstids garanti på pledgade skepp. Men de skepp man köper i spelet sen måste man hålla försäkrade med ingame-pengar. Kan bli riktigt dyrt för större skepp, särskilt om man dör ofta

Edit: Wooh! 6.2

Har du pledgat får du livstidsgaranti på de skepp du har nu, samt de du uppgraderar till. Har du inte redan pledgat så är du hänvisad till att försäkra för ingame-pengar.

Dock gäller livstidsgarantin endast själva skeppskrovet, installerad utrustning som den nya laserkanonen samt den trimmade motorn, liksom last, får föräkras separat med ingame-pengar.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Det här verkar fantastiskt men... är det 2 år till release?

Ärligt talat tycker jag det känns som lite kort tid med tanke på vad de åttagit sig att åstadkomma... Spelet som det nu är utlovat är ju helt galet ambitiöst. Hoppas de inte stressar ut något som är trasigt/dåligt.

Iom att jag jobbar med mjukvaruutveckling själv så vet jag hur mycket tid allt tar, samt vilken utmaning det är att driva lite större projekt framgångsrikt. Inte heller är det så att man bara kan hälla in pengar/personal i ena ändan och sen kommer det ut ett spel i andra ändan, bättre ju mer man stoppar in. Det hänger snarare på om man har precis rätt personer med rätt kompetens på nyckelpositioner. Har man inte det blir det mera som att ha hela köket fullt av kockar, och alla vill salta soppan...

Men förhoppningsvis kommer ett så pass "coolt" och spektakulärt projekt att locka till sig de bästa i branschen. Förhoppningsvis har de också förstånd nog att ta hand om dessa resurserna så att de inte säger upp sig halvvägs genom projektet pga. dassig projektledning. Som sagt: De har jobbet utstakat för sig. Jag önskar dem bara lycka till!

Permalänk
Medlem

Det verkar som de har en hel del på plats redan annars hade de inte utlovat en alpha redan nästa höst.

Permalänk

En hel del är redan på plats, ja, så tidsramen är nog väl genomtänkt. Ibland är det dessutom fördelar med att inte ta för lång tid på sig, vilket Chris upplevde med Freelancer och inte var sugen på att repetera. 2-4 år är lagom för ett projekt av den här storleken, imo.

Sedan kommer nog vi i communityn ha en någorlunda insyn i beslut om detaljer, och jag tror inte heller att de (RSI) är rädda för att avstå från några strecth goals om det skulle krisa, skall jag vara ärlig så blir jag inte ledsen om exempelvis tablet-appen skulle slopas.

Artikel på förstasidan: http://www.sweclockers.com/nyhet/16172-star-citizen-samlar-in...

Edit: Redigerat första inlägget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Citat:

What about pledges? Good news: those of you who got in on the ground floor are covered. Your ships have lifetime insurance policies and for the next year you will have the ability to purchase further tiers or upgrade existing ones at the initial prices. That’s not true of everyone else: if you want to back Star Citizen and participate in this amazing community, you still can… but it’s going to cost you a little extra as of now, and you aren’t going to have as many extras (no lifetime insurance, for example.)

Jag tolkar det som att om man bidragit innan deadline så kan man köpa upp sig under hela nästa år och fortfarande få livstidsförsäkring etc. för det man köper. Det är ju kanon i så fall.

https://www.robertsspaceindustries.com/thank-you-transition-p...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Stämmer

Permalänk
Medlem

Blir både galen och glad att det är så lång tid tills det släpps.
Vill spela det nu! Men vill även skaffa nya skärmar för multimonitor stödet, och en ordentligt joystick med tillbehör så får börja spara.
Lär troligen få behöva uppgradera datorn med tills dess

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Blir både galen och glad att det är så lång tid tills det släpps.
Vill spela det nu! Men vill även skaffa nya skärmar för multimonitor stödet, och en ordentligt joystick med tillbehör så får börja spara.
Lär troligen få behöva uppgradera datorn med tills dess

Glöm inte att det skall stödja Oculus rift, så det kan ju vara värt att se vad som händer med det projektet också.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Glöm inte att det skall stödja Oculus rift, så det kan ju vara värt att se vad som händer med det projektet också.

Okej, ett kickstarter projekt som man borde varit med om, som jag ser nu...
http://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-st...
Då blev ju dessutom Hawken ännu mer intressant. ca 2500:- för Oculus Rift låter ju lite mycket men ser lovande ut.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Okej, ett kickstarter projekt som man borde varit med om, som jag ser nu...
http://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-st...
Då blev ju dessutom Hawken ännu mer intressant. ca 2500:- för Oculus Rift låter ju lite mycket men ser lovande ut.

Mycket?! Dagens likvärdiga VR-set går på runt 6000 minst, och är då ändå inte särskilt optimala av olika anledningar. Vad Oculus hamnar på för pris i slutändan återstår väl att se, troligtvis närmare 3000:- särskilt i Sverige.

Personligen kommer jag nog dock föredra triple-screen med TrackIR istället för Oculus i det här spelet. Men ska bli intressant att testa.

Edit: I övrigt så fortsätter pledgingen på deras sida, för de som vill uppgradera och de som inte hann lägga tidigare pga allt strul. Har nyligen passerat 6.5 miljoner De nya högre priserna kommer gälla från och med nästa måndag.

http://www.robertsspaceindustries.com/the-pledge-and-grace-pe...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oculus kommer säkerligen kosta 6000-8000 i butik. Det gör liknande enheter idag.
Dev enheten går inte att jämföra med den slutgiltiga produkten. De siktar på betydligt bättre displayer och annat till den slutgiltiga produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Oculus kommer säkerligen kosta 6000-8000 i butik. Det gör liknande enheter idag.
Dev enheten går inte att jämföra med den slutgiltiga produkten.

Nu har jag tyvärr inte fördjupat mig i oculus-projektet, men är inte ett av målen att göra den tillgänglig för "alla", alltså att den inte blir så dyr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Mycket?! Dagens likvärdiga VR-set går på runt 6000 minst, och är då ändå inte särskilt optimala av olika anledningar.

Skrivet av ozo64:

Oculus kommer säkerligen kosta 6000-8000 i butik. Det gör liknande enheter idag.

Finns inget "likvärdigt" VR set idag. Inte ens i närheten.

Skrivet av Mr. Bravo:

Vad Oculus hamnar på för pris i slutändan återstår väl att se, troligtvis närmare 3000:- särskilt i Sverige.

Personligen kommer jag nog dock föredra triple-screen med TrackIR istället för Oculus i det här spelet. Men ska bli intressant att testa.

Har inte Oculus Rift inbyggd TrackIR/Motion tracking?

Om jag förstått det rätt kommer konsumetversionen av Oculus rift ha:

* Troligtvis minst 1920x1080 upplösning (nuvarande 1280×800 och de skall höja till konsumentversionen)
* Extremt bred field of view (som troligtvis motsvarar 3 skärmar)
* Inbyggd rörelseavkänning (som updaterar din position och vart du tittar i spelet)
* Lätt vikt
* Stetoskopisk 3D

(Mer info från http://www.oculusvr.com/faq/ )

Deras mål är att leverera detta till "a price that everyone can afford."

Skall du få alla features på listan ovan idag får du ju punga ut med ca: 9000kr för 3stk 120hz skärmar, 1000kr för 3D kit, 2000kr för Track IR vilket blir runt 12000 totalt. Så även jämnfört med det är ju 6000kr faktiskt inte så dyrt. Men självklart hoppas man att den hamnar lite lägre än så då det är lite mer än vad alla kan ha råd med.

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Mycket?! Dagens likvärdiga VR-set går på runt 6000 minst, och är då ändå inte särskilt optimala av olika anledningar. Vad Oculus hamnar på för pris i slutändan återstår väl att se, troligtvis närmare 3000:- särskilt i Sverige.

Personligen kommer jag nog dock föredra triple-screen med TrackIR istället för Oculus i det här spelet. Men ska bli intressant att testa.

Edit: I övrigt så fortsätter pledgingen på deras sida, för de som vill uppgradera och de som inte hann lägga tidigare pga allt strul. Har nyligen passerat 6.5 miljoner De nya högre priserna kommer gälla från och med nästa måndag.

http://www.robertsspaceindustries.com/the-pledge-and-grace-pe...

Okej, ja jag vet ju inte vad dom kostar, men kommande konsumentversionen låter instrssant. Jag har ju nu betalat 300dollar för ett Captured Vanduul Fighter på rsi sidan så för att riktigt uppleva känslan att flyga blir det förmodligen ett köp oavsett pris

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Oculus kommer säkerligen kosta 6000-8000 i butik. Det gör liknande enheter idag.
Dev enheten går inte att jämföra med den slutgiltiga produkten. De siktar på betydligt bättre displayer och annat till den slutgiltiga produkten.

Precis som Ixos sa så finns det inget liknande idag, i alla fall inte för kommersiellt bruk. Det finns dock liknande VR för industri och militärt bruk men dessa har en prislapp på närmare 3 miljoner kr och inte "6000-8000 i butik"

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Va glad man blev när man läste detta
Wingcommander var ju svinkul till amigan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Finns inget "likvärdigt" VR set idag. Inte ens i närheten.

Har inte Oculus Rift inbyggd TrackIR/Motion tracking?

Om jag förstått det rätt kommer konsumetversionen av Oculus rift ha:

* Troligtvis minst 1920x1080 upplösning (nuvarande 1280×800 och de skall höja till konsumentversionen)
* Extremt bred field of view (som troligtvis motsvarar 3 skärmar)
* Inbyggd rörelseavkänning (som updaterar din position och vart du tittar i spelet)
* Lätt vikt
* Stetoskopisk 3D

(Mer info från http://www.oculusvr.com/faq/ )

Deras mål är att leverera detta till "a price that everyone can afford."

Skall du få alla features på listan ovan idag får du ju punga ut med ca: 9000kr för 3stk 120hz skärmar, 1000kr för 3D kit, 2000kr för Track IR vilket blir runt 12000 totalt. Så även jämnfört med det är ju 6000kr faktiskt inte så dyrt. Men självklart hoppas man att den hamnar lite lägre än så då det är lite mer än vad alla kan ha råd med.

Jo jag vet att den kommer ha headtracking, men vi vet inget om hur bra den kommer vara än. TrackIR är i dagsläget det överlägsna alternativet vad gäller prestation. Priset dom har utlovat tar inte heller hänsyn till vår svenska moms, så räkna med några hundringar extra om man inte importerar och riskerar en ännu dyrare tull.
För mig spelar inte priset någon roll, utan jag använder det som känns lämpligast. Jag vill se tangentbordet framför mig när jag behöver chatta och nå kontroller jag inte har bundit till min HOTAS. Dessutom är jag inte så förtjust i tanken av att ha VR-goggles spända över huvudet flera timmar i sträck, plus att jag vill kunna ha glasögon.

Skrivet av Naicro:

Precis som Ixos sa så finns det inget liknande idag, i alla fall inte för kommersiellt bruk. Det finns dock liknande VR för industri och militärt bruk men dessa har en prislapp på närmare 3 miljoner kr och inte "6000-8000 i butik"

Det gör det visst. Sony släppte ju sin uppmärksammade HMZ-T1 förra året med HD-paneler, som kostar runt 6000kr i Sverige. Tydligen så har dom nyligen även hunnit släppa en uppföljare, HMZ-T2. Det finns fler mindre kända aktörer också som tillverkat VR-goggles med HD-paneler med prislapp på under 10k, men som bara går att beställa från deras egna sidor.

Det som är så speciellt med Oculus är hur det hanterar perspektivet, 3d, samt vikt/komfort. Men räkna med att andra aktörer kommer släppa mer likvärdiga alternativ. Det är fortförande en framtida produkt som ingen har fått testa i sitt slutgiltiga skick än. Det är löjligt mycket hype och förväntningar runt denna, och jag är säker på att många kommer känna sig lite missnöjda i slutändan, vilket alltid har varit fallet vad gäller billig VR. Folk förväntar sig holobands alá Caprica, men det är det verkligen inte

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jo jag vet att den kommer ha headtracking, men vi vet inget om hur bra den kommer vara än. TrackIR är i dagsläget det överlägsna alternativet vad gäller prestation.

Har jag för mig jag sett en video där de pratade om 100hz uppdateringsfrekvens. Stämmer det är det nog minst i klass med TrackIR.

Mycket av priset i TrackIR är ju för sändare och mottagare och de har de ju redan gratis i Oculus, så det behöver nog inte bli så dyrt att implementera bra motion tracking.

Skrivet av Mr. Bravo:

Det gör det visst. Sony släppte ju sin uppmärksammade HMZ-T1 förra året med HD-paneler, som kostar runt 6000kr i Sverige. Tydligen så har dom nyligen även hunnit släppa en uppföljare, HMZ-T2. Det finns fler mindre kända aktörer också som tillverkat VR-goggles med HD-paneler med prislapp på under 10k, men som bara går att beställa från deras egna sidor.

Nej du är ute och cycklar.

Här är recensionen på prisjakt för den häftigaste, nyaste och dyraste versionen:

"På något sätt ser det ut som om man tittar i en tunnel och du ser väggarna."

Dessutom står det inget om motion tracking, och saknar den det kan du titta runt som en idiot hur mycket du vill... för du kommer endå bara titta runt ingame när du rör musen. Inlevelse = 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Det gör det visst. Sony släppte ju sin uppmärksammade HMZ-T1 förra året med HD-paneler, som kostar runt 6000kr i Sverige. Tydligen så har dom nyligen även hunnit släppa en uppföljare, HMZ-T2. Det finns fler mindre kända aktörer också som tillverkat VR-goggles med HD-paneler med prislapp på under 10k, men som bara går att beställa från deras egna sidor.

Det som är så speciellt med Oculus är hur det hanterar perspektivet, 3d, samt vikt/komfort. Men räkna med att andra aktörer kommer släppa mer likvärdiga alternativ. Det är fortförande en framtida produkt som ingen har fått testa i sitt slutgiltiga skick än. Det är löjligt mycket hype och förväntningar runt denna, och jag är säker på att många kommer känna sig lite missnöjda i slutändan, vilket alltid har varit fallet vad gäller billig VR. Folk förväntar sig holobands alá Caprica, men det är det verkligen inte

Men snälla du, försök i alla fall att läsa på lite innan du försöker ge dig in i ett ämne du absolut inte besitter någon som helst kunskap i, du kan ju lura i någon stackare att HMZ-T1 har något med Virtual Reality att göra.

Jag har Sony HMZ-T1 och det är bland det värsta skräpet jag nånsin köpt, läs gärna min review på följande länk om du vill ha en redogörelse för påståendet (post 396) http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=291351&st=...

Sony HMZ-T1 har absolut ingenting att göra med Virtual Reality, och det enda HMZ-T1 har gemensamt med Oculus Rift är att den sitter på huvudet, men där stannar det.

Sony HMZ-T1 har en FOV (Field Of View) på 45grader, vilket gör att det du ser framför dig är en ruta i 16:9 format. Du skulle lika gärna kunna sitta framför en tv i släckt rum, vilket det också känns som. Oculus Rift har en FOV på 110grader vilket gör att hela ditt synfält täcks av skärmen, du ser alltså inga skärmkanter och det är just FOV:en, headtrackingen och John Carmacs mjukvara som gör Oculus Rift unik på marknaden.

Sony HMZ-T1 har dessutom inte headtracking likt Oculus, och det skulle jag säga är minst sagt ett grundkrav för VR. Headtrackingen i sig är kanske dessutom det som gör Oculus mest speciell då den har extremt låg svarstid. En stor anledning till varför VR aldrig kommit ut på konsumentmarknaden har delvis berott på att headtrackingen haft en latency på upp emot en halv(!) sekund vilket skapat obehag samt att hjärnan känner av att det inte är "real-time".

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Har jag för mig jag sett en video där de pratade om 100hz uppdateringsfrekvens. Stämmer det är det nog minst i klass med TrackIR.

Mycket av priset i TrackIR är ju för sändare och mottagare och de har de ju redan gratis i Oculus, så det behöver nog inte bli så dyrt att implementera bra motion tracking.

Jo men utöver uppdateringsfrekvensen så är det även tex upplösning, FOV, inställnings-möjligheter i mjukvaran och vilken teknik dom använder överhuvudtaget för att känna rörelserna som spelar roll. Just sånt som TrackIR förbättrar med varje ny generation, som håller ett rejält övertag på den marknaden än sålänge.
Och den största anledningen till varför TrackIR är så dyrt är nog snarare för att där inte finns någon konkurrens att tala om. 1500:- kostar ett fullt dugligt grundpaket, inte 2000:-.

Skrivet av Ixos:

Nej du är ute och cycklar.

Här är recensionen på prisjakt för den häftigaste, nyaste och dyraste versionen:

"På något sätt ser det ut som om man tittar i en tunnel och du ser väggarna."

Dessutom står det inget om motion tracking, och saknar den det kan du titta runt som en idiot hur mycket du vill... för du kommer endå bara titta runt ingame när du rör musen. Inlevelse = 0.

"likvärdig" var ett dåligt ordval av mig. Det jag syftade på var att Sonys T1/T2 tillhör nuvarande generationens topp-modeller av VR-goggles (eller "motsvarigheten" om du så vill) för vanliga konsumenter, även om det är en skitprodukt. Om det har headtracking och 110 graders display eller ej spelar ingen roll. Det är där den tillgängliga tekniken i den klassen står vad gäller VR, och Oculus Rift är absolut ett efterlängtat stort steg framåt i utvecklingen med betydligt bättre teknik och funktionalitet, när det väl kommer.

Glöm inte heller att det är väldigt få spel som stödjer headtracking i dagsläget överhuvudtaget, i princip obefintligt bland mainstream-spelen och konsol-portar. Så vad ska du med headtracking till idag om du inte lirar simulatorer? Det var antagligen så Sony tänkte på spel-fronten när dom utvecklade sina grejer. Plus att T1/T2 dessutom funkar till alla typer av spel, på både PC och konsoll, utan att vara beroende av någon som helst mjukvara, till skillnad från Oculus. Detta just för att det tekniskt sett fortförande är en väldigt simpel produkt (=Profit?).

Skrivet av Naicro:

Men snälla du, försök i alla fall att läsa på lite innan du försöker ge dig in i ett ämne du absolut inte besitter någon som helst kunskap i, du kan ju lura i någon stackare att HMZ-T1 har något med Virtual Reality att göra.

Jag har Sony HMZ-T1 och det är bland det värsta skräpet jag nånsin köpt, läs gärna min review på följande länk om du vill ha en redogörelse för påståendet (post 396) http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=291351&st=...

Sony HMZ-T1 har absolut ingenting att göra med Virtual Reality, och det enda HMZ-T1 har gemensamt med Oculus Rift är att den sitter på huvudet, men där stannar det.

Sony HMZ-T1 har en FOV (Field Of View) på 45grader, vilket gör att det du ser framför dig är en ruta i 16:9 format. Du skulle lika gärna kunna sitta framför en tv i släckt rum, vilket det också känns som. Oculus Rift har en FOV på 110grader vilket gör att hela ditt synfält täcks av skärmen, du ser alltså inga skärmkanter och det är just FOV:en, headtrackingen och John Carmacs mjukvara som gör Oculus Rift unik på marknaden.

Sony HMZ-T1 har dessutom inte headtracking likt Oculus, och det skulle jag säga är minst sagt ett grundkrav för VR. Headtrackingen i sig är kanske dessutom det som gör Oculus mest speciell då den har extremt låg svarstid. En stor anledning till varför VR aldrig kommit ut på konsumentmarknaden har delvis berott på att headtrackingen haft en latency på upp emot en halv(!) sekund vilket skapat obehag samt att hjärnan känner av att det inte är "real-time".

Wow, här har vi en riktigt skitnödig grabb!

Lite ironiskt att du kallar mig för okunnig och dåligt påläst när det är du själv som har gått och köpt en sådan skitprodukt som HMZ-T1 Jag är väl medveten om vad det är för pryl och har testat den själv, samt ett gäng andra motsvarigheter som har hypats över åren. Det är ju på grund av just dessa ständiga besvikelser som jag ställer mig en aning tveksam/kritisk även mot Oculus Rift, även om det på pappret ser riktigt lovande ut och har ett gäng höjdare bakom sig (Som vanligt).

Jag har inte heller påpekat att HMZ-T1/T2 på något sätt är bra, eller bättre än Oculus Rift. Jag nämnde det som exempel på dagens alternativ vad gäller VR för svenssons (Budget under 10k), eftersom det påpekades att det inte existerar.

Sen har vi väl kanske olika definitioner av "VR", men för mig så är grundkonceptet precis vad du säger, att man får en fast bildskärm framför sina ögon i någon form av goggle eller hjälm. Sen kan man ta det till ytterligare nivåer med ett bredare högupplöst synfält och en mängd sensorer (Inte bara för huvudet), men det kräver ju både sin teknik och budget. Oculus Rift blir som sagt ett mycket stort och efterlängtat steg framåt på dessa fronter. Det är bara skamligt att det inte har gjorts tidigare.

Hur Oculus Rift funkar och upplevs i praktiken återstår att se. Det är fortförande en framtida produkt, så i dagsläget är det fortförande framförallt HMZ-T1/T2 som gäller för VR-kåta spelare med begränsad budget, kombinerat med separat headtracking om man lirar något som stödjer det. Det är faktiskt en ganska populär leksak om man söker runt på forum och youtube. Personligen kände jag dock direkt att det inte var det jag väntat på, men förhoppningsvis är Oculus Rift det.

Och att använda den "låga latencyn" på dagens headtracking som ursäkt för att VR inte har blivit populära är bara rent skitsnack. TrackIR har funnits i många år och har inte någon direkt märkvärdig fördröjning. Jag har använt det i ArmA2 under 3½ år nu, både i fordon till fots, och det är helt jävla underbart. Vi vet däremot ingenting om hur headtrackingen i Oculus Rift presterar än. Även om det har låg uppdateringsfrekvens så kan det fortförande ha andra brister. Så vänta med att hylla det tills du faktiskt har provat och jämfört med alternativen.

Men men, detta börjar kännas lite väl offtopic nu. Både Oculus Rift och triple-screen+TrackIR ska bli intressant att jämföra i framtiden i vilket fall. Så, tillbaka till Star Citizen, shall we?

Här fick dom sig ett reportage av lokala nyheterna här om dagen

http://www.myfoxaustin.com/story/20161263/gamers-donate-recor...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Det jag syftade på var att Sonys T1/T2 tillhör nuvarande generationens topp-modeller av VR-goggles (eller "motsvarigheten" om du så vill) för vanliga konsumenter, även om det är en skitprodukt. Om det har headtracking och 110 graders display eller ej spelar ingen roll...

Jag har inte heller påpekat att HMZ-T1/T2 på något sätt är bra, eller bättre än Oculus Rift. Jag nämnde det som exempel på dagens alternativ vad gäller VR för svenssons (Budget under 10k),. eftersom det påpekades att det inte existerar...

Sen har vi väl kanske olika definitioner av "VR", men för mig så är grundkonceptet precis vad du säger, att man får en fast bildskärm framför sina ögon i någon form av goggle eller hjälm...

Men vad är det du inte fattar?? Sony T1/T2 är inte "nuvarande generationens VR-googles", Sony påstår inte det, INGEN påstår att T1 har någonting med VR att göra överhuvud taget! Fatta och sluta posta massa påhittade definitioner av vad VR är.

Visa signatur

Sleeve it and they will come