Permalänk
Avstängd

Fråga om chassifläkt.

Jag har två chassifläktar avsedda att kopplas till moderkortet, men bara ett CHA_FAN-uttag på moderkortet (A7V333). Det finns dock ett annat uttag som heter PWR_FAN, sitter brevid det till processorfläkten, och det är oanvänt. Min fråga lyder alltså: kan jag koppla en chassifläkt till detta (PWR_FAN) uttaget?

Visa signatur

Bojkotta velotex!

Permalänk
Medlem

sure samma skit annat namn.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

Nej för fan... PWR_FAN är där du ansluter RPM-kontakten från ditt nätaggreagat så att du ser hur snabbt fläkten i det snurrar...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Nej för fan... PWR_FAN är där du ansluter RPM-kontakten från ditt nätaggreagat så att du ser hur snabbt fläkten i det snurrar...

Aha, tack. Finns det någon form av konverterare så jag kan koppla fläkten till nätagget?

Visa signatur

Bojkotta velotex!

Permalänk
Medlem

fixa en 4pins->3pins (12v) detta gör så att du kan sätta fläckten på 12v direkt från nätagrigatet, mycket stabilare ström (i mitt fall iaf) fläcktarna surade mer stabilt på deras avsädda rpm... det ända du missar är att du inte kan se rpm i win/bios.

Permalänk
Medlem

åfan

Citat:

PWR_FAN är där du ansluter RPM-kontakten från ditt nätaggreagat så att du ser hur snabbt fläkten i det snurrar...

Jag har drivit min CPU fläkt med den i 4 månader.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xiziz
fixa en 4pins->3pins (12v) detta gör så att du kan sätta fläckten på 12v direkt från nätagrigatet, mycket stabilare ström (i mitt fall iaf) fläcktarna surade mer stabilt på deras avsädda rpm... det ända du missar är att du inte kan se rpm i win/bios.

Tackar, gör nog det.

Ingen som har definitivt besked angående PWR_FAN, dvs. kan man driva en fläkt med den eller är det bara för att se rpm på nätagget?

Visa signatur

Bojkotta velotex!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proditor

Tackar, gör nog det.

Ingen som har definitivt besked angående PWR_FAN, dvs. kan man driva en fläkt med den eller är det bara för att se rpm på nätagget?

Jag har ett defenitivt besked det GÅR att kör så.
Jag köpte två titan 80mm 3pin förra veckan och kopplade ena på PWRfan och den andra på chassifan.
Funkar pefekt du ser också RPM i asus probe om du kopplar så.
(har också A7V333)

Visa signatur

Xp2200 AIRGA - 512mb samsung pc2700- Crucial 9700pro- A7V333

Permalänk

Jag kör med ett Epox 8kha+ och jag har använt pvr fan kontakten till min chassifläkt, det har då fungerat bra. Visste inte ens att den var till för att mäta RPM på nätagget.
Jag trodde det var något fel på mitt moderkort närjag inte kunde se hasstigheten på chassifläkten när man slår på datorn, men då kollade jag runt lite på moderkortet och fann det riktiga uttaget för chassifläkten, men det satt längst ner till höger så dit skulle aldrig sladden nå, så jag stoppade in en till fläkt och allt fungerar bra.
Synd bara att datorn nu låter ruskigt mycket, men men vill man ha kylning får man lida lite;)

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Avstängd

ja kör med cpu fläkten på PWR_FAN å moderkorts fläkten på CPU_FAN.... de ska la inte spela nån roll vilket uttatg eler+?? de e ju ala samma ändå???

Visa signatur

¤Abit BE-7¤¤P4 2.4 533Mhz¤¤Sapphire 9700np¤¤512ddr PC2700¤¤40gb IBM 7200rpm¤¤kvävekyld¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ändå skitsamma.

För de som undrar, kör kontakterna på alla 3pin som passar, de funkar lika bra på allihopa.

Permalänk
Medlem
Citat:

lol. Har kört på min EPoX sen jag handlade den en chassi fläkt
Funkar fint, no problems.....