Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Är det speciella skuvar som gängar sig själva? Kan man använda allaM3 då?

ja de är specialkonstruerade för att dra sin egen gänga Vad menar du?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Gör en skåra i skruven och använd en flat mejsel att skruva ut skruven med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Update

Men när jag höll på med det 4e och sista hålet för fötterna så hände detta! Har försökt att skruva ut den igen med hjälp av en tång men får verkligen inget grepp om skuven :/ Nån som vet hur man kan få ut den utan att borra upp hålet?

http://cdn.imghack.se/images/fa6c8aea85ca7a0c1867c40c6695712a...

Antingen så lägger du ett snitt i den med bågfil/dremel och använder skrivmejsel, eller så använder du en "grispitt" vet inte riktigt vad det heter egentligen men det är ett verktyg för att få ur bult som sitter fast.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja de är specialkonstruerade för att dra sin egen gänga Vad menar du?

Att jag kan använda den för att gänga och sedan skruva ur det och skruva i en annan M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gör en skåra i skruven och använd en flat mejsel att skruva ut skruven med?

ahh! fan att ja inte tänkte på de innan hahaha tack!

Skrivet av Elightz:

Antingen så lägger du ett snitt i den med bågfil/dremel och använder skrivmejsel, eller så använder du en "grispitt" vet inte riktigt vad det heter egentligen men det är ett verktyg för att få ur bult som sitter fast.

har ingen aning vad du menar för verktyg men ska testa att göra ett snitt o försöka skruva ut den igen så hoppas de funkar annars får jag nog leta upp en sån

Skrivet av iSw3de:

Att jag kan använda den för att gänga och sedan skruva ur det och skruva i en annan M3

yes det funkar helt utmärkt! dock är dessa skruvar till för mjukare metaller som t.ex aluminium

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ahh! fan att ja inte tänkte på de innan hahaha tack!

har ingen aning vad du menar för verktyg men ska testa att göra ett snitt o försöka skruva ut den igen så hoppas de funkar annars får jag nog leta upp en sån

yes det funkar helt utmärkt! dock är dessa skruvar till för mjukare metaller som t.ex aluminium

Så bra, aluminium är ju det jag använder, vad hette de skruvar du använde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Så bra, aluminium är ju det jag använder, vad hette de skruvar du använde?

De heter " Taptite II " och jag fick dem från detta företag

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Fungerade tyvärr inte med att göra ett snitt för att sen skruva ut den, skruven bara gick sönder så åkte till biltema och köpte ett gäng "grispittar" även kallat nått så enkelt som skruvutdragare tydligen Dessa funkade då inte heller för min skruv var alldeles för liten visade det sig.. -.- så det blev att borra upp hålet helt istället, till att passa M5 istället för M4 som var där innan. får hoppas det funkar lika bra!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Mini Update

Har nu stått i ett par timmar och slipat på fronten och det är dags för sista fasen, nämligen Våtslipning!

Ni får dock inte se resultatet förens imorgon då det förhoppningsvis är bättre ljus så ja kanske kan få till en någorlunda värdig bild iaf, resultatet blev bättre än jag trodde de skulle bli!

Har nu även gått över 17 000 viewers! Så sjukt kul! Men tycker ni kan kommentera lite mer Vill höra alla era tankar och specielt om ni har förslag på något som kan bli bättre!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Alltid kul att få kommentarer, och eftersom du efterfrågar får du väl en då.
Trevligt att se att bygget går frammåt. (till skillnad från mitt)
Behöver du verkligen slipa fronten? Borde den inte vara nog bra i nyskick, eller hade den repor? Vilken grovlek (säger man så?) hade du på våtslipspapperet?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Alltid kul att få kommentarer, och eftersom du efterfrågar får du väl en då.
Trevligt att se att bygget går frammåt. (till skillnad från mitt)
Behöver du verkligen slipa fronten? Borde den inte vara nog bra i nyskick, eller hade den repor? Vilken grovlek (säger man så?) hade du på våtslipspapperet?

va snäll du är ja du har pausat ditt lite eller?

anledningen till att jag slipar är ju för att få det fina borstade utseendet på fronten sen så var fronten "borstad" från tillverkningen med nått snurrande verktyg för att ta bort vasse kanter från laserskärningen som inte var alls snyggt först körde jag iaf med 150 sandpapper för att få bort det, sen körde jag med 400 våtslippapper i typ 2 timmar då får de en väldigt jämn fin borstad yta, har köpt 1200 papper med men tror ja skippar det då jag är nöjd med resultatet efter 400

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Antingen så lägger du ett snitt i den med bågfil/dremel och använder skrivmejsel, eller så använder du en "grispitt" vet inte riktigt vad det heter egentligen men det är ett verktyg för att få ur bult som sitter fast.

Du tänker på en sån här. Den är för att fästa saker i gips

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

va snäll du är ja du har pausat ditt lite eller?

anledningen till att jag slipar är ju för att få det fina borstade utseendet på fronten sen så var fronten "borstad" från tillverkningen med nått snurrande verktyg för att ta bort vasse kanter från laserskärningen som inte var alls snyggt först körde jag iaf med 150 sandpapper för att få bort det, sen körde jag med 400 våtslippapper i typ 2 timmar då får de en väldigt jämn fin borstad yta, har köpt 1200 papper med men tror ja skippar det då jag är nöjd med resultatet efter 400

Ja, hinner inte riktigt med nu när skolan är igång... :/
Jaha okej. Väntar på resultat i morgon!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du tänker på en sån här. Den är för att fästa saker i gips
http://www.biltema.se/ProductImages/19/large/19-490_l.jpg

dedär kanske också kallas så, men det han snacka om är sånahär typ

Skrivet av hag.com:

Ja, hinner inte riktigt med nu när skolan är igång... :/
Jaha okej. Väntar på resultat i morgon!

ah okey de va ju synd! :/ Gör du rätt i

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag fått till ett par hyffsade bilder iaf! Mobilkameran är ju inte den bästa.. Får se till o låna en systemkamera när jag börjar bli klar

Dessa bilder kan ni även klicka på för att få se dem i full storlek!

Samt en liten jämförelse med hur ytan på fronten såg ut då jag fick den Detta är en bit som sågades bort från baksidan

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Huga vad ful den var innan putsning. Men resultatet blev riktigt snyggt, kommer göra sig bra vid tvn. (eller var du nu ska ha den)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Huga vad ful den var innan putsning. Men resultatet blev riktigt snyggt, kommer göra sig bra vid tvn. (eller var du nu ska ha den)

Tack så mycket! Ja det är vid tv'n den hamnar sen! Ja den ytan var inte jättevacker från början!

Såg nu även att det var lite mörka fläckar och ojämnheter i borstningen så jag gav mig på den igen nu.

Och fick till en bild nu med som visar resultatet mycket bättre! Även denna klickbar

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du tänker på en sån här. Den är för att fästa saker i gips

Nej för tusan! jag har fulla väggarna med såna där sedan förra ägaren så det är INTE såna jag menar!
Verktyget jag pratar om ser ungefär ut som en vänstergängad och konisk gängtapp, man borrar först hål sen gängar man in den i hålet tills det tar stopp. Eftersom den är vänstergängad börjar man då istället gänga ut skruven när det tar stopp.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Nej för tusan! jag har fulla väggarna med såna där sedan förra ägaren så det är INTE såna jag menar!
Verktyget jag pratar om ser ungefär ut som en vänstergängad och konisk gängtapp, man borrar först hål sen gängar man in den i hålet tills det tar stopp. Eftersom den är vänstergängad börjar man då istället gänga ut skruven när det tar stopp.

Grispitt alltsa.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Grispitt alltsa.

jaa, precis det jag sa i tidigare inlägg!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

jaa, precis det jag sa i tidigare inlägg!

Skrivet av toxicstone:

Grispitt alltsa.

mindre snack om grispittar säg vad ni tycker om min "borstade" front istället

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt men borstat, cleant. Var beställde du aluminiumdelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint.W:

Riktigt snyggt men borstat, cleant. Var beställde du aluminiumdelarna?

RZ Gruppen heter dem

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Update!

Nu händer det grejer minsann! Har gjort en hel del nu senaste veckan, kanske inte ser ut som mycket men jäklar sån tid det tagit xD

Började med att limma dit baksidan med epoxi

Medans det torkade gav jag mig på startknappen med lite våtslip-papper!

Även fronten är nu fastlimmad, vilket betyder att hela grunden av chassit är klart!

Här ser vi undersidan av chassit med fötter och mitt fläktfilter som båda har fått sig en match mot dremeln

Kollar man noga här kan man se hur mycket jag fått slipa bort från ena foten för att få plats med de jäkla filtret ;D

Nu lite nostalgi! För de som inte minns eller har sett de gamla bilderna har ni här en bild på hur knappen och fronten såg ut när jag fick hem dem

Och nu efter slipning av både front och knapp ser det numera ut såhär

Har även beställt lite färg från Highlights.nu som kommer anlända i veckan

Näst upp på min to-do-list är nu att fixa till alla 160 radiebrickor..... -.- Tror ja har typ 20st klara iaf hah. Och såfort radiebrickorna är klara är det dags att ge sig på den stora plexiglas-skivan som skall täcka hela chassit med Ska bli riktigt spännande att försöka bocka den!

Förresten, vill ni att jag skall fortsätta göra alla bilder klickbara så ni får se dem i fullformat?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

saten vad snyggt det e! modernt och stilrent. knappen är ju underbar nu när den e slipad! följt bygget ett tag men tror inte jag kommenterat så värst mycket. fronten är så snygg och ren i utseendet, men blir det inte fingeravtryck på den?

Skrivet av Spille:

Update!

Nu händer det grejer minsann! Har gjort en hel del nu senaste veckan, kanske inte ser ut som mycket men jäklar sån tid det tagit xD

Började med att limma dit baksidan med epoxi

http://cdn.imghack.se/images/3a00ac3cd440a07023750bd6b54e3e58...

Medans det torkade gav jag mig på startknappen med lite våtslip-papper!

http://cdn.imghack.se/images/dc300fa5767dc41ae098493e058cb83c...

Även fronten är nu fastlimmad, vilket betyder att hela grunden av chassit är klart!

http://cdn.imghack.se/images/f46fef79afa3716a39fe72a92f7de6f0...

Här ser vi undersidan av chassit med fötter och mitt fläktfilter som båda har fått sig en match mot dremeln

http://cdn.imghack.se/images/d2b8c466f86eead3520a8d96a211e984...

Kollar man noga här kan man se hur mycket jag fått slipa bort från ena foten för att få plats med de jäkla filtret ;D

http://cdn.imghack.se/images/2d8524c974309505a84bc66cae106a16...

Nu lite nostalgi! För de som inte minns eller har sett de gamla bilderna har ni här en bild på hur knappen och fronten såg ut när jag fick hem dem

http://cdn.imghack.se/images/0bb9f6b2be879f7ca2af646f91dc3b80...

Och nu efter slipning av både front och knapp ser det numera ut såhär

http://cdn.imghack.se/images/88294791511b59755d25768c5ed9b181...

http://cdn.imghack.se/images/70453128feec376c890647ff1eec8536...

Har även beställt lite färg från Highlights.nu som kommer anlända i veckan

Näst upp på min to-do-list är nu att fixa till alla 160 radiebrickor..... -.- Tror ja har typ 20st klara iaf hah. Och såfort radiebrickorna är klara är det dags att ge sig på den stora plexiglas-skivan som skall täcka hela chassit med Ska bli riktigt spännande att försöka bocka den!

Förresten, vill ni att jag skall fortsätta göra alla bilder klickbara så ni får se dem i fullformat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Ser riktigt snyggt ut, rent och inte massa trams

Tackar! Ja det är de ja strävar efter på utsidan iaf! Sen insidan kommer ju bli lite annorlunda

Skrivet av gs242:

saten vad snyggt det e! modernt och stilrent. knappen är ju underbar nu när den e slipad! följt bygget ett tag men tror inte jag kommenterat så värst mycket. fronten är så snygg och ren i utseendet, men blir det inte fingeravtryck på den?

Tack!! Jo de blir extremt lätt massa fingeravtryck på fronten Har fått använda handskar hela tiden när jag ska hantera den Har läst nånstans att man kan använda T-röd för att ta bort de, men börjar fundera på om jag kanske borde ha på nån form av lack kanske.. Vetifasen vad för nån bara!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tackar! Ja det är de ja strävar efter på utsidan iaf! Sen insidan kommer ju bli lite annorlunda

Tack!! Jo de blir extremt lätt massa fingeravtryck på fronten Har fått använda handskar hela tiden när jag ska hantera den Har läst nånstans att man kan använda T-röd för att ta bort de, men börjar fundera på om jag kanske borde ha på nån form av lack kanske.. Vetifasen vad för nån bara!

Jag skulle anodiserat den

Permalänk
Medlem

Klarlacka istället.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag skulle anodiserat den

hjälper det verkligen mot att fingeravtryck fastnar så lätt? dock blir det lite svårt nu när hela chassit är ihopsatt med epoxi dessutom! xD

Skrivet av ODDNAME:

Klarlacka istället.

ah det borde ju funka bra.. men lite osäker på hur det blir med finnishen då, vill inte gärna ha blank yta så isf matt klarlack.. men hur ser det ut på borstad alu känns som de kanske kan pajja den look fronten har nu? :/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb