Uppgradera speldator, ATX vs mATX?
Jag har insett att det kanske är dags för att uppdaterar lite delar i min dator. Datorn kommer användas till mestadels spel, surfande och filmtittande. Datorn kommer att överklockas men inget extremt. Förutom bra prestanda vill jag såklart ha en så tyst och kall dator som möjligt.
Delarna som sitter I datorn nu är som följer:
Moderkort – Asus P6X58D-E
Processor – Core i7 930
Kylare – Thermalright Silver Arrow
Grafik – Asus HD7970DCII
SSD – Corsair Force 3 60Gb
Ljudkort – Asus Xonar Essence STX
Nätdel – Corsair HX750 80+ Silver
Chassi – Define R3
Dom delarna som jag funderar på att uppgradera är processorn och moderkortet i första hand. Sen funderar jag också tänkt att lägga till en SSD till. Processorn har jag redan bestämt att det ska bli en 3570K och därmed blir det ju ett Z77 moderkort också. Men längre än så har jag inte kommit. För det första så vet jag inte om jag vill gå ned till mATX storlek eller stanna kvar på ATX. Vad tycker ni?
Den nya SSDn har jag kommit fram till att det blir antingen Samsung 830 128Gb eller Intel 520 120Gb. Hastighet är av mindre betydelse för mig utan vill ha en stabil disk. Jag kommer inte använda några mekaniska diskar i själva datorn utan har lagring externt.
Nu kommer vi till den svåra delen, att välja moderkort. Dom jag har tittat på är Asus P8Z77-V PRO, Msi Z77 Mpower och Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX. På mATX sidan är det Asus Maximus V Gene och Gigabyte GA-Z77M-D3H mATX. Om jag nu bestämmer mig för att byta till mATX så kommer jag ju antagligen behöva ett nytt chassi och en ny kylare då jag tror att Silver Arrow är för stor för ett så litet kort. Sen vet jag inte hur det blir med ett 3 slots grafik kort och ljudkort på mATX, fungerar det?
Men den frågan som måste besvaras först är ju om jag ska byta till mATX eller inte, komponentval kommer sen.