hittar inte båda HDD ibland

Permalänk
Medlem

hittar inte båda HDD ibland

HAr nått problem med min nya dator som jag byggde för en månad sen. Ibland (Ca: 5-6 av 10 gånger) när jag startar datorn så hittar den bara en av mina hårddiskar. Jag satte över dom rakt av från min gammla dator där det aldrig var några problem. Har en 13Gb Maxtor som primär master och en 40Gb IBM som primär slave och jag kör med en 80 pins kabel. Moderkortet är ett ASUS P4S333 och i BIOS:en väljer jag auto (så att den ska identifiera Hårdiskarna själv) NÄR det funkar som det ska så blir det automatiskt ULTRA DMA 2 på den första och 5 på den andra. Dom gångerna som den inte hittar hårdisk nr2 så brukar jag få starta om datorn ibland ett par gånger + att jag brukar skaka (vet inte om det har nån betydelse egentligen för jag tror inte det är glappkontakt eller så) lite på lådan så brukar den hitta den till slut.
Nån som kan tänka sig vad det kan vara för fel ???

Permalänk
Medlem

testa att ställa in i BIOS att den skall vänta ett par sekunder innan den letar efter IDE-enheter.... (vet inte om det finns till ditt moderkort.)
Alternativt, Gå in i BIOS och ställ in vilka storlekar diskarna har (kör autoconfig) och spara detta i BIOS. detta gör att datorn slipper leta efter diskarna vid varje start. Sedan när du är inne i windows så skall windows kunna sköta kimunikationen ändå.

Permalänk
Medlem

Ställ in hdd på cs.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche