Permalänk
Medlem

Laptop med kvalitetskänsla?

Jag är sugen på att köpa en ny bärbar dator och har tröttnat på plastiga,rackliga konstruktioner med lågupplöst skärm.
Det jag söker är alltså en bärbar dator som förmedlar en känsla av kvalitet när man använder den, och som förhoppningsvis kan kännas fräsch även efter 3 år av normal användning.
Är Apple det enda alternativet eller finns det några andra märken som når upp till samma standard?

Mina krav är som följer:
Minst 12 tum, max 14 tum
Helst IPS-panel med minst 1080p
Bakgrundsbelyst tangentbord
Helst matt bildskärm (såvida det inte finns blanka skärmar nuförtiden som faktiskt går att använda utomhus)
Riktigt bra tangentbord som är behagligt att skriva på
En responsiv och exakt touchpad
Spelprestanda är helt ointressant
Pris: gärna billigare än en 13-tums MacBook Pro Retina

Permalänk
Medlem

Låter ju som du ska titta på en ultrabook. Asus, Dell och Samsung gör bra grejer.

http://www.inet.se/produkt/1969544/asus-zenbook-ux31a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på Zenbook-modellerna och visst verkar dom trevliga iaf på pappret.
Dock har jag läst att de har problem med backlight bleeding och att touchpaden inte ska vara helt hundra, frågan är om problemen är överdrivna?

Har även blivit en smula sugen på den här modellen: http://www.inet.se/produkt/1969577/asus-vivobook-u38n-amd-13-...
Även den täcker upp ungefär de krav jag har till ett riktigt fördelaktigt pris, har dock ingen aning om vilken prestanda man kan förvänta sig av den där AMD-processorn.

Permalänk
Medlem

ser dina krav,den klarar vissa,såsom underbar skärm och 13.3" skärm och fin touch go att skriva på också:)

vet att du frågar om en dator som Passar just dina krav,men jag tycker ändå att jag kan smyga in ett litet tips!:)

Acer Aspire Timeline,otrolig dator enligt mig!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Jag har hört att många har haft random fel på sina Zenbooks, laddare, kontakten till laddaren, touchpaden tex. Kom in en drös på jobbet förra veckan. Vet inte om det är för vanliga svenssons är oförsiktiga eller deras kvalité dock.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Asus var topprodukter men efter att ha haft 2 enheter med stora kvalitetsproblem (TF201 samt UX32VD) har jag fått stryka dem från listan.

Är inte Lenovo kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Avstängd

Finns bara ett val. Macbook Air.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Finns bara ett val. Macbook Air.

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&tbo=d&rlz=1C1ASUM_enSE...

Skrivet av Doom:

Jag har kikat lite på Zenbook-modellerna och visst verkar dom trevliga iaf på pappret.
Dock har jag läst att de har problem med backlight bleeding och att touchpaden inte ska vara helt hundra, frågan är om problemen är överdrivna?

Har även blivit en smula sugen på den här modellen: http://www.inet.se/produkt/1969577/asus-vivobook-u38n-amd-13-...
Även den täcker upp ungefär de krav jag har till ett riktigt fördelaktigt pris, har dock ingen aning om vilken prestanda man kan förvänta sig av den där AMD-processorn.

Jag kan rekommendera Zenbook. Min far har en UX31 (första generationen), och den är riktigt grym. Tangentbordet kan kännas skumt, ibland så uppfattar inte datorn alla knapptryckningar, men det är inga stora problem. Jag har inte märkt av att touchpaden är dålig, jag tycker den känns perfekt. Backlight bleeding är inte heller något jag märkt av. Jag har använt datorn en hel del. Jag skulle köra på en Zenbook!

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&tbo=d&rlz=1C1ASUM_enSE...

Jag kan rekommendera Zenbook. Min far har en UX31 (första generationen), och den är riktigt grym. Tangentbordet kan kännas skumt, ibland så uppfattar inte datorn alla knapptryckningar, men det är inga stora problem. Jag har inte märkt av att touchpaden är dålig, jag tycker den känns perfekt. Backlight bleeding är inte heller något jag märkt av. Jag har använt datorn en hel del. Jag skulle köra på en Zenbook!

Haha men du säger ju emot dig själv?
Flera fel du listar med Zenbooken finns inte på MBA.

Tangentbordet kan kännas skumt
Inte ett problem på MBA, perfekt tangentbord för storleken, grymt att programmera på.
Touchpaden
Den är i världsklass på alla Macbooks, fråga vilken användare som helst.

L A D D A R E N, är den stora dealbreakern på Zenbooken vs MBA. Det var det som fick mig att köpa MBA och jag ångrar mig inte en sekund, den andas kvalité. Laddaren på Zenbooken har du sönder direkt om det blir ett ryck i den (någon snubblar över kabeln etc). Detta har Apple löst på ett grymt sätt

Jag är ingen Apple fanboy, men deras Macbooks är fan bra. Riktig kvalité som inte finns hos NÅGON annan tillverkare, (iallafall inte i samma klass.)

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV