Apple störtdyker på börsen – minus sex procent på ett dygn

Permalänk
Skrivet av biorrith:

För dig ja. Men säg tex. en medel-Svensson som inte är så kunnig på datorer. För honom är det lättare med ett program med symboler och knappar som underlättat för honom. Musiken är ordnad i ett bibliotek vari han enkelt kan föra över musik till sin spelare.
För dig som i förväg har musiken ordnar i mappar på din hårddisk är det en helt annats sorts ordning, så för dig är iTunes svårt.

Personligen så fann jag iTunes väldigt enkelt och rätt fram, trots att jag har musiken kategoriserad i mappar.

Jag tror inte det är svårare för en medel-Svensson att hantera en flyttbar disk som fungerar som precis vilket vanligt usb-minne som helst än vad det är att pilla i Itunes.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Detta är alltså ingen tråd för att diskutera Apples produkter eller tjänster och dess fördelar och nackdelar, så undvik det. Meningslösa inlägg och liknande dynga kommer att raderas även i framtiden, men tillsägelser som följd.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att aktien föll så kraftigt just nu lär dock inte ha något med vikande försäljning eller dåliga produkter att göra.
Nu kan tydligen inte investerare belåna aktien i samma uträckning som tidigare pga större marginalkrav för Apple.

När man måste använda mer riktiga pengar blir det helt plötsligt inte lika attraktivt med aktien längre...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Världen är full utav innovatörer, Steve Jobs var mycket duktig, men knappast unik. Problemet är för innovatörer att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, de flesta människor kan inte bara förverkliga sin kreativitet pga sin livssituation.

Ja, men ingen av världens alla innovatörer jobbar på apple just nu verkar det som. Jobs kunde tänka utanför lådan, vilket märktes på produkterna som lanserades när han var i livet. Men på sistonne har det varit "mer av det som redan finns" från apple, vilket knappast är innovativt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Anledningen till att aktien föll så kraftigt just nu lär dock inte ha något med vikande försäljning eller dåliga produkter att göra.
Nu kan tydligen inte investerare belåna aktien i samma uträckning som tidigare pga större marginalkrav för Apple.

När man måste använda mer riktiga pengar blir det helt plötsligt inte lika attraktivt med aktien längre...

Nja kanske men det enskilt största anledningen till det här dyket är det här.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nok...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Nja kanske men det enskilt största anledningen till det här dyket är det här.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nok...

Ja, det har nog också stor betydelse.
Verkar väldigt populär den där Lumia. Är lite sugen på en själv faktiskt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Apple Aktierkurs går upp till skyhöga nivåer: "vem bryr sig om aktierkursen det visar inget"

Apple Aktiekurs störtdyker: "hahahha apple suger och all deras produkter suger SE PÅ AKTIEKURSEN!"

fanboyism at its best

Snarare så att man vant sig vid att Apple har en stark kurs att man blir förvånad att den sjunker så pass den har gjort. Det är inte fanboyism.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skönt, det är inte bra att man är för stor som företag.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Wow, detta var snabbt jobbat! Läste nyheten för en liten stund sedan på bussen, inga kommentarer då..
..nu inne på 3:e sidan redan?

Jag tycker då att det är finfina nyheter, har väntat på detta ett tag och hoppas utvecklingen håller i sig. Gillar inte alls hur det företaget beter sig och tänker, väldigt egostiskt amerikansk och verkar tro att dom har någon slags rättighet att trampa på andra, ju mer ju bättre? Dessutom är jag vuxen och kan skilja på rätt och fel så nej jag anser inte att dom är lika goda kolsupare allihop som många apple fans ofta tar fram när äpplet ska försvaras.

Till alla som gnäller över nyhetsvärdet i detta kan väl bara ta och hoppa över denna s.k. nyhet? Ingen tvingar någon att läsa nåt här utan det är helt frivilligt! Blir man lite ledsen i ögan av att favoritmärket tappar aktievärde el faktiskt inte ser nyhetsvärdet ändå så får man väl ta och hoppa direkt över till nästa nyhet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Produkter i världsklass? Pff...

Ja visst, det är inte "dåliga" produkter på så sätt, men de säljs till ett rejält överpris jämfört med övriga aktörer på marknaden. Men så länge det finns en marknad så kommer Apple fortsätta ha denna ställning. Tyvärr.

Men samtidigt så är deras konkurrens bra... då det gör att vi får många andra mer prisvärda alternativ.

Vilket skitsnack, PC-datorer med samma hårvara kostar lika mycket och då måste man ha drivrutin o massa annat mög.
Telefoner tja där är det lite annorlunda. iP4 är en telefon i fucking jävla världsklass. Femman, njae den är lite för plastig o tunn, därför har jag beställt Lumia istället.
Sen att säga aktiedyk är ett mått på att "folk börjar förstå att det finns andra telefoner" är fel. De säljer mer telefoner än någonsin så det är snarare fler människor som inte längre ser att det finns alternativ. Aktiekursen styrs av mer saker än pengar, tex känslor, idioter, mongon, konjunkturer, krig med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att man vant sig vid att Apple har en stark kurs att man blir förvånad att den sjunker så pass den har gjort. Det är inte fanboyism.

När folk skriver saker som Spawnbadboy citerade, dvs "hahahha apple suger och all deras produkter suger SE PÅ AKTIEKURSEN!" så är det fanboyism. Då har man inte tagit tid till att analysera varför aktien sjunker utan vill bara skrika ut sitt förakt för företaget och dess produkter (och även ibland dess användare), produkter som en del inte ens har testat i verkligheten. Det är inget annat än fanboyism. Hade man dock haft en liten mer sansad ton och faktiskt vet vad man pratar om när man skriver sitt inlägg utan att önsketänka både det ena och det andra, då hade det inte varit fanboyism.

Permalänk

Det är tufft för Apple att slås ensam mot flera medan dom andra har bara apple att slå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Visst, det här kanske handlar mera om surfplattor, men igen får jag känslan av att Apple nämns jämt och ständigt medan Nokia inte nämns alls. Nokia har säkert också ett finger med i spelet när det gäller Apples aktier, och Nokia-aktien har stigit med 26 % under den senaste månaden.

Permalänk
Avstängd

Apple har inga "billiga" datorer heller. Är det någon som vet varför de riktar sig mot "rika" människor enbart?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vilket skitsnack, PC-datorer med samma hårvara kostar lika mycket och då måste man ha drivrutin o massa annat mög.
Telefoner tja där är det lite annorlunda. iP4 är en telefon i fucking jävla världsklass. Femman, njae den är lite för plastig o tunn, därför har jag beställt Lumia istället.
Sen att säga aktiedyk är ett mått på att "folk börjar förstå att det finns andra telefoner" är fel. De säljer mer telefoner än någonsin så det är snarare fler människor som inte längre ser att det finns alternativ. Aktiekursen styrs av mer saker än pengar, tex känslor, idioter, mongon, konjunkturer, krig med mera.

Jag tycker personligen min Asus n56vz är jämförbar med en Macbook Pro fast till en betydligt lägre prislapp.

Permalänk
Medlem

Aktie kurser speglar oftast inte så mycket företaget idag utan mer vad man räknar med att det är om någon månad/några månader.

Sedan håller jag med några föregående svar. Varför skriver Sweclockers om detta?

Permalänk
Medlem

Jag känner mig varm och lycklig inombords nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kursen för Apple har nog varit övervärderad också förut PGA all hype.

Sen är det ju bara en tidsfråga innan Ipads ligger under 50% och Android över, precis som Android telefoner ligger långt över iphones i antal sålda, dock finns det Android telefoner i alla möjliga prisklasser.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bara är jag, men jag tycker att Apple-aktien har varit grovt övervärderad ett tag nu?

Lite som Facebook, som också var helt galet övervärderad, även om den ganska snabbt sjönk mot en rimligare nivå.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Haha! Rätt åt dom är nog det minsta man kan säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De var relativt ensamma om marknaden vad gäller plattor. Först nu, med t ex Galaxy Note 10.1 som konkurrensen gick om på riktigt. Vilket är sunt för marknaden, Apple har varit ganska övervärderade.

I övrigt är det väl som JesperT säger, låter vettigt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Jag tror inte det är svårare för en medel-Svensson att hantera en flyttbar disk som fungerar som precis vilket vanligt usb-minne som helst än vad det är att pilla i Itunes.

Min kära mor som panikar när det låter ifrån datorn stör sig på att man måste avända itunes och inte kan använda den som en USB disk apple tror folk är helt bakom flötet

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaha, och? Typ...

Även om 6% är en ansenlig summa så förändrar inte det Apple som företag och vanligt folks, de som köper produkterna, synsätt på företaget. Ärligt talat, vad gör det om Apples produkter må vara dyrare i förhållande till hårdvaran? Alla argument emot Apple faller i det långa loppet. Det är som att klanka ned på Lambourghini för att de säljer en lyxbil för 2 miljoner när t.ex. Volvo har alternativ som gör ungefär samma sak till 1/4 av priset (bil-analogi ftw).

Elektronik-företag är alla lika, that's it. Samtidigt är alla berättigade att gilla/försvara sina favoriter, det är ju ändå en form utav tävling. Men att vara lite mer zen i frågan är inte skadligt.

Ok, vore inte skadligt med lite mer zen, men bil-analogin tycker jag inte håller riktigt. Apple är en massmarknadsprodukt som marknadsförs mot allt och alla på ett väldigt slätstruket och kommersiellt sätt, medan Lamborghini är en produkt som är delvis anpassad för en viss typ av körning och nischad mot en väldigt liten del av marknaden. Den marknadsförs mot en viss målgrupp. Därför är det två väldigt olika saker.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apples innovation dog med Steve Jobs. Det enda de verkar kapabla till nuförtiden är att göra mer av det de redan har, samt att de försöker återuppfinna hjulet. Så jag förstår att folk börjar få upp ögonen för alternativen.

Det har väl inte kommit ut några Apple-produkter ännu som Jobs inte varit med och framställt? Produkterna skapas ju knappast bara några månader innan release.

Permalänk
Musikälskare

Apple klarar nog det här utan problem kändes ju mer än väntat imo så de är beredda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker att Apple levererar produkten som helhet absolut bäst. Hatar plast, algerisk mot det. Folk som klagar på att de spricker bör se över sin koordinations förmåga

Permalänk
Medlem

Jag förutspå en konkurs inom 5-6 år.

/applehatare

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Skärp er nu Sweclockers, dessa nyheter är helt oväsentliga! Företag går upp och ner hela tiden, både Samsung, Google och Microsoft förändras. Men andra företag skriver ni aldrig om? Hela Sweclockers handlar bara om Apple känns det som ibland! Hur det går för Apple på börsen, om Apple har stämt någon på senaste tiden osv. Antigen slutar ni haka upp er på Apple eller så börjar ni skriva om andra företag också!

Men ge dig! Hade nyheten varit helt oväsentlig så hade du inte ens läst detta. Och jo, Swec skriver om andra företag också. Men du är kanske blind av hat för att se det, vad vet jag!

En sak som jag tycker är roligt med ditt inlägg är att du verkar ställa ett krav på att Swec ska sluta skriva om Apple, som du skriver här: "Antingen slutar ni" & "Eller så börjar ni" ROFL big time

Själv uppskattar jag alla nyheter, ligger det inte i mitt intresse att läsa dom, ja då skiter jag i det. Så lätt och simpelt är det.
Ingen sitter väl o pekar en pistol mot din skalle och skriker -Läs nu för f*n!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Min kära mor som panikar när det låter ifrån datorn stör sig på att man måste avända itunes och inte kan använda den som en USB disk apple tror folk är helt bakom flötet

Är en anledning till att jag inte har eller kommer ha några produkter från Apple, dock lär finnas annat än itunes man kan använda.
Men själva konceptet att man inte kan bara ansluta den med USB och flytta kopiera ta bort filer osv helt fritt direkt med dra och släppa osv gör att jag undviker iPhones och ipad.

Sen andra dumheter är att om man går till visa sidor typ yahoo, youtube osv så har jag inte hittat nått sätt att hindra ipads usla appar för dessa sidor att startas, vill ha webbsidan inte appen för den, på en ipad iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300