Snabbprojekt - strömförsörjning till Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Hupp, så sitter man här och leker med sin R-Pi (mer om den här), och konstaterar att en sketen ZTE Blade-laddare på inte så värst modiga 700 mA inte riktigt står pall när den ska driva såväl R-pi, som tangentbord (50 mA), mus (100 mA) och wifidongel (för liten för att det ska stå någon märkström på den, och för kinestillverkad för att något sådant ska stå på kartongen). Bara att göra något åt saken.

Grovsoprummets elektronikbinge är en given vän i detta läge. Äventyret börjar efter en tur dit, och upphittandet av en adapter för okänt användningsområde, som levererar 5 volt och 2A. Förhoppningsvis mer än tillräckligt för en R-pi och lite kringutrustning, efter smärre modifikation.

Tänker mig detta som inspiration/tips till den som sitter med strömförsörjningsproblem, men som samtidigt tycker det känns dumt att lägga ner lika mycket pengar på en nätdel som det kostade att köpa Raspberry Pin. Vem som helst som har en lödkolv, grundläggande handverktyg, och några timmar över kan göra detta, det är absolut inga konstigheter, och det går att göra det enklare än jag gjorde det om man vill det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

haha, bra lösning! Looks "super safe"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

haha, bra lösning! Looks "super safe"!

Äh vafan, så farligt är det inte. Det värsta som kan hända är att en säkring löser typ, men håller man bara tungan rätt i munnen så händer inte ens det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fan vad snyggt, önskar att man själv var händig med sånt! Annars 5/5 Bra jobbat

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

Härliga lejon

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Har du fyra usb-portar på raspberry'n?
I övrigt snygg lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Har du fyra usb-portar på raspberry'n?
I övrigt snygg lösning!

Passade på att integrera en USB-hub när jag byggde lådan till den, därav antalet portar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4p + 1p för lejonbilden

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har strömförsörjningsproblem? =P

Permalänk

härligt galleri! gillar slutbilden oxå ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Hur vet man om man har strömförsörjningsproblem? =P

Jag märkte det på att jag fick korruption i SD-kortets filsystem när jag utöver den USB-hub jag integrerat i lådan, samt tangenbord och mus, försökte koppla in en wlandongle.

Det finns ett par testpunkter på moderkortet (jag antar att det är testpunkter iaf med tanke på namnen TP1 och TP2), som gör det lätt att mäta spänningen mellan polerna när nätdelen är inkopplad. I mitt fall låg det och svajade en bit under de 5 volt som Pi vill ha när det var för mycket grejer inkopplade, ett ganska tydligt tecken på att nätdelen är överlastad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste byggloggen för chassit tidigare idag, och nu detta! Snyggt litet miniprojekt

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Schysst lejonbild!

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte hällde Lim i whiskyn

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Hoppas du inte hällde Lim i whiskyn

Haha, nä, jag är väl inte alkoholmissbrukare, eller?

Visa signatur

Permalänk

Fina lejon

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK