Dockstation för externa 2.5tums Diskar

Permalänk
Medlem

Dockstation för externa 2.5tums Diskar

Hej låg och funderade när jag skulle sova häromnatten
Jag skulle vilja ha en dockstation till 2.5tums diskar externa, alltså en station som är kopplar till datorn via USB som man bara trycker in sina lösa hårddiskar i. Har kollat runt lite och verkar inte finnas, det närmsta jag kommer är en NAS men den är ju för vanliga HDDar...

Så jag funderar på att bygga en själv, någon form av rack. Vad tror ni är detta möjligt, tänkbara hinder, kostnader osv?
Min första fundering är hur många HDDar 1 USB port kan driva.
Sen måste man ju då antagligen ha samma HDDar så kontakten sitter på samma ställe.

Kom gärna med förslag, funderingar osv.
Finns detta redan att köpa? Finns det kanske någon som har byggt än innan, ja allt som kan tänkas intressant för ämnet är välkommet!

Hoppas på lite hjälp, tack på förhand!

/HelGo

Permalänk
Medlem

Docka för hårddiskar.

En annan docka för hårddiskar.

Kanske den typen passar? Annars finns det ju tomma hårddiskschassin att köpa, då får du en vanlig extern 2,5" hårddisk men då krävs ju skruvande ifall du ska byta hårddisk i chassiet.

En USB-port klarar bara av att driva en 2,5" hårddisk (alla datorer klarar det inte alls, det är rätt vanligt att det står att det fungerar för någon i en dator men inte i en annan.)

Permalänk
Medlem

Fast ingen av dem är väll gjord för externa diskar? Alltså en extern disk passar väll inte överhuvudtaget i dem?

Permalänk
Medlem

Så du vill ha en extern usb-hub för externa hårddiskar ?

Permalänk
Medlem

Menar du vanliga externa 2,5" som redan har USB kontakt på sig?
Du får leta bland USB hubbarna i så fall men du kan glömma att hitta några färdiga dockningsstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Menar du vanliga externa 2,5" som redan har USB kontakt på sig?
Du får leta bland USB hubbarna i så fall men du kan glömma att hitta några färdiga dockningsstationer.

Skrivet av Kaddey:

Så du vill ha en extern usb-hub för externa hårddiskar ?

Ja precis för externa 2,5"
Misstänkte att det inte fanns, så därför jag går och funderar på att bygga en själv.
Men säg att man skulle bygga en dockstation hur många diskar skulle 1 USB kontakt orka driva tror ni? Annars man kanske kan bygga typ som ett hårddisk chassi fast för Externa diskar då som har egen strömförsörjning som man sedan kollar till datorn via typ USB eller möjligen nätverket (då blir det typ som en NAS fast för externa diskar antar jag)..

Grejen är ju att jag tänk mig köpa på min några externa diskar och skippa diskarna i datorn (bara en typ 128GB SSD för operativ och nödvändigaste programen) Så jag vill ha en snygg funktionell docka till alla mina externa diskar så man lätt kan plocka ur dem och ta med dem. Går ju inte ha 4-5 diskar inkopplade till datorn och liggandes i en hög :S

Permalänk
Medlem

Aha, så det var externa hårddiskar du vill ha en dockningsstation till. Då missförstod jag/trodde att du skrivit fel och menade ett sätta att ha interna diskar externt.

Så det du vill ha är snarare en ställning för de externa hårddiskarna? Med kontakter längst in då som passar i de i de externa hårddiskarna?

Då får du på något sätt ordna så att du kan ha USB-hankontakter fast monterade i "ställningen" och sedan något skensystem som du kan skjuta in de externa hårddiskarna med hjälp av.

Som jag tidigare skrev, "en USB-port klarar bara av att driva en 2,5" hårddisk (alla datorer klarar det inte alls, det är rätt vanligt att det står att det fungerar för någon i en dator men inte i en annan.)". Men du kan ju använda en eller två USB-hubbar och koppla kontakterna som går till hårddiskarna till. (OBS, det måste vara USB-hubbar med en spänningsadapter för strömförsörjning till.)

Länk till större bild
Kopplingsshema på bilden, sedan sitter samtliga externa hårddiskar och USB-hubbarna i någon låda. 3-4 kablar som går från den krävs men de kan ju buntas ihop så det blir rätt prydligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror en Nas har din lösning.. då du kan koppla externa usb hårddiskar till vissa nas modeller.. tex denna länken så skriver dom att det går att koppla externa usb hårddiskar.. jag vet dock inte mycket om just nas, så just denna är inget jag rekommenderar utan använder bara som exempel http://www.inet.se/produkt/5401352/netgear-readynas-duo-rnd20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Aha, så det var externa hårddiskar du vill ha en dockningsstation till. Då missförstod jag/trodde att du skrivit fel och menade ett sätta att ha interna diskar externt.

Så det du vill ha är snarare en ställning för de externa hårddiskarna? Med kontakter längst in då som passar i de i de externa hårddiskarna?
buntas ihop så det blir rätt prydligt.

Yes nu förstår du helt rätt Precis något i den stilen du beskriver jag har tänkt mig. Dock så HATAR jag kablar så det där blir för mycket :S Behöver verkligen USB-hubbar en extra strömkälla?
Det kanske går att bygga in ngn liten del som ger ström till diskarna? (typ litet nätagg eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Yes nu förstår du helt rätt Precis något i den stilen du beskriver jag har tänkt mig. Dock så HATAR jag kablar så det där blir för mycket :S Behöver verkligen USB-hubbar en extra strömkälla?
Det kanske går att bygga in ngn liten del som ger ström till diskarna? (typ litet nätagg eller liknande)

Ja, du kommer inte att komma ifrån att du måste ha strömförsörjning eftersom en 2.5" hdd är på gränsen för vad en port klarar.

Hur många diskar vill du kunna klara?

Om du nöjer dig med 4 så skulle du kunna använda den här hubben och bygga in i lådan. Den har en så kraftig spänningsadapter att den klarar ge full ström till alla fyra portar samtidigt. Den är också USB 3.0 vilket jag rekommenderar (dock krävs att din dator har en sådan port), annars kommer det att vara väldigt segt ifall du vill flytta lite större filer mellan två av hårddiskarna.

Då är du nere på två kablar, och en USB-kabel och en för strömförsörjningen borde bli så litet att det går att hitta en sådan där kabelstrumpa av samma typ de använder för sleeving och trä över de båda kablarna. Mycket mindre kabel kan det inte bli tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta ström från datorn på ngt vis? Med någon annan kabel, då går iaf båda kablarna till datorn det blir lättare att sleeva då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Kan man inte ta ström från datorn på ngt vis? Med någon annan kabel, då går iaf båda kablarna till datorn det blir lättare att sleeva då.

I så fall får du nog ta en hubb som den jag länkade, en med spänningsadapter (från 230 V till vad den nu ger till hubben, förmodligen 5 V men inte helt säkert ifall det sänks ytterligare lite i hubben.) och byta ut den spänningsadaptern mot en ny som ger samma utspänning men drivs av 12 V. 12 V kan du ju lätt ta i datorn.

För att ta en hubb som inte har extern strömförsörjning från början och försöka lägga till det i efterhand kan förmodligen vara riskabelt. Usb-porten i datorn kan förmodligen ta skada ifall man matar den med spänning från hubben, och det är ju i så fall redan löst i en hubb gjord för extern spänningsmatning.

Permalänk
Medlem

Ah det verkar svårare än jag trodde från början detta, om man ska få till det på ett smidigt och bra sätt.. lutar nog åt en NAS nu ändå.. :-/ Jag gillar ju externa HDD:ar annars..