Intel Haswell i 14 varianter för stationära datorer läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell i 14 varianter för stationära datorer läcker ut på nätet

De första processorerna med den nya arkitekturen Haswell väntas dyka upp i mitten av nästa år, men redan nu läcker specifikationerna för drygt ett dussintal modeller ut på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig se två stycken på 35W varav en inte är dual core.

Citat:

De fyrkärniga varianterna med tilläggen S och T i modellnamnen har TDP-värden på 65 respektive 45 W, men det finns även en tvåkärnig modell som kliver ned till 35 W.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lanseringen sker någon gång i det andra halvåret 2013.

Va? Har det inte varit sagt andra kvartalet tidigare? Felskrivning eller har jag missat att det har ändrats?

Edit: När jag kör Google Translate på den kinesiska texten verkar det stå kvartal...

Permalänk
Medlem

Skruvar upp min 2600K till 4.8Ghz så behöver jag nog inte köpa nytt före 2014 ;D

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd

Känns inte som det är dags o byta prolle ännu..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Bläh, som väntat, AMD ute ur leken och Intel ställer sig på bromsen. Inget nytt under julgranen nästa år heller... Verkar som min nu URGAMLA 965 BE hänger med ett bra tag till...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hoppas intel löder fast IHS, känns lagom drygt att stanna i överklockningen vid 4,6Ghz på min 3570k för temp problem. AMD kanske inte presterar så bra, men överklockning, det gör dem bra!.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stais:

Va? Har det inte varit sagt andra kvartalet tidigare? Felskrivning eller har jag missat att det har ändrats?

Edit: När jag kör Google Translate på den kinesiska texten verkar det stå kvartal...

Har för mig att Sweclockers skrev en artikel om att Haswell blev uppskjutet men jag har inte länken just nu, Googla det.

Nej förresten, det var generationen efter Haswell: Broadwell. Antingen så är det väl försenat eller ås är det felskrivet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte kommer med högre frekvens för non-K varianterna, 10% högre IPC än Ivy Bridge är inte mycket för en ny arkitektur.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Hjälp! Nu läcker det på swec igen! Måste vara en olyckshändelse som vanligt.

Kommer inte uppgradera förrän nästa gen grafikkort om 1 eller 2 år så sitter fint på mig rigg tills dess.

Permalänk

Som vanligt så blir de stora kliven när Israelerna utvecklar, och inte med oregon-arkitekturerna...

Permalänk
Avstängd

känns som mitt köp av begad i7 930 x58mobo och 6gb dominator minnen för 1500kr va prisvärt ändå fast det är så gammalt...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera från 2600K till Haswells dito, verkar dock inte som att det kommer ske.......

Aja, mer pengar för mig att behålla

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Då väntar vi väl på det mest intressant. Hur mycket mer prestanda kommer vi att få.
Jag har ju en äldre E8600 CPU och har tänkt köra med denna till Haswell har kommit ut. Det bör nog bli ett rejält kliv upp på prestanda stegen.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar när DDR4 är tillgänglig

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Känns som om även jag kommer leva ett tag till med min burk faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

känns som att intel håller igen? eller är det bara trams kanske? o.O

Permalänk
Medlem

Blir då INGEN uppgradering här, att ta bort VT-d på k modellerna är ju det mest idiotiska hänt än på länge.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Nä, du har rätt. Dimestam skrev samma fel i förra nyheten om Haswell. Det är möjligt att han inte vet skillnaden mellan kvartal och halvår. Eller också vet han något som ingen annan vet. *Arkiv X-musik*

Citat:

Intel Haswell ska enligt den officiella planeringen dyka upp någon gång i den andra hälften av 2013, troligtvis framåt sommarmånaderna.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16141-lackta-dokument-avsloj...

Jag klickade på "Rätta" då, men jag tror inte det är någon som läser dem, den är nog mest för syns skull.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Aloysius:

Nä, du har rätt. Dimestam skrev samma fel i förra nyheten om Haswell. Det är möjligt att han inte vet skillnaden mellan kvartal och halvår. Eller också vet han något som ingen annan vet. *Arkiv X-musik*

http://www.sweclockers.com/nyhet/16141-lackta-dokument-avsloj...

Jag klickade på "Rätta" då, men jag tror inte det är någon som läser dem, den är nog mest för syns skull.

Haswell släpps runt Computex i juni, dvs. i slutet av det andra kvartalet alternativt i början på tredje. Andra halvåret är således helt ok.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MugiMugi:

Blir då INGEN uppgradering här, att ta bort VT-d på k modellerna är ju det mest idiotiska hänt än på länge.

Håller med dig helt vrikat.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Ta bort? det har inte funnits på de två senast Core generationerna (ex: 2600K, 3570K, 3930K).

Jag undrar varför K modellerna inte har VT-d?

VT-x finns dock.

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Medlem

Varför inte mer cacheminne?
I flera år har cpuerna legat runt 4-6Mb, är det inte dags att pressa in runt 12Mb på dessa "vanliga" processorer?
Vissa Xeon modeller har så mycket som 20Mb, och vissa i7or har 12-15Mb.
Fast det kanske inte är lönsamt när det kommer till användande på en helt vanlig "hemmaprocessor", som ska driva spel och andra vardagliga applikationer? Eller får det helt enkelt inte plats mer?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Borde inte DDR4 minnen komma snart? Känns som om DDR3 är gammalt nu :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Borde inte DDR4 minnen komma snart? Känns som om DDR3 är gammalt nu :S

Så ligger en själv kvar på DDR2. Haha!

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Så ligger en själv kvar på DDR2. Haha!

Gammal å gaggig alltså!

Permalänk
Skrivet av matlo:

känns som att intel håller igen? eller är det bara trams kanske? o.O

De har ju egentligen ingen konkurrens alls, men jag vet inte precis om de håller igen. Dock hade jag nog förväntat mig lite mer av Haswell, men vi får väl se.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd

va fan ska dom skapa ytterligare en sockeljävel till datorerna. någon borde förbjuda dator tillverkare att byta socklar och platformar hela tiden menar det att när den tar över då försvinner en annan och det blir svinn på våra natur resurser.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Läser man lite snabbt på google om VT-D och Intel TXT så verkar båda ha med virtulalisering att göra. VT-D så kan man dela ut hårdvaru portar typ PCI till en annan maskin och Intel TXT förbättrar säkerheten kring virtulisering av OS.
Med andro ord verkar det vara rätt meningslösa för oss hemanvändare som leker med överklockning, gamar och använder datorn med normala icke geekiga program

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som att Intel släpper på farten lite när dom inser att AMD inte är något hot längre

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X