Bästa recovery programmet?

Permalänk
Medlem

Bästa recovery programmet?

Hej.
har haft otur med mina QNAP:s från Webhallen.
Den första(köpt 30/8 2012) funkade tillräckligt bra så jag kunde inbilla mig att mina filmer, foton och dokument låg säkra i raid 1 och att det bara skulle vara att byta en hårddisk nu och då.
Men hårdvarufel på hårdvarufel (och jag vill ju ha något som funkar när jag kommer hem från butiken, vill inte vänta 4 veckor eller vad det nu tar att få en garantirep på något som borde funka) så jag bytta trasig mot ny också trasig.
Under resans gån så bytte jag upp mig en modell då det inte fanns exakt samma i lager eller hos leverantör.
Den 5:e lyckade bryta raid 1:an och göra så att mappstrukturen försvann men man kan se att det ligger data på diskarna 560GB ledigt av 2,7TB.

Har provat gratisprogram och det som lyckades bäst kopierade ut läsbara filer fast under nytt namn en bokstav följt av 9 siffrors löpnummer.
Och det känns inte som om jag har lust att manuellt gå igenom över 10 miljoner filer och försöka se om jag känner igen dom.
(Då hade jag dessutom bara specifierat att txt, doc ,jpg och avi var det som skulle restoras)
Allt ligger ju huller om buller jpg-filer från installationprogram eller visade websidor tillsammans med mina egna bilder.
Txt-filer var bara det 11.000.000 om jag minns rätt och sådana har jag inte skrivit så många på senare år.

Vilket "konsumentprogram" kan återställa mappstruktur och filer på ett kompetent sätt utan att kosta en mindre förmögenhet?
Har provkört R-studios demoversion och det ser habilt ut men jag vill gärna ha så mycket kunskap om det och dess konkurrenter jag kan få innan jag beslutar mig(ja sedan som den optimist jag är hoppas jag att Webhallen ska komma med någon form av assistans dom har ju sålt skrotet till mig men än så länge tyst som i en kyrka på måndag morgon).
Sedan lyckades R-studio hänga sig när jag försökte full följa en restore av doc-filer men det kan ju bero på att demoversionen bara vill återställa filer på max. 64kb.
Eller måste man ha mer än 6GB RAM för att kunna genomföra en räddning?
Kan ni ge mig recensioner, instruktioner och betyg på dom programvaror i det häradet som ni har använt?

Permalänk
Medlem

Använder mig i jobbet av iCare Data Recovery, har fungerat bra de gånger jag behövt använda mig av det.
Dock inte gratis. http://www.icare-recovery.com/

Kör Enterprise versionen som kostar närmare 500$, värt att tillägga.

Permalänk
Medlem

Hoppsan jag tittade på iCare Data Recovery:s hemsida men det ser ut som den arbetar enbart mot Windows-servrar.
Och javisst jag la tråden här för att R-Studio har en Windows klient och jag är ingen Linux-användare av rang men QNAP har en Linux-variant under huven.
Så kanske jag borde lagt mig under Linux formet istället?
men som sagt klienter Win och NAS Linux så jag måste ha något som funkar från Windowsklienten(och nu har jag plockat ur diskarna med data och läser via USB-lina direkt mot laptopen ....
Har börjat prata med Webhallen om lite mer hjälp än att byta en NAS mot en annan eller pengarna tillbaka men dom verkar köra på lägsta tänkbara nivå när dom sålt på en skitgrejor(eller QNAP är nog bra när dom fungerar men nu har jag inte haft tur i varje fall)
Jag hade hoppats att dom hade en kompetent tekniker, hårdvara och mjukvara så jag kunde få hjälp om jag vill rädda mina data och skyffla dom i någon annan tillverkares burk eller att dom kunde betala ett bra återställningsprogram åt mig och jag gör dataräddningen själv.
Men dom är inte så rädda om sina småkunder tydligen eller om jag har otur och får kontakt med fel personer där.