Telia beter sig som grisar [Företag]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Precis det här jag menar. Att internet inte går att använda och höga ms i ett spel du spelar är inte riktigt samma sak. Om det nu är så att kapaciteten är dåligt till stationen och enbart påverkar pingtiderna och inte hastigheten i sig (vilket låter otroligt konstigt) så lär de inte vara intresserade av att hosta upp pengar för en utbyggnad.

För vanlige surfande svensson spelar inte en ping på 300ms någon roll. Det handlar om utbud och efterfrågan helt enkelt.

Informera oss gärna om vad det blev för prisavdrag. Jag gissar på att du får någon månad gratis men det kan ju vara intressant för andra att veta hur det gick

Nej för "vanlige surfande svensson" Spelar det ingen roll om han har 600ms eller 20 ms... men om han en dag skulle vilja använda sitt internet till att spela ska han ha möjlighet till detta utan några problem eller konstigheter, han betalar ju för en tjänst som telia annonserar ut genom att skriva "För dig som spelar online".

Sedan det med att du inte förstår att jag kan ha både hög ping och problem med stabiliteten på samma gång förstår jag inte... Vad jag menar när jag säger att internet inte går att använda menar jag att de kopplar ofta bort osv

Permalänk
Medlem

Du har ingen SLA, och ingen garanterad bandbredd .. Tragiskt, men så är det.
Alla operatörer överbokar stationer när dom kan, dom måste det för att kunna gå med tillräckligt stor vinst.
Om en station har t.ex 30 st kunder anslutna å 24mbps adsl, så borde man ju anta att det finns 720 mbps in till stationen, men det är sällan mer än 150-200, om ens det.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Lite offtopic men om man vill en hyresägare att satsa på Fiber, hur ska man då göra? jag förmodar att insamling är det enda men tänker att man måste ha liksom lagt upp allt, ev kostnader etc. trött på att ha så hög ping här.

Kostnaderna varierar väldigt mycket. Finns många variabler att tänka på. Kolla med eventuella stadsnät som finns, begär offert och kolla med olika företag. Har man tur kostar det bara 5000 kr, har man otur kostar det möjligen 80k (I sådana fall är det mycket bättre att försöka få med sig föreningen, om några tiotal människor beställer tillsammmans, så blir det billigare uppenbarligen)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vi var 3-4st som grävde in fiber, då gick det på ca 30 000kr per skalle.
Men det va grävningen som kostade mycke, ca 500 meter grävning till vårat hus som är längst bort.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Kontakta nätleverantören då? Än om dom anger att det är Telia man ska kontakta vid fel som privatperson så är det nog bra om dom blir upplysta om problemet.

För det andra så kan du ju begära i supporten att de ska kontakta nätleverantören eftersom nätleverantören själva uppgett att det är Telias uppgift, och om inte annat kan du ju fråga om att få bli omkopplad till en mer tekniskt kunnig support eftersom de du får prata med när du ringer är first line-support som inte kan ett skit annat än att försöka styra av irriterande kunder och göra lite standard-felsökning.

Om inte annat, byt leverantör. Det skickar signaler till Telia och dessutom kan du få linan billigare vilket är desamma om du ändå inte får ut duglig lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kontakta nätleverantören då? Än om dom anger att det är Telia man ska kontakta vid fel som privatperson så är det nog bra om dom blir upplysta om problemet.

För det andra så kan du ju begära i supporten att de ska kontakta nätleverantören eftersom nätleverantören själva uppgett att det är Telias uppgift, och om inte annat kan du ju fråga om att få bli omkopplad till en mer tekniskt kunnig support eftersom de du får prata med när du ringer är first line-support som inte kan ett skit annat än att försöka styra av irriterande kunder och göra lite standard-felsökning.

Om inte annat, byt leverantör. Det skickar signaler till Telia och dessutom kan du få linan billigare vilket är desamma om du ändå inte får ut duglig lina.

Telia äger ju förvisso Skanova vilka är nätleverantör till alla stationer, så nej det kommer inte göra någon skillnad, tyvärr. OM tillräckligt många klagar (majoritet av inkopplade kunder) så kan dom kanske börja snegla på det.

Ang. deras support så kanske dom inte är dom mest tekniska människor som finns, men att sitta här och kalla dom idioter är allt att ta i, många av dom, likt många andra i varierande first line supporter är begränsade av dom verktyg dom har tillgängliga, och policies.. Men utgå inte ifrån att dom är idioter för det, många av dom är säkert ambitiösa och vill jobba med teknik på en mer seriös nivå, och då är 1:st line en bra väg in i branschen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du och många andra grannar i närheten skulle skaffa fiber så blir det bra det kostar ju en slant men du får cirka 130mps med fiber det är värt det !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Telia äger ju förvisso Skanova vilka är nätleverantör till alla stationer, så nej det kommer inte göra någon skillnad, tyvärr. OM tillräckligt många klagar (majoritet av inkopplade kunder) så kan dom kanske börja snegla på det.

Ang. deras support så kanske dom inte är dom mest tekniska människor som finns, men att sitta här och kalla dom idioter är allt att ta i, många av dom, likt många andra i varierande first line supporter är begränsade av dom verktyg dom har tillgängliga, och policies.. Men utgå inte ifrån att dom är idioter för det, många av dom är säkert ambitiösa och vill jobba med teknik på en mer seriös nivå, och då är 1:st line en bra väg in i branschen.

Hur som helst så menar Telias support att dom inte kan göra något åt stationen och då är det alltså Skanovas ansvar, sedan vem som äger Skanova spelar nog ingen roll. Leverantörsbyte kanske inte hjälper på så vis men har man en leverantör som kan pusha på Skanova om att fixa problemet kanske det går ordna.

Menade så klart inte heller att alla 1:st line-supportare är idioter, tar nån illa upp så ber jag om ursäkt! Det som är problemet är ju att de får hantera stora mängder irriterade kunder som ofta inte förstår problematiken eller vill lyssna när man försöker hitta felet som många gånger (kanske inte i TS fall men andra gånger) beror på kunden själv. Jobbar själv på en mindre datorbutik som har mycket service åt äldre folk och man får verkligen ta mycket skit från folk som klantar till det och tror sig veta att det minsann är vårt fel. Det jag ville mena var väl snarare att tanken med 1:st line-supporten som TS fått prata med inte är att de personligen ska skriva ett brev till Skanova och lösa problemet bara utifrån att en person på chatten säger "Fixa stationen hörru" utan att de istället ska hänvisa personen vidare till mer kunnig teknisk support eller försöka ta det vidare och inte bara säga "Vi kommer inte så mycket längre i den här diskutionen, jag får önska dig en trevlig kväll."

Kan alltså tycka supporten TS haft att göra med betett sig fel, men å andra sidan vet man inte hur TS lagt fram problemet tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hur som helst så menar Telias support att dom inte kan göra något åt stationen och då är det alltså Skanovas ansvar, sedan vem som äger Skanova spelar nog ingen roll. Leverantörsbyte kanske inte hjälper på så vis men har man en leverantör som kan pusha på Skanova om att fixa problemet kanske det går ordna.

Menade så klart inte heller att alla 1:st line-supportare är idioter, tar nån illa upp så ber jag om ursäkt! Det som är problemet är ju att de får hantera stora mängder irriterade kunder som ofta inte förstår problematiken eller vill lyssna när man försöker hitta felet som många gånger (kanske inte i TS fall men andra gånger) beror på kunden själv. Jobbar själv på en mindre datorbutik som har mycket service åt äldre folk och man får verkligen ta mycket skit från folk som klantar till det och tror sig veta att det minsann är vårt fel. Det jag ville mena var väl snarare att tanken med 1:st line-supporten som TS fått prata med inte är att de personligen ska skriva ett brev till Skanova och lösa problemet bara utifrån att en person på chatten säger "Fixa stationen hörru" utan att de istället ska hänvisa personen vidare till mer kunnig teknisk support eller försöka ta det vidare och inte bara säga "Vi kommer inte så mycket längre i den här diskutionen, jag får önska dig en trevlig kväll."

Kan alltså tycka supporten TS haft att göra med betett sig fel, men å andra sidan vet man inte hur TS lagt fram problemet tidigare.

Jag har nästa alltid blivit dåligt bemött av chatten enda sedan jag började undersöka detta problemet, jag antar att dom blev trötta på att jag kom och tjatade nästan varje dag då dom inte såg att det var något problem, men så en dag såg dom ju problemet men fortsatte att vara riktigt otrevliga.
Själv har jag alltid försökt att vara så trevlig som möjligt för att få bästa möjliga hjälpen men det har inte hjälpt

Permalänk

Du har inte funderat något på trådlöst bredband? Då kan du ju komma ifrån operatörsberoendet och pingen lär ju iaf ligga på nivåer under 400ms (har själv 3 mbit i min iPhone 4S och har ping på 35 ms)

Permalänk
Medlem

Känner med alla. Ska inte länka till mina gnälltrådar men kan sammanfatta nästan tio års strul med, pannkaka.

Så fort det blir "väder", regn, dimma, fukt, temperatursvängningar, blåst eller snö. Sommar som vinter, då är det strul.

Sista gången jag ringde för ett par år sedan fick jag än en gång veta att "det här ska vi fixa" efter ett par dagar ringde en kille och jag tänkte i min enfald att nu så.....
Samtalet gick ut på att det enda han sa var, "vi tror inte du kan vara kund hos oss längre" så efter det ringer jag inte mer. Vet numer att ska jag lira får jag göra det då det är fint väder.

Killen var inte elak eller så men ändå fick jag en känsla av att om jag ringer en gång till har jag snart ett hästhuvud i sängen........ (och, nä. Jag skäller aldrig, försöker köra snälla stilen istället och det har uppenbarligen inte fungerat)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo, det var inte ett bra bemötande alls, det håller jag helt med om, och anledningen till att jag svarade mot dig som jag gjorde var för att det kändes som du ville dra alla över en kam, men eftersom inte det var fallet så ber jag med om ursäkt lite grann

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Eller tycker du att "internet går att använda" om en person som gillar att surfa på motsvarande sätt skulle få ut 1 kbit/s?

Jag citerar Telias sida om 8 Mbit/s ADSL:

För dig som spelar online, skickar och tar emot filer eller tittar på webb-tv.

De hävdar att abonnemanget är för personer som spelar. TS kan omöjligen spela. Alltså uppfyller inte Telia vad som står i deras egen reklam.

Första stycket: Nej, det tycker jag inte. Det är dock inte relevant då det står i kundens avtal att man ska få en hastighet som t.ex 1.5-2Mbit/s eller motsvarande. Jag har småläst lite här http://www.telia.se/privat/villkor/ men har inte direkt hittat något som säger några garantier om svarstider.

Skrivet av Ramblemoe:

Han har internet för att kunna spela multiplayer och surfa. Om han då inte kan spela multiplayer för att latenserna är för höga, då har han ju tappat ett användningsområde för sitt internet. Hade han bara haft internet för att spela så hade det inte varit något snack om saken, eller hur?
Han kanske hade klarat sig med 3g-surf om han inte var intresserad av att spela?

Köper man ett abonnemang för att enbart använda inom ett visst område som ställer höga krav på svarstider så kan man givetvis göra det, men det lär som sagt kosta mångdubbelt.
I det här fallet har TS beställt ett bredband mellan hastighet x och y men såvitt vi vet så står det fortfarande inte skrivet någonstans vilken svarstid man kan förvänta sig.

NEJ, jag tycker fortfarande inte att 300-400ms är bra, men nu spelar det inte så stor roll vad vi tycker utan vi diskuterar väl ändå vilka rättigheter TS som konsument har?

Skrivet av draceus:

Sedan det med att du inte förstår att jag kan ha både hög ping och problem med stabiliteten på samma gång förstår jag inte... Vad jag menar när jag säger att internet inte går att använda menar jag att de kopplar ofta bort osv

Detta ser jag inte i tråden, men dök upp på min profil, så inlägget kanske var borttaget. Men nej, jag tycker inte att det framkom tydligt nog att du menar att internet helt dör när du säger att "internet typ inte går att använda" efter att du har skrivit följande:
"Så du tycker det låter helt okay att nästan varje kväll ha så hög ping att internet typ inte går att använda?"

Att man tappar uppkopplingen och har en överbelastat station går inte riktigt hand i hand, men det är iof lite svårt att säga när vi inte har Telias information om det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Första stycket: Nej, det tycker jag inte. Det är dock inte relevant då det står i kundens avtal att man ska få en hastighet som t.ex 1.5-2Mbit/s eller motsvarande. Jag har småläst lite här http://www.telia.se/privat/villkor/ men har inte direkt hittat något som säger några garantier om svarstider.

Köper man ett abonnemang för att enbart använda inom ett visst område som ställer höga krav på svarstider så kan man givetvis göra det, men det lär som sagt kosta mångdubbelt.
I det här fallet har TS beställt ett bredband mellan hastighet x och y men såvitt vi vet så står det fortfarande inte skrivet någonstans vilken svarstid man kan förvänta sig.

NEJ, jag tycker fortfarande inte att 300-400ms är bra, men nu spelar det inte så stor roll vad vi tycker utan vi diskuterar väl ändå vilka rättigheter TS som konsument har?

Detta ser jag inte i tråden, men dök upp på min profil, så inlägget kanske var borttaget. Men nej, jag tycker inte att det framkom tydligt nog att du menar att internet helt dör när du säger att "internet typ inte går att använda" efter att du har skrivit följande:
"Så du tycker det låter helt okay att nästan varje kväll ha så hög ping att internet typ inte går att använda?"

Att man tappar uppkopplingen och har en överbelastat station går inte riktigt hand i hand, men det är iof lite svårt att säga när vi inte har Telias information om det hela.

Jag har ingen mer information för telia vägrar att ge mer info om ärendet... I mailet jag fick står följande:

Jag har nu kollat upp detta med min kollega som vi kom överens om igår.
Efter att ha kontrollerat med tekniker fick jag till svars att i nuläget kan vi inte påverka problemet som du upplever med höga ping-tider.
Detta beror på överbelastning i nätet.
Jag beklagar detta och skulle ni vilja häva abonnemanget kan ni kontakta kundtjänst via 90200.

Med vänlig hälsning Christian Odelmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jo, det var inte ett bra bemötande alls, det håller jag helt med om, och anledningen till att jag svarade mot dig som jag gjorde var för att det kändes som du ville dra alla över en kam, men eftersom inte det var fallet så ber jag med om ursäkt lite grann

Inga problem, du har så rätt så! Är tråkigt när folk klagar på supporten utan att veta hur svårt det kan vara att supporta vissa människor... Vissa är så inbitna vid att kunden alltid har rätt och att man alltid ska ha pengar tillbaka och att det alltid lönar sig att skrika och vara arg så till slut blir det väl hopplöst!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Skaffa fiber eller gnäll på samhället.

Fiber kostar, men det lönar sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt bredband när jag bodde i mitt föräldra hem, hade BBB som leverantör och pratade med supporten som relativt snabbt konstaterade vad problemet var, efter att felet var hittat så sog dom även till att fixa det genom att skicka ut en felrapport till det företag som hade handom stationen och puschade sedan på att det skulle lösas, en vecka senare så var problemet borta. Har efter det varit kontakt med BBB för varierande orsaker och deras support är suverän, alltid hjälpsamma och behöver man prata med en specialtekniker så såg dom till att det hände.

Har haft kontakt med telia flera gånger för vänner som haft problem med deras internet och telia vägrar göra en sån simpel sak som att starta om portarna i stationen då dom hävdar att dom inte kan det men dom andra leverantörerna jag varit i kontakt med har gjort det på bara någon minut...

Anyhow testa byta leverantör det kan vara så att BBB eller någon annan leverantör kan sätta en känga i röven på telia då dom hyr in sig på deras stationer och skall kunna leverera den hastighet och som dom utlovar, sitter än idag med BBB och jag är inget annat än en nöjd kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag hade ett liknande problem med mitt bredband när jag bodde i mitt föräldra hem, hade BBB som leverantör och pratade med supporten som relativt snabbt konstaterade vad problemet var, efter att felet var hittat så sog dom även till att fixa det genom att skicka ut en felrapport till det företag som hade handom stationen och puschade sedan på att det skulle lösas, en vecka senare så var problemet borta. Har efter det varit kontakt med BBB för varierande orsaker och deras support är suverän, alltid hjälpsamma och behöver man prata med en specialtekniker så såg dom till att det hände.

Har haft kontakt med telia flera gånger för vänner som haft problem med deras internet och telia vägrar göra en sån simpel sak som att starta om portarna i stationen då dom hävdar att dom inte kan det men dom andra leverantörerna jag varit i kontakt med har gjort det på bara någon minut...

Anyhow testa byta leverantör det kan vara så att BBB eller någon annan leverantör kan sätta en känga i röven på telia då dom hyr in sig på deras stationer och skall kunna leverera den hastighet och som dom utlovar, sitter än idag med BBB och jag är inget annat än en nöjd kund.

Jag funderar på att byta leverantör och BBB ser ut att vara ett bra alternativ, tack för tipsen!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av draceus:

Jag funderar på att byta leverantör och BBB ser ut att vara ett bra alternativ, tack för tipsen!

Problemet är ofta att om Skanovas DSLAM (DSL-station) är överbelastad så gäller samma problem oavsett vilken operatör man väljer, då det relativt sällan är flera olika leverantörer inbyggda i samma stationer. Visst, har du tur så går BBB lokalt på en DSLAM som Telenor kör, men noll garantier på detta.

Vad gäller problematiken som sådan är problemet att Skanova visserligen är ett dotterbolag till TeliaSonera, men drivs helt separat och styrs av direktiv från Post och Telestyrelsen. De har alltså inte en dotterbolagsposition gentemot Telia, utan en leverantörsposition. Skanovas nät är också öppet, det vill säga att vilken internetleverantör som helst kan hyra plats i deras stationer och fibernät.

Telia som sådant kan alltså inte bygga ut stationer, likaså kan de inte hållas fullt ansvariga för driften av stationerna i fråga. De kan inte göra mer än att pusha för att Skanova ska bygga ut stationen i fråga, och även om de skulle lyckas pratar vi inte om att något sådant händer speciellt snabbt, då det oftast kräver att de gräver ner mer fiber till stationen (vilket är en X-antal miljoninvestering).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Problemet är ofta att om Skanovas DSLAM (DSL-station) är överbelastad så gäller samma problem oavsett vilken operatör man väljer, då det relativt sällan är flera olika leverantörer inbyggda i samma stationer. Visst, har du tur så går BBB lokalt på en DSLAM som Telenor kör, men noll garantier på detta.

Vad gäller problematiken som sådan är problemet att Skanova visserligen är ett dotterbolag till TeliaSonera, men drivs helt separat och styrs av direktiv från Post och Telestyrelsen. De har alltså inte en dotterbolagsposition gentemot Telia, utan en leverantörsposition. Skanovas nät är också öppet, det vill säga att vilken internetleverantör som helst kan hyra plats i deras stationer och fibernät.

Telia som sådant kan alltså inte bygga ut stationer, likaså kan de inte hållas fullt ansvariga för driften av stationerna i fråga. De kan inte göra mer än att pusha för att Skanova ska bygga ut stationen i fråga, och även om de skulle lyckas pratar vi inte om att något sådant händer speciellt snabbt, då det oftast kräver att de gräver ner mer fiber till stationen (vilket är en X-antal miljoninvestering).

BBB gå även den lilla extra biten för att se till att deras kunder skall vara nöjda i min mening, för mig så såg dom till att en tekniker skickades ut så mao sparkade dom på telia för att skicka ut en och fixa problemen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Destromath:

BBB gå även den lilla extra biten för att se till att deras kunder skall vara nöjda i min mening, för mig så såg dom till att en tekniker skickades ut så mao sparkade dom på telia för att skicka ut en och fixa problemen.

Jo, sitter själv och är nöjd med BBB fiber, och att de hjälpt dig säger jag inget om.
De kan däremot inte tvinga Skanova att bygga ut en station de heller, det kräver betydligt mer än att skicka ut en Relacom-bil.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Rent spontant så känns det inte att du kan göra något om det nu bara är pingtiderna det handlar om. Det lär bara stå skrivet i dyrare företagsabonnemang.
Vad har du själv begärt i ersättning och vad fick du för svar?

Skrivet av Az1337:

Telia sade att jag kunde få vdsl2 30/12 på min andress, och att de hade skickat ut tekniker. Månaderna gick men fortfarande 20/2,5, och jag bor 300 meter från stationen. Tydligen hade supporten ljugit, och de påstår nu att jag inte kan få vdsl2. Telia är absolut luriga ja, dock funkar det bra om allt är i sin ordning. 2 km från stationen är extremt mycket gällande adsl, därav den höga pingen kanske.

Sitter 30km från stationen...50ms ping! Elektroner färdas med nästan ljusets hastighet!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missat det i tråden, men bor du utanför storstäderna så är kopparkabeln inte prioriterad längre då den i landsbygden är planerad för avveckling. Ersätts av fibern där det är ekonomiskt försvarsbart alt. befintlig 3g/4g infrastruktur. Sitter själv just nu och ritar upp ett nytt fint fibernät för ett byalag vars koppar är på väg att ryka. Så jag kan likt de andra rekommendera att du tar på dig att höra efter i området om att skapa en fiberförning. Brukar handla om ca 10-20k per hushåll, dock så betalar det normalt av sig inom 3-5 år pga billigare månadskostnader jämnfört mot kopparnätet. Samt så brukar värdet på hushållet/fastigheten höjas med samma värde som investeras i fiberinstllationen (banker lånar ut utan garanti idag till fiberinstallationer).

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sitter 30km från stationen...50ms ping! Elektroner färdas med nästan ljusets hastighet!

snacka om lyx, jag ser stationen från balkongen, men mina hastigheter kan man inte äns prata om

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vet inte om jag blev felciterad, men tack jag vet. Antar att du syftar till bredbandskollen/speedtest eller liknande när du säger att du är 30km från stn.

Men om du läser tråden så handlar det inte om vad svarstider är utan att det pga överbelastning i nätet är ca 300-400ms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Vet inte om jag blev felciterad, men tack jag vet. Antar att du syftar till bredbandskollen/speedtest eller liknande när du säger att du är 30km från stn.

Men om du läser tråden så handlar det inte om vad svarstider är utan att det pga överbelastning i nätet är ca 300-400ms.

Nej, eftersom jag vet var min fysiska station ligger Att koppar skulle tappa effekt på avstånd är ett argument eftersom de är för lata för att installera signalförstäkare eller köra kraftigare ström i ledningarna...Fiber håller "endast" 50Km så inte är det magiskt det heller

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

roppa inte hej ännu, du vet att ALLA operatörer har EGEN utrustning på stationerna som heter DSL DSLAM, Dessa DSLAM:ar kan vara överbelastade och inte själva inkommande Fiber till stationen.

så att byta till exempel Bahnhof gör att du blir inkopplad på en annan DSLAM som kanske inte är överbelastad.

det ända problemet är att om Bahnhof är full och alla Portar på DSLAM är upptagna så får dem låna port av någon annan operatör på stationen, alla ISP:er i sverige ingår i ett avtal med PTS om att låna ut portar så ALLA som bor i sverige kan få tillgång till internet vilket bolag man än väljer.

så jag skulle nog passa på å byta till en medelstor ISP om jag vore dig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WDac:

roppa inte hej ännu, du vet att ALLA operatörer har EGEN utrustning på stationerna som heter DSL DSLAM, Dessa DSLAM:ar kan vara överbelastade och inte själva inkommande Fiber till stationen.

DSL DSLAM är kanske lite övertydligt, DSL betyder samma sak i DSL som i DSLAM - Digital Subscriber Line (Access Multiplexer).

Men. Efter att faktiskt ha jobbat på med just att bygga DSLAM-rack kan jag tyvärr säga direkt att du har ganska fel. På lokal nivå har vissa stadsnät byggt egna DSLAM'ar, men i övrigt är Skanova och Telenor extremt dominerande i telestationerna. De är också de enda två rikstäckande operatörerna. TDC har börjat bygga eget de också, men än så länge är det i väldigt begränsad omfattning och huvudsakligen endast i de största städerna.

I huvudsak hyr internetleverantörerna in sig på dessa. Telia kör enbart via Skanovas utrustning, BBB och Glocalnet kör enbart Telenor, medan exempelvis Tele2 hyr in sig i båda näten. Det finns heller inget krav att infrastrukturleverantörerna ska dela portar mellan varandra heller för den delen, bara för att du har avtal med Skanova innebär det inte att du får ta portar i Telenors eller det lokala stadsnätets DSLAM. Däremot får inte exempelvis Skanova reservera platser per operatör i sina DSLAM'ar - de måste bokas per kund av respektive faktisk internetleverantör.

Som regel kan man alltså säga att ingen internetleverantör har egen utrustning i stationerna.

Visst, Telia kan sägas äga Skanovas utrustning och BBB/Glocalnet kan sägas äga Telenors, men båda relationerna är kund/leverantör, inte moder/dotterbolag. Separationen där är stenhård, bolagen måste driva affärsmässiga avtal mellan infrastrukturdelen och leverantörsdelen och detta är ett direkt krav från PTS sida - Telenor får inte favorisera BBB/Glocalnet, Skanova får inte favorisera Telia.

Det var också bland annat därför Telenor aldrig gick in på den svenska DSL-marknaden under eget namn/bolag, utan köpte in BBB och Glocalnet för att ha denna separation klar från början. Annars hade de fått göra som Telia och bryta ut ett separat leverantörsbolag (dvs Skanova).

Att utbudet av infrastrukturleverantörer är begränsat är inget konstigt. Investeringskostnaden i att bygga en DSL-station med fiber och annat är enorm, det kostar åtskilliga miljoner, och avskrivningstiderna är alldeles för långa för dagens kvartalsrapportsmentalitet. Därav att vi står där vi står, den rikstäckande infrastrukturen ägs i princip uteslutande av de norska, danska och svensk/finska "statliga" bolagen, och på lokal nivå har du oftast stadsnät eller regionnät som ägs av lokala myndigheter (dvs diverse kombinationer av kommuner, landsting och länsstyrelser).

Inget konstigt i det heller, i Sverige är infrastruktur normalt samhällets egendom, som exempelvis är fallet med Trafikverket, Svenska Kraftnät och varför inte just Skanova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

DSL DSLAM är kanske lite övertydligt, DSL betyder samma sak i DSL som i DSLAM - Digital Subscriber Line (Access Multiplexer).

Men. Efter att faktiskt ha jobbat på med just att bygga DSLAM-rack kan jag tyvärr säga direkt att du har ganska fel. På lokal nivå har vissa stadsnät byggt egna DSLAM'ar, men i övrigt är Skanova och Telenor extremt dominerande i telestationerna.

I huvudsak hyr internetleverantörerna in sig på dessa. Telia kör enbart via Skanovas utrustning, BBB och Glocalnet kör enbart Telenor, medan exempelvis Tele2 hyr in sig i båda näten. Det finns heller inget krav att infrastrukturleverantörerna ska dela portar mellan varandra heller för den delen, bara för att du har avtal med Skanova innebär det inte att du får ta portar i Telenors eller det lokala stadsnätets DSLAM. Däremot får inte exempelvis Skanova reservera platser per operatör i sina DSLAM'ar - de måste bokas per kund av respektive faktisk internetleverantör.

Som regel kan man alltså säga att ingen internetleverantör har egen utrustning i stationerna.

Visst, Telia kan sägas äga Skanovas utrustning och BBB/Glocalnet kan sägas äga Telenors, men båda relationerna är kund/leverantör, inte moder/dotterbolag. Separationen där är stenhård, bolagen måste driva affärsmässiga avtal mellan infrastrukturdelen och leverantörsdelen och detta är ett direkt krav från PTS sida - Telenor får inte favorisera BBB/Glocalnet, Skanova får inte favorisera Telia.

Det var också bland annat därför Telenor aldrig gick in på den svenska DSL-marknaden under eget namn/bolag, utan köpte in BBB och Glocalnet för att ha denna separation klar från början. Annars hade de fått göra som Telia och bryta ut ett separat leverantörsbolag (dvs Skanova).

Jag har tidigare jobbat på TDC och TDC hyrde ut DSLAM:ar till Gloclanet tex, men TDC hyrde även in sig själva på vissa orter hos Terracom för att komplitera vissa orter / områden, TDC sålde sedan sina privkunder till AllTele.

Dock har jag inte jobbat inom DSL/LAN telecom på ca 5år, så det har väl hänt en heldel, men då hade vi på många stationer egen utrustning paradyne dslam, var väl sisådär med den utrustningen och när jag slutade där var det på Tapeten att köra Alcatel DSLAM, varför jag valde att kalla det DSL DSLAM var för att som sagt tydliggöra för dem som inte är insatta att förstå, skit samma, att byta ISP kan hjälpa, gjorde det iaf för 5-6 årsedan när jag jobba med att configurera DSLAM och DSLAM portar på paradyne åt kunder som hade problem med att deras Skanova förbindelse mellan DSLAM och modem var kasst. och är Förbindelsen i dåligt skick då spelar det ändå ingen roll vad för utrustning det står på stationen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.