Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Det tråkiga är det kostar en slant. Jag är student och får MS mjukvara gratis. Men ja vill inte prova ESXi i 60 dagar och sen behöva installera om allt igen.

Eller finns det något sätt som ja kan få det att funka utan att köpa det? PM isåfall.

Jag tycker du ska försöka få tag i en billig Asus EEE laptop typ 901 sen köpa en ethernet to USB.

Kör in pfSense i den. Fungerar klockrent om man inte vill köra med lastbalansering med flera ip in för att få fetare upload.

Har en polare som kör just detta, han har 100/10 och för honom fungerar det lyssande med en gammal Eee 901. Sen har han gömt den i vardagsrummet där han får in sitt internet. Perfekt om man vill ha bra grejjer hemma med lite koll men inte vill ha något som är stort och låter ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Det tråkiga är det kostar en slant. Jag är student och får MS mjukvara gratis. Men ja vill inte prova ESXi i 60 dagar och sen behöva installera om allt igen.

Eller finns det något sätt som ja kan få det att funka utan att köpa det? PM isåfall.

ESXi är gratis.. Om du inte ska ha stöd för stora företagsgrejer, som du som privatperson aldrig troligen kommer att behöva.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag tycker du ska försöka få tag i en billig Asus EEE laptop typ 901 sen köpa en ethernet to USB.

Kör in pfSense i den. Fungerar klockrent om man inte vill köra med lastbalansering med flera ip in för att få fetare upload.

Har en polare som kör just detta, han har 100/10 och för honom fungerar det lyssande med en gammal Eee 901. Sen har han gömt den i vardagsrummet där han får in sitt internet. Perfekt om man vill ha bra grejjer hemma med lite koll men inte vill ha något som är stort och låter ...

USB har inte riktigt stöd för full duplex, så nej, jag skulle inte rek. att använda USB-ethernet.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Stämmer verkligen inte, du måste gjort något fel i din konfiguration. Jag kör virtualiserad pfSense under ESXi för 250/100Mbit och körde det även när jag hade 1000/100Mbit utan problem/hög cpu belastning.

Vet inte exakt vilket OS du kör men du får ju aldrig en extern gateway tilldelad på ovpn interfacet utan all trafik från klienten kommer routas ut på Internet över VPN förbindelsen när du aktiverar det valet. Kolla ditt externa IP på www.mittip.se t.ex.

Kör du virtuellt? För då kan man behöva göra vissa ändringar.

Lyckats mecka ihop det nu men får aningens dålig prestanda med tunneln, får en 10-20 Mbit ungefär med VPN och 60-70 utan VPN. Min gissning är väl att den temporära Intel Atom 330 plattformen jag kör detta på nu inte orkar driva en 128-bitars AES kryptering. Ska prova på min större server (sign) som har en CPU med stöd för AES-IN, vilket inte borde skada. Tänkte köra en virtuell installation på den och se vad som händer då, kan inte mer än gå åt skogen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devour:

Lyckats mecka ihop det nu men får aningens dålig prestanda med tunneln, får en 10-20 Mbit ungefär med VPN och 60-70 utan VPN. Min gissning är väl att den temporära Intel Atom 330 plattformen jag kör detta på nu inte orkar driva en 128-bitars AES kryptering. Ska prova på min större server (sign) som har en CPU med stöd för AES-IN, vilket inte borde skada. Tänkte köra en virtuell installation på den och se vad som händer då, kan inte mer än gå åt skogen.

Garanterat Atomen som begränsar dig.

Hur exakt använder du VPN egentligen?

Missuppfattar jag det helt eller sitt du på samma lan som pfSense burken och ansluter sen med OpenVPN mot pfSense? Om ja, varför?

Eller sitter du och pfSense burken på 2 fysiskt åtskilda platser?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

USB har inte riktigt stöd för full duplex, så nej, jag skulle inte rek. att använda USB-ethernet.

Det funkar för honom iaf, har kör via vpn till hemmet i mobilen när han är anslutan till öppna wlan osv. Han är en sån människa som gillar tekniska grejjer men dom ska inte synas.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Garanterat Atomen som begränsar dig.

Hur exakt använder du VPN egentligen?

Missuppfattar jag det helt eller sitt du på samma lan som pfSense burken och ansluter sen med OpenVPN mot pfSense? Om ja, varför?

Eller sitter du och pfSense burken på 2 fysiskt åtskilda platser?

Jag använder VPN mer som en proxy egentligen. Bara för att visa en IP ut mot internet från flera klienter.
Och du hade nog missuppfattat det, anslutar inte från samma LAN till OpenVPN-servern. Ansluter från andra LAN.
Det är helt enkelt för att andra, och jag, ska kunna ha åtkomst till vissa tjänster som inte fungerar på andra platser i världen bland annat. SVT-Play t.ex går inte streama utanför Sverige. Men även för att jag ska kunna komma åt vissa Shares och NAS:et när jag inte sitter hemma.

När jag testade med Atom-plankan så körde jag bara den på en publik IP för att testa och ansluta mot och se att det fungerar, dock verkar som sagt prestandan vara lite i underkant på den lösningen.

Kör sedan igår på en virtuell maskin nu på servern (sign) på ett eget IP och då går det mycket bättre, finjusterade lite igår och får väl över 50Mbit nästan 60 nu med krypterad tunnel. Rätt nöjd med denna funktion i pfSense iaf.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Vet någon om pfSence fungerar med Telia fiber?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Vet någon om pfSence fungerar med Telia fiber?

mvh
Njanja

Vilken leverantör och vilket medium som förbindelsen levereras på är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vilken leverantör och vilket medium som förbindelsen levereras på är irrelevant.

Hej

Jag har Telia leverantör, rakt in väggen just nu jag har en sladd som går till en router. Har 10MB in och 10MB out.

mvh

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag har Telia leverantör, rakt in väggen just nu jag har en sladd som går till en router. Har 10MB in och 10MB out.

mvh

Ja?
Du kan köra pfSense med Teliia (o vilken annan leverantör och hastighet också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Ja?
Du kan köra pfSense med Teliia (o vilken annan leverantör och hastighet också).

Jag har bara en leverantör.

Visa signatur

Server

Permalänk
Skrivet av njanja:

Suck.

Varför skulle din ISP spela någon roll? En router (pfsense, pf, iptables, Asus RT-N56U, Netgear WNR35000L, osv, osv) är en router och fungerar med vilken ISP som helst.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hej

Finns det något komman i programmet, där man kan se vilka nätverkskort är installerat?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag tror du ska skippa pfSense och köpa någon färdig lösning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror du ska skippa pfSense och köpa någon färdig lösning...

Skickades från m.sweclockers.com

Skiten fungerar inte, inte kompatibel med alla nätverkskort.
Jag köpte ett ny PC p.g.a skiten.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkkort som pfsensen inte hittar ? Jag har själv pfsense har haft ett antal datorer installerade och har funkat bra även med usb till nätverk.

Skrivet av njanja:

Skiten fungerar inte, inte kompatibel med alla nätverkskort.
Jag köpte ett ny PC p.g.a skiten.

mvh
Njanja

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av frans82:

Vad är det för nätverkkort som pfsensen inte hittar ? Jag har själv pfsense har haft ett antal datorer installerade och har funkat bra även med usb till nätverk.

Hejsan

Hittar inte den inbyggda nätverkskort som heter Realtek.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hejsan

Hittar inte den inbyggda nätverkskort som heter Realtek.

mvh
Njanja

Om du hade testat använda google, eller läsa deras dokumentation istället, så hade nog allt gått vägen vid det här laget.
Det finns inget nätverkskort som heter "realtek". Det finns en tillverkare av nätverkskort/chipset som heter Realtek. Dom har en herrans massa olika kretsar. Föreslår att du tar dig en titt här: http://www.freebsd.org/releases/8.1R/hardware.html#ETHERNET

För att ta reda på om dina NIC hittas så kan du köra en "dmesg" alternativt "dmesg | grep re"

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Hej tänte testa Pfsense på en Intel P4 Northwood 2,8Ghz 2x512MB RAM och ett Abit IC 7 G (10/100/1000 Gigabit Ethernet via Intel CSA GbE controller)

1. Vad ska jag skaffa för"billigt" Intel NIC2? (det är PCI)

2. Kommer hårdvaran duga?

3. Kan jag köra Pfsense på ett USB-minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Hej tänte testa Pfsense på en Intel P4 Northwood 2,8Ghz 2x512MB RAM och ett Abit IC 7 G (10/100/1000 Gigabit Ethernet via Intel CSA GbE controller)

1. Vad ska jag skaffa för"billigt" Intel NIC2? (det är PCI)

2. Kommer hårdvaran duga?

3. Kan jag köra Pfsense på ett USB-minne?

1. http://www.dustinhome.se/product/5010115189/intel-pro-1000-gt...

2. Ja

3. Borde funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite,

Jag har i dag ett ganska stort nätverk ( 50+ klienter lokalt + ett antal släktingar som laddar/streamar från mig) (jag köper filmer och lägger upp på min server så ungar mm kan nå dom när dom sover borta)

Min fråga lyder såhär, kommer det bli någon förbättring om jag bygger en router mot de jag redan har (routrar jag har eller testat, asus rt-ac66u,dlink dir-857, netgear wndr4500, cisco 4200.)

Min hastighet är 60/12 ( riktig hastighet 64,99/11,26)

Det jag vill är att få så bra qos som möjligt då det brukar höja min latensy ganska mycket om någon streamar när jag spelar etc ( det är inte bandbredden som är ett problem då filmerna transcodars on the fly och det inte kan gå över 1000kbps ).
Naturligtvis streamas en del filmer Localt med både upp och ner.

Så som sagt bör jag bygga en router eller blir det ingen skillnad mot dom jag har/testat med.

/Chali

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Läst man kan använda sin egna dator som router, alltså använda den som vanligt samtidigt, man måste bara ha 2st nätverks utgångar, och det har jag t ex, men kan man då använda pfSense eller vad ska man då använda? och hur påverkar det min ping på datorn?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Läst man kan använda sin egna dator som router, alltså använda den som vanligt samtidigt, man måste bara ha 2st nätverks utgångar, och det har jag t ex, men kan man då använda pfSense eller vad ska man då använda? och hur påverkar det min ping på datorn?

Förmodligen syftar du på att brygga din anslutning. Det betyder att du kopplar in kabeln från "internet" till din dator som sen delar ut den uppkopplingen till en annan dator genom det andra nätverkskortet. Största nackdelen med detta är att din dator måste vara på för att den andra datorn ska ha tillgång till internet.
Nej du använder inte pfSense i detta fall utan du gör det i Windows 7 eller vilket operativ du nu använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej lånar tråden lite,

Jag har i dag ett ganska stort nätverk ( 50+ klienter lokalt + ett antal släktingar som laddar/streamar från mig) (jag köper filmer och lägger upp på min server så ungar mm kan nå dom när dom sover borta)

Min fråga lyder såhär, kommer det bli någon förbättring om jag bygger en router mot de jag redan har (routrar jag har eller testat, asus rt-ac66u,dlink dir-857, netgear wndr4500, cisco 4200.)

Min hastighet är 60/12 ( riktig hastighet 64,99/11,26)

Det jag vill är att få så bra qos som möjligt då det brukar höja min latensy ganska mycket om någon streamar när jag spelar etc ( det är inte bandbredden som är ett problem då filmerna transcodars on the fly och det inte kan gå över 1000kbps ).
Naturligtvis streamas en del filmer Localt med både upp och ner.

Så som sagt bör jag bygga en router eller blir det ingen skillnad mot dom jag har/testat med.

/Chali

pfSense har en inbygd Traffic Shaper som åstadkommer precis det du vill uppnå. Nu var det otroligt länge sedan jag höll på med detta, men med lite baskunskaper ifrån nätverkskonfiguration är det inte speciellt svårt. Du kan alltså ge viss trafik högre prio än annan trafik och på så viss undvika "fördröjningar" i din speltrafik när din bandbredd även används till annat.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra pfsense
på följade.

Server, HP ProLiant DL380 G4:

* 2x Intel Xeon - 3,2GHz / 2M / 800FSB (64-bit)
* 3 GB DDR2 ECC ram (Maximalt minne: 12GB)
* 4x 36 GB SCSI-disk (större/fler kan köpas till)
* Intel E7520 Chipset
* Slim-CD
* 1 GB nätverkskort
* Dubbla PSU (nätagg)
* 2U 19" Rackmonterbar, med rackskenor
* Utan operativsystem / Windows XP Original

/Aragon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

på följade.

* Intel E7520 Chipset
* Slim-CD
* 1 GB nätverkskort
* Dubbla PSU (nätagg)

/Aragon

Inga problem. Använder du Vmware ESX kan du även sätta upp en linuxserver på samma maskin, kraften räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

på följade.

* Intel E7520 Chipset
* Slim-CD
* 1 GB nätverkskort
* Dubbla PSU (nätagg)

/Aragon

Kör exakt samma modell/generation av servern, kör med ESXi 4.2 och skapar ett flertal labbmaskiner på den, samt en pfsense maskin. ESXi 5 kräver x64 bitars CPU, vilket dessa servrar inte har, dock har de emulerat 64bitars stöd för att stödja mer än 4GB ram. Du kan alltså inte installera operativsystem som är 64-bitars. ESXi 4.2 är 32bitars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va är den inte inte x64 jäkla skit! (säljaren sa att den var det)
jag ville ju har pfsense på x64 ( tufft med 64 bitas router)

jag kommer endast köra den som router
lite surt, jag tackade jag till den sedan 1 minut senare fick jag bjudande om att köpa en med 2 dual core cpu.
( fast vad tror ni skulle det gjort någon skillnad just för qos delen med mer prestanda? ( lite ågren får man)

/Aragon

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

Va är den inte inte x64 jäkla skit! (säljaren sa att den var det)
jag ville ju har pfsense på x64 ( tufft med 64 bitas router)

jag kommer endast köra den som router
lite surt, jag tackade jag till den sedan 1 minut senare fick jag bjudande om att köpa en med 2 dual core cpu.
( fast vad tror ni skulle det gjort någon skillnad just för qos delen med mer prestanda? ( lite ågren får man)

/Aragon

Den är sjukt overkill för att köra PfSense på hur som helst. Låter som ett tröskelverk och drar tokigt mycket ström.

Visa signatur

Argaste