Permalänk
Medlem

Köpråd subbas

Tacksam för köpråd!

Ska införskaffa en bas. Har idag ett par Dali mentor 1 som jag är supernöjd med. Kollar både på film och lysssnar på musik, och det är framförallt till musik jag ibland saknar vissa av de djupare bastonerna. Film är bra som det är tycker jag. Jag vill alltså ha en rapp och musikalisk bas. Helst så liten som möjligt men kvaliteten på musiken är viktigare än storleken....

Budget från 3000 till absolut max 12000.

Tacksam för tips

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla på REL om du vill ha smått och musikaliskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte tänka dig att bygga själv? För 12 000 så kan du få riktigt bra saker om du bygger, men litet går inte ihop med bra, såvida du inte menar flera mindre basar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dalis egna basar låter ruggigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte tänka dig att bygga själv? För 12 000 så kan du få riktigt bra saker om du bygger, men litet går inte ihop med bra, såvida du inte menar flera mindre basar.

Jodå, skulle kunna tänka mig att prova på att bygga. Kvalitet går före storlek. Men det vore nice om man kunde hålla sig till max
31 x 35,5 x 39,4 cm (BxHxD)

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Dalis egna basar låter ruggigt bra

Hur väljer man mellan t.ex. Sub E-12, Lektor och Ikon Mk2?

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem

grymt nöjd med Audio Pro Mondial Sub S.3, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172588.

Permalänk
Medlem

Har du en budget på upp till 12000kr och kan tänka dig att bygga själv, så gör det. Har du tillgång till verktyg och lite kunskap så kan du få något riktigt riktigt bra.

Men som flera sagt tidigare, litet går inte så bra ihop med bra.

Hoffman's Iron Law:
It is typically not possible to combine high efficiency (especially at low frequencies) with compact enclosure size and adequate low frequency response. One can, for the most part, choose only two of the three parameters when designing a speaker system. So, for example, if extended low-frequency performance and small box size are important, one must accept low efficiency.[35] This rule of thumb is sometimes called Hoffman's Iron Law

Alltså, du kan bygga litet och spela djupt men då får du låg känslighet och kan inte spela speciellt högt. Att bygga en egen högtalare handlar om att välja kompromisser helt enkelt. Du får fundera noga vad du vill ha och vad du kan välja bort och sedan se ifall du kan hitta något som passar det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Vill ha ren och snygg bas så ska du hålla dig ovanför i alla fall 3000-4000kr. Man kan inte få en både ren och djup bas för billigare pengar, det är lite antingen eller. Men sen är ju även "djup bas" olika för olika personer. Vissa tycker cervin vega har djupbas, medans jag tycker att djup bas är vid 25hz och neråt.

Det här är ju också olika mellan olika personer, men hur högt brukar du spela? Det finns flera intressanta lösningar, t.ex så skulle man kunna bygga två mindre basar med t.ex en 8 i varje. Eller så kör man på en lite större med 10/12tums bas. Det hänger på vad man är ute efter

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du en budget på upp till 12000kr och kan tänka dig att bygga själv, så gör det. Har du tillgång till verktyg och lite kunskap så kan du få något riktigt riktigt bra.

Men som flera sagt tidigare, litet går inte så bra ihop med bra.

Hoffman's Iron Law:
It is typically not possible to combine high efficiency (especially at low frequencies) with compact enclosure size and adequate low frequency response. One can, for the most part, choose only two of the three parameters when designing a speaker system. So, for example, if extended low-frequency performance and small box size are important, one must accept low efficiency.[35] This rule of thumb is sometimes called Hoffman's Iron Law

Alltså, du kan bygga litet och spela djupt men då får du låg känslighet och kan inte spela speciellt högt. Att bygga en egen högtalare handlar om att välja kompromisser helt enkelt. Du får fundera noga vad du vill ha och vad du kan välja bort och sedan se ifall du kan hitta något som passar det.

Är det mycket svårare än att sätta ihop en dator? Var får man tag på komponenter?

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Är det mycket svårare än att sätta ihop en dator? Var får man tag på komponenter?

Tja, sätta ihop en dator är enklare och snabbare.
Räkna med minst ett par tiotal timmar, ännu mer om du ska ha bra finish.

Lådmaterial köper du på närmare byggvaruhus eller snickeri. Högtalarelement köper du på t.ex www.byggdinbas.se www.europe-audio.com eller liknande. Förstärkare kan du nog hitta på tidigare nämnda sidor.

Du behöver en del verktyg och en del kunskap att använda dom. Annars är det inte så fasligt svårt. Jag har själv byggt två par högtalare och ett par baslådor dom senaste åren, och jag är 17 år nu bara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite,
är även jag inne på att bygga subbas, bygger i skolan så jag får allt utom basen av dom,
men det stora problwemet är att jag vill hitta en hyfsad bas för <1000 kr,
går det att hitta, sen vill man ju ha en rejäl effekt så man kan använda den till fester och så....
men viktigt är att den ger en djup bas, ner till >15 Hz kanske?!
finns det och kan nån snäll rekomendera en?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

kolla på sunfire basar, awesome
kanske en sådan här begagnad skulle kunna passa
http://www.ljudochbild.se/test/sunfire-true-subwoofer-eq

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

lånar tråden lite,
är även jag inne på att bygga subbas, bygger i skolan så jag får allt utom basen av dom,
men det stora problwemet är att jag vill hitta en hyfsad bas för <1000 kr,
går det att hitta, sen vill man ju ha en rejäl effekt så man kan använda den till fester och så....
men viktigt är att den ger en djup bas, ner till >15 Hz kanske?!
finns det och kan nån snäll rekomendera en?

Ner till 15Hz blir svårt. Går att komma dit med sluten låda och EQ men du kommer inte att kunna spela högt alls. Vet du hur djupt 15Hz är?
Det du hör i t.ex Swedish House Mafia är ungefär 50-60Hz. Det dom flesta tror är djupbas är egentligen 35-40Hz.

Peerless SLS är väl en OK bas för under 1000kr.
Ska du använda till fester så rekommenderar jag en PA-bas ~12-15" och ett horn. Det kommer bli stort och du kommer nog "bara" kunna spela ner till ~40Hz men du kommer att kunna spela förbannat högt, uppemot 115-125dB beroende på konstruktion.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare