Permalänk
Medlem

Ny Golvhögtalare Klipsch

Hej
Tänkte köpa två ny högtalare och en förstärkare
Högtalare Klipsch Reference RF-82 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94645
men har ett litet problem när det kommer till förstärkare.
Har ingen aning vad man ska ha. och det finns ingen i närheten som har dom här så jag kan ej prov lyssna tyvärr.
Tänkte kolla om det är någon som har haft möjlighet att lyssna på dom här och testat olika förstärkare samt om man ska ha något mer till det.
På förstärkaren kan jag lägga ut ca 10000kr

MVH Thomas

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på modellen under dvs RF-62. Har testat med många olika förstärkare från olika märken. Enligt min uppfattning finns det märken som passar Klipsch perfekt i karaktären och märken som inte alls gör det.

De märken som jag tyckte passade bäst var utan tvekan Rotel samt Marantz varav Rotel var snäppet vassare. Märken som HK, Pioneer, Onkyo tycker jag inte passar Klipsch alls. Så jag rekommenderar dig att spana in lite modeller från Rotel.

Permalänk
Medlem

Som ett tjugotal andra personer kommer säga till dig så hade jag absolut INTE lagt några 10tkr utan att lyssna på sakerna personligen först.
Om du nu likväl vill göra detta, så kan jag varmt rekommendera Yamaha A-S1000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317994
eller XTZ Class A-100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344137, Skulle du kunna tänka dig begagnat bör du även kolla detta då det finns mängder av mycket bra förstärkare runt 10tkr, Även de 2 jag rekommenderade nya lär finnas ett par tusenlappar billigare, då hifi förmodligen är det ända som sjunker i pris snabbare än nya bilar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Köp inte så dyrt olyssnat. Kolla även begagnat, går att göra riktiga kap där.

Vad har du för budget på hela systemet, antar att det är 2.0 du är ute efter?
Vad lyssnar du på för musik, hur ser ditt rum ut osv?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Dom är ganska lättdrivna så man behöver inte världens fetaste förstärkare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

tack för alla tips.
Har en budget mellan 20-30000kr.
Lyssnar på Metal,Hårdrock för det mesta. Har kollat lite rec på just klipsch och dom får ju strålade betyg.
Eftersom jag inte är så kunnig på just detta område så undrar jag om jag kan köpa mig en 5.1 kanal förstärkare, och sedan bygga ut det senare med andra högtalare. Det jag menar är att köra ett 2.0 ljud i början och sedan använda samma förstärkare och sedan bygga ut till ett 5.1. eller är jag helt ute och cyklar och kommer slösa bort pengar för att jag kommer tappa kvalité på ljudet som högtalarna skulle leverera med ett 2.0/1 förstärkare?

Permalänk
Skrivet av Wreden:

tack för alla tips.
Har en budget mellan 20-30000kr.
Lyssnar på Metal,Hårdrock för det mesta. Har kollat lite rec på just klipsch och dom får ju strålade betyg.
Eftersom jag inte är så kunnig på just detta område så undrar jag om jag kan köpa mig en 5.1 kanal förstärkare, och sedan bygga ut det senare med andra högtalare. Det jag menar är att köra ett 2.0 ljud i början och sedan använda samma förstärkare och sedan bygga ut till ett 5.1. eller är jag helt ute och cyklar och kommer slösa bort pengar för att jag kommer tappa kvalité på ljudet som högtalarna skulle leverera med ett 2.0/1 förstärkare?

högtalarna är mycket lättdrivna, så köp inte en stereoförstärkare för 10k utan att jämföra med betydligt billigare alternativ. Du klarar dig gott med en surroundreciever för att driva dessa högtalare. jag tycker att Yamaha och Klipsch passar bra ihop.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De högtalarna är ju så lättdrivna att man klarar sig lätt med en liten ~20W T-amp för en femhundring och ändå få ljudvolym (och eventuellt kvalitet) så det räcker till! Håller med de andra om att du borde se till att provlyssna din tilltänka setup innan du köper den. Bara för en förstärkare ser ut att ha rätt specs så kan den ju låta mindre skönt än en annan förstärkare som kanske inte ser lika bra ut på pappret. Dyrast är inte heller alltid bäst.

Permalänk
Medlem

Yamaha är dynga.. Som en tidigare kommenterat, kör på Rotel! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1348733 nyaste med inbyggd dac

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Inaktiv

Hej. Jag har själv haft Klipsch RF-82. Mycket bra högtalare! Som någon nämner här är de mycket lättdrivna. Jag laborerade med mina RF-82 mycket genom åren och testade olika förstärkare och kom fram till att det är noga med matchningen. Marantz tyckte jag passade ganska bra, men bäst tyckte jag nog ändå att NAD's BEE-serie och ROTEL's RA-06 passade tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Yamaha är dynga.. Som en tidigare kommenterat, kör på Rotel! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1348733 nyaste med inbyggd dac

Min A-S 1000 håller inte med men Roteln du länkar passar nog bättre till Klipscharna, både sound- och effektmässigt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hej. Jag har själv haft Klipsch RF-82. Mycket bra högtalare! Som någon nämner här är de mycket lättdrivna. Jag laborerade med mina RF-82 mycket genom åren och testade olika förstärkare och kom fram till att det är noga med matchningen. Marantz tyckte jag passade ganska bra, men bäst tyckte jag nog ändå att NAD's BEE-serie och ROTEL's RA-06 passade tillsammans.

Har själv en 06a, riktigt härligt ljud!
Uppgraderade från en yamaha surroundstärkare, galen skillnad även på mina dymavoice definition stativare som är riktigt budget! Därav min kommentar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Vill även tillägga att Klipsch har ett väldigt speciellt ljud som inte passar alla. Så dem bör provlyssnas innan köp. Och visst har Klipsch lättdrivna högtalare men enligt min åsikt så blommar dem verkligen ut med en bra förstärkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REPTiL3:

Yamaha är dynga.. Som en tidigare kommenterat, kör på Rotel! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1348733 nyaste med inbyggd dac

Varför är Yamaha dynga nu då?! Tycker dom levererar det antal Watt och lite till som dom lovar

Det är absolut inget fel på Yamaha....

Till TS kolla på NOD-förstärkare, dom är en av dom bästa tillverkarna man kan få för en billig peng

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Jag driver mitt surround med rf82 mk2 som frontar med en Pioneer lx75 vilket fungerar mycket bra till musik och extremt bra till film. Men som sagt tidigare så behöver inte klipsch så stark förstärkare pga den höga känsligheten.

Permalänk
Medlem

Innan du köper ljud för semesterkassan så borde du kika bu akustiken i rummet där du skall ha juvelerna

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Klipsch KFS 8.5 som jag köpte runt 97 eller 98 och dom driver jag med en gammal Harman Kardon AVR21 på 55 watt tror jag.

Är vansinnig nöjd med hur dom låter och med ljudbilden. Tycker dom har en bra ljudbild och är både rappa och tydliga i basen vilket är något jag vill ha pga musiken jag lyssnar på. Blir mest Death och Black Metal jag lirar och där kan kaggarna smattra på ordentligt.
Även vid film är det bra tryck och en väldigt djup bas.

Klipsch är underbara högtalare men kanske lite speciella. Jag som inte är någon "audiofil" gillar dom och när det är dags för byte misstänker jag att det kommer bli Klipsch igen. Speciellt nu när dom är lätta att få tag på vilket dom inte var när jag köpte.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Varför är Yamaha dynga nu då?! Tycker dom levererar det antal Watt och lite till som dom lovar

Det är absolut inget fel på Yamaha....

Tycker att yamaha leverarar ett grymt tråkigt ljud, trodde att var högtalarna jag i första hand måsta byta ut här hemma för att bli nöjdare men av en slump blev det ny förstärkare och pang så blev det roligare att lyssna på musik Det är inte bara mängden watt som räknas unge man.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

En kompis körde de där högtalarna på en Naim Nait 5i ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31098 ), lät fantastiskt bra! Prövade att köra dem i samma uppställning, samma källa (Naim CD5i) men på min HK 670 istället. Där Nait 5i levererade bra tryck och en klar och fin ljudbild så fladrade min 670 i basen och vad överlag mindre kontrollerad. Mellanregistret var också mycket sämre.

Så mitt råd, köp Naim!

Permalänk
Medlem

Oj vad svar man fick roligt.
Blir nog som ni säger att jag måste på nått sätt lyssna på dem.Men frågan är bara hur :P. Kommer nog att kolla på många förstärkare till dom här eller om det blir några andra. Men får tacka för alla svar man har fått.
ha det så bra

God jul på er

Permalänk
Medlem

Jag har ett par rf62 som drivs av ett Marants sr5004. Vet ej hur stor skillnad det är på rf62 och rf82. Men grymt nöjd över hur dem spelar.
Klipsch högtalare är väl ganska skarpa i diskanten och bra tryck i basen om jag inte har fel.

Men se till att fixa akustiken. Jag var inte nöjd med ljudet från början, det var oroligt på något vis. Så jag köpte akustikplattor och hängde upp på väggarna. Oj vilken skillnad det blev. Som natt och dag. Blev mycket roligare att lyssna på!

Permalänk

TS önskar ju en flerkanalare, vad har rotel för alternativ där?

jag anser att man får jäkligt mycket för pengarna om man köper yamaha surrundreciver, och ett ljud som enligt mig passar klipsch.

självklart låter en yamaha flerkanalare sämre än en rotel 2-kanalare i samma prisklass.