Nybyggd dator ingen bild från grafikkort, har slut på ideer hjälp?

Permalänk
Medlem

Lägg moderkortet på en pappkartong så du inte kortsluter något.

Är det fel på PCIe så är det bara att reklamera, men det kan också vara nätagget som ger dåligt med watt i 4/6-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

problemet är att jag fysiskt i chassit inte kan sätta det i ett annat slot:( ska se om jag bygger ihop datorn på golvet imorgon så jag kan utesluta pci slotten eller se om det funkar

Låter som en bra ide, skruva ut moderkortet o testa utanför.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Lägg moderkortet på antistatpåse eller en pappkartong så du inte kortsluter något.

Är det fel på PCIe så är det bara att reklamera, men det kan också vara nätagget som ger dåligt med watt i 4/6-pin

Nej, nej nej och åter NEJ!

TS, lägg INTE moderkortet på en antistatpåse. En antistatpåse skyddar sitt innehåll när den är sluten, utsidan utav påsen leder ström bättre än många andra ytor och det är som ovan sett ett vanligt misstag av nybörjare att göra just detta i tron om att det skall vara säkert. Men så är alltså inte fallet.

Själva lådan moderkortet kom i är däremot desto bättre avsedd för detta ändamål och går bra att lägga moderkortet på.

Tyvärr har jag ingen vidare information om ditt problem :/

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

text
Mvh. Mansion

Det var som fan, alltid fungerat felfritt för mig, man lär sig något nytt varje dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Lägg moderkortet på en pappkartong så du inte kortsluter något.

Skrivet av Oneone:

Låter som en bra ide, skruva ut moderkortet o testa utanför.

Skrivet av Mansion:

Nej, nej nej och åter NEJ!

TS, lägg INTE moderkortet på en antistatpåse. En antistatpåse skyddar sitt innehåll när den är sluten, utsidan utav påsen leder ström bättre än många andra ytor och det är som ovan sett ett vanligt misstag av nybörjare att göra just detta i tron om att det skall vara säkert. Men så är alltså inte fallet.

Själva lådan moderkortet kom i är däremot desto bättre avsedd för detta ändamål och går bra att lägga moderkortet på.

Tyvärr har jag ingen vidare information om ditt problem :/

Mvh. Mansion

Skrivet av xieliand:

Det var som fan, alltid fungerat felfritt för mig, man lär sig något nytt varje dag!

Okej jag får testa det imorgon, har tidigare lärt mig att går det inte bra under en längre tid så får man ta en lång paus annars kan det gå illa,

tackar så mycket för hjälpen allihopa hoppas att ni kommer tillbacks och läser om hur det går imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Japp, kul att höra att du haft turen med dig dock!

Skrivet av fax110:

Okej jag får testa det imorgon, har tidigare lärt mig att går det inte bra under en längre tid så får man ta en lång paus annars kan det gå illa,

tackar så mycket för hjälpen allihopa hoppas att ni kommer tillbacks och läser om hur det går imorgon!

Självklart gör vi det, i alla fall jag kommer hjälpa dig så mycket jag kan. Det konstaterade jag redan efter att ha läst ditt första svar:

Skrivet av fax110:

Nej det har jag faktiskt inte ska läsa på lite om det sen prova på en gång med bara för att vara säker först montera grafikkort och sen clear cmos när det sitter där ?

Att du inte direkt börjar ställa 10 000 följdfrågor utan faktiskt kan tänka dig att t.ex. googla etc. (som egentligen alla borde klara av att göra först) gör att jag blir bra mycket mer motiverad att hjälpa dig.

För mig tyder det på att här är ingen lat jävel som vill ha problemen lösta åt sig. Utan här har vi en kille som vill få hjälp med att lösa problemen själv.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Självklart gör vi det, i alla fall jag kommer hjälpa dig så mycket jag kan. Det konstaterade jag redan efter att ha läst ditt första svar:

Att du inte direkt börjar ställa 10 000 följdfrågor utan faktiskt kan tänka dig att t.ex. googla etc. (som egentligen alla borde klara av att göra först) gör att jag blir bra mycket mer motiverad att hjälpa dig.

För mig tyder det på att här är ingen lat jävel som vill ha problemen lösta åt sig. Utan här har vi en kille som vill få hjälp med att lösa problemen själv.

Mvh. Mansion

Tackar så mycket :), självklart skall alla kunna hantera google det är den bästa informationskällan som finns, och jag håller faktiskt med dig, här på forumet har jag läst trådar där svaren är så simpla så det inte är sant och bland dom lataste människor har jag stött på också

Vet dock att jag är väldigt dålig på svenska så därför är jag evigt tacksam till alla som försöker hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Dålig på svenska? Du har nog bättre skriftliga kunskaper än många jag sett som skapat en hjälptråd.

Slå inte sönder datorn bara när du tar ut den ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Mvh. Mansion

Skrivet av xieliand:

Dålig på svenska? Du har nog bättre skriftliga kunskaper än många jag sett som skapat en hjälptråd.

Slå inte sönder datorn bara när du tar ut den ur chassit.

Hejsan, nu idag fortsätter jag igen, jag har nu plockat ut allt ur datorn och provat i 1 annan pci slot men absolut ingen skillnad, och bara för att så har jag provat att sätta i grafikkortet i min htpc igen och självklart får jag bild! med samma skärm och kabel som jag försökt med tidigare,

vet inte vad jag ska göra nu ? ska prova pilla lite till i bios men jag börjar ha låga förhoppningar

Permalänk
Medlem

Hejsan
Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde ihop min dator, grafikkortet fungerade inte och jag började slita mitt hår! Kortet gick igång men ingen bild!

Jag gjorde så här!
Installerade senaste bios för moderkortet, startade om datorn och kollade så allt funkade (detta med inbyggda grafiken)
Startade om datorn gick in i bios, stängde av den inbyggda grafiken, stängde av datorn, satte i grafikkortet, startade datorn och vips så blev det bild från grafikkortet så va det bara att uppdatera till senaste drivisarna

Är det i en pci-e 3.0 slot du har kortet i?

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Hejsan, nu idag fortsätter jag igen, jag har nu plockat ut allt ur datorn och provat i 1 annan pci slot men absolut ingen skillnad, och bara för att så har jag provat att sätta i grafikkortet i min htpc igen och självklart får jag bild! med samma skärm och kabel som jag försökt med tidigare,

vet inte vad jag ska göra nu ? ska prova pilla lite till i bios men jag börjar ha låga förhoppningar

minns inte om vi gått egenom det men, hade du testat med ett annat grafikkort i burken?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga också, när jag byggde min nyinköpta dator så missade jag den mindre strömkabeln som ska sitta vid processorn (typ 6pins eller vad det var), detta gjorde tydligen att datorn startar men av nån anledning fick den inte ström till grafikkortet i PCI-sloten,.. så det är mitt tips.. även om jag såg du kopplat alla kablar som dom ska.. för de trodde jag med jag hade gjort.. haha.. Lycka till iaf!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro som andra nämt innan att det beror på att den integrerade grafiken via din CPU är aktiverad. I bios under "Peripherals" finns det en rad där det står "Internal Graphics" som antagligen står på auto, testa och disable den och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Hejsan
Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde ihop min dator, grafikkortet fungerade inte och jag började slita mitt hår! Kortet gick igång men ingen bild!

Jag gjorde så här!
Installerade senaste bios för moderkortet, startade om datorn och kollade så allt funkade (detta med inbyggda grafiken)
Startade om datorn gick in i bios, stängde av den inbyggda grafiken, stängde av datorn, satte i grafikkortet, startade datorn och vips så blev det bild från grafikkortet så va det bara att uppdatera till senaste drivisarna

Är det i en pci-e 3.0 slot du har kortet i?

okej ska läsa på om ifall jag tror jag klarar av att uppdatera bios på moderkortet, Japp det är 3.0 har testat alla pci-e slots nu också,

Skrivet av kex:

minns inte om vi gått egenom det men, hade du testat med ett annat grafikkort i burken?

Har tyvärr inte tillgång till något annat grafikkort tror jag, ska kolla runt här hemma men är rädd för att alla är för gamla,

Skrivet av tekFreP:

Jag har en fråga också, när jag byggde min nyinköpta dator så missade jag den mindre strömkabeln som ska sitta vid processorn (typ 6pins eller vad det var), detta gjorde tydligen att datorn startar men av nån anledning fick den inte ström till grafikkortet i PCI-sloten,.. så det är mitt tips.. även om jag såg du kopplat alla kablar som dom ska.. för de trodde jag med jag hade gjort.. haha.. Lycka till iaf!

jo det kabeln har jag satt dit är 100% säker på att jag inte glömt nån kabel

Skrivet av Samanam:

Jag skulle tro som andra nämt innan att det beror på att den integrerade grafiken via din CPU är aktiverad. I bios under "Peripherals" finns det en rad där det står "Internal Graphics" som antagligen står på auto, testa och disable den och se om det fungerar.

Jag kan inte avaktivera interna grafiken men jag kan välja, om den ska prioritera interna eller pci eller auto

har testat alla 3 inställningar både med skärm kabeln i grafikkortet och skärmkabeln i moderkortet medans grafikkortet sitter på sin plats..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fax110:

Ska lusläsa din moderkortsmanual och hoppas jag kan komma med några bra infallsvinklar, men som det ser ut nu så behöver du prova med ett annat grafikkort innan vi kan säga bu eller bä.

Duktigt störigt problem det här...jag hade bara lite minnesglapp i mitt bygge. =(

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samanam:

Hittade nu vad du menade lite längre ner i bios och disable den och så hann jag vara glad en stund gjorde i ordning och startade upp ingen bild från grafikkort.... sen var det bara att cleara cmos så jag fick tillbacks bilden på interna igen...

Skrivet av Shudnawz:

Ska lusläsa din moderkortsmanual och hoppas jag kan komma med några bra infallsvinklar, men som det ser ut nu så behöver du prova med ett annat grafikkort innan vi kan säga bu eller bä.

ska gå och leta ett grafikkort och se om jag hittar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Skrivet av Shudnawz:

Duktigt störigt problem det här...jag hade bara lite minnesglapp i mitt bygge. =(

Ja ni nu har jag provat ett av dom mäktigare grafikkorten på marknaden

ett nvidia gt230 och sjävlkart fick jag bild direkt med det grafikkortet, så antingen så måste det vara compabilitets problem med mitt 7970 eller så har det nåt med strömförsörjningen att göra då gt230'n inte har nån extra ström alls,

men det verkar vara compabilitets problem med tanke på att jag nu också provat använda nätagget från min htpc också?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fax110:

ett nvidia gt230 och sjävlkart fick jag bild direkt med det grafikkortet, så antingen så måste det vara compabilitets problem med mitt 7970 eller så har det nåt med strömförsörjningen att göra då gt230'n inte har nån extra ström alls,

men det verkar vara compabilitets problem med tanke på att jag nu också provat använda nätagget från min htpc också?

Kolla strömkablarna från ditt nätagg. Hitta en multimeter och snoka rätt på ett PCI-E-schema för hur strömmen ska gå (kan det inte i huvet). Se så du får ström i rätt kontakter när datorn är igång. Kan vara så jävligt att du har ett kass nätagg. Eller menade du att du har provat HTPC-nätagget i bygg-datorn? Isåfall, hur mkt ström klarar det av att leverera?

EDIT:
En annan sak som slog mig, är GT230-kortet PCI-E x16? Annars kommer det ju inte använda de sista stiften i slotten, och om det är dem det är fel på så kommer inte GT230-kortet påverkas. Bara en tanke. Men det verkar det vara enligt en snabb bild-googling. Damnit.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kolla strömkablarna från ditt nätagg. Hitta en multimeter och snoka rätt på ett PCI-E-schema för hur strömmen ska gå (kan det inte i huvet). Se så du får ström i rätt kontakter när datorn är igång. Kan vara så jävligt att du har ett kass nätagg. Eller menade du att du har provat HTPC-nätagget i bygg-datorn? Isåfall, hur mkt ström klarar det av att leverera?

EDIT:
En annan sak som slog mig, är GT230-kortet PCI-E x16? Annars kommer det ju inte använda de sista stiften i slotten, och om det är dem det är fel på så kommer inte GT230-kortet påverkas. Bara en tanke. Men det verkar det vara enligt en snabb bild-googling. Damnit.

grafikkortet från bygg datorn (gigabyte 7970) funkade och visade bild i min htpc med nät agget som satt i htpc då,

nu har jag provat använda nättagget från htpc'n till byggdatorn när grafikkortet sitter i bygg datorn och får då fortfarande ingen bild alltså borde man kunna utesluta dålig ström försörjning?`

gt230't har i alla fall stift hela vägen så jag antar att det är 3.0

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fax110:

grafikkortet från bygg datorn (gigabyte 7970) funkade och visade bild i min htpc med nät agget som satt i htpc då,

nu har jag provat använda nättagget från htpc'n till byggdatorn när grafikkortet sitter i bygg datorn och får då fortfarande ingen bild alltså borde man kunna utesluta dålig ström försörjning?`

gt230't har i alla fall stift hela vägen så jag antar att det är 3.0

Okej. Det är RIKTIGT jäkla skumt. Man skulle ju kunna misstänka PCI-E-slotsfel på MBt, men då kommer ett GT-kort och funkar perfekt. Mög.

Vad händer om du startar datorn med grafikkortet i, men utan strömförsörjning? Kortet ska inte ta skada av det, men bör halta uppstarten med ett störigt pip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har fått tips om att uppgradera bios, men jag kan inte se att du gjort det ännu. Pröva det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hmm .. ser ut som du provat det mesta .. Det handlar dock fortfarande om det kan vara PSU (nätagg) som är boven i dramat .. Det "lättaste" sättet (jävligt relativt förstås) är o se om du kan byta ditt nätagg mot det som sitter i htpc, och sen testar du ditt nya agg i HTPC'n, samt grafikkortet inkopplat i HTPC likaså .. får du fortfarande igång det då så är det en sjuklig otur, utan lösning ..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej. Det är RIKTIGT jäkla skumt. Man skulle ju kunna misstänka PCI-E-slotsfel på MBt, men då kommer ett GT-kort och funkar perfekt. Mög.

Vad händer om du startar datorn med grafikkortet i, men utan strömförsörjning? Kortet ska inte ta skada av det, men bör halta uppstarten med ett störigt pip.

utan strömkablarna till grafikkortet startar datorn precis likadant som ifall jag hadde kablarna där MEN nu går det också köra på inbyggda grafiken medans kortet sitter där,

Skrivet av Hardware guy:

Du har fått tips om att uppgradera bios, men jag kan inte se att du gjort det ännu. Pröva det.

håller på att läsa på om hur man gör det då jag aldrig gjort något liknande,

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fax110:

utan strömkablarna till grafikkortet startar datorn precis likadant som ifall jag hadde kablarna där MEN nu går det också köra på inbyggda grafiken medans kortet sitter där,

håller på att läsa på om hur man gör det då jag aldrig gjort något liknande,

Mäkta knas.

Sidan 65 i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Skrivet av Shudnawz:

Mäkta knas.

Sidan 65 i manualen.

fan va märkligt detta problem verkar! jag har slut på ideer men testa uppdatera bios som någon här nämnde. det är svinlätt.

hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Skrivet av Shudnawz:

Mäkta knas.

Sidan 65 i manualen.

Skrivet av kex:

fan va märkligt detta problem verkar! jag har slut på ideer men testa uppdatera bios som någon här nämnde. det är svinlätt.

hoppas det löser sig!

Jag uppdaterade bios till senaste betan (jag hadde versionen just före betan)

Och det verkar faktiskt funka! kopplade in strömmen till grafikkortet även om jag fortfarande hadde bild kabeln i moderkortet och då fick jag bild och då fick jag lite hopp så jag flyttade över kabeln till grafikkortet och FICK BILD!

tackar så mycket allihopa för all hjälp hade aldrig klarat det utan er

håller på att ladda hem drivrutiner nu och får se om det också går bra

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fax110:

Jag uppdaterade bios till senaste betan (jag hadde versionen just före betan)

Och det verkar faktiskt funka! kopplade in strömmen till grafikkortet även om jag fortfarande hadde bild kabeln i moderkortet och då fick jag bild och då fick jag lite hopp så jag flyttade över kabeln till grafikkortet och FICK BILD!

tackar så mycket allihopa för all hjälp hade aldrig klarat det utan er

håller på att ladda hem drivrutiner nu och får se om det också går bra

Kungligt!
Och nu har du dessutom felsökt i stort sett alla komponenter både i nya datorn och HTPCn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kungligt!
Och nu har du dessutom felsökt i stort sett alla komponenter både i nya datorn och HTPCn.

Japp har fastställt att altting är fult fungerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Japp har fastställt att altting är fult fungerande

Kul att höra! Satt och följde tråden i väntan på att du skulle pröva de olika ovannämnda sakerna för att sedan kunna komma med vidare hjälp.

Trevligt att jag slapp det och att det löste sig såpass "enkelt" ändå! Bättre med ~1 dags felsökning än massa reklamationsärenden etc.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Kul att höra! Satt och följde tråden i väntan på att du skulle pröva de olika ovannämnda sakerna för att sedan kunna komma med vidare hjälp.

Trevligt att jag slapp det och att det löste sig såpass "enkelt" ändå! Bättre med ~1 dags felsökning än massa reklamationsärenden etc.

Mvh. Mansion

precis speciellt när det är en julklapp till brorsan visserligen hade han väl förstått om det blivit så men blir ju roligare nu när allting funkar på julafton