Få ut lite mer "speed" från serieporten i ms-dos på en 486a ?

Permalänk
Medlem

Få ut lite mer "speed" från serieporten i ms-dos på en 486a ?

Har en gammal AST 425 som är en 486sx25Mhz med 8Mb ram och ISA arkitektur.

Skickar över mina gamla dosfiler och spel mm över serial från en annan dator med windows98 som har cdrom, kör kermit på dosburken.

Kan konfa 115200,8n1 utan bekymmer men får inte un mer än ca 19200 i riktigt hastighet vid filöverföring med kermit (3.16).

Har hittat att DOS använder BIOS anrop vid varje tecken och därför ger extremt overhead vid denna typ av operation.

Tips någon gammal räv ?

Ingen som råkar ha något trevligt ISA-ljudkort liggandes ?

Tankar installfiler för win3.1 just nu, ska bli intressant.

Kanske kan terminalen i win 3.1 klara högre hastighet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fick tag i en fossildrivare men uarten tycks vara omodern, hittar ingen driver för 16450 som det kan vara ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tankar över windowsinstallationsfiler över rs232 / kermit från en windows98 burk (gröna bärbara med extern skärm - labbmaskin för gamla prylar)

AAA batterierna utanför desktopchassit är bios cmos-batteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Oj de var länge sen man satt med Null modem, kul
Min fråga är varför du kör med seriel kabel och inte parallel kabel?
Hastigheten är (lite taget ur huvudet) c:a 10 ggr högre.

Länk till hur du bygger en egen kabel.
http://www.nullmodem.com/NullModem.htm

Permalänk
Medlem

För att jag hade nollmodem och inte hade lust att lägga tid på att löda parallellkabel.

Har haft en för "interlink" som var ca 10meter lång en gång i tiden.

Men burken har fått ett nätverkskort med Ethernet så det blir väl nätverksstöd så småningom.

Bästa vore om man kunde få stöd för nätverksenhet i dos och kunde köra filerna från en annan maskin.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Att dunka igång nätverket i Dos är inte så svårt. Har inte någon sån installation igång i dagsläget men med en wfw3.11-installation på datorn så är det avklarat på en kvart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Skickar över mina gamla dosfiler och spel mm över serial från en annan dator med windows98 som har cdrom, kör kermit på dosburken.

Kan konfa 115200,8n1 utan bekymmer men får inte un mer än ca 19200 i riktigt hastighet vid filöverföring med kermit (3.16).

Har hittat att DOS använder BIOS anrop vid varje tecken och därför ger extremt overhead vid denna typ av operation.

Tips någon gammal räv ?

Tänk på att både sändaren och mottagaren måste ha samma hastighet inställt, annars faller båda tillbaks till närmaste "trygga" inställning.
Kolla också att båda ändarna klarar av hastigheten ifråga.

Skrivet av Karaff:

Har en duktig drös gammal hårdvara, och några ljudkort vet jag att jag har.
Redan direkt kan jag se att det finns ett Creative "Sound BLASTER AWE 64"i 16 bit ISA format. Med guldplätterade kontakter och MIDI-interface. Ett riktigt lyxkort m.a.o.

Skrivet av Karaff:

Nej. Windows 3.1 är inte ett fristående Operativ. Det är ett grafiskt skal som körs ovanpå DOS. DOS-fönster, eller DOS-läget ger inga nämnvärda skillnader när det kommer till den seriella kommunikationen. Det enda som påverkar, är att du har mindre konventionellt minne (640 KiB) ledigt medans Windows 3.1 körs, och en del DOS-program gillar inte detta.

Du får bästa resultatet om du avslutar Windows och återgår till DOS-miljön.

Det kan också vara bra att ladda in Himem och EMM386. Detta görs i config.sys och autoexec.bat. Se följande:
http://www.pcguide.com/opt/opt/ramDOS-c.html

Tycker du detta blir för knepigt att pyssla med, så kör DOS-programmet "memmaker". Den borde skapa lämpliga konfigurationer åt dig.
Memmaker medföljer Microsoft DOS 6.0 eller senare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tänk på att både sändaren och mottagaren måste ha samma hastighet inställt, annars faller båda tillbaks till närmaste "trygga" inställning.
Kolla också att båda ändarna klarar av hastigheten ifråga.

Har en duktig drös gammal hårdvara, och några ljudkort vet jag att jag har.
Redan direkt kan jag se att det finns ett Creative "Sound BLASTER AWE 64"i 16 bit ISA format. Med guldplätterade kontakter och MIDI-interface. Ett riktigt lyxkort m.a.o.

Nej. Windows 3.1 är inte ett fristående Operativ. Det är ett grafiskt skal som körs ovanpå DOS. DOS-fönster, eller DOS-läget ger inga nämnvärda skillnader när det kommer till den seriella kommunikationen. Det enda som påverkar, är att du har mindre konventionellt minne (640 KiB) ledigt medans Windows 3.1 körs, och en del DOS-program gillar inte detta.

Du får bästa resultatet om du avslutar Windows och återgår till DOS-miljön.

Det kan också vara bra att ladda in Himem och EMM386. Detta görs i config.sys och autoexec.bat. Se följande:
http://www.pcguide.com/opt/opt/ramDOS-c.html

Tycker du detta blir för knepigt att pyssla med, så kör DOS-programmet "memmaker". Den borde skapa lämpliga konfigurationer åt dig.
Memmaker medföljer Microsoft DOS 6.0 eller senare.

Är medveten om att serieportarna måste konfas lika, problemet är inte att 486an inte klarar 115200 utan att Dos inte klarar av att nyttja hastigheten vid filöverföring, försökte ladda hem fossil drivare för bättre avbrottshantering än bios men häcken har några gamla uddar UARTS som inte stöds..

Att win 3.1X är dosbaserat känner jag till, men tänkte att windows har vissa utökningar över DOS (ljud/nätverk etc om man har rätt prylar) men terminalen kan enbart konfas till 19200 ändå.

Känner även till emm386 och himem.

Saknar dock PC-DOS 7.0 som man körde på den gamla goda tiden, känns verkligen som det vore ett lyft från MS-DOS 6.22

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hette inte ett program "lapplink" vilken körde över paralell porten?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Interlink fanns i DOS..

Fick igång det på en windows98 maskin över serial, tyvärr får programmet rätt stora problem med filsystemet i win98

Har inte heller en lämplig parallellkabel för ändamålet och ämnar inte tillverka en.

Har dock införskaffat en usb-rs232 så jag kan tanka direkt från min thinkpad till 486an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bästa vore om man kunde få stöd för nätverksenhet i dos och kunde köra filerna från en annan maskin.

Du kan installera mTCP: http://www.brutman.com/mTCP/mTCP.html

Det är ett komplett paket med nyutvecklade DOS-programvaror för nätverk. Det enda du behöver tillsätta är en packet driver. Det finns visserligen inget stöd för nätverksenheter, men däremot ingår en FTP-server som du kan konfigurera upp och sedan köra FTP från annan dator till din 486:a.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Interlink fanns i DOS..

Fick igång det på en windows98 maskin över serial, tyvärr får programmet rätt stora problem med filsystemet i win98

Har inte heller en lämplig parallellkabel för ändamålet och ämnar inte tillverka en.

Har dock införskaffat en usb-rs232 så jag kan tanka direkt från min thinkpad till 486an

Bra att ha i åtanke: Många DOS-program kan inte använda sig av vissa USB-RS232 konverterare. Orsaken är att USB-enheter saknar IRQ-adresser, vilket många äldre program är beroende av.
Vissa USB-adaptrar skapar en virtuell IRQ-adress, men dessa adaptrar kostar i regel en duktig slant, då dem är ämnade för automations-industrin och skogsgamla PLC-enheter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tips någon gammal räv ?

Tankar installfiler för win3.1 just nu, ska bli intressant.

Det var först UART 16550 som fixade högre hastighet. Back in the days var man ju tvungen att uppgradera serieporten för att få full sprut på modemet

Permalänk
Medlem

Yes, denna AST:n hade någon sämre serieport som standard..

Har kört 115200 med många andra maskiner som varit äldre men har haft tur med rätt kretsar.

Visa signatur