Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

skojjar du nu eller...? jag köpte ju för fan kortet för att det var inbyggd förstärkare -.-
vad kostar en okej hörlursförstärkare då?

Köp en Fiio eller O2. Fiio är väl mer portabel, men tänk på att om du skall ha den vid datorn så måste den gå att använda medans man laddar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det är nog tyvärr så att DX kortet är riktat åt folk med högtalare och DG/DGX för hörlurar. Jag hittar då inget som tyder på att DX skulle ha hörlursförstärkare på nätet. Om du har returrätt är det nog bäst att returnera, separata förstärkare är bra mycket dyrare än vad Asus billiga Xonar kort är bortsett från ett par av Fiio's portabla små modeller som E5.

Skrivet av Marcusk:

Självklart har den en förstärkare, men ingen som Asus skriver om i sin marknadsföring. DGX korten har en bättre i alla fall, det du köpt är först och främst inriktat till folk med högtalare.

Skrivet av Marcusk:

Detta. Märkte också det när jag sökte efter dessa korten, blev ett köp av DGX tillslut som faktiskt har en ganska bra förstärkarkrets.

Skrivet av Wh1sp:

DX har ingen förstärkare, det är DG och DGX modellerna som har det.

ok, det verkar alltså som att jag har gjort helt fel köp...
lyckligtvis så har jag 14 dagars ångerrätt (tror jag iaf, köpte via cdon) så jag får väl byta.

så ni menar att jag borde lämna tillbaks mitt DX och köpa ett sånt här kort istället?
http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx
Det är ju billigare!? då måste det väl vara sämre ljud i det...?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

lyckligtvis så har jag 14 dagars ångerrätt (tror jag iaf, köpte via cdon) så jag får väl byta.

så ni menar att jag borde lämna tillbaks mitt DX och köpa ett sånt här kort istället?

Det ska ha en bättre hörlursförstärkare, priset beror antagligen på att det "bara" har stöd för 5.1 surround över 7.1, och att det ska ha marginellt sämre ljud. Det kommer vara bättre än det du har nu, frågan är dock om du kommer tycka det är tillräckligt bra, då det faktiskt är ett budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nej jag tror snarare att prisskillnaden kommer från att DX är designat för att förmedla ljud åt system med upp till 7 högtalare + subwoofer medan DGX är riktat åt enbart hörlurar. Logiken med att högre pris == bättre ljud är inte riktigt vettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det ska ha en bättre hörlursförstärkare, priset beror antagligen på att det "bara" har stöd för 5.1 surround över 7.1, och att det ska ha marginellt sämre ljud. Det kommer vara bättre än det du har nu, frågan är dock om du kommer tycka det är tillräckligt bra, då det faktiskt är ett budgetkort.

Skrivet av Wh1sp:

Nej jag tror snarare att prisskillnaden kommer från att DX är designat för att förmedla ljud åt system med upp till 7 högtalare + subwoofer medan DGX är riktat åt enbart hörlurar. Logiken med att högre pris == bättre ljud är inte riktigt vettig.

ok, det låter ju bra tycker jag både billigare och bättre (på endel sätt i alla fall)
och ärligt talat så hör jag inte så jättestor skillnad på mitt ny Xonar DX och moderkortets inbyggda, så jag hör nog ingen skillnad på DX och DGX då

Men vad tror ni, är det smart att byta till DGX istället?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ok, det låter ju bra tycker jag både billigare och bättre (på endel sätt i alla fall)
och ärligt talat så hör jag inte så jättestor skillnad på mitt ny Xonar DX och moderkortets inbyggda, så jag hör nog ingen skillnad på DX och DGX då

Men vad tror ni, är det smart att byta till DGX istället?

Det är väldigt smart när man tänker på att du får bättre ljudkvalitet och pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är väldigt smart när man tänker på att du får bättre ljudkvalitet och pengar tillbaka.

ok. sorry om jag verkar tjatig nu, men vill bara vara säker
du sa ju att DGX var ett budgetkort, hur mycket budget då? är det ett skit-kort jämfört med DX ljudkvalitétsmässigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag känner att ni i denna tråd borde ha en del koll på bra lurar till film. Har ni några tips? Jag har en tråd om det så behöver man inte fylla denna tråd med det.
Ni om några borde ju dock ha ett par bra filmlurar
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1176311-horlurar-und...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ok. sorry om jag verkar tjatig nu, men vill bara vara säker
du sa ju att DGX var ett budgetkort, hur mycket budget då? är det ett skit-kort jämfört med DX ljudkvalitétsmässigt?

Med budget menade jag nog snarare att DX också var det, och att det är svårt att veta vilken nivå på kvaliten just du nöjer dig med. I prisklassen under 500kr skulle jag definitivt säga att DGX kortet är ett av de bästa för hörlurar.

Ett tips också om du byter ljudkortet så måste man på DGX ställa in i Asus kontrollpanel att man kör med "hörlurar" över defaultvalet som säger "högtalare" för att aktivera hörlursförstärkaren. Sen kan man till höger om det ställa in vilken resistans dina hörlurar har. (Ω)

Permalänk
Skrivet av morxy49:

skojjar du nu eller...? jag köpte ju för fan kortet för att det var inbyggd förstärkare -.-
vad kostar en okej hörlursförstärkare då?

Han har tyvärr rätt Jag är ledsen.

Har mitt Presonus Firestudio Mobile någon hörlursförstärkare tro? Eller jag vet att den har det, men undra hur bra den är.. Någon som kanske vet?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Hej alla hörlursgalningar!

När det kommer till ljud är jag helt värdelös, aldrig varit någon audofil, därav undrar jag om ni skulle kunna rekommendera ett par bra hörlurar. Med bra menar jag gedigen byggkvalité och bra ljud. Hörlurarna kommer användas tillsammans med min Iphone 3GS, vet ej hur den ställer sig mot moderna telefoner i dagsläget när det kommer till ljud, det enbart den telefonen jag har tillgång till. Om hörlurarna är bekväma så kan dessa även få agera hörlurar till datorn i framtiden om de låter bättre än SteelSeries Sibiria, vilket de flesta verkar göra.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jahopp... Men kommer ett DG/DGX-kort kunna driva mina MDR-XB1000 ordentligt? jag vill ha ordentligt med tryck i basen. inte bara mullerbas, utan riktig, "snärtig" bas.

Du kan inte förvänta dig att baskaraktären i dina hörlurar kommer förändra sig så markant med ett ljudkort.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Du kan inte förvänta dig att baskaraktären i dina hörlurar kommer förändra sig så markant med ett ljudkort.

nä det är ju sant...
men kommer det orka driva dom då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Om hans hörlurar är kraftigt underdrivna just nu kan han faktiskt förvänta sig det, frågan är dock om de är det.

Permalänk

Det kommer lätt kunna driva ett par xb1000, mitt interna ljudkort på moderkortet låter i princip lika bra som tex en HRT headstreamer, lite lite mildare i toppen bara. Förstärkningen i sig är faktiskt lite kraftigare. är du inte nöjd så får du väl helt enkelt köpa dig en förstärkare. Dock så tycker jag du ska testa först och sluta oroa dig Låta kommer det göra

Moderkortet i fråga är ett asus maximus gene V och har den bästa inbyggda ljudkretsen jag hört ( so far )

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jahopp... Men kommer ett DG/DGX-kort kunna driva mina MDR-XB1000 ordentligt? jag vill ha ordentligt med tryck i basen. inte bara mullerbas, utan riktig, "snärtig" bas.

Detta får mig lite att undra om lurarna är rätt för dig, notera att jag inte själv har lyssnat på XB1000, men från vad jag läst har de just mera subbas (muller) och mindre midbas (punch). Om du på nåt vis kunde provlyssna t.ex. Audio Technica ATH-PRO 700MK2 eller Ultrasone HFI-580 eller DJ1 kunde du kanske få svar på det eftersom det är lurar med en mera "snärtig" bas.

Förövrigt så varierar feedbacken på om XB1000 behöver förstärkare väldigt mycket, så bäst vore det att ta lurarna och provlyssna någonstans.

Permalänk
Medlem

För att klargöra en del saker. Alla ljudkort som man kan driva ett par hörlurar med har en inbyggd hörlursförstärkare. Det Asus menar i sin marknadsföring är att deras kort har en extra bra hörlursförstärkare inbyggd. Så att säga att man köper ett ljudkort bara för att det har en inbyggd hörlursförstärkare är lite konstigt, så att säga, eftersom nästan alla ljudkort har en inbyggd förstärkare bara att kvaliteten är olika.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/143429-audio_tec... För de som har pengar över kanske detta kan bli aktuellt? Finare pris får man leta efter

Permalänk

Tjena tjena, jag ska köpa nya hörlurar och behöver råd. Jag har liten budget och håller mig helst under 600 kr. Dom får gärna ha mic, om inte så tar jag gärna tips om bra men billiga micar. Användningsområde är att lyssna på musik / spela spel / skypea. Jag är medveten om att ljudkvalitén är sämre när man går ner i pris så här men det finns inte mycket att göra åt saken för tillfället. Tacksam för all hjälp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StillRooney:

Tjena tjena, jag ska köpa nya hörlurar och behöver råd. Jag har liten budget och håller mig helst under 600 kr. Dom får gärna ha mic, om inte så tar jag gärna tips om bra men billiga micar. Användningsområde är att lyssna på musik / spela spel / skypea. Jag är medveten om att ljudkvalitén är sämre när man går ner i pris så här men det finns inte mycket att göra åt saken för tillfället. Tacksam för all hjälp

Superlux HD-660 (väldigt neutrala med grymt mellanregister) eller HD-330 (basigare) + Beyerdynamics DT-770 öronkuddar (läder eller velour). Hamnar på strax under 600kr från Thomann inkl. frakt.

Permalänk
Medlem

Hej
Är ute efter en ny hörlursförstärkare till mina Sennheiser hd650.
Sitter i dagsläget med en HRT Streamer II dac och Musical fidelity v-can som fungerar helt okej förutom att jag upplever lite "veil" i övre mellanregistret, detta vill jag råda bot på med en bättre förstärkare.

Budget: MAX 4500:-

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om hans hörlurar är kraftigt underdrivna just nu kan han faktiskt förvänta sig det, frågan är dock om de är det.

24Ohm och kraftigt underdrivna? Nah.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

24Ohm och kraftigt underdrivna? Nah.

Motståndet säger inget om hur mycket ström som faktiskt behövs för att driva lurarna till bra nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Motståndet säger inget om hur mycket ström som faktiskt behövs för att driva lurarna till bra nivå.

Det jag vill komma till är att jag inte tror att

Citat:

"jag vill ha ordentligt med tryck i basen. inte bara mullerbas, utan riktig, "snärtig" bas."

kommer uppnås genom ett nytt nätverkskort

EDIT: Nätverkskort != Ljudkort..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det jag vill komma till är att jag inte tror att
kommer uppnås genom ett nytt nätverkskort

EDIT: Nätverkskort != Ljudkort..

Ahh, ok. Det kan hända att det är så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

För att klargöra en del saker. Alla ljudkort som man kan driva ett par hörlurar med har en inbyggd hörlursförstärkare. Det Asus menar i sin marknadsföring är att deras kort har en extra bra hörlursförstärkare inbyggd. Så att säga att man köper ett ljudkort bara för att det har en inbyggd hörlursförstärkare är lite konstigt, så att säga, eftersom nästan alla ljudkort har en inbyggd förstärkare bara att kvaliteten är olika.

Helt riktigt, men det är i mitt tycke lättast att bara säga att de "inte har förstärkare" då kort som Xonar DX i första hand är tänkta till att skicka signalen vidare till en annan förstärkare i ett högtalarsystem eller dylikt. Vill man ha "kort med hörlursförstärkare" menas det ju alltid att man vill förstärkare med extra mycket effekt. Men ja, med en ren DAC krets driver man inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Helt riktigt, men det är i mitt tycke lättast att bara säga att de "inte har förstärkare" då kort som Xonar DX i första hand är tänkta till att skicka signalen vidare till en annan förstärkare i ett högtalarsystem eller dylikt. Vill man ha "kort med hörlursförstärkare" menas det ju alltid att man vill förstärkare med extra mycket effekt. Men ja, med en ren DAC krets driver man inte mycket

Ja, men det är absolut lättast att helt enkelt lära sig hur det faktiskt är istället för att fortsätta sprida okunskap.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av StillRooney:

Skrivet av anon116323:

Superlux HD-660 (väldigt neutrala med grymt mellanregister) eller HD-330 (basigare) + Beyerdynamics DT-770 öronkuddar (läder eller velour). Hamnar på strax under 600kr från Thomann inkl. frakt.

660/330 kommer inte må bra utan hörlursförstärkare, 681/668B borde däremot fungera alldeles utmärkt och rekommenderas. Köp till velourpads för attt få ett par bekvämare hörlurar :). Ifall du har vettig hörlursförstärkare så är 660 ett par trevliga hörlurar :).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sipe46:

Hej
Är ute efter en ny hörlursförstärkare till mina Sennheiser hd650.
Sitter i dagsläget med en HRT Streamer II dac och Musical fidelity v-can som fungerar helt okej förutom att jag upplever lite "veil" i övre mellanregistret, detta vill jag råda bot på med en bättre förstärkare.

Budget: MAX 4500:-

En beg Benchmark dac 1 eller kanske nån ny Citypulse, de är neutral i karraktären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av koksvinne:

Hej alla hörlursgalningar!

När det kommer till ljud är jag helt värdelös, aldrig varit någon audofil, därav undrar jag om ni skulle kunna rekommendera ett par bra hörlurar. Med bra menar jag gedigen byggkvalité och bra ljud. Hörlurarna kommer användas tillsammans med min Iphone 3GS, vet ej hur den ställer sig mot moderna telefoner i dagsläget när det kommer till ljud, det enbart den telefonen jag har tillgång till. Om hörlurarna är bekväma så kan dessa även få agera hörlurar till datorn i framtiden om de låter bättre än SteelSeries Sibiria, vilket de flesta verkar göra.

Skrivet av StillRooney:

Ett tips kan vara att kika på den här annonsen en bra hörlur och än så länge är buden på en mycket prisvärd nivå. #13083853
Ska man ha ett riktigt billigt headset så är nog Koss iPorta pro ett skapligt val men kan man gå upp till Sennheiser pc 360 så är det en annan klass på dem och det är därifrån och uppåt det egentligen börjar bli bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.