AMD Phenom II X4 965 VS AMD Phenom II X6 1045T

Permalänk
Skrivet av dunis90:

För BF3 är processortesterna på denna sida rätt intressanta. Multiplayer med 64 spelare, Ultra Quality i 1024x768(upplösningen är så låg för att det tar bort grafikkortet som flaskhals)
http://gamegpu.ru/action-/-fps-/-tps/battlefield-3-armored-ki...

För trådskaparens val, så var kanske inte testet så relevant kanske, då x6-processorn som är med är högre klockad än x4-processorn. Det var synd att de inte hade en lägre klockad x6 och en högre klockad x4.

Men ser man på testet är det lite tragiskt att prestanda med en 8150 x8 @ 3,6GHz är jämförbar med i5 760 @ 2,8GHz (fyra kärnor och lägre klock) snarare än ens i5 2500K@3,3GHz (fyra kärnor och något lägre klock).
i5 760 är ju för sjutton två generationer gammal, har färre kärnor och är lägre klockad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av SleepyCat:

Men är det inte bättre om jag har x6 för framtida spel?....

Btw tycker ni att jag ska spara pengar och köpa ett nytt moderkort + en i7a?

Enda gången x6:an säkert är bättre är då du klockar den till samma eller högre klockfrekvens än x4:an. IPC hos varje kärna hos de båda processorerna är i stort sett identisk, så i alla spel som inte klarar av att nyttja fler än fyra kärnor på ett vettigt sätt (typ 98% av alla spel i dagsläget), så är det den processor som har högst klock på de fyra kärnor (eller färre) som används som avgör prestandan. I framtiden kan fler spel komma att nyttja fler kärnor bättre, så att den sexkärniga får klarare fördel, men fortfarande får den allt vara högre klockad än vad 1045T är i original.

När det gäller frågan om du skall spara och köpa i7 istället, så skulle jag personligen inte gjort det om du ändå sitter med ett moderkort som klarar x6 och x4. Det kommer ta ett tag innan en hyfsat klockad x4 eller x6 utgör begränsningen om man kör i 1920x1080 och hög grafikkvalitet på ett mellanklasskort, helt enkelt pga att grafikkortet kommer att utgöra en begränsning innan processorn gör det. Personligen skulle jag köpt en begagnad 1055T/1090T och klockat upp den ordentligt.
Därefter skulle jag börjat spara pengar till en större uppgradering, som skulle genomföras om några år. (detta om jag hade haft en begränsad ekonomi).
Om du inte vill klocka, så skulle en högre klockad x4 vara ett bättre alternativ (eller en högt klockad x6:a om du kan komma över en begagnad, men det är svårt att hitta till vettiga priser, då Bulldozer inte har glänst direkt)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har en 1045T, den är inte stabil över ca 3,3 GHz. Kan få den att låta några kärnor gå på turbo i 4 GHz, men inte alla. En tvåkärnig 565BE däremot går glatt i 4 GHz på samma moderkort. Men då jag ofta gör många saker samtidigt är det trevligare med fler långsamma kärnor.

När jag googlade om överklockning av 1045T så verkade konsensus vara att de oftast inte är stabila på mer än 3,5 GHz (1055T verkar lättare att klocka). Jag kommer som sagt inte ens dit. Det är inte helt lätt att överklocka mha buss-frekvensen, man kan mycket väl behöva höja spänning och frekvens på CPUns nordbrygga för att komma upp i högre frekvenser. Krångligt och tidsödande, och i slutändan kändes det inte värt besväret riktigt.

Jag spelar inte särskilt mycket krävande spel, nyaste är väl Borderlands och Civ 5. De fungerar bra med en 1045T på 3,3 GHz och ett GTX670 (1920x1200).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimicro:

Tycker du kan köpa vilken som, för oberoende vilken processor du köper kommer du lätt kunna spela spel på HIGH. Jag har ett HD7770 och kan spela BF3 på HIGH och jag har enPhenom x2 processor. Med ditt grafikkort kommer du kunna spela många av de nya spelen på minst HIGH.

Där hade du nog rökt på lite för mycket, Pippi!
HD 7770 är mer i närheten av medium men långt ifrån High. Spelade Battlefield 3 på Low med ett HD 6770 förr i tiden och fick inte alls flytande 60FPS utan mer 50FPS och HD 7770 är inte så himla mycket bättre men kortet klarar förmodligen Medium acceptabelt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

köper du i7 får du ju en mycket bättre rigg helt klart nyare cpuer och även snabbare.

Jag ligger dock kvar på x6 gick från ph2 x4 till ph2 x6 och i bf fick jag lägre cpu anvädning än innan. cpun låg mellan 70-80% användning på x4an i 4ghz medans x6an ligger på 55-65% användning i 3,7ghz. i vissa spel tappar man ju pga lägre klock men gillar x6an bättre än x4an dock svårare att klocka tyvärr.

detta på high inställningar i 1920 upplösning och 1 kort 6950 2gb.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Eller jag kan spara till ett 1075t , det verkar som ett bra chip , men finns det några nackdelar ?
Länk - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684167
Den har någon turbo funktion till 3.5 gHz.

Permalänk
Avstängd

jag skulle alldrig ge dom pengarna för en phenom cpu skulle jag köpa cpu skulle jag scanna beg marknade på 1045-1100t eller 965 som man kan hitta billigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag skulle alldrig ge dom pengarna för en phenom cpu skulle jag köpa cpu skulle jag scanna beg marknade på 1045-1100t eller 965 som man kan hitta billigt

Jag håller med, billigt beg möjligen. Man ska ju kommaihåg att Phenom är gammal och utgången vid dethär laget. Och jag tycker man ska tänka på att det bara är 1100T som i vissa fall kan slå 8150 i prestanda, inte över lag. Så att betala mer för en gammal phenom än vad en 8150 kostar ny känns inte som nån bra investering.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Jag håller med, billigt beg möjligen. Man ska ju kommaihåg att Phenom är gammal och utgången vid dethär laget. Och jag tycker man ska tänka på att det bara är 1100T som i vissa fall kan slå 8150 i prestanda, inte över lag. Så att betala mer för en gammal phenom än vad en 8150 kostar ny känns inte som nån bra investering.

Fast nu sitter han ju på ett gammalt moderkort som inte tar FX processorer, men väl Phenom II x4 och x6, då blir det lite mer attraktivt med en Phenom II. Jag känner igen grejen, då jag satt med en överklockad E4300 länge och skulle till slut uppgradera. Då var valet en dyr Q9400/9550 eller nytt moderkort, minne och en i5/i7:a (alt. Phenom II). Man blir frestad, även om man kan få en bättre processor till samma pris eller billigare eftersom den nya processorn drar med sig kostnader för moderkort och minne så att den reella kostnaden blir den dubbla om man väljer nytt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Fast nu sitter han ju på ett gammalt moderkort som inte tar FX processorer, men väl Phenom II x4 och x6, då blir det lite mer attraktivt med en Phenom II. Jag känner igen grejen, då jag satt med en överklockad E4300 länge och skulle till slut uppgradera. Då var valet en dyr Q9400/9550 eller nytt moderkort, minne och en i5/i7:a (alt. Phenom II). Man blir frestad, även om man kan få en bättre processor till samma pris eller billigare eftersom den nya processorn drar med sig kostnader för moderkort och minne så att den reella kostnaden blir den dubbla om man väljer nytt.

Jo visst är det så. Jag har inget emot att uppgradera gamla grejer egentligen. Tror man att man klarar sig med det billigare alternativet så kör hårt.

Mitt problem som det är nu är att jag verkar vara CPU-begränsad i spel. Min 1045T i 3,2 GHz orkar inte med Borderlands 2. Jag får inte 60 fps , så fort det dyker upp lite fiender dippar det ner mot 40. Grafikkortet är inte begränsningen, det går aldrig särskilt högt i last. Däremot syns det tydligt att en eller två CPU-kärnor är bottnade. CPU:n som helhet är inte särskilt belastad, men en eller två kärnor klarar inte av lasten utan ligger konstant på 100%. Jag verkar inte ensam om problemet heller. Lösningen verkar vara att köpa valfri i5:a. Inte något som direkt hägrar för mig egentligen. Trodde ett nytt grafikkort skulle ordna det mesta, men uppenbarligen inte.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Jo visst är det så. Jag har inget emot att uppgradera gamla grejer egentligen. Tror man att man klarar sig med det billigare alternativet så kör hårt.

Mitt problem som det är nu är att jag verkar vara CPU-begränsad i spel. Min 1045T i 3,2 GHz orkar inte med Borderlands 2. Jag får inte 60 fps , så fort det dyker upp lite fiender dippar det ner mot 40. Grafikkortet är inte begränsningen, det går aldrig särskilt högt i last. Däremot syns det tydligt att en eller två CPU-kärnor är bottnade. CPU:n som helhet är inte särskilt belastad, men en eller två kärnor klarar inte av lasten utan ligger konstant på 100%. Jag verkar inte ensam om problemet heller. Lösningen verkar vara att köpa valfri i5:a. Inte något som direkt hägrar för mig egentligen. Trodde ett nytt grafikkort skulle ordna det mesta, men uppenbarligen inte.

Låter som Borderlands 2 är dåligt trådat då. Om endast två kärnor jobbar tungt och de övriga knappt belastas, så verkar det som om spelet inte klarar av att nyttja mer än två (kanske tre) kärnor. Då blir det IPC och klockfrekvens som avgör och då får du med stor sannolikhet bättre prestanda med en i5:a (de har ju högre IPC än Phenom II och har dessutom rätt hög grundfrekvens och klockar högt).

Skall du få snurr på det hela med din nuvarande processor, så får du nog klocka på lite till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Beror på. x6an går inte att klocka med mulitpeln, så vill du klocka så är 965an bäst. Den klarar bf3 bra.

Varför inte en FX8120?
edit: okej , lite dyrare, men tänk över det om det funkar med ditt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Låter som Borderlands 2 är dåligt trådat då. Om endast två kärnor jobbar tungt och de övriga knappt belastas, så verkar det som om spelet inte klarar av att nyttja mer än två (kanske tre) kärnor.

Det verkar vara de flesta spel fungerar så, iaf de jag spelat. En eller två kärnor utnyttjas till 100%, sedan är det lite olika med hur de övriga utnyttjas. Ibland får man lite mer last på de andra kärnorna, ibland mindre. Men fortfarande ca två kärnor som begränsar det hela. Varför en i3:a kan vara bättre ibland än en Phenom x6. Jag vet inte om det kommer förändras heller, har inte sett så mycket matnyttigt info direkt. Med multicore=on i Nvidia settings är det lite bättre, en kärna är fortfarande bottnad, men alla andra kärnor verkar bottna med när det är som jobbigast. Så CPU:n används definitivt. Den blir nästan lika varm när jag spelar som när jag kör Prime95

Skrivet av WrongTarget:

Skall du få snurr på det hela med din nuvarande processor, så får du nog klocka på lite till.

Lättare sagt än gjort. 1045t är inte direkt något som är lätt att överklocka. Jag googlade en hel del, och ingen verkar kunna klocka den CPU:n särskilt högt. Att ständigt köra den i turbo-frek verkar inte särskilt svårt, men sedan blir det knöligare. Jag får den inte att gå helt stabilt över ca 3,2 GHz. Efter flera dagars krånglande så bootar burken i ~3,9 GHz, men är inte helt stabil. Det går att spela Borderlands 2 dock, och då har jag konstant 60 FPS, weee
Känns dock inte som allt strul var riktigt värt det, samt att den som sagt var inte är helt stabil. Dock tror jag att den blir stabil med lite högre Vcore, men har inte testat ordentligt ännu. Med tanke på all tid och alla pengar lagda på kylning (CPU:n är vattenkyld) så hade det nog varit enklare att köpa en i5:a. men skam den som ger sig

För att anknyta till trådskaparens fråga, jag tror mer på den fyrkärniga, upplåsta CPU:n faktiskt. Den behövs nog inte klockas lika mycket, och är myyycket enklare att klocka än 1045t. Den senare funkar inte sådär väldigt bra i spel utan seriös överklockning, vilket kostar tid och pengar.

Edit: Nu har jag dock gett upp överklockningen. Det blir inte stabilt över 3,2 GHz oavsett vilken CPU VID som ställs in. Det fungerar en stund, men kraschar såsmåningom. CPU:n kanske inte klarar det, eller så är det moderkortet som är rev 1.0 och saknar LLC (load line calibration).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Kör 965 ba eller köp nytt bra AM3+ moderkort + en FX 8120 som du överklockar rejält

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Kommer ihåg det där, jag köpte också en e6750 då alla sa att fyra kärnor var onödigt för spel etc etc. Sen satt man där som fattig student och var tvungen att köpa ett phenom 2 x4 paket när alla q6600 ägare satt kvar med sina utan problem.

Det var ett tag sedan du skrev detta men va bara tvungen att svara då kommentaren fick mig att le. Jag va en av dem som valde q6600 och den bytade jag ut så sent som i våras mot enn ivy i7:a. Spelade BF3 på den med ett 6870 vilket gick hur bra som helst på lite lägre inställningar.

Säger inte detta för att verka smartare för jag hade verkligen noll koll på den tiden. Antar att jag har mina polare att tacka för rekomendationen

Permalänk
Medlem

Amd Phenom II x6 1045T med Gigabyte 990 FXA UD3

Hej, jag ligger på 2.7ghz i klockhastighet, men min amd och kör med en H40 på den men ja vill klocka den till över 3.4 men att hitta en bra guide på att klocka den är svårare än att hitta en nål i en höstack eller så är jag bara blind, me tanke på alla guides jag hittar är olika pga bios...

någon som kan detta får mer än gärna hjälpa..