AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Permalänk
Medlem

Visserligen bara OEM (än så länge) men jämra frustrerande att det görs överhuvudtaget, allt för man ska bli förvillad och inte veta varken ut eller in vad egentligen man får för grafik i datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

AMD kanske rustar inför en helt ny typ av namnserie inför nästa grafikkorts-serie? Så det kanske inte är x000-serien längre utan kanske något helt annat? Var bara en tanke som slog mig

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"RAM-minnet ligger på hela 8 gigabyte"

HELA 8. Please 16 borde det vara minst.

Varför? Kan du visa någonstans där du behöver mer än 8 Gb för en konsol? Blir svårt att ens hitta det för en PC om det inte är en server.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är ett smart drag av dom. Och fattar ni inte varför, så ska jag skriva det om några dagar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Varför? Kan du visa någonstans där du behöver mer än 8 Gb för en konsol? Blir svårt att ens hitta det för en PC om det inte är en server.

Crysis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Gör inget att det är OEM eller inte, det kommer inga nya bättre grafikkort i 8000-serien.

tyvärr har du fel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Visa var det drar mer än 8 Gb minne så ska jag erkänna att jag har fel, annars så är du bara ett troll.

Permalänk
Medlem

Alla som gnäller, detta gäller bara OEM som det står i artikeln. Den riktiga HD8000 serien lär komma tids nog, även om jag tycker att prestandan i dagens toppkort från både det röda och gröna laget räcker mer än väl. Eller är det så att prestandan inte räcker till som ni blir irriterade? Förstår inte riktigt ilskan då detta som sagt gäller OEM här och inte "vanliga" kort som är av intresse för dom flesta här inne. Verkar som att en del missar just OEM och tror att 8000 serien är gamla 7000 serien, finns väl inga riktiga tecken på när 8000 serien kommer vad jag vet? Att det är ett fult knep för OEM marknaden är en sak, men för vanliga grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

GeForce 8800GT > 9800GT >GTS 250 var vell egentligen samma kort, eller har jag fel?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det fult och tråkigt, men varför reagerar folk alltid som om det är första gången de har hört om att tillverkare döper om produkter för att krama ur mer pengar ur dem?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fyyyyy skämms AMD!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Visa var det drar mer än 8 Gb minne så ska jag erkänna att jag har fel, annars så är du bara ett troll.

Missade "mer" när jag läste ditt inlägg. I alla fall rekommenderas det att ha 8Gb-minne för high performance settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

GeForce 8800GT > 9800GT >GTS 250 var vell egentligen samma kort, eller har jag fel?

du har inte helt fel men GTS 200 serien hade GDDR5 om jag inte minns fel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tror deras Desktop GPUer byter namn till HD 9000 för att undvika missuppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du har inte helt fel men GTS 200 serien hade GDDR5 om jag inte minns fel.

Mindre nanometer också!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Fyfan vilket jävla lurendrejeri!

Borde inte det här vara olagligt?
Det är ju vilseledande marknadsföring.

Bygger man egen dator så berörs man ju inte, men om man köper laptop då är det jävligt svårt att inte bli lurad. Fyfan!

Är detta det första exemplet på vilseledande marknadsföring så ska du nog titta lite noggrannare Och länka sedan en reklam som inte är mer eller mindre vilseledande

Permalänk
Medlem

Varför antar alla att det inte kommer någon serie som är bättre än 7000 serien? Det är uppenbart av artikeln att detta är kort menade för OEM, de kommer antagligen döpa om desktopserien till 9000.

Permalänk
Medlem

Är ju endå för OEM så vi lär ju inte få se detta. De som är verkligen intresserade av hårdvara bygger förmodligen sin egen dator, för konsumenten så spelar det nog ingen större roll, det är bara en siffra. Prestandan är ju fortfarande bra och det ger förmodligen lite extra cashflow till butiker och AMD(i och mer att de slipper kostnaderna för framtagningen av en ny produkt).

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du har inte helt fel men GTS 200 serien hade GDDR5 om jag inte minns fel.

Jag tror du minns fel...

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gts250/s...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tror vi här på SweC kan vara ganska lugna då det endast handlar om OEM. Tror inte att så många här köper OEM.

Permalänk

OEM gänget: Jaha, nu skall vi koka soppa på spiken. Döp om 7000 serien till 8000 !

AMD: Men kunderna kommer att upptäcka det!

OEM gänget: -Det bryr vi oss inte om! Dom som upptäcker det köper ändå inte av oss.

AMD: Men de som begriper kommer att berätta för de andra.

OEM gänget: Det finnes tillräckligt många nötter för att vi skall kunna sälja det som nytt.

AMD: Men vårt rykte då ?

OEM gänget: Vi skiter i ert rykte. Antingen döper ni om dom eller så köper vi Nvidia !

AMD: "SUCK" Vi får väl göra det då.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Alltså, tror personligen detta inte kommer vara något problem, dom släpper en riktigt 9XXX serie senare bara. Tror inte du slutat utveckla GPUer bara för att dom rebrandar 7000 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

OEM gänget: Jaha, nu skall vi koka soppa på spiken. Döp om 7000 serien till 8000 !

AMD: Men kunderna kommer att upptäcka det!

OEM gänget: -Det bryr vi oss inte om! Dom som upptäcker det köper ändå inte av oss.

AMD: Men de som begriper kommer att berätta för de andra.

OEM gänget: Det finnes tillräckligt många nötter för att vi skall kunna sälja det som nytt.

AMD: Men vårt rykte då ?

OEM gänget: Vi skiter i ert rykte. Antingen döper ni om dom eller så köper vi Nvidia !

AMD: "SUCK" Vi får väl göra det då.

Tror inte "riktigt' det är så det går till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Värst vad alla gnäller?

Det är ju inte direkt första gången? Händer mer eller mindre varje år!

Personligen hoppas jag på namnbyte...hade hellre sett 8k-serien som AMD URAN UHDGX1xxx

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Haha AMD kommer gå åt helvete. I smell monopol.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

GeForce 8800GT > 9800GT >GTS 250 var vell egentligen samma kort, eller har jag fel?

Skrivet av _Merc_:

du har inte helt fel men GTS 200 serien hade GDDR5 om jag inte minns fel.

Skrivet av Bokenbergen:

Mindre nanometer också!

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?p=6116648#p...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Äh, se det på den positiva sidan folk, ni med den serien kort fick ju precis gratis uppdatering till den nya serien kort. Awesome!

Höhö

Dold text
Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Jag hajar inte hur alla kan tycka det är OK att göra det här på OEM marknaden? Visst, just vi här på swec lär väl inte drabbas (möjligen ovetande föräldrar, släktingar osv) men hela mentaliteten hos grafikkorttillverkarna att blåsa de som inte riktigt har koll är verkligen låg...

Jepp, det har förekommit länge nu, och både Nvidia och AMD är ungefär lika stora bovar, men att de kommer undan med det är för mig en gåta!
Borde som någon var inne på kunna stämma dem för falsk marknadsföring kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja gubbar, det nalkas mörka tider nu...Måtte det bliva ljusare dagar med de gröna, de röda kapitulerar långsamt...

Permalänk
Medlem

Läste artikeln, drog igång BF3 o kände en helt otrolig prestandaförbättring Hm...Vad kan detta bero på

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless