Nu börjar jag ledsna på Nvidia...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Nvidias rykte har fått sig en törn.... "det bara funkar" finns inte längre... fixade så UEFI startade från inbyggda grafiken, tog bort drivrutinen och installerar nu från skivan som medföljde...

Gör om gör rätt och se till att problemet inte beror på dig, sen kan du gnälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med de nya drivarna och för min del var problemet att jag av gammal vana alltid avinstallerat de tidigare Nvidia drivarna. Om man struntar i att avinstallera den tidigare versionen av drivarna innan man installerar de nya så uppstår inte problemet. (inte för mig iaf.)

Issue
After installing the R310 driver on Windows 8, the subsequent reboot results in a black or
flickering screen.

Root Cause
This occurs because Windows Update performed a background installation of a Release
304 driver, which requires a reboot to complete the installation. After installing the
Release 310 driver and then rebooting the system, installation of both the Release 304 as
well as the Release 310 is completed, resulting in conflicting driver binaries and the black/
flickering screen.

http://www.overclock.net/t/1326858/windows-8-boots-but-shows-...

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Gör om gör rätt och se till att problemet inte beror på dig, sen kan du gnälla.

Gnäller gör jag inte, tycker inte problemet beror på mig eftersom det "krävs" att man gör en ren installation i Windows 8. Då skulle dom kunna lägga in en "Windows 8 detected, please do a clean install".

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Gnäller gör jag inte, tycker inte problemet beror på mig eftersom det "krävs" att man gör en ren installation i Windows 8. Då skulle dom kunna lägga in en "Windows 8 detected, please do a clean install".

Clean install gäller oavsett OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Fungerar det bättre med DVI eller HDMI? Att Geforcekort inte har utmärkt stöd för Displayport är ju inte direkt något nytt påfund.

DVI existerar inte och 120Hz funkar inte via HDMI.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Leon1:

DVI existerar inte och 120Hz funkar inte via HDMI.

Aha, Samsungskärm alltså. Nej, de fungerar inte särskilt bra, har aldrig gjort, men det är väldigt specifikt för Samsungs skärmar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Clean install gäller oavsett OS.

Äh kom igen, det är ju jättedåligt att man ibland ska behöva komma ihåg att bocka i "clean install" och ibland inte. Hur ska man som användare veta när den ska användas? Trial & error och få ett helsike med att komma in i Windows den gången det inte funkar? Alltid - ja men varför finns den ens då, borde vara default isåfall.

Håller med Holm här, DÅLIGT av Nvidia och ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Har byggt två maskiner nu med GTX 680. Ett superöverklockat från Gigabyte och ett Asus DirectCU.

Allt fungerar perfekt tills jag installerar senaste drivrutinen för grafikkortet från Nvidia. Då startar inte datorn längre, "Asrock-loggan" visas men sen står skärmen och "flashar" mellan svart och grått med en sekunds mellanrum.

Displayport kör jag och en 21,5" DELL-skärm med fullhd...

Varför uppstår detta??

vad har du för nätagg ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad har du för nätagg ?

Problemet är ju löst, läs tråden...

Permalänk
Inaktiv

Blir nog AMD nästa gång, för min del. NVidia har för stora problem med drivrutinerna. Vill att det ska fungera.

Hehe

Permalänk
Medlem

för mig var windows 8 boven när jag fick problem med underpresterande GTX 680 SLI, när jag gick tillbaka till 7an försvann alla problem kör på 310.90

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Blir nog AMD nästa gång, för min del. NVidia har för stora problem med drivrutinerna. Vill att det ska fungera.

Hehe

Catalyst är den största anledningen att jag tröttnade på AMD och gick över till Nvidia..och det fungerar mycket bättre..Jag har inga problem med Nvidia:s drivrutiner, dock så kör jag med W7..så har du problem med Nvidias drivrutiner-vänta bara tills du har skaffat AMD:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Du Löste Problemet! Tack! "Ren installation" i Avancerat gjorde att det fungerar. Nu kör jag drivarna från 29/12-12.

Du ser va alltså inte nvidia som strulade utan dig själv lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

bara för att vara komisk har jag faktiskt inte på över sju dagar haft några problem med mina Nvidia drivare i linux. vilket verkar vara ett nytt rekord för mig.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Catalyst är den största anledningen att jag tröttnade på AMD och gick över till Nvidia..och det fungerar mycket bättre..Jag har inga problem med Nvidia:s drivrutiner, dock så kör jag med W7..så har du problem med Nvidias drivrutiner-vänta bara tills du har skaffat AMD:)

Haha det var lite grann att jag mest sade exakt samma sak som brukar sägas åt AMD:s drivrutiner nu när NVidia har problem istället. Inget seriöst menat

Jag köper den bästa produkten som finns ute, oavsett vilket märke det är. Hittils har jag haft krångel med både NVidias och AMD:s drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Va trevligt, Allt efter 306.97 har strulat för mig.

Tror du har mest otur då det inte lät som det var et vanligt fel. :/ lycka till, btw så dem en signal eller eventuellt skicka mail

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Jahopp, ännu en failad drivrutin av Nvidia. Den senaste låser mina klockfrekvenser till 405Mhz core klock. Detta problem hade de för ett halvår sedan? Hur lyckas de få tillbaka dem med varannan drivrutin? Förstår inte hur svårt det ska vara. Någon annan som har kort som låser sig vid idle frekvenser med senaste drivrutinen? 310.90?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|