Permalänk
Medlem

Gammalt tangentbord = mekaniskt?

Har en, vad som kanske kan uppfattas som en korkad, fråga som jag ändå känner att ja måste ställa..
Ponera att ja har ett par tangetbord anno 1998 på vinden, är dessa mekaniska? och om så är fallet, vad är det isåfall för skillnad på dessa och dagens mekaniska?

Permalänk
Entusiast

1998? Plastigt skräp med största sannolikhet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Fast det va inte riktigt svaret på min fråga...

Permalänk
Medlem

kan vara. har för mig att jag såg någon här på SweC som renoverade ett gammalt sådant som var mekansikt. det är väl bara att slita bort en knapp och kolla?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

kan vara. har för mig att jag såg någon här på SweC som renoverade ett gammalt sådant som var mekansikt. det är väl bara att slita bort en knapp och kolla?

Ja absolut, de kommer ja göra...frågan är väl egentligen vad den stora skillnanden mellan de tangentborden och alla dessa nya 1200kr+ mekaniska tangentborden är?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

Fast det va inte riktigt svaret på min fråga...

Inte? Du frågade om de var mekaniska, din enda ledtråd var att de är ifrån 1998. Varpå jag påpekar att de med största sannolikhet inte är det. Hur är det inte ett korrekt svar?

Om du vill fastställa antingen det ena eller det andra så får du ju posta bilder på dem eller komma med nått mer än ett årtionde som inte direkt skriker dyra mekaniska tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Ja absolut, de kommer ja göra...frågan är väl egentligen vad den stora skillnanden mellan de tangentborden och alla dessa nya 1200kr+ mekaniska tangentborden är?

Man hamnar i en djup depression när man kollar på dem, gråa, miss färgade och livlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Skrivet av Firkraag:

Inte? Du frågade om de var mekaniska, din enda ledtråd var att de är ifrån 1998. Varpå jag påpekar att de med största sannolikhet inte är det. Hur är det inte ett korrekt svar?

Om du vill fastställa antingen det ena eller det andra så får du ju posta bilder på dem eller komma med nått mer än ett årtionde som inte direkt skriker dyra mekaniska tangentbord.

Var exakt svarar du på någon av frågorna genom att påtala att det med största sannolikhet är "plastigt skräp"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

Var exakt svarar du på någon av frågorna genom att påtala att det med största sannolikhet är "plastigt skräp"?

Okej, jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog. Med plastigt skräp så menar jag icke-mekaniskt. Vilket är vad du efterfrågade i första halvan av din tvådelade fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Anledningen till svaret du får på din fråga är, att den är så dåligt formulerat.

Ungefär som jag skulle säga att jag har en gammal jacka på vinden, är det en dunjacka? Du förstår säkert varför det inte går att svara på det

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Inte så stor skillnad. Handlar mer om vilka brytare det är,om det är t.ex blå brytare så är det ingen skillnad alls om man jämför med dagens.
MAn kan gå in djupare i det, läs guide här http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Anledningen till svaret du får på din fråga är, att den är så dåligt formulerat.

Ungefär som jag skulle säga att jag har en gammal jacka på vinden, är det en dunjacka? Du förstår säkert varför det inte går att svara på det

Eftersom jag misstänker att det inte fanns speciellt många sätt att tillverka tangetbord på den tiden mer än att använda sig av mekaniska brytare så tycker jag väl egentligen inte att frågan är speciellt dåligt formulerat...anledningen till att jag inte bifogar en bild eller inte är mer specifik är för att jag inte har tillgång till tangentbordet och att jag misstänkte svaret skulle bli något med att man generellt sett tillverkade mekaniska på den tiden..
Med gammalt tangentbord menade jag ett klassiskt vitt fyrkantigt tangentbord av icke-specificerad tilllverkare..

Firkraag - Tack

Permalänk
Medlem

Snackar vi slutet av 90-talet så är det sannolikt vanliga membrantangentbord...

Äldre tangentbord än så har lite högre sannolikhet att vara mekaniska, som tex klassiska IBM model M:
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

En del äldre Appletangentbord är mekaniska också, med ALP brytare.

Sen finns de lite andra specialare som tex vissa äldre Compaq-tangentbord som är mekaniska med cherrybrytare. (tex Compac MX11800)

Chansen att du har nån sån bräda ligger och skräpar är nog dock ganska liten, men om du är nyfiken kan vi säkert lista ut vad det är för något om du fixar en bild.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Eftersom jag misstänker att det inte fanns speciellt många sätt att tillverka tangetbord på den tiden mer än att använda sig av mekaniska brytare så tycker jag väl egentligen inte att frågan är speciellt dåligt formulerat...

Membran-tangentborden tog väl över i början av 90-talet vad jag vet, så 1998 fanns det nog inte särskilt många mekaniska tangentbord på marknaden längre. Så som andra redan sagt är chansen rätt så liten att det är mekaniska tangentbord om de är tillverkade 98. Om det är mekaniska tangentbord så är det förmodligen buckling spring à la IBM Model M, och då är det lätt att känna igen dem då de är rätt så högljudda jämfört med vanliga membran-tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Eftersom jag misstänker att det inte fanns speciellt många sätt att tillverka tangetbord på den tiden mer än att använda sig av mekaniska brytare så tycker jag väl egentligen inte att frågan är speciellt dåligt formulerat...anledningen till att jag inte bifogar en bild eller inte är mer specifik är för att jag inte har tillgång till tangentbordet och att jag misstänkte svaret skulle bli något med att man generellt sett tillverkade mekaniska på den tiden..
Med gammalt tangentbord menade jag ett klassiskt vitt fyrkantigt tangentbord av icke-specificerad tilllverkare..

Firkraag - Tack

Det ät tyvärr inte sant, finns rubber dome tangentbord som är tillverkade i början på 90-talet. Sedan så vet jag är när farsan min köpte en komplett dator via jobbet 1997 så var det inte mekaniskt tangentbord, jag har kollat. Visst det kan vara mekaniskt men det kan även vara rubber dome, så tills du har kollat själv eller tagit bilder på som är det svårt att säga exakt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Ska se vad jag kan luska fram, har tillgång till en hel del elektronik"skrot" från både tidigt 80 samt 90 tal, kan mycket väl tänkas ligga några tangentbord där och skräpa.

Permalänk
Medlem

Så, nu har ja luskat o haft mig..och hittade följande! ursäkta bilderna men för nån anledning väljer imageshack att inte rotera bilderna rätt...

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett IBM Model M som länkades tidigare i tråden med buckling spring brytare (mekaniskt) http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Se där ja, grattis till mig isf nästa fråga, funkar detta med en ps2 -> usb adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Så, nu har ja luskat o haft mig..och hittade följande! ursäkta bilderna men för nån anledning väljer imageshack att inte rotera bilderna rätt...

http://img59.imageshack.us/img59/2764/photo1sl.jpg

http://img607.imageshack.us/img607/5870/photoxkxj.jpg

Det där är ett IBM Model M, UK tillverkat med 102-key layout, "Swedish".. Buckling Spring mekaniska brytare.
Finns en del som letar efter just ett sånt här på forumet
Om du inte vill ha det så finns det nog dom som gärna vill.. Jag bl.a.
Sitter själv på ett Model M2 just nu, men det är sneak-varianten av Model M.

Retro!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Buckling spring brytare

Skulle bytat mitt razor blackwidow för ett sånt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Kan nämna att ja nästan garanterat har fler ligger o skräpar undersöker närmare och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Kan nämna att ja nästan garanterat har fler ligger o skräpar undersöker närmare och återkommer!

Då har du hittat en liten guldgruva kanske?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Då har du hittat en liten guldgruva kanske?!

Vad får man ge för ett sådant idag?

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

$100 på ebay verkar det som.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lägger gärna vantarna på ett isf, hör av dig om det blir aktuellt!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Köpte ett model m för 100kr på blocket. Fast då visste inte säljaren att det var eftertraktat. Det var i fint skick, lite smutsigt bara.

Tror nog man kan få 3-500kr för ett fint model m. 1000kr om det är oöppnat. Sen kan man ju försöka med lite högre pris på blocket. Säkert nån desperat som kan betalamycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Så till själva kärnfrågan, hur får ja igång detta med min nya, moderna, ps/2 fria dator? verkar som att det inte alltid lirar med adapters?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Lägger gärna vantarna på ett isf, hör av dig om det blir aktuellt!

Absolut, ska se om ja lyckas skaka fram några fler.