Microsoft surface pro - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillonoz:

Hade lätt bokat resa till London eller nåt och köpt Windows 8 RT eller PRO när den kommer, men man vill ju ha ett svenskt touchcover. Tycker Windows egna platta verkar mycket trevligare än dom som Acer eller Asus gör. Hoppas dom kommer till Sverige också till slut.

som någon nämnde tidigare, det är ju bara köpa själva Surface utan touch-cover och invänta tills den släpps med svenskt tbord

Permalänk
Skrivet av tattis:

som någon nämnde tidigare, det är ju bara köpa själva Surface utan touch-cover och invänta tills den släpps med svenskt tbord

Är det någon som är säker på att den kommer till Sverige då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillonoz:

Är det någon som är säker på att den kommer till Sverige då?

har inte hittat någon information om det alls faktiskt, men man kan ju alltid hoppas :D.
Vet att det är fler folk som frågat om detta på MS-forumen så jag återkommer om jag får reda på något nytt om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillonoz:

Är det någon som är säker på att den kommer till Sverige då?

Enligt Steven_B (moderator på Microsoft Community)
"The Touch Covers will be localized to the market region."

Permalänk
Medlem

För att jag permanent ska kunna lägga ifrån mig min "traditionella" bärbara på hyllan krävs det några saker hos surfplattor/hybrider/ultraportabla/what ever som inte finns idag. Som exempel:

>200 GB utrymme

Smidiga möjligheter för mus, tangentbord och en stor skärm

Beräkningskapacitet i nivå med ok bärbara eller stationär dator

Samma programstöd som hos Win 8/OS X inget nedskalat trams med begränsade funktioner med andra ord

Samma stöd för hårdvara och tillbehör som vi är vana vid.

Tills vi ser detta så är dessa produkter inget annat än väldigt dyra facbookmaskiner och fyller endast väldigt specifika funktioner.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

För att jag permanent ska kunna lägga ifrån mig min "traditionella" bärbara på hyllan krävs det några saker hos surfplattor/hybrider/ultraportabla/what ever som inte finns idag. Som exempel:

>200 GB utrymme

Smidiga möjligheter för mus, tangentbord och en stor skärm

Beräkningskapacitet i nivå med ok bärbara eller stationär dator

Samma programstöd som hos Win 8/OS X inget nedskalat trams med begränsade funktioner med andra ord

Samma stöd för hårdvara och tillbehör som vi är vana vid.

Tills vi ser detta så är dessa produkter inget annat än väldigt dyra facbookmaskiner och fyller endast väldigt specifika funktioner.

Måste fråga, varför måste du ha 200 GB on the go?, förutom det kunde PRO versionen checka av det mesta av det du skrev.. eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av tattis:

Måste fråga, varför måste du ha 200 GB on the go?, förutom det kunde PRO versionen checka av det mesta av det du skrev.. eller har jag missat något?

Ganska säker på att det kommer 200gb från 3rd part i framtiden

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

För att jag permanent ska kunna lägga ifrån mig min "traditionella" bärbara på hyllan krävs det några saker hos surfplattor/hybrider/ultraportabla/what ever som inte finns idag. Som exempel:

>200 GB utrymme

Surface med windows 8 pro kommer kunna ha 128gb sen finns möjlighet för 64gb expandering i form av sd-kort tror jag. och plus 7/25gb skydrive.

Permalänk
Medlem

Någon som har nån aning om när MS ska visa mer information om plattan?

Permalänk
Medlem

Chattade med deras support.
De kunde inte exakt datum men han sa att januari -februari ska de lansera den och skaffa en Svensk surfaceavdwlning(åtminde support).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsofts marknadsföringschef för Windows, Tami Reller
"meddelade även att Windows Surface Pro kommer att bli tillgänglig redan i januari."

Ska bli intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Microsofts marknadsföringschef för Windows, Tami Reller
"meddelade även att Windows Surface Pro kommer att bli tillgänglig redan i januari."

Ska bli intressant!

Var då? I USA antar jag då de inte ens släppt RT-versionen i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa, sitter bara och väntar på att den ska komma.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Var då? I USA antar jag då de inte ens släppt RT-versionen i Sverige.

Det framgick inte, tänkte inte ens så långt..
men det lär väl vara från samma ställen som RT finns att få tag på idag.

Permalänk
Medlem

Denna ska, vad jag förstått, levereras med en penna. Jag har inte tittat närmare på just pennfunktionen, men hurpass bra penna, samt digitizer, kan vi räkna med?

Jag undrar av den anledningen att jag faktiskt ritar, designar osv digitalt. Tanken att ha en bärbar miniatyrlösning på dator+cintiq får mig att vattnas i munnen, men samtidigt undrar jag hurpass bra detta kommer att bli. Å ena sidan är jag inte överdrivet kräsen - jag jobbar definitivt inet professionellt - men å andra sidan vill jag såklart att det är en realistisk tanke jag har: att använda den som en "ritplatta" on-the-go.

Hur som helst kommer jag någon gång att införskaffa mig en surfplatta. Om det nu blir en framtida revision av en iPad, Nexusplatta eller en Windowsplatta återstår att se.

Permalänk
Medlem

Microsoft har nu offentliggjort priset för Microsoft Surface Pro!
64GB modellen går på $899 medan den på 128GB landar på $999. Till det kommer tangentborden om en sån önskas.
Vad tycker ni om prissättningen?

Hela nyheten finns att läsa här http://www.wpcentral.com/microsoft-announces-surface-pro-pric...
Den finns även listad på Microsofts hemsida http://www.microsoft.com/Surface/en-US/surface-with-windows-8...

edit:
Det finns tydligen en egen surface pro tråd om priset

Permalänk
Medlem

Fick idag höra från M$/Intel håll att Surface Pro lanseras i Sverige i februari för priset 8-8,5KSEK. Antar detta gäller den billigare versionen med 64GB minne. Intressant i så fall att Pro versionen släpps endast en månad efter USA lansering.

Permalänk

Är det någon som vet hur tung första iPaden var? Jag skulle nog inte kunna tänka mig att köpa en platta tyngre än det ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Är det någon som vet hur tung första iPaden var? Jag skulle nog inte kunna tänka mig att köpa en platta tyngre än det ..

~750g

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Fick idag höra från M$/Intel håll att Surface Pro lanseras i Sverige i februari för priset 8-8,5KSEK. Antar detta gäller den billigare versionen med 64GB minne. Intressant i så fall att Pro versionen släpps endast en månad efter USA lansering.

Någon källa på detta?

Enligt Microsofts svenska Facebooksida har de skrivit följande:

Skrivet av Microsoft Sverige:

Hej Björn,
Tyvärr har vi ingen information om när Surface kommer till Sverige. Vi väntar otåligt och hoppas att den kommer så snabbt som möjligt. Så fort vi vet mer kommer vi att berätta om det, bland annat här på Facebook!

Mvh,
Jonatan

Skrivet av Microsoft Sverige:

Vi håller tummarna, men vet ingenting tyvärr. Så fort vi vet så kommer vi att skriva om det här.

Mvh,
Jonatan

Källa: Kommentar 1, Kommentar 2

Permalänk
Medlem

Ingen officiell källa utan fick höra att de skulle få in Surface Pro till Intel/MS showroom på Birgerjarlsgatan i Sthlm i Feb. Det var en anställd där som sa det när jag va inne och frågade. Han lät ganska säker men man vet ju aldig.

I dagsläget så säljer ju de allt som finns på Showroom via Dustin så man hoppas på att det även gäller för Surface Pro om den kommer in.

Permalänk
Medlem

Allt som allt verkar denna surfplatta bra om man ska byta ut sin laptop, dock återstår ju batteriproblemet. Jag har en HP i5 nu som klarar ca 3-4 timmar på batteri och det känns väldigt lite. Pro versionen sägs ju bara klara 4-5 timmar? Verkar lite dyrt att lägga ner 9000 på en surfplatta som i dagsläget verkar vara en nerbantad version av en vanlig laptop?

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

Nerbantad, hur tänker du då?

Håller med om att batteritiden kunde varit bättre. Men vid en snabb koll på ultrabooks (som denna skall jämföras med när det gäller hårdvara, inget annat) så är de flesta 13.3 tum och har en längre batteritid. Enda ultrabooken på ca. 11 tum hade 5h således samma som Surface Pro. Tror att man har svårt att få in mera batteritid utan att banta något annat om man inte vill tumma på tjockleken allt för mycket. Men håller med, skulle man kunna kräma ut 10h på Surface Pro skulle det va hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

http://winsupersite.com/windows-8/microsoft-surface-windows-8...

Batteri: "Surface Pro gets over 5 hours of battery life in real world use"

Prestanda: "System properties reveals a score of 5.6 on the Windows Experience Index (WEI), with the processor coming in at 6.9 (out of a possible 9.9); the primary disk rates a stellar 8.9."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Nerbantad, hur tänker du då?

Håller med om att batteritiden kunde varit bättre. Men vid en snabb koll på ultrabooks (som denna skall jämföras med när det gäller hårdvara, inget annat) så är de flesta 13.3 tum och har en längre batteritid. Enda ultrabooken på ca. 11 tum hade 5h således samma som Surface Pro. Tror att man har svårt att få in mera batteritid utan att banta något annat om man inte vill tumma på tjockleken allt för mycket. Men håller med, skulle man kunna kräma ut 10h på Surface Pro skulle det va hur bra som helst.

Jo precis antar väl inte att det går att göra nåt bättre än att ha en snålare processor, t.ex haswell som kommer till sommaren. Är riktigt intresserad av windows Pro tablets, så nu håller jag på att avgöra om man ska vänta till sommaren på en vettig platta eller om jag ska slå till på en nexus 7 nu..

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

Verkar som att Surface Pro är på ingång den 9 februari iaf i staterna. Sen expanderar de tillgängligheten av Surface till oss stackare här i skandinavien under kommande veckor också.

http://blogs.technet.com/b/microsoft_blog/archive/2013/01/22/...

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface RT kommer till Sverige 14 februari:
http://blogs.technet.com/b/microsoftnyheter/archive/2013/01/2...

Vi får hoppas att Surface Pro blir tillgängligt kort därefter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Microsoft Surface RT kommer till Sverige 14 februari:
http://blogs.technet.com/b/microsoftnyheter/archive/2013/01/2...

Vi får hoppas att Surface Pro blir tillgängligt kort därefter också.

Page cannot be found

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Page cannot be found

Länken fungerade utmärkt igår. Men här kommer en som funkar:
http://blogs.technet.com/b/microsoftnyheter/