Kombinerad HTPC och Hemmaserver?
Tja,
Som titeln säger så har jag tänkt att sätta ihop en liten dator som skall vara en kombination HTPC och hemmaserver. Det var ett tag sen som jag satt och lekte med hårdvara så jag har tappat en del och har nu försökt läst upp mig på de områden som jag tycker är relevanta och vill nu ha en sista input innan jag sätter ihop den.
Jag har tänkt att köra en linux dist på den(antagligen en unbuntu variant då jag är rätt ny på linux) med diverse plugins/program som behövs för att köra en webb baserad filserver. Här tänker jag mig att jag vill kunna köra den både som VPN och även kunna komma åt mina filer på ett säkert sätt vart jag än är i världen befinner mig, tips på mjukvara tas gärna emot med en kort motivering till varför.
Som media server hade jag tänkt mig antingen XBMC eller Plex och frågar mig då vilken utan dessa två som ni tycker är bäst, läst en del på andra forum men har inte kommit fram till mer än att Plex kommer ursprungligen ifrån XBMC och att den just nu kan anslutas till sina egna appar till iOS/andriod.
Min budget för datorn kommer att ligga runt 7-8k men det viktigaste är att jag får en dator som orkar med att ha webbservern uppe samtidigt som jag kan spela upp film från servern direkt till en förstärkare (kan bli frågan om transcoding iframtiden till min android). Jag vill även att datorn skall vara hyfsat strömsnål då den skall stå på 24/7 och då den är igång jämt vill jag även att den skall vara byggd för det och även tyst. Jag har lagt tagit fram följande spec http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2249918&view=m och mina frågor är följande:
*Klarar picoPSUn av att driva datorn utan problem eller skall jag satsa på ett passivt nättagg?
*Blir bygget för tajt för chassit (tänker mig dels för värmens skull)?
*Är det något som jag kan byta ut mot bättre/sämre för att tjäna prestanda/inte förlora någon prestanda?
*Några bra tips på att hålla värmen så låg som möjligt samtidigt som ljudnivån är så låg som möjligt?
Jag tar gärna emot all den input som ni kan ge mig på systemet så att den passar just mitt syfte
Tack på förhand