Kombinerad HTPC och Hemmaserver?

Permalänk

Kombinerad HTPC och Hemmaserver?

Tja,

Som titeln säger så har jag tänkt att sätta ihop en liten dator som skall vara en kombination HTPC och hemmaserver. Det var ett tag sen som jag satt och lekte med hårdvara så jag har tappat en del och har nu försökt läst upp mig på de områden som jag tycker är relevanta och vill nu ha en sista input innan jag sätter ihop den.

Jag har tänkt att köra en linux dist på den(antagligen en unbuntu variant då jag är rätt ny på linux) med diverse plugins/program som behövs för att köra en webb baserad filserver. Här tänker jag mig att jag vill kunna köra den både som VPN och även kunna komma åt mina filer på ett säkert sätt vart jag än är i världen befinner mig, tips på mjukvara tas gärna emot med en kort motivering till varför.
Som media server hade jag tänkt mig antingen XBMC eller Plex och frågar mig då vilken utan dessa två som ni tycker är bäst, läst en del på andra forum men har inte kommit fram till mer än att Plex kommer ursprungligen ifrån XBMC och att den just nu kan anslutas till sina egna appar till iOS/andriod.

Min budget för datorn kommer att ligga runt 7-8k men det viktigaste är att jag får en dator som orkar med att ha webbservern uppe samtidigt som jag kan spela upp film från servern direkt till en förstärkare (kan bli frågan om transcoding iframtiden till min android). Jag vill även att datorn skall vara hyfsat strömsnål då den skall stå på 24/7 och då den är igång jämt vill jag även att den skall vara byggd för det och även tyst. Jag har lagt tagit fram följande spec http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2249918&view=m och mina frågor är följande:
*Klarar picoPSUn av att driva datorn utan problem eller skall jag satsa på ett passivt nättagg?
*Blir bygget för tajt för chassit (tänker mig dels för värmens skull)?
*Är det något som jag kan byta ut mot bättre/sämre för att tjäna prestanda/inte förlora någon prestanda?
*Några bra tips på att hålla värmen så låg som möjligt samtidigt som ljudnivån är så låg som möjligt?

Jag tar gärna emot all den input som ni kan ge mig på systemet så att den passar just mitt syfte

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan inte kommentera på allt men:
- Ser inget moderkort i inköpslistan?
- I PicoPSU:n för 335:- så verkar ingen AC/DC-adapter ingå

Permalänk

Just det men det skall vara åtgärdat nu iaf blev ett mITX från MSI
det är jag medveten om just den delen är inte helt fast än letar efter en PicoPSU som ger runt 150W men som går på 19v då de flesta bärbara datorer går på 19v (rätta mig om jag har fel) kommer även att behöva köpa strömadaptrar för några kronor.
En annan punkt, är en A10 overkill för det som jag vill göra funkar en A8 bättre (vilken är mest prisvärd)?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit en A10 5800K då den kostar lika mycket plus att man får möjligheten att över/underklocka och på så sätt kunna optimera datorn som man vill.

Hade dessutom kört på ett ATX nätagg eftersom det får plats samt för att få lite overhead för mer saker i datorn. Komplett har ju ett jäkligt bra pris på det passivt kylda Silver Power SP-S460FL 460W.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Ett kvalitets ATX agg på runt 400-500W kommer att vara i det närmaste ljudlöst och det ger dig utrymme att lägga till fler diska och ev. instickskort framöver, bara en tanke.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Okej jag var bara orolig att det dels skulle låta lite för mycket och dels att det skulle försämra luftflödet i chassit så att temperaturen blir för hög men då låter ju ett passivt 400-500watt som ett bättre alternativ eftersom det ändå kostar lika mycket

Permalänk
Medlem

Server 2012 Essentials. Snorenkel VPN och Web-access till dina filer.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead