Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 Rosa/Grön grafik

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 Rosa/Grön grafik

Hej hallå!

Jag har precis byggt ihop en ny dator och är supernöjd... förutom,.

Då jag ska in och spela för första gången så möts jag utav detta:
http://img825.imageshack.us/img825/3746/bildrt.jpg

Detta händer i alla spel. Jag kan tabba ur och in några gånger för att få normal bild..
Men vad är detta? Någon som har sett/stött på detta problem innan?

Jag har provat installa om drivisar men till ingen hjälp.
Är det ett såkallat måndagsexemplar jag råkat få?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Fan vilket skumt problem, har aldrig sett något liknande innan. Känns ju spontant som ett drivrutins fel men eftersom du har avinstallerat så borde det inte vara det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Verkar vara drivisar-relaterat, brorsan har samma problem med 6870, men han brukar bara göra som du(tabba in och ut) och sen fungerar det som det ska.

Riktigt skumt, har själv ingen som helst anning mer än att det verkar som om det är mjukvaru problem.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej hallå!

Jag har precis byggt ihop en ny dator och är supernöjd... förutom,.

Då jag ska in och spela för första gången så möts jag utav detta:
http://img825.imageshack.us/img825/3746/bildrt.jpg

Detta händer i alla spel. Jag kan tabba ur och in några gånger för att få normal bild..
Men vad är detta? Någon som har sett/stött på detta problem innan?

Jag har provat installa om drivisar men till ingen hjälp.
Är det ett såkallat måndagsexemplar jag råkat få?

Tacksam för hjälp

Konstigt, jag har precis samma kort och jag har inga problem överhuvudtaget :/ Jag har 12.11 Beta 11 Win 7 64-bit installerat nu. Vilken drivrutin använder du?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem

Montera om datorn(demontera och montera ihop) något kanske inte sitter i så bra

Btw ta screenshot är det samma? Hade problem med att jag fick randiga stäck och bilden flyttade på sej lite men det löste sej genom att byta kabel, men tror inte att det är samma sak

Kör furmark o kolla vad du får efter en viss tid, samma sak?
T

Permalänk
Medlem
Skrivet av capolano:

Verkar vara drivisar-relaterat, brorsan har samma problem med 6870, men han brukar bara göra som du(tabba in och ut) och sen fungerar det som det ska.

Riktigt skumt, har själv ingen som helst anning mer än att det verkar som om det är mjukvaru problem.

Hittade först en gammal tråd om ett liknande problem. Där var problemet hårvarufel. Tänkte att nu när jag ändå har en bild och det finns en massa kunnig folk här att fråga först innan jag tar upp telefonen :). Hoppades på att de var ett mer vanligt fel som folk kanske kände till..

Skrivet av Mhimili:

Konstigt, jag har precis samma kort och jag har inga problem överhuvudtaget :/ Jag har 12.11 Beta 11 Win 7 64-bit installerat nu. Vilken drivrutin använder du?

Jag kör nyaste drivisarna med Win8 64-bit.

Skrivet av Gulbanan:

Montera om datorn(demontera och montera ihop) något kanske inte sitter i så bra

Btw ta screenshot är det samma? Hade problem med att jag fick randiga stäck och bilden flyttade på sej lite men det löste sej genom att byta kabel, men tror inte att det är samma sak

Kör furmark o kolla vad du får efter en viss tid, samma sak?
T

Allt sitter i som det ska.
Om jag tar screenshot från datorn så tar den screen från ute i windows med rätt färger. Därför är kortet från mobilkamera. Jättekonstigt..
Byta HDMI kabel menar du?

Oavsett vad så känns de allmänt slött att tabba ur spel osv. Vet inte hur de fungerar med grafikkort eller om de ens har med saken att göra.
Ramminnen sitter rätt i och är dubbelkontrollerade dom med.

Känns som de är mer något sorts signalfel eller liknande. Kan kolla senare att byta HDMI kabel. Annars börjar de mer och mer kännas som ett hederligt måndagsex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elder_:

TEXT
Byta HDMI kabel menar du?
TEXT

Yes, testa med DVI eller VGA.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Det ser helt klart ut som ett kabel/kontakt fel. Man har ju lyckats pilla på kabeln med fötterna några gånger så att det blir rosa/grönt medans man sitter och spelar

Jag skulle börja med att testa ta en annan kabel vga/dvi helst. Minst tendens till glapp med dom.

Du kan även testa med en annan skärm om du har tillgång till en sådan

Annars skulle jag nog testa att avinstallera drivers och rensa bort gammalt och installera om.

Funkar inte det skulle jag testa att byta BIOS (gör det på BIOS2 på kortet)

Funkar det fortfarande inte så skulle jag skicka tillbaka kortet.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

håller med ovanstående Testa annan skärm eller tv och sedan testa annan kabel med!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Så blev CS för mig vid något tillfälle när jag uppdaterade drivrutiner, testa att rulla tillbaka till de föregående.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Hej på er igen!

Nu har jag med Er hjälp provat de mesta, tyvärr har inget hjälpt mig att lösa problemet.

Har dock inte fått dessa färger utanför CS och HL spelen.. dvs har inte stört mig speciellt mycket.

Nu idag tankade jag hem 3DMark 11 för att kolla poäng för skojs skull.
Allt går fint ända tills jag kommer till Physics Test och får upp dessa bilder;
http://img20.imageshack.us/img20/7672/bild1sq.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/2803/bild2py.jpg
(sorry för blurriga bilder)

Dvs precis samma färg schema och konstigheter som i HL spelen.

3DMark: http://www.3dmark.com/3dm11/5786716

Är det någon människa där ute som vet vad denna testar, vad de kan vara för fel?
Jag har precis inte den blekaste aning om vad som händer här..

Ytterst tacksam för hjälp på alla sätt
Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Nu kan inte jag så mycket om 3DMark.

Vad exakt testar physics?
Jag ser att testresultaten säger att mina minnen går i 667MHz men CPU-Z säger 933,4 MHz.. Har detta någon som helst betydelse för testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elder_:

Nu kan inte jag så mycket om 3DMark.

Vad exakt testar physics?
Jag ser att testresultaten säger att mina minnen går i 667MHz men CPU-Z säger 933,4 MHz.. Har detta någon som helst betydelse för testet?

Nu är jag inte helt hundra. Men använder inte gamla CS openGL istället för directx. Och är det installerat i så fall?

EDIT: dvs kör en custom install och kolla så att allt är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Nu är jag inte helt hundra. Men använder inte gamla CS openGL istället för directx. Och är det installerat i så fall?

EDIT: dvs kör en custom install och kolla så att allt är med.

Jovisst gör de de! Men då använder alltså 3DMark 11 physic test det också? -De var lite så jag tänkte, men jag hittar inte riktigt nån information angående exakt 'vad' de testar och med vad

Sure, provar leta reda på nån gammal OpenGL

Permalänk
Medlem

Jag tror på hårdvarufel, speciellt om du installerat alla drivrutiner och kollat sladdar.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Jag tror på hårdvarufel, speciellt om du installerat alla drivrutiner och kollat sladdar.

Ja, det är ett alternativ, men de känns som de kan missats något här :).
Jag har ingen lust att skicka in ett kort som de antagligen inte kommer hitta något fel på.. Känns dock som de kan ha missats något just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elder_:

Jovisst gör de de! Men då använder alltså 3DMark 11 physic test det också? -De var lite så jag tänkte, men jag hittar inte riktigt nån information angående exakt 'vad' de testar och med vad

Sure, provar leta reda på nån gammal OpenGL

OpenGL ska ju ingå i drivrutinerna. Det var därför jag föreslog en "custom install" av dem så du kan se om det är ikryssat eller ej.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

OpenGL ska ju ingå i drivrutinerna. Det var därför jag föreslog en "custom install" av dem så du kan se om det är ikryssat eller ej.

GPU-Z har en ruta för OpenGL, CUDA, PhysX och DirectCompute 5.0, ladda ner det och titta vad programmet säger om ditt kort.

Ta en skärmdump på Graphics Card fliken och Sensors fliken.

Edit: Imgur.com är en bra bildhost om du behöver det.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

GPU-Z har en ruta för OpenGL, CUDA, PhysX och DirectCompute 5.0, ladda ner det och titta vad programmet säger om ditt kort.

Ta en skärmdump på Graphics Card fliken och Sensors fliken.

Edit: Imgur.com är en bra bildhost om du behöver det.

http://gpuz.techpowerup.com/13/02/02/h80.png
http://gpuz.techpowerup.com/13/02/02/7dd.png

Hoppas de var detta du efterfrågade

/Martin

Permalänk
Medlem

Kortet stödjer openGL eftersom det är ibockat. Om man håller musen över bockningen så ser man vilken version det är. Men jag tror fortfarande att det är hårdvarufel på kortet.

Edit: Allt ser ut som det ska på bilderna.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Kortet stödjer openGL eftersom det är ibockat. Om man håller musen över bockningen så ser man vilken version det är. Men jag tror fortfarande att det är hårdvarufel på kortet.

Edit: Allt ser ut som det ska på bilderna.

OpenCL 1.2 AMD-APP (1124.2) Står de då jag håller över bockningen.

Kanske man ska dra iväg ett mail till amd och fråga.

Tack för titten Ozko.

Permalänk

Hade ett ungefär liknande problem i Cinema 4D, att så fort man drog igång att man skulle rendera bilden med OpenGL, så försvann alla polygoner. Vet inte om det hjälper dig på något sätt, men här är min lösning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du vickar på kablen till din skärm när du ser felet händer det något då ? Som jag ser det så måste det vara någon form av kontakt fel. Kan vara en lödning i grafikkortet som ger sig när tempen går upp. Så är det inte fel i kontakten så är det bara till att reklamera grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du vickar på kablen till din skärm när du ser felet händer det något då ? Som jag ser det så måste det vara någon form av kontakt fel. Kan vara en lödning i grafikkortet som ger sig när tempen går upp. Så är det inte fel i kontakten så är det bara till att reklamera grafikkortet.

Ska prova detta imorgon. Sova nu..

Men jag kan alltså "tvinga" fram detta fel på Counter Strike.. jag tror inte de har med kabeln/kontakten att göra för då skulle de även ske i spel som Far Cry, Borderlands osv..

Har endast fått felet vid HL-mods och 3dMark 11 på just physics testet. Och tabbar jag in och ur CS ett flertal ggr så blir de som normalt igen..
De är verkligen ett skumt fel jag lyckats få.

Provar rycka lite i kabeln och återkommer!

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom allt men jag skulle säga att grafikkortet är felet....
Hade precis samma fel när jag var hos en kund som hade en alienware-dator, dom på Dell fatta inte mycket heller, provade att byta båda grafikkorten och grejer... bytte till och med moderkortet med felet kvarstod... då visade det sig att det var SLI-bryggan som var felet...
Vad jag förstår så kör du bara med ett grafikkort? Men jag skulle säga ändå att största chansen är att det är grafikkortet som är defekt... Med tanke på alla tester du har gjort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Har inte läst igenom allt men jag skulle säga att grafikkortet är felet....
Hade precis samma fel när jag var hos en kund som hade en alienware-dator, dom på Dell fatta inte mycket heller, provade att byta båda grafikkorten och grejer... bytte till och med moderkortet med felet kvarstod... då visade det sig att det var SLI-bryggan som var felet...
Vad jag förstår så kör du bara med ett grafikkort? Men jag skulle säga ändå att största chansen är att det är grafikkortet som är defekt... Med tanke på alla tester du har gjort osv.

Yes, jag kör på ett grafikkort!
Dock så har detta inte hänt sen senaste uppdateringen STEAM kom med.. Har heller inte spelat så mycket överhuvudtaget..

Har pratat med både Komplett, där jag köpte de ifrån och AMD support.. Har dock inte fått någon lösning.
Jag känner att jag är för lat för att skicka tillbaks kortet för kontroll då jag absolut inte tror de kommer hitta felet då de bara uppstår ibland. Och då som lite äldre spel..

Så antar att de får vara tills jag känner att de absolut inte fungerar längre.
De BÖR vara grafikkortet för jag har testat allt förutom installerat om win.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elder_:

Yes, jag kör på ett grafikkort!
Dock så har detta inte hänt sen senaste uppdateringen STEAM kom med.. Har heller inte spelat så mycket överhuvudtaget..

Har pratat med både Komplett, där jag köpte de ifrån och AMD support.. Har dock inte fått någon lösning.
Jag känner att jag är för lat för att skicka tillbaks kortet för kontroll då jag absolut inte tror de kommer hitta felet då de bara uppstår ibland. Och då som lite äldre spel..

Så antar att de får vara tills jag känner att de absolut inte fungerar längre.
De BÖR vara grafikkortet för jag har testat allt förutom installerat om win.

Tack för ditt svar!

så händer det för mig i Age of Empire 2 (dvs. äldre spel), Bara köra igång det i kompatibilitetsläge och välja att det ska köras med xp i kompatibilitetsläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

så händer det för mig i Age of Empire 2 (dvs. äldre spel), Bara köra igång det i kompatibilitetsläge och välja att det ska köras med xp i kompatibilitetsläge

Åh, det har jag aldrig provat. Ska tänka på de nästa gång!

-Tack!!