Permalänk
Medlem

Köpa NAS

Har använt en extern usb-hårddisk kopplad till en ASUS RT-N65U men är less på att det är segt och ostabilt. Har planer på att införskaffa en NAS istället men är osäker på vad man ska satsa på. Som budget hade jag tänkt < ~2000kr utan hdd. Får man något vettigt för de pengarna? Vilket fabrikat rekommenderas?

I övrigt har jag inget behov av något speciellt lull-lull, räcker med plats för en hdd då jag inte vill ha en stor klump. Men det är viktigt att det går så fort som möjligt för de pengarna.

Är någon av dessa något att ha?

http://www.inet.se/produkt/4304875/synology-diskstation-ds112
http://www.inet.se/produkt/4304879/synology-diskstation-ds112

Tack på förhand

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

"Stor klump" är ju att ta i även för 4 diskarna
Själv har jag en Netgear Readynas Ultra 4+ och prestandan är ungefär vad ett gbit nätverk kan leverera.
Skulle råda dig att inte snåla, för en NAS är nånting man kan ha lääänge om man köpt en dom släpper firmware till lite då och då.

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar snackar vi om om man inte ska "snåla" då? Lagringsmässigt vet jag att jag aldrig kommer behöva mer än vad som ryms på en disk. Det enda jag skulle kunna tänka mig att höja budgeten för är en klar prestandaökning, dock finns det ju fortfarande begränsningar i lädret.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Inte snåla = bygg själv.

Permalänk
Medlem

Ett bra ställe för info är http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view
För vilket märke man väljer är ju ganska personligt.
För 1-disk varianter så sticker ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821257 ut, 1300:-
Å andra sidan kostar 2-diskaren http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821258 bara en hundring mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Inte snåla = bygg själv.

Ok, tror det kommer bli för dyrt och stort för mig. Vill inte ha större än max dubbel varianterna av de jag länkade i första inlägget.

Skrivet av Svensktiger:

Ett bra ställe för info är http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view
För vilket märke man väljer är ju ganska personligt.
För 1-disk varianter så sticker ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821257 ut, 1300:-
Å andra sidan kostar 2-diskaren http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821258 bara en hundring mer.

Tackar ska kolla.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk

Denna skall väl också vara en bra alternativ vad jag förstått, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

Kör själv en utdaterad DLINK DNS-323 men har inte råd att uppdatera.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Kör med dubbla diskar så du kan spegla dem. Om du nu inte behöver utrymme för mer än en disk så är det värt att spegla dem som en backup.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Har använt en extern usb-hårddisk kopplad till en ASUS RT-N65U men är less på att det är segt och ostabilt. Har planer på att införskaffa en NAS istället men är osäker på vad man ska satsa på. Som budget hade jag tänkt < ~2000kr utan hdd. Får man något vettigt för de pengarna? Vilket fabrikat rekommenderas?

I övrigt har jag inget behov av något speciellt lull-lull, räcker med plats för en hdd då jag inte vill ha en stor klump. Men det är viktigt att det går så fort som möjligt för de pengarna.

Är någon av dessa något att ha?

http://www.inet.se/produkt/4304875/synology-diskstation-ds112
http://www.inet.se/produkt/4304879/synology-diskstation-ds112

Tack på förhand

Jag har en D-Link DNS 320 men skall uppgradera till Synology Diskstation DS112 inom kort.
Det skiljer för lite i prestanda mot DS112+ för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

synology ds213+ Verkar få ganska bra resultat enligt den hemsidan. Men då är man uppe i 3k utan hårddiskar.

Någon som vet ifall det är lämpligt att bygga en Fusion-baserad NAS? Kan komma undan ganska billigt då, men vinner man någon prestanda jämfört med de färdigbyggda som jag nämnt tidigare? Och är det olämpligt att använda 2.5" diskar i en NAS?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

synology ds213+ Verkar få ganska bra resultat enligt den hemsidan. Men då är man uppe i 3k utan hårddiskar.

Någon som vet ifall det är lämpligt att bygga en Fusion-baserad NAS? Kan komma undan ganska billigt då, men vinner man någon prestanda jämfört med de färdigbyggda som jag nämnt tidigare? Och är det olämpligt att använda 2.5" diskar i en NAS?

Vill jag också veta.
Jag är inne på denna setup: En moderkort med inbyggd AMD E450 8 GB RAM, lämplig låda, pico-PSU och en Samsung F4 2 TB
Pris ca 1100 kr, hårddisken har jag redan.
Är det ett bättre val än att köpa ett färdigt NAS? Vad blir skillnaden prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera en Synology NAS, den har fungerat hel klockrent , har aldrig krånglat utan tuggar på i vått och torrt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Synology ds212 jag köpte före jul för 2000:-. Mest av allt är jag nöjd med mjukvaran i den, finns mycket funktionalitet och allt är relativt lätt att konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Vill jag också veta.
Jag är inne på denna setup: En moderkort med inbyggd AMD E450 8 GB RAM, lämplig låda, pico-PSU och en Samsung F4 2 TB
Pris ca 1100 kr, hårddisken har jag redan.
Är det ett bättre val än att köpa ett färdigt NAS? Vad blir skillnaden prestandamässigt?

Fördelen med en riktig NAS är ju att allt fungerar direkt.
Noll plockande.

Permalänk
Medlem

Det blir nog en färdig NAS från Synology till slut, orkar inte bygga eget och hittar inget chassi som faller mig i smaken.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Är inte problemet med synology att om du redan har hårddiskar med filer på så måste du formatera de hårddiskarna när du kopplar in dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaWzeR:

Är inte problemet med synology att om du redan har hårddiskar med filer på så måste du formatera de hårddiskarna när du kopplar in dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är så med dom flesta nasar. Rekommenderar också synology mycket nöjd med min.
Ända du behöver tänka på är om du vill kunna använda Plex server så är det bara vissa modeller från Synology som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Inser ganska snabbt att detta är en gammal tråd, men va fan..
Kanske är bättre att skriva här än att göra en ny

Sitter och kollar på nya laptops till mig och frun, funderar då på en ssd disk i varje och sedan en NAS där man kan lagra film och musik.
Men hur kommer NAS att fungera med min sketna telia router? lär ju knappast komma upp i nå super hastigheter?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Inser ganska snabbt att detta är en gammal tråd, men va fan..
Kanske är bättre att skriva här än att göra en ny

Sitter och kollar på nya laptops till mig och frun, funderar då på en ssd disk i varje och sedan en NAS där man kan lagra film och musik.
Men hur kommer NAS att fungera med min sketna telia router? lär ju knappast komma upp i nå super hastigheter?

Nej det kommer du inte göra. Kommer nog upplevas segt, sämre än usb 2.0. Men om man kör nedladdningen på nasen och endast typ streamar från datorn kommer det vara acceptabelt. Men det bästa hade varit en router med 802.11AC och se till att laptopsen du köper har samma stöd. Då kommer ni få bra hastighter mot nasen.

Permalänk

nybörjare på NAS

Hej allihopa!

Jag har på sistone läst lite om NAS och RAID (specifikt RAID1) och har tankar på att köpa en NAS (Synology DiskStation DS214). Utifrån det jag har läst så har det uppstått en del frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. RAID1, två hårddiskar: som jag har förstått det kan du inte spegla halva diskar, antingen speglar du en hel disk eller ej. Men jag undrar om du kan schemalägga automatiska backups så ena av diskarna alltid speglar den andra (eller åtminstone den mapp som du vill säkra)? Dvs standard backup.

2. Hör NAS och RAID ihop? Dvs är det meningslöst att köpa en NAS om man inte utnyttjar RAID? Ser nämligen inga NAS med icke stöd för RAID... Eller kan man ha stor nytta av NAS på andra sätt också?

3. Min hemdator kör jag Ubuntu på. Blir det några problem eller svårigheter om jag ska via den koppla upp mig mot en NAS? Programvara som inte skulle fungera med Ubuntu etc.

4. Den NAS jag har tittat på kan skapa gästkonton och de kan man dela ut. Jag undrar om detta är typ en standard-funktion för NAS nu för tiden?

5. Första gången man kopplar in hårddiskarna och konfigurerar det för RAID, rensas diskarna? Är det verkligen en förutsättning oavsett? Exempel: om jag har två fullproppade diskar och vill att disk2 ska spegla disk1 (och därmed rensa disk2), måste disk1 ändå rensas? Det är ju den disken jag vill ska speglas och rimligen borde den kunna vara orörd. Varför måste diskar rensas för att konfigurera RAID?

6. Anslutningar
a) Den NAS-modell jag tittar på har flera USB-portar. Jag undrar varför USB behövs på en NAS?
b) Jag såg att en NAS-modell (DS414slim) hade två ethernet portar? Varför? Vad behöver man 2 st till för? Hur används de?

7. Olika hårddiskar?
a) Kan externa hårddiskar kopplad via USB också fungera som en del av en RAID1 konfiguration?
b) RAID1 med två diskar: en 5400 RPM HD och en 7200 RPM HD; blir det problem? Ineffektivt? Fungerar inte överhuvudtaget? Vilka parametrar på diskarna måste vara identiska för du ska kunna använda dem?

c) En hårddisk är på 1 TB och den andra på 0.5 TB, detta skulle inte fungera med RAID1? Men går bra med andra RAID konfigurationer?

d) Kan du stoppa in vilka hårddiskar som helst i en NAS? Eller finns det speciella "NAS-diskar"?
e). Vad är bäst: 5400 eller 7200 RPM diskar i en NAS? Vad kännetecknas som bäst HD i en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

Hej allihopa!

Jag har på sistone läst lite om NAS och RAID (specifikt RAID1) och har tankar på att köpa en NAS (Synology DiskStation DS214). Utifrån det jag har läst så har det uppstått en del frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. RAID1, två hårddiskar: som jag har förstått det kan du inte spegla halva diskar, antingen speglar du en hel disk eller ej. Men jag undrar om du kan schemalägga automatiska backups så ena av diskarna alltid speglar den andra (eller åtminstone den mapp som du vill säkra)? Dvs standard backup.

2. Hör NAS och RAID ihop? Dvs är det meningslöst att köpa en NAS om man inte utnyttjar RAID? Ser nämligen inga NAS med icke stöd för RAID... Eller kan man ha stor nytta av NAS på andra sätt också?

3. Min hemdator kör jag Ubuntu på. Blir det några problem eller svårigheter om jag ska via den koppla upp mig mot en NAS? Programvara som inte skulle fungera med Ubuntu etc.

4. Den NAS jag har tittat på kan skapa gästkonton och de kan man dela ut. Jag undrar om detta är typ en standard-funktion för NAS nu för tiden?

5. Första gången man kopplar in hårddiskarna och konfigurerar det för RAID, rensas diskarna? Är det verkligen en förutsättning oavsett? Exempel: om jag har två fullproppade diskar och vill att disk2 ska spegla disk1 (och därmed rensa disk2), måste disk1 ändå rensas? Det är ju den disken jag vill ska speglas och rimligen borde den kunna vara orörd. Varför måste diskar rensas för att konfigurera RAID?

6. Anslutningar
a) Den NAS-modell jag tittar på har flera USB-portar. Jag undrar varför USB behövs på en NAS?
b) Jag såg att en NAS-modell (DS414slim) hade två ethernet portar? Varför? Vad behöver man 2 st till för? Hur används de?

7. Olika hårddiskar?
a) Kan externa hårddiskar kopplad via USB också fungera som en del av en RAID1 konfiguration?
b) RAID1 med två diskar: en 5400 RPM HD och en 7200 RPM HD; blir det problem? Ineffektivt? Fungerar inte överhuvudtaget? Vilka parametrar på diskarna måste vara identiska för du ska kunna använda dem?

c) En hårddisk är på 1 TB och den andra på 0.5 TB, detta skulle inte fungera med RAID1? Men går bra med andra RAID konfigurationer?

d) Kan du stoppa in vilka hårddiskar som helst i en NAS? Eller finns det speciella "NAS-diskar"?
e). Vad är bäst: 5400 eller 7200 RPM diskar i en NAS? Vad kännetecknas som bäst HD i en NAS?

1. Ja det är möjligt att göra en backup så som du beskriver. Det är även bättre då raid är för driftsäkerhet och inte backup.

2. Raid gör man ofta för driftsäkerhet eller prestanda. Jag tycker raid är överskattat hemma. Ofta är nasen flaskhalsen och drifttid är inte så viktigt. Då får man mer av att köra backup/sync 1gång dygn

3. Tror inte det är några problem med ubuntu, kan bli lite krångligare o hitta nasen första gången då de säkert inte har någon nas-finder och deras verktyg för att återställa nasen vid ominstallation fungerar troligen inte. Men kolla tillverkarens manual. Nasen hittar du i din routers dhcp-server.

4. ja du kan skapa konton i alla nasar och sätta rättigheter är min erfarenhet. Även göra delningar utan lösenord

5. ja du måste rensa diskarna om inte nasen har stöd för det filsystem dina diskar använder idag.

6. Du har usb för att dela skrivare eller extra externa diskar. Eller för att ta backup av nasen och låsa in i brandsäkert skåp. föra över bilder från kamera är några exempel. Två nätverksportar kan vara för redundans eller prestanda. På ett företag kanske man fysiskt vill ansluta den till två nätverk.

7. Vet inte, men känns osäkert då man lätt kan råka kasta ur disken ur raiden och då får man bygga om. Det sätter högt tryck på diskarna när man bygger om. Du kan ofta blanda olika diskstorlekar men alla andra kommer anpassa sin tillgängliga storlek efter den minsta

Brukar finnas en kompatibilitetslista hos tillverkaren över diskar. Finns nas-diskar som ska vara optimerade för att sitta tätt o köras 24/7 med en hem-användarbelastning. Svårt och säga om det är nödvändigt. Skulle gå på lågvarviga diskar, drar mindre ström och nasen blir tystare. Samt att prestandaförlusten nog blir försumbar i en nas

förtydliga
Permalänk

följdfrågor

@jocke92: Tack för att du la ned din tid på att svara på mina frågor. Det uppskattas! Jag har en följdfråga och en önskan om ett förtydligande som jag hoppas att du vill också svara på.

- "5. ja du måste rensa diskarna om inte nasen har stöd för det filsystem dina diskar använder idag"
Är svaret "ja, diskarna rensas om du konfigurer för RAID" eller "ja, det rensas även om du inte konfigurera för RAID men för vanlig backup (se fråga 1)"?

Vad för filsystem stöder NAS normalt? Är det bara NTFS och FAT32?

- "7 b) RAID1 med två diskar: en 5400 RPM HD och en 7200 RPM HD; blir det problem? Ineffektivt? Fungerar inte överhuvudtaget? Vilka parametrar på diskarna måste vara identiska för du ska kunna använda dem?"
Jag känner att det här var den enda frågan som inte besvarades,

Permalänk
Medlem

Angående 5:

Även om du har samma filsystem så är risk för problem om du inte låter diskarna bli rensade. Så se till att ha backup, sedan installerar du NASen och låter den partitionera diskarna vid installationen.

NTFS och FAT används sällan på NAS, t ex ext4 är vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

@jocke92: Tack för att du la ned din tid på att svara på mina frågor. Det uppskattas! Jag har en följdfråga och en önskan om ett förtydligande som jag hoppas att du vill också svara på.

- "5. ja du måste rensa diskarna om inte nasen har stöd för det filsystem dina diskar använder idag"
Är svaret "ja, diskarna rensas om du konfigurer för RAID" eller "ja, det rensas även om du inte konfigurera för RAID men för vanlig backup (se fråga 1)"?

Vad för filsystem stöder NAS normalt? Är det bara NTFS och FAT32?

- "7 b) RAID1 med två diskar: en 5400 RPM HD och en 7200 RPM HD; blir det problem? Ineffektivt? Fungerar inte överhuvudtaget? Vilka parametrar på diskarna måste vara identiska för du ska kunna använda dem?"
Jag känner att det här var den enda frågan som inte besvarades,

De flesta NAS'ar kör ju *nix varianter och filsystem därefter.
Så definitivt inte NTFS eller FAT32 oftast är det EXT4.
Och i regel så kan man inte importera data genom att stoppa i en disk i en NAS.
Även om den i princip skulle kunna läsa vad som redan finns där.
Är man väldigt händig så kan det gå att lösa, men räkna inte med det.
Inte heller är det lätt att återskapa diskar från en raid som kommer från en NAS.
Det går, men kräver kunnande.

Vad gäller olika sorters diskar så skall det inte vara några problem.
Har bytt mellan olika tillverkare och storlekar många gånger utan att förlora data eller annat strul.
Men bäst är ju såklart att ha liknande diskar av samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

- "7 b) RAID1 med två diskar: en 5400 RPM HD och en 7200 RPM HD; blir det problem? Ineffektivt? Fungerar inte överhuvudtaget? Vilka parametrar på diskarna måste vara identiska för du ska kunna använda dem?"
Jag känner att det här var den enda frågan som inte besvarades,

Ineffektivt i den meningen att det är den slöaste disken som bestämmer även om det inte är säkert att detta märks beroende på cache och dylikt.