Vinn nätagg från Seasonic

Headset + ljudkort för ~2500kr?

Permalänk

Headset + ljudkort för ~2500kr?

Helvete också...

Jag har fått smaka på hygglig ljudkvalité, och nu kan jag inte gå tillbaka till Siberia V2 headset...
Tyvärr har jag ingen koll alls på vad som är ett bra headset, eller om jag behöver skaffa ett separat ljudkort, eller om det som sitter i moderkortet duger,
om jag ska skaffa USB headset, eller 3.5mm.

Headsetet jag haft nu är Razers Star Wars headset, då det var på felsatt pris på komplett, så fick dem för 300 spänn istället för 1200, tyvärr har jag väldigt problem med micen, den börjar brusa något extremt så fort jag inte pratar, och om man är tyst under lång tid blir det bara högre och högre, sen är de ofantligt fula och obekväma, med jobbiga LEDs på som inte går att stänga av.

Dock tyckte jag att det var väldigt trevligt med typ...surroundsound i headsetet (tror att det är deras 7.1 ljud), något jag gärna skulle ha på nästa headset om det går att få tag i

Kort sagt famlar jag i mörkret, och ber därför efter hjälp, jag vill ha bra ljud, och en bra mic som inte driver mina vänner till vansinne, that is all.

Är villig att lägga kanske 1500 - 1700 på headsetet, + ett ljudkort för kanske 900, men kan kanske gå lite högre om någon är bra på att övertyga mig.

Tips?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Haha, jag har pengarna, frågan är om jag vill lägga dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Sennheiser PC360 + Asus xonar DX, hamnar på ca 2000 kr. Har de själv och ljudet är imo grymt! Gick från ett Siberia V2 till detta, vilket lyft!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Helvete också...

Jag har fått smaka på hygglig ljudkvalité, och nu kan jag inte gå tillbaka till Siberia V2 headset...
Tyvärr har jag ingen koll alls på vad som är ett bra headset, eller om jag behöver skaffa ett separat ljudkort, eller om det som sitter i moderkortet duger,

Headsetet jag haft nu är Razers Star Wars headset, då det var på felsatt pris på komplett, så fick dem för 300 spänn istället för 1200, tyvärr har jag väldigt problem med micen, den börjar brusa något extremt så fort jag inte pratar, och om man är tyst under lång tid blir det bara högre och högre, sen är de ofantligt fula och obekväma, med jobbiga LEDs på som inte går att stänga av.

Dock tyckte jag att det var väldigt trevligt med typ...surroundsound i headsetet (tror att det är deras 7.1 ljud), något jag gärna skulle ha på nästa headset om det går att få tag i

Kort sagt famlar jag i mörkret, och ber därför efter hjälp, jag vill ha bra ljud, och en bra mic som inte driver mina vänner till vansinne, that is all.

Är villig att lägga kanske 1500 - 1700 på headsetet, + ett ljudkort för kanske 900, men kan kanske gå lite högre om någon är bra på
att övertyga mig.

Tips?

det i moderkortet duger, jag skulle ta ett high-end headset isåfall, ljudkort är knappt något man behöver. (kul grej och ha såklart, men inget nödvändigt om man inte jobbar inom musikbranschen te.x). så jag skulle satsa på bättre headset.

headset http://www.inet.se/produkt/6303372/qpad-qh-1339-premium-gamin...

headset + ljudkort (om du vill ha) http://www.inet.se/produkt/6304882/qpad-qh-90-closed-gaming-h... med http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus

det skulle jag ha tagit isåfall. hoppas du hittar något som du vill ha!

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

Amazon

Tja!

Jag köpte ett Creative X-FI Titanium HD och ATH-AD700 från Amazon.com för ca 2500 tillsammans med frakt och tull (sedan en clip-on mic för 50kr) så om du lirar, i synnerhet, FPS så är det en sweet deal; slår annars varenda gamerheadset rätt hårt på fingrarna. Hade ett Logitech G35 innan, går inte att jämföra. Är sjukt nöjd.

Såg nu att dom körde AKG Q701 (de limegröna) för halva priset på samma site, hade klippt dom om jag vore du! (http://www.amazon.com/AKG-Signature-Reference-Class-Premium-H...)

Titanium har inte samma kräm i ampen som Xonar Essence STX men klarar 32ohms utan problem!

Mitt första inlägg i detta forum!

Lycka till!

//M

Skrivet av Lasergurka:

Helvete också...

Är villig att lägga kanske 1500 - 1700 på headsetet, + ett ljudkort för kanske 900, men kan kanske gå lite högre om någon är bra på att övertyga mig.

Tips?

Visa signatur

[CENTER]Specs: Define XL, AX1200i, Asrock Z68 Fatal1ty Pro gen3, i7-2700K@4,6ghz, Archon P&P, Asus GTX Titan, 16GB Vengeance HP, Plextor M3 Pro, 840EVO, X-Fi Titanium HD, W8 Pro.
Kringutrustning: Quickfire Rapid, Zowie AM/WMO, AD700/Q701 (Modmic/Fiio E9), LG W2363D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

det i moderkortet duger, jag skulle ta ett high-end headset isåfall, ljudkort är knappt något man behöver. (kul grej och ha såklart, men inget nödvändigt om man inte jobbar inom musikbranschen te.x). så jag skulle satsa på bättre headset.

headset + ljudkort (om du vill ha) http://www.inet.se/produkt/6304882/qpad-qh-90-closed-gaming-h... med http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus

Vilka ljudkort har du jämfört som säger så?

Sen är det väl kanske lite överdrivet att kalla det där ett highend headset? Om det nu finns såna.

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Sennheiser PC360 + Asus xonar DX, hamnar på ca 2000 kr. Har de själv och ljudet är imo grymt! Gick från ett Siberia V2 till detta, vilket lyft!

Även jag sitter på denna combo, Sennheiser PC360 och Asus Xonar DX och trivs bra/är nöjd. Jag kan inte all teknisk mumbo-jumbo men finns säkert dom som hävdar att de lite dyrare i Xonar serien lämpar sig bättre då de har, hörlursförstärkare?! Något jag iofs kan hålla med om, det finns tillfällen då man önskar att det fanns lite extra att kräma ut.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk

Tack för svaren hittills, PC360 verkar ju helt klart omtyckt

Inga förslag med 7.1 surround? :C

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

För det första så kan ett bra ljudkort med bra hörlursförstärkare göra mycket skillnad om man har ett par bra hörlurar, och det ljudkort du länkat är sämre för hörlurar än t.ex. Xonar Essence STX som till och med är lite billigare. Det headsetet du länkade är inte heller något speciellt, det finns mycket bättre val till det priset.

Skrivet av Lasergurka:

Tack för svaren hittills, PC360 verkar ju helt klart omtyckt

Inga förslag med 7.1 surround? :C

Jag skulle aldrig rekommendera ett "surround" headset då de som finns nu är ganska dåliga. Att det dessutom bara är inbyggd fejkat surroundljud som vilket bra ljudkort som helst kan skapa själv till hörlurar förstör meningen med sådana. Sennheiser PC360 är ett bra val i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Jag själv Kör DGX och PC 360, bra långt under budget och låter riktigt bra.
Känns som lite overkill med tex STX till pc360.
DGX kostar typ 250 spänn och har hörlurförstärkare, så kräm finns det.

Lite mätningar och annat trevligt: http://www.hardocp.com/article/2012/07/09/asus_dgx_dsx_xonar_...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

För det första så kan ett bra ljudkort med bra hörlursförstärkare göra mycket skillnad om man har ett par bra hörlurar, och det ljudkort du länkat är sämre för hörlurar än t.ex. Xonar Essence STX som till och med är lite billigare. Det headsetet du länkade är inte heller något speciellt, det finns mycket bättre val till det priset.

Jag skulle aldrig rekommendera ett "surround" headset då de som finns nu är ganska dåliga. Att det dessutom bara är inbyggd fejkat surroundljud som vilket bra ljudkort som helst kan skapa själv till hörlurar förstör meningen med sådana. Sennheiser PC360 är ett bra val i den prisklassen.

Okej, bra att du klarade ut det för mig då, har som sagt ingen koll på något om detta, blir väl att slå till på PC360 då, vad säger du om ljudkort då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
http://www.modmic.com/collections/frontpage/products/modmic

Kan gå ner en moddel på hörlurana för att hamna inom budgett, men du får svårt att hitta bättre för 3k.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Usch, vet inte hur jag ska göra med ljudkort...ska jag köra på Xonar DGX, DSX, DX eller är det värt att lägga de extra pengarna på ett Essence STX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Usch, vet inte hur jag ska göra med ljudkort...ska jag köra på Xonar DGX, DSX, DX eller är det värt att lägga de extra pengarna på ett Essence STX?

Köper du ST/STX lär du inte behöva köpa ett ljudkort på väldigt länge igen då det i princip är det bästa integrerade kort som finns. Skulle du uppgradera till ett par trögdrivna lurar i framtiden så har du även en hörlursförstärkare direkt på kortet och behöver inte köpa nytt kort/separat hörlursförstärkare. Fast även om lurarna inte är trögdrivna är det ju fint med lite kraft

Behöver du verkligen pengarna till nåt annat så hade jag nog kollat på nåt billigare. Är du tät och vill ha ett grymt ljudkort utan att behöva tänka på om det är kortet som flaskar eller inte så hade jag kört på ST/STX

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Köper du ST/STX lär du inte behöva köpa ett ljudkort på väldigt länge igen då det i princip är det bästa integrerade kort som finns. Skulle du uppgradera till ett par trögdrivna lurar i framtiden så har du även en hörlursförstärkare direkt på kortet och behöver inte köpa nytt kort/separat hörlursförstärkare. Fast även om lurarna inte är trögdrivna är det ju fint med lite kraft

Behöver du verkligen pengarna till nåt annat så hade jag nog kollat på nåt billigare. Är du tät och vill ha ett grymt ljudkort utan att behöva tänka på om det är kortet som flaskar eller inte så hade jag kört på ST/STX

Good point

Visa signatur

Permalänk

Får se om jag lyckas få tag i ett par PC360 dock, finns inte inne hos någon återförsäljare jag litar på, och är liksom bara ett exemplar på väg in hos komplett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Får se om jag lyckas få tag i ett par PC360 dock, finns inte inne hos någon återförsäljare jag litar på, och är liksom bara ett exemplar på väg in hos komplett.

Annars är ju dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361 som länkats några inlägg tidigare ett bra val. Sen köper man till en separat mic som man kan sätta i sladden eller liknande.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mina AKG Q701 tillsammans med ett Xonar Essence STX och är fruktansvärt nöjd :).
Men bytte från Siberia v2 och inbyggda ljudkortet så inte helt otippat att jag skulle bli kanske.

Blir väl ganska mycket över budget med lurarna beroende på varifrån man beställer dem men tycker absolut du ska köra på STX kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illernos:

Fick precis hem mina AKG Q701 tillsammans med ett Xonar Essence STX och är fruktansvärt nöjd :).
Men bytte från Siberia v2 och inbyggda ljudkortet så inte helt otippat att jag skulle bli kanske.

Blir väl ganska mycket över budget med lurarna beroende på varifrån man beställer dem men tycker absolut du ska köra på STX kortet!

Sitter själv på ett par Q 701 och dessa kommer med tiden skina mer och mer Du kunde ha sparat pengar och köpt K 701 med fast den är inte lika snygg. Mer stilren.

Hoppas du blir nöjd i fortsättningen med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Sitter själv på ett par Q 701 och dessa kommer med tiden skina mer och mer Du kunde ha sparat pengar och köpt K 701 med fast den är inte lika snygg. Mer stilren.

Hoppas du blir nöjd i fortsättningen med!

Ja det hoppas vi på :). Beställde från amazon så det var inte någon skillnad i pris på K och Q vilket gjorde valet lätt till ett par svarta! 1500:- + frakt mm resulterade i 2000:- totalt vilket jag ansåg var okej.

Permalänk

Okej, så nu har jag beställt ett par PC360 och Asus Xonar Essence STX, sen då, hur kopplar jag in det när de kommer? Bara att trycka ner i PCI sloten, installera drivers och köra på?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så nu har jag beställt ett par PC360 och Asus Xonar Essence STX, sen då, hur kopplar jag in det när de kommer? Bara att trycka ner i PCI sloten, installera drivers och köra på?

Jag tror att STX kräver extra ström från nätaggregatet, det gör i alla fall DX.

Annars är det väl i princip bara att koppla in och köra.

Välkommen till ljudträsket förresten! Det finns ingen väg härifrån, man bara går ner sig mer och mer

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Kopplar in kortet i ett pci-uttag, så långt ifrån grafikkortet eller fläktar som möjligt, kopplar in externa elen till det. Ta bort gamla ljuddrivisar och installerar dom nya sen är det bara köra

Permalänk
Medlem

Det ska bara kastas in det i en PCI-E slot, in med strömkontakten och sen installerar du drivrutiner, helst de nyare från Asus hemsida. Sen är det bara och lyssna. Ah, passa på och avaktivera det inbyggda i BIOS.

Antar att PC360 är 3.5mm plugg bara men det följer med en konverter från 6.3mm.

Permalänk
Skrivet av Mackan3379:

Jag tror att STX kräver extra ström från nätaggregatet, det gör i alla fall DX.

Annars är det väl i princip bara att koppla in och köra.

Välkommen till ljudträsket förresten! Det finns ingen väg härifrån, man bara går ner sig mer och mer

Haha, tackar

Skrivet av Extrapaj:

Kopplar in kortet i ett pci-uttag, så långt ifrån grafikkortet eller fläktar som möjligt, kopplar in externa elen till det. Ta bort gamla ljuddrivisar och installerar dom nya sen är det bara köra

Enda platsen som finns är den ovanför översta grafikkortet, så hoppas det duger

Skrivet av GooGeL:

Det ska bara kastas in det i en PCI-E slot, in med strömkontakten och sen installerar du drivrutiner, helst de nyare från Asus hemsida. Sen är det bara och lyssna. Ah, passa på och avaktivera det inbyggda i BIOS.

Antar att PC360 är 3.5mm plugg bara men det följer med en konverter från 6.3mm.

Okej, får komma ihåg att fixa det i BIOS då. Enligt prisjakt ska Essence STX ha både ut och ingång i 3.5mm, är det inte bara att plugga in där, eller blir det högre kvalité med 6.3?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Usch då! Ja då får jag se till att aldrig lyssna på något med bra ljud, har också Siberia V2 och tycker att ljudet låter okej men det skulle ju säkert ändras om jag fick testa på ett riktigt headset. Såhär mycket pengar vill jag inte behöva lägga på ljud för att tillfredsställa min hjärna!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Usch då! Ja då får jag se till att aldrig lyssna på något med bra ljud, har också Siberia V2 och tycker att ljudet låter okej men det skulle ju säkert ändras om jag fick testa på ett ritkigt headset. Såhär mycket pengar vill jag inte behöva lägga på ljud för att tillfredsställa min hjärna!

Haha, är ju både på gott och ont dock, spel blir ju extremt mycket mer indragande med bra ljud, hade aldrig inbillat mig att det skulle påverka så mkt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seetela:

Det är nog det dummaste jag har hört. Om du inte kan något om TS ämnet så är det bättre du är tyst. Det är inte lönt att ha ett High-End headsett eller hörlur utan ett vettigt ljudkort. Sen spelar det väldigt stor roll vad du spelar upp. Spotify behöver man ju inte direkt high end till då de spelar upp i max 320kbps, om du har ett high end bör du ha bättre fil format med bättre bit hastighet än standard (320kbps). de avancerade ljudkorten som inte en privat person har råd med är till som du säger "Musikbranchen".......

Gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

har inte provat dess men de har fått bäst i test flera gånger under 2012 http://www.fz.se/artiklar/hardvara/20110912/astro-a40-och-ast... köps här: http://www.gamestate.co/se/astro-a40-audio-system-black dock så jag nån som hadde mixampen och provade dem tillsammans med steelseries 7H fnatic edtion och sa att spelupplevelsen var ännu bättre med den kombinationen så dessa två blir ju lite billigare med http://www.gamestate.co/se/mixamp-usb och http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=4553

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P