Seg hastighet 80/80mbit - Hjälp och Ideér är välkommet

Permalänk
Medlem

Seg hastighet 80/80mbit - Hjälp och Ideér är välkommet

Hej

Har ett problem med seg hastighet. har 80/80mbit genom fiber stadsnät och leverantör är Bredband2

Får ut som absolut max ner 30mbit men oftast ligger det under 20mbit och upp som är det 80mbit, detta började för strax över en månad sen(tidigare hög hastighet) och inget har ändrats sen dess trots fyra felanmälningar

Utrustning och enheter inkopplade är min Stationära dator med inbyggt nätverkskort och sen Xbox360, båda trådade sen över Wifi så är det min Sony mobil och Surfplatta Xperia Tablet S, internet delas ut genom en nyligen inköpt Asus rt-N56U router som jag inte pillat nåt på förutom att uppdatera och skydda Wifi , tidigare var bara Datorn och Xboxen inkopplat genom en Dlink Dir-100 som gav upp därav inköp av Asus för att ge maxfart och Wifi

mäter dagligen vid flertalet tillfällen hastigheten med bredbandskollen och speedtest.

Enligt support så säger stadsnätet att min "port" mäter 95mbit/95mbit och det är väl förståligt iomd att dom högst troligen mäter inom deras nätverk och då ska ju farten vara så ? jag får som tidigare nämnt ut runt 20mbit ner och 80mbit upp och det resultatet är detsamma om jag kopplar direkt från väggen eller genom routern och på min laptop ger det samma resultat, Wifi är dock segt på både på telefonen och surfplattan då det ger knappt 5mbit ner och 14mbit upp vad beror det på ???

All hjälp är väldigt välkommen då min leverantörs support är minst sagt dålig och man får absolut inte nån uppdatering eller info, jag funderar seriöst på att byta leverantör men går detta att lösa så ser jag hellre det för att slippa krångel.

jag är inte helt vilse när det kommer till nätverk och datorer men just nu är jag i behov av hjälp tips och ideér, jag är rätt säker på att felet ligger hos min leverantör och inte hos mig.

UPPDATERAT
Permalänk

sitter någon och snyltar på din lina månne?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Antar att du menar över Wifi ? jag ser inga andra enheter än mina egna och nätverket är skyddat och denna låga fart fanns även på min gamla Dlink Dir-100 som inte hade stöd för Wifi.

Som sag farten är densamma direkt från väggen som genom routern

Permalänk
Avstängd

Eftersom routern är det enda som ändrats så tyder det på att felet ligger där. Det är en rätt avancerad router så det kan ju vara någon funktion i den som är aktiverad som inte borde vara det eller tvärtom. Jag kommer ihåg att jag hade ett liknande problem med en D-link router från Comhem, jag kom inte ihåg vilken inställning det var som var problemet men det var en liten ruta att kryssa ur som helt drog ner prestandan, det kan ha varit SIP ALG men jag är inte säker.

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrev så är farten likadan direkt från väggen som genom routern så jag har svårt att se att routern skulle vara problemet ? men som sagt tacksam för alla inlägg och ideér

Permalänk
Medlem

Ladda ner en linux live-cd och boota upp från den med datorn direktkopplad i uttaget.

Får du fortfarande usla hastigheter så felanmäler du det till Bredband2.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

har du kollat dina delar (dator o router) och det inte hjälp tycker jag du ska ta kontakt med supp. och säga att du felsökt din del och inte funnit en lösning och att dom får fixa det nu!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Inaktiv

Du vill få ut en effektiv maxhastighet på trådlöst, inte trådat alls? Mätningen görs TILL dig, så hastigheten är vad du har. Koppla ur all skit du har, kör datorn trådat till switchen och du har högst troligt samma hastighet som supporten nämner. Se till att du har hela kablar, rätt kablar och en hyfsat klanderfri dator - de vanligaste felen ligger hos användaren...tro det eller ej (en stor portion sarkasm där, om det inte uppfattades).

...sen är det ju Bredband2 du har, Sveriges mest patetiska leverantör med en fantastiskt inkompetent personal och support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du vill få ut en effektiv maxhastighet på trådlöst, inte trådat alls? Mätningen görs TILL dig, så hastigheten är vad du har. Koppla ur all skit du har, kör datorn trådat till switchen och du har högst troligt samma hastighet som supporten nämner. Se till att du har hela kablar, rätt kablar och en hyfsat klanderfri dator - de vanligaste felen ligger hos användaren...tro det eller ej (en stor portion sarkasm där, om det inte uppfattades).

...sen är det ju Bredband2 du har, Sveriges mest patetiska leverantör med en fantastiskt inkompetent personal och support.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs gärna tråden innan du svarar

Permalänk
Medlem

capkekken: Jag har kollat all min utrustning router datorn tom startat upp den i felsäkert läge med nätverksåtkomst för att utesluta program och dylikt som kan dra ner farten. kollat nätverkskablar u name it, testat annan datorn samma lika.

Segas: Läs gärna igenom första inlägget så ser du att jag testat att köra datorn + en laptop direkt från väggen samt genom router och båda alternativen får samma fart, jag har kört datorn så minimalt det bara går med nätverk genom felsäkert läge för att utesluta program och dylikt, kablarna har jag kollat mätt och det indikerar inga fel även testat olika..Wifi frågan ställde jag enbart för att jag inte alls vet vad jag kan förvänta mig för wifi fart och jag tyckte att 5mbit ner och 14mbit upp lät lite

Permalänk
Medlem

Låter ju def som ngt strul på din ISPs sida. Har du ett "eget" abb eller är det ngn gruppanslutning via föreningen/etc?

Hur som helst, samla på dig ordentligt med teknisk info (typ bredbandskollen, speedtest.net, pingplotter osv) över några dagars tid. Brukar oftast vara lättare att få respons om man har litet data att "trycka i ansiktet" på supporten

Permalänk
Medlem

Tanis: Jag gjorde detta val själv kunde välja mellan stadsnätet Bredband2 eller comhem ADSL senare såg jag att bahnhof var ett alternativ också men har varit kund hos bredband2 i några år och med minimalt strul förutom nudå .

Jodå jag mäter flertalet gånger per dag med bredbandskollen och liknande sidor och jag har gjort några plingplotter tester och skickat in till support, dock verkar det som att dom hittat nåt i just plingplotter-testet fick jag veta just nu när jag ringde upp kundtjänst för att höra vad som gäller om jag vill säga upp mitt abb..bara att hoppas att det inte tar en månad till... tror dock inte jag tänker vänta så mycket längre än nästa vecka för då har jag betalat över en månad för en tjänst som inte levererar ens en 1/4 av farten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejan:

Tanis: Jag gjorde detta val själv kunde välja mellan stadsnätet Bredband2 eller comhem ADSL senare såg jag att bahnhof var ett alternativ också men har varit kund hos bredband2 i några år och med minimalt strul förutom nudå .

Jodå jag mäter flertalet gånger per dag med bredbandskollen och liknande sidor och jag har gjort några plingplotter tester och skickat in till support, dock verkar det som att dom hittat nåt i just plingplotter-testet fick jag veta just nu när jag ringde upp kundtjänst för att höra vad som gäller om jag vill säga upp mitt abb..bara att hoppas att det inte tar en månad till... tror dock inte jag tänker vänta så mycket längre än nästa vecka för då har jag betalat över en månad för en tjänst som inte levererar ens en 1/4 av farten

Det låter onekligen som problemet ligger hos din ISP. Vill de inte hjälpa dig så hota med att säga upp/byta leverantör, då brukar de få eld i baken och inte bara fixa problemen utan även erbjuda avdrag på priset som kompensation.

Permalänk
Medlem

Får se om dom hör av sig nästa vecka, längre än så tänker jag inte ge dom tror jag

Nån som har nån mer ide?

Permalänk
Medlem

Sådär då har jag pratat med support igen och svaret blev att dom inte har några problem med kapacitet eller annat och stadsnätet kan inte heller se några fel.

ändå sitter jag och får ut 20mbit/80mbit på diverse tester.

Vad göra ? byta leverantör eller vad kan göra att nerfarten är så dålig ?

Permalänk
Medlem

Då har jag sagt upp min tjänst hos Bredband2 och valet föll på Bahnhof som ny leverantör, hoppas dom kan leverera sin tjänst och ge bättre support än Bredband2.

tråkigt att det blev så när man annars varit en nöjd kund i flera år hos Bredband2.

Återkommer nästa vecka när bytet förhoppningsvis genomförts

Permalänk
Medlem

Fick mitt Bahnhof abb inkopplat tidigare än väntat och farten är mycket bättre, bredband2 10-20mbit ner och 80mbit upp

Bahnhof gav mig 55-60mbit ner och 80mbit upp och svarstid 10-11ms mot ca 30ms hos bredband2

så snacket om att det inte fanns nåt fel hos Bredband2 var rent skit snack från deras sida och troligen ren lathet mot kunden då dom och Bahnhof använder samma stadsnät.

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt, men jag hade problem för några veckor sedan med mitt stadsnät. Något som kan vara värt att testa är att koppla direkt mot uttaget och inte nöja dig med det bara. Utan även då testa ändra dublex till 100 fullduplex. Detta hjälpte mig att få full fart igen. Väldigt enkelt och snabbt att testa

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB