Installation av Wondows 7 på SSD

Permalänk

Installation av Wondows 7 på SSD

Hej

Jag har problem med att installera windows på min nya SSD disk.

Jag får följande meddelande:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk hans an MBR partition table.
On EFI system, windows can only be installed to GPT disks.

Windows cannot be installed to this hard disk space. The partition conntains one or more
dynamic volumes that are not supported for installation.

Mvh André

Permalänk

Har du testat att radera allt på disken och sen formatera den?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Hej nu är inte jag så bra på att förklara men jag hade själv samma problem efter byte till moderkort med UEFI (bios).
Vid installationen av Windows ska man göra en anpassad installation. Man måste ta bort alla partitionerna på system och se till att hela disken blir "unallocated". Då först så går det att gå vidare med installationen. Koppla för säkerhets skull ur alla andra diskar under installationen. Hoppas det var till någon hjälp. Jag har för mig att det finns en guide på forumet men jag är osäker var.
Du kommer säkert få en mycket bättre förklaing men detta är min version.

Permalänk

Ja jag har formaterat den det är dock endast 111GB ledigt av 120GB

Skrivet av coolbreezad:

Har du testat att radera allt på disken och sen formatera den?

Permalänk
Skrivet av Zoxin1969:

Ja jag har formaterat den det är dock endast 111GB ledigt av 120GB

Okej. Jag hade också 111gb av 120bg när jag installerade win7 på min ssd, vet inte riktigt varför det är så men...

Jag rekommenderar dig att göra som leab här uppe beskrev. Om du ändå inte riktigt vet hur du ska göra så kan jag lägga upp bilder

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin1969:

Ja jag har formaterat den det är dock endast 111GB ledigt av 120GB

disken blir så då tillverkarna räknar 1 gb som 1000 mb medans windows räknar 1024 och så är det ju ssd så en eller två gb läggs undan för och vara backupmaterial då de slits med årens användning fortare...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Ja du får gärna lägga upp bilder har försökt i flera dagar. Förstår inte riktikt vad Leab menar.

Skrivet av coolbreezad:

Okej. Jag hade också 111gb av 120bg när jag installerade win7 på min ssd, vet inte riktigt varför det är så men...

Jag rekommenderar dig att göra som leab här uppe beskrev. Om du ändå inte riktigt vet hur du ska göra så kan jag lägga upp bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxin1969:

Ja jag har formaterat den det är dock endast 111GB ledigt av 120GB

Det är felet, disken ska vara fullständigt blank innan du påbörjar installationen.
Formaterad är samma sak som att du skapat en partition.

SSDn är 120 GB vilket är ungefär 120,000,000,000 bytes. Tar du egenskaper på disken så får du ett fint tårtdiagram där storleken visas. Att sedan Microsoft ännu inte lärt sig att omvandla bytes till GB är en helt annan historia.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är felet, disken ska vara fullständigt blank innan du påbörjar installationen.
Formaterad är samma sak som att du skapat en partition.

SSDn är 120 GB vilket är ungefär 120,000,000,000 bytes. Tar du egenskaper på disken så får du ett fint tårtdiagram där storleken visas. Att sedan Microsoft ännu inte lärt sig att omvandla bytes till GB är en helt annan historia.

Det visas ju sällan så mycket utrymme som 120GB etc! Exempel på min SSD, är en 90GB men visas endast 83.8GB. Tror väl att det är generellt så på alla diskar, även mekaniska!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Fick samma problem själv. Löste det enkelt genom att koppla ur mina andra vanliga hårddiskar Sen gick det att installera utan problem.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Zoxin1969:

Ja du får gärna lägga upp bilder har försökt i flera dagar. Förstår inte riktikt vad Leab menar.

Då får du vänta lite, måste gå in i installationen igen

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar inte om att formatera eller ej. MBR eller GPT är partitionsformat, alltså måste partitionen/partitionerna tas bort och sedan kommer det fungera eftersom installationen själv skapar det den vill ha.

Du kan även gå in i BIOS/UEFI och ändra till vanlig boot för enheten (ej UEFI) så kommer befintlig MBR fungera. GPT är endast nödvändigt på diskar >2,2TB. Är disken dynamisk kommer det dock inte räcka, utan då gäller första tipset igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade bara SSD disken inkopplad.

Skrivet av Christoffer1989:

Fick samma problem själv. Löste det enkelt genom att koppla ur mina andra vanliga hårddiskar Sen gick det att installera utan problem.

OK tack

Skrivet av coolbreezad:

Då får du vänta lite, måste gå in i installationen igen

Permalänk

Om det inte är så att du löser ditt problem tills dess, så lägger jag upp bilderna imorgon för av någon anledning så kan jag inte ladda upp bilderna just nu "/

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk

Hur tar man bort partitionerna ?

Skrivet av MultiMan:

Det handlar inte om att formatera eller ej. MBR eller GPT är partitionsformat, alltså måste partitionen/partitionerna tas bort och sedan kommer det fungera eftersom installationen själv skapar det den vill ha.

Du kan även gå in i BIOS/UEFI och ändra till vanlig boot för enheten (ej UEFI) så kommer befintlig MBR fungera. GPT är endast nödvändigt på diskar >2,2TB. Är disken dynamisk kommer det dock inte räcka, utan då gäller första tipset igen.

OK tack för hjälpen.

Skrivet av coolbreezad:

Om det inte är så att du löser ditt problem tills dess, så lägger jag upp bilderna imorgon för av någon anledning så kan jag inte ladda upp bilderna just nu "/

Permalänk
Skrivet av Zoxin1969:

Hur tar man bort partitionerna ?

Du klickar på partitionen när du är i avancerat läge. Sedan klickar du på radera

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk

I BIOS ?

Skrivet av coolbreezad:

Du klickar på partitionen när du är i avancerat läge. Sedan klickar du på radera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoxin1969:

När du bootat via 7-skivan. Välj avancerat läge/installation eller vad det heter. Se till att alla partitioner försvinner om du har flera. Se till att du inte väljer fel disk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

I vilket läge kan jag ta bort partitionen ? Jag fick inte välja något sådant när jag bootade via windows 7 skivan. Kom ju inte längre då den svarade med så som jag skrev i första inlägget.

Skrivet av MultiMan:

När du bootat via 7-skivan. Välj avancerat läge.

Har bara SSD:n inkopplad när jag försöker installera Windows.

Skrivet av MultiMan:

När du bootat via 7-skivan. Välj avancerat läge/installation eller vad det heter. Se till att alla partitioner försvinner om du har flera. Se till att du inte väljer fel disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoxin1969:

I vilket läge kan jag ta bort partitionen ? Jag fick inte välja något sådant när jag bootade via windows 7 skivan. Kom ju inte längre då den svarade med så som jag skrev i första inlägget.

Har bara SSD:n inkopplad när jag försöker installera Windows.

Tips: Använd Citera flera eller Redigera istället för att skapa flera inlägg. *Inlägg sammanfogade*

Det handlar inte att vad du får välja, utan du måste själv leta upp avancerade alternativ/installation eller vad det heter och välja det aktivt. Står nertill om du tittar noggrant.

Meddelandet du visade kommer inte förrän senare i installationen.

Edit: Här har du bilder: http://windowshjalp.se/?p=34

Jag gör allt med ryggmärgen därför kanske jag inte beskrev det exakt, men du ser på bilderna i länken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har gjort som det står men när jag väljer i punkt 11 "välj målenhet" var jag ska installera Windows så väljer jag SSD disken. Det står i kolumnen längst till höger " Typ är Dynamisk " och jag kan inte välja varken tabort , formatera, eller utöka.

Skrivet av MultiMan:

Tips: Använd Citera flera eller Redigera istället för att skapa flera inlägg. *Inlägg sammanfogade*

Det handlar inte att vad du får välja, utan du måste själv leta upp avancerade alternativ/installation eller vad det heter och välja det aktivt. Står nertill om du tittar noggrant.

Meddelandet du visade kommer inte förrän senare i installationen.

Edit: Här har du bilder: http://windowshjalp.se/?p=34

Jag gör allt med ryggmärgen därför kanske jag inte beskrev det exakt, men du ser på bilderna i länken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoxin1969:

Jag har gjort som det står men när jag väljer i punkt 11 "välj målenhet" var jag ska installera Windows så väljer jag SSD disken. Det står i kolumnen längst till höger " Typ är Dynamisk " och jag kan inte välja varken tabort , formatera, eller utöka.

Och du väljer "Enhetsalternativ (avancerat)" som står klart och tydligt nedanför och visas i bilderna efter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ja jag provade det men kan inte välja tabort , formatera, eller utöka dom är gråmarkerade . Kan det ha att göra med att det står att " TYP är Dynamisk och inte primär som det visas på bild i Steg 11: Välj målenhet.

Skrivet av MultiMan:

Och du väljer "Enhetsalternativ (avancerat)" som står klart och tydligt nedanför och visas i bilderna efter?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Jaha, great minds think alike. Men jag har ju rätta youtube-taggarna, så låter den stå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Det visas ju sällan så mycket utrymme som 120GB etc! Exempel på min SSD, är en 90GB men visas endast 83.8GB. Tror väl att det är generellt så på alla diskar, även mekaniska!

För att windows räknar fel. 90 000 000 0000 bytes = 90 GB = 83,3 GiB. Problemet är att windows skriver GB när det i själva verket är GiB som visas. Ta en titt på hur många bytes din SSD rymmer. Ska vara väldigt nära 90 miljarder bytes.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja jag provade det men kan inte välja tabort , formatera, eller utöka dom är gråmarkerade . Kan det ha att göra med att det står att " TYP är Dynamisk och inte primär som det visas.

Ja gjorde just så men kan inte välja tabort , formatera, eller utöka dom är gråmarkerade. Ska det verkligen stå under TYP Dynamisk ska det inde stå primär ?
Och hur får jag den till det ?

Skrivet av MultiMan:

PsveMWRdNxo

Edit: Jaha, great minds think alike. Men jag har ju rätta youtube-taggarna, så låter den stå.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha googlat (har aldrig råkat ut för dina problem) så verkar det i vissa sammanhang inte gå att radera dynamiska diskar inifrån installationsprogrammet. Du får försöka välja reparationsläget och sedan få upp kommandoprompten, därifrån kan du starta diskpart, som ska kunna ta bort även krånglande dynamiska diskar.

Guide till kommandoprompten och diskpart här:

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/windows-7-recovery-...

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465%28v=ws.10...

http://support.microsoft.com/kb/300415

Läs på innan!

Fungerar inte detta heller vet jag inte. Har som sagt inte varit med om att partitioner inte gått att ta bort i installationsprogrammet tidigare, inte vad jag kommer ihåg iaf.

Och igen, försök använda Citera flera eller Redigera som jag tipsade om innan, istället för att skriva flera egna inlägg på rad. Det ser trevligare ut och är mer lättläst. Tack. *Inlägg sammafogade ytterligare en gång*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

TS har problem med MBR. För att döda den till det läge den har från fabrik, kör Active@Killdisk i 1 minut.
Klart. Tråden kan låsas. Notera att alla partitioner raderas. Ta backup innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

TS har problem med MBR. För att döda den till det läge den har från fabrik, kör Active@Killdisk i 1 minut.
Klart. Tråden kan låsas. Notera att alla partitioner raderas. Ta backup innan.

Killdisk lär fungera eftersom det raderar allt som finns men förklarar knappast problemet. Är det jag googlade fram om problem med dynamiska diskar helt fel? Jag vill helst alltid veta exakt vad det är som orsakar vilka problem.

Som du vet låser vi aldrig några trådar utan mycket speciella anledningar, men du skrev det kanske bara för att retas?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro