Permalänk

Hur styr ni eran htpc??

Ja! vad styr ni människor eran htpc med, jag hade tänkt att införskaffa mig en snart men har ingen aning om hur jag ska styra den, hade mestadels tänkt att ha den till xbmc och det vet jag att det går att styra med telefonen. Men hade även varit nice att ha nåt att styra de grundläggande funktionerna till datorn som att stänga av den osv, nån som har en bra lösning till detta?

är väl lite inne på att antingen skaffa t-bord med inbyggd pekplatta, men det som hade varit bäst hade varit nån form av fjärr om de fungerar bra?

Så någon som har erfarenhet av detta får gärna ge mig lite svar:)

Permalänk
Medlem

Många desktop chassin har en medföljande fjärrkontroll som du kan styra datorn med. Dock blir dom irriterande att använda efter ett tag då det är svårt att styra musen och tar lång tid att skriva saker. Jag löste det genom att köpa ett trådlöst tangentbord med musplatta.

Titta i mitt htpc album så kan du se hur dom ser ut.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av "http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555".
Det eftersom att jag använder den som "dator" också.. Blir lite lättare att hantera Windows med ett riktigt tangentbord

Permalänk

Trådlöst tangentbord o mus

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

En riktig fjärkontroll lär väll ändå vara det enda rätta?

Finns kit att köpa som kopplas in internt i datorn som gör att man kan starta och stänga av datorn med fjärren också.

Annars fungerar alltid tricket att köpa ett fjärkontroll + vanlig usb mottagare kit från tradera och använda detta.

Är man kräsen kan man sedan byta ut fjärren till en riktig logitech harmony fjärr av valfri kalibel som programeras från orginalfjärren (dvs man nyttjar enbart usb ir mottagaren, då det blir billigare att köpa en sådan via tradera i fjärkontrollkit än enbart mottagare.)

Permalänk
Medlem

Kör också trådlöst tangentbord och mus, eftersom jag lika ofta ligger i sängen och surfar på forum som att bara kolla film (har HTPCn i sovrummet).

Enda man borde ha är en liten hylla eller något så grejerna slipper ligga mellan sambon och mig om nätterna, ibland somnar vi till en film och så råkar man dra på den igen genom att rulla över tangentbordet i sämnen, så man vaknar X(

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att en enkel surfplatta som agerar fjärr och tangentbord är en väldigt bra lösning, jag har en liten platta nu och testar lite och det kan nog bli ett mer seriöst bygge med nån billig stor platta som får fungera som kontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en Motorola Nyxboard XBMC remote
http://www.pulse-eight.com/store/products/96-motorola-nyxboar...
och ett
Logitech Wireless Touch Keyboard K400
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Fjärren är mycket trevlig och funkar prima, tangentbordet likaså. Det kan vara bra att ha om man vill surfa runt o lite såna prylar, blir enklare till sånt.

Permalänk

Styr min dator med denna när ja kör bilden på tvn -> http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... . Funkar helt okej till det jag använder den till dvs enklare saker men smått omöjligt att skriva normalt på den. Finns säkert mycket bättre saker!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Logitech diNovo Mini. Haft min sen 2008, funkar fortfarande.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Samma här. Har också en fjärrkontroll som följer med Asus Eee Box men fjärrkontrollen blir inte ofta använd. http://www.dvhardware.net/news/asus_eee_remote.jpg

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony One

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk

Dinovo Edge mestadels, kan inte släppa vanliga hederliga Utforskaren när det kommer till att organisera och spela musik

Annars Unified Remote på telefoner och platta, har även stöd för Wake On Lan för att starta den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kör xbmc på min htpc och styr pc spel, emulatorer, serier och filmer med en ps3 dosa och en BT adapter. Fungerar strålande!

http://www.youtube.com/watch?v=PlAgIv1sDXY

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Logitech diNovo Mini. Haft min sen 2008, funkar fortfarande.

+1, fast jag är inne på min andra nu....

Permalänk

Kör Plex så styr med Plexappen på telefonen eller paddan. Om jag måste ut i windows så har jag ett Logotech DiNovo Edge som funkar bra så länge jag inte måste pricka nåt litet med den idiotiska styrplattan.

Permalänk
Skrivet av AndreasEr:

Jag kör xbmc på min htpc och styr pc spel, emulatorer, serier och filmer med en ps3 dosa och en BT adapter. Fungerar strålande!

http://www.youtube.com/watch?v=PlAgIv1sDXY

Kan du alltså styra i vanliga windows med den också? Eller kör du xbmc från grunden sådär? nice o kunna lägga in emulatorer i xbmc. går det göra samma sak med xbox kontroll?

Permalänk
Inaktiv

Jag styr min med tvns fjärrkontroll, den skickar signalerna vidare till xbmc över HDMI

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Instämmer helt grymt bra är det till en HTPC

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Styr min dator med denna när ja kör bilden på tvn -> http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... . Funkar helt okej till det jag använder den till dvs enklare saker men smått omöjligt att skriva normalt på den. Finns säkert mycket bättre saker!

Usch! Flickvännen hade ett sånt där liggande som jag provade ett tag, det var helt olidligt! Tangenterna sitter helt åt helvete och är så plastrangliga att man knappt vågar röra dom. Signalen bröts och hackade helt galet bara man hade minsta lilla emellan t-bordet och mottagaren eller hade den mer än 2,5m ifrån. Däremot tyckte jag utformningen med styrkulan var rätt skön Har även provat en trådlös mus från plexgear förut och även den var av absolut sämsta möjliga kvalitet, aldrig mer plexgear för mig x)

Själv kör jag med Trust Maxtrack som även det är riktigt riktigt budget men fungerar hur bra som helst, speciellt musen är riktigt bra för ett sånt pris. Fungerar jättebra på alla underlag, t.ex. soffan. Tangentbordet känns lite svampigt men har bra funktionsknappar och är dugligt.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Logitech K400, trådlöst tangentbord med styrplatta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vid enbart XBMC så kör jag med ms wedge keybord (helt underbart smidigt tangentbord). Har även en ms wedge mus om jag vill styra datorn normalt. Smidig liten mus, dock inte bästa ergonomin för långa sessioner.

Min raspberry pi htpc styr via en zotac ir fjärr (dock aldrig annat en en väldigt nedbantat "gui").

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Samma här
Ska dock kombinera den med Harmony One så fort jag får min IR mottagare.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony One till vardags. När det är dags att uppgradera eller liknande så tar jag fram ett tangentbord och mus. Aldrig förstått mig på folk som alltid styr sin htpc med tangentbord osv. Usha... Btw, tror aldrig någonsin har ångrat ett köp av en Harmony One

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem

jag använder unified remote (mobilapp för android) till... allt på HTPCn. Har XBMC-remoten i mobilen också men inte orkat trixa rätt den igen sedan jag ominstallerade HTPCn.

Unified remote har allt från medaiknappar/tangentbord/muspekar-funktioner till att få upp filsystem, shut down options och task manager m.m. En hel del programspecifika remotes också så som VLC...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Köpte först nåt budget-märke, ATech nånting trådlöst tangentbord+mus men de tappade kontakten konstant båda två och funkade allmänt dåligt. Nu har jag ett Logitech K400 som fungerar bra, känner inget behov av separat mus. Det enda jag saknar är mediaknappar för Stop, Next osv.

Permalänk
Medlem

Tar min mobiltelefon och styr musen med den via remotedroid, går över wifi och fungerar helt ok. Inte provat i xbmc men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem där.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kör oxå en harmony one.
En fjärr är alltid en fjärr, enkelt och den ligger alltid vid tvbordet.

Många förespråkar appar till smartphones, men jag gillar inte alls konceptet om man har låskod på skärmen, flera steg bara för att göra nått som det finns en fysisk knapp på en fjärr.

Permalänk
Medlem

Logitech K400 är prisvärt och riktigt bra!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2