Wah?? Hårddisken stängdes av?

Permalänk
Medlem

Wah?? Hårddisken stängdes av?

Satt just och laddade ned lite grejer via Kazaa och plötsligt hör jag ett klick från min WD12000BB, följt av att alla program låser sig. Muspekaren funkar dock fortfarande. Efter ett par sekunder hör jag hur hårddisken helt stängs av och en blåskärm poppar upp med något konstigt meddelande (Kernel_something_page_something).

...
Vad beror detta på? Det har aldrig hänt förr och hårddisken är ca en månad gammal. Datorn funkar strålande i övrigt och hårddisken funkade efter att jag rebootat... men kan det möjligen vara ett fel som kommer att upprepa sig i all oändlighet, eller tills hårddisken uh smälter?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver oroa dej om den fungerar efteråt, händer det igen så snacka med dom du köpte den av.

Permalänk
Medlem

Kan var molexen som glappar har jag råkat ut för.
Eller så kan det vara rätt illa....
Det var visserligen in big fot disk i en compaq men symtomen var den samma.
Satt och fixade grannens dator som gått ner för kassa kluster och den fugnerade i en vecka sedna fler kassa kluster igen....
Satt och fixade den och plötsligt varvar disken ner...
Skiten låser sig kort men hetl plötsligt varvar disken upp och fortsätter gå.
Det skitter jag i då då är inte min dator tänkte jag.
Får den fixad och grannarna är glada och nöjda.
Går 5 min, pang, och skiten varvar ner igen.... går några sek... pang, blåskärm... hittar inte C:.. fuck tänker jag...
Startar om men ne det hörs inget... datorn säger ingen bootenhet..... roligt
Stoppar i en bootdisket och startar fdisk.... ne du måste ha en disk säger fdisk... jaha... öppnar burkjävlen men hittar inget fel....
Disken förklaras stendöd.
Tips har du många grejor på molexen frama till disken så koppla dom på en seppart molex...
Det har en förmåga att bli glapp annars.

Permalänk
Medlem

titta till så att inte ide flatkabeln har hoppat ur lite