Trasiga Cherry Mx-Blue med dioder köpa eller laga

Permalänk

Trasiga Cherry Mx-Blue med dioder köpa eller laga

Vet någon var man kan köpa Cherry Mx-Blue med dioder ? Eller om någon har switchar eller trasig tangentbord som dom kan sälja. Vet att man kan köpa HÄR men då måste man köpa minst för 615kr för att få gratis frakt och det är inga dioder. Om någon har Switchar av någon annan typ med eller utan diod så kan detta vara intressant. Dom ska sitta på ett Qpad Mk-80 så det är PCB mount inte plate mount. Eller vet någon hur man kan laga switchar? Alla utan 4 dioder på tangentbordet funkar och dom knapparna funkar. 26 knappar som är trasiga men dioderna funkar prima. har försökt att öppna switcharna med guiden som finns här på sweclockers men lyckas inte. Vet inte om Qpad har några specialer som inte går att öppna eller om jag gör fel.
Alla svar uppskattar.
Sen undrar jag. Har ett gammalt Compact tangentbord med "buckler springs" (Tror det heter så) "nästa/lika" samma som sitter på IBM-M. Distansen på pinnarna är ju inte svårt att hitta ut men tror ni det funkar att löda dit "Buckler Springs" på ett Qpad Mk-80 ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Vet någon var man kan köpa Cherry Mx-Blue med dioder ? Eller om någon har switchar eller trasig tangentbord som dom kan sälja. Vet att man kan köpa HÄR men då måste man köpa minst för 615kr för att få gratis frakt och det är inga dioder. Om någon har Switchar av någon annan typ med eller utan diod så kan detta vara intressant. Dom ska sitta på ett Qpad Mk-80 så det är PCB mount inte plate mount. Eller vet någon hur man kan laga switchar? Alla utan 4 dioder på tangentbordet funkar och dom knapparna funkar. 26 knappar som är trasiga men dioderna funkar prima. har försökt att öppna switcharna med guiden som finns här på sweclockers men lyckas inte. Vet inte om Qpad har några specialer som inte går att öppna eller om jag gör fel.
Alla svar uppskattar.

Att du inte lyckas öppna brytarna är lätt förklarat, Qpads tangentbord är faktiskt plate mounted och inte PCB. Det är ytterst få tangentbord på den svenska marknaden som är PCB-monterade, jag känner bara till Cherrys egna tangentbord. Så du måste löda loss dem om du vill öppna dem.

Men jag förstår inte riktigt hur många som är trasiga. Du säger att 26 knappar är trasiga, menar du alltså att 26 brytare är trasiga? I så fall låter det som att det är något annat fel på tangentbordet, att så många brytare skulle gå sönder är inte troligt om inte tangentbordet har fått rejält med stryk. Troligare att det är något fel på kretskortet i så fall.

Hur som helst, WASDkeyboards säljer lösa brytare, och brukar ha 3$ frakt på små paket. Även The Keyboard Company säljer lösa brytare. Om du inte har så bråttom så säljer även 7bit på deskthority brytare till ett mycket bra pris, och han verkar ha några blå brytare i lager.

Skrivet av gudbrandsen:

Sen undrar jag. Har ett gammalt Compact tangentbord med "buckler springs" (Tror det heter så) "nästa/lika" samma som sitter på IBM-M. Distansen på pinnarna är ju inte svårt att hitta ut men tror ni det funkar att löda dit "Buckler Springs" på ett Qpad Mk-80 ?

De kallar för buckling springs, baserat på att det är fjädrar som bågnar när man trycker ner tangenterna. Men nej, det blir nog väldigt svårt att få in såna i ett MK-80. Brytarna brukar inte vara lösa, utan är en del av metallplattan (se t.ex. bilder här). De är förmodligen annorlunda rent elektriskt också, så även om du lyckades separera en sån brytare så skulle den inte fungera på ett MK-80 kretskort. Brytarna i Model M har t.ex. inte ens pinnar, de består av en hammare som trycker ner på ett membran (mer info här).

Permalänk
Skrivet av perost:

Att du inte lyckas öppna brytarna är lätt förklarat, Qpads tangentbord är faktiskt plate mounted och inte PCB. Det är ytterst få tangentbord på den svenska marknaden som är PCB-monterade, jag känner bara till Cherrys egna tangentbord. Så du måste löda loss dem om du vill öppna dem.

Men jag förstår inte riktigt hur många som är trasiga. Du säger att 26 knappar är trasiga, menar du alltså att 26 brytare är trasiga? I så fall låter det som att det är något annat fel på tangentbordet, att så många brytare skulle gå sönder är inte troligt om inte tangentbordet har fått rejält med stryk

Fukt skada.^^ ja 26 stycken brytare är döda vad jag tror, knapparna registreras inte men dioderna funkar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1185269-t...

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Fukt skada.^^ ja 26 stycken brytare är döda vad jag tror, knapparna registreras inte men dioderna funkar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1185269-t...

Ok, det låter ju rätt så osannolikt att det skulle vara en hel rad med brytare och ingenting annat som gått sönder. Det är nog mycket troligare att det är kretskortet som gått sönder i så fall, vilket nog blir svårt att reparera. Du kan ju testa att byta plats på en trasig och en fungerande brytare för att se om det verkligen är brytarna som är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Fukt skada.^^ ja 26 stycken brytare är döda vad jag tror, knapparna registreras inte men dioderna funkar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1185269-t...

jag tror också att det är kretskortet som är trasigt och inte brytarna med tanke på att du hade tangentbordet inkopplat 1 hel natt med vätska på tangentbordet = kortslutning

vill du kan du prova löda loss en brytare från ett fungerande ställe och löda fast den där det inte funkar för att verifiera om det verkligen är brytarna som är trasiga men jag tror inte det.

Permalänk

Har lött lite idag. Vätskan vart spilld över piltangenterna lödde bort Höger och Ner piltangent och satta dig + och - på nummerpaden och det funka inte. Så kretskortet är trasigt. Men lite udda kretskort. Detta är alla knappar som är trasiga

[IMG]

Tycker knapparna är väldigt utspridda.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Har lött lite idag. Vätskan vart spilld över piltangenterna lödde bort Höger och Ner piltangent och satta dig + och - på nummerpaden och det funka inte. Så kretskortet är trasigt. Men lite udda kretskort. Detta är alla knappar som är trasiga

[IMG]http://img11.imageshack.us/img11/3704/tangentbord.png

Tycker knapparna är väldigt utspridda.

Som sagt, det är kretskortet eller i värsta fall styrkretsen som är sönder. Om kortet blivit utsatt för fukt så är det tyvärr ganska sannolikt att det är styrkretsen som är skadad, då själva ledningsmatrisen som sådan är väldigt mekaniskt simpel.

Om du har tillgång till en multimeter så kan du börja mäta runt på tangentbordet och se om du kan hitta felet.

Nu framgår det inte om det är de gröna eller de ofärgade knapparna som är sönder, men oavsett så bör du börja mäta från styrkretsen och utåt.

Antar för övrigt att det är de ofärgade som är sönder, att de är utspridda är inte så konstigt med hänsyn till hur ledningsbanorna i PCBn ser ut. Om du tittar noga så kan du med lite tur hitta en gemensam nämnare för alla kassa brytare, dvs att alla delar en ledningsbana.

Följ denna hela vägen från knapparna till styrkretsen, och börja därefter att mäta dig fram. Har du tur så har den bara gått (helt eller delvis) av, och då kan du bara löda in en liten sladd som tar strömmen förbi brottet.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Som sagt, det är kretskortet eller i värsta fall styrkretsen som är sönder. Om kortet blivit utsatt för fukt så är det tyvärr ganska sannolikt att det är styrkretsen som är skadad, då själva ledningsmatrisen som sådan är väldigt mekaniskt simpel.

Om du har tillgång till en multimeter så kan du börja mäta runt på tangentbordet och se om du kan hitta felet.

Nu framgår det inte om det är de gröna eller de ofärgade knapparna som är sönder, men oavsett så bör du börja mäta från styrkretsen och utåt.

Antar för övrigt att det är de ofärgade som är sönder, att de är utspridda är inte så konstigt med hänsyn till hur ledningsbanorna i PCBn ser ut. Om du tittar noga så kan du med lite tur hitta en gemensam nämnare för alla kassa brytare, dvs att alla delar en ledningsbana.

Följ denna hela vägen från knapparna till styrkretsen, och börja därefter att mäta dig fram. Har du tur så har den bara gått (helt eller delvis) av, och då kan du bara löda in en liten sladd som tar strömmen förbi brottet.

Lycka till!

Menar du att jag ska mäta brytarna? Och sen löda en sladd från en fungerande brytare till den som är trasig ? Eller hur menar du ?
Edit, Tänkte nu lite, Det kan inte vara dioderna som kortsluter då ? Enter Knappen och *' och F12 och Del knappen funkar men Dioderna är trasiga. Kan det vara det eller är det osannolikt? Måste jag ta bort plåten när jag ska mäta med multimeter eller menar du på lilla kretskortet som är uppe till höger och baksidan ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Har testat nu med att hålla en sladd mellan brytarna nu och det funkar men ett lite fel om jag setter en sladd mellan Caps Lock och A så funkar bara A i raden. Så med andra ord måste jag dra 26 sladdar

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gudbrandsen:

Har testat nu med att hålla en sladd mellan brytarna nu och det funkar men ett lite fel om jag setter en sladd mellan Caps Lock och A så funkar bara A i raden. Så med andra ord måste jag dra 26 sladdar

Det låter inte riktigt som du har koll på hur ett tangentbord fungerar.

Det jag rekommenderar dig är att följa ledbanorna från switcharna som inte fungerar för att se om du hittar en gemensam nämnare. Antagligen så går dom in på samma sida om styrkretsen och därmed är den förstörd. Det du gör just nu är att mappa om matrisen på tangentbordet, och det kan ge samma resultat som att kasta vatten på det när det är i drift.

Och jag kan nästan direkt säga att det inte kommer vara värt tiden och besväret att laga tangentbordet, det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt, för du kommer antagligen inte få det fungerande, och även om du får det så kommer det nog kosta mer att laga det än att köpa ett nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Menar du att jag ska mäta brytarna?

Nja, mäta brytarna behöver du inte göra, bara om du får en eller två små defekta brytare över efter en i övrigt lyckad lagning.

Citat:

Och sen löda en sladd från en fungerande brytare till den som är trasig ? Eller hur menar du ?

Nej, då kommer du förstöra logiken i inmatningen, det vi letar efter är en ledningsbana som brustit, eller en lödning som släppt. Är felet mer avancerat än så är det inte längre så lätt att laga själv.

Citat:

Edit, Tänkte nu lite, Det kan inte vara dioderna som kortsluter då ? Enter Knappen och *' och F12 och Del knappen funkar men Dioderna är trasiga. Kan det vara det eller är det osannolikt? Måste jag ta bort plåten när jag ska mäta med multimeter eller menar du på lilla kretskortet som är uppe till höger och baksidan ?

Nu vet jag inte exakt hur ett Mk-80 ser ut invändigt, och inte kan jag hitta det på google. Om du vill ladda upp en bild på tangentbordets baksida, med höljet avlägsnat, så kan vi nog ge bättre beskrivning på vad som ska mätas. När du säger att dioden är trasig, pratar du om en lysdiod eller en vanlig enkelriktande, icke-lysande diod?

Citat:

Har testat nu med att hålla en sladd mellan brytarna nu och det funkar men ett lite fel om jag setter en sladd mellan Caps Lock och A så funkar bara A i raden. Så med andra ord måste jag dra 26 sladdar

Hum, denna beskrivningen var lite svårtolkad. Sitter de defekta knapparna på samma elektriska ledare? Du ska, som Huttala påpekar, inte bara slumpmässigt kortsluta ledningsbanor. Det kan rentav förstöra styrkretsen.

Skrivet av huttala:

Antagligen så går dom in på samma sida om styrkretsen och därmed är den förstörd.

Eller, med lite tur, så har bara lödningen släppt. Undersök visuellt och mät (:

Citat:

Och jag kan nästan direkt säga att det inte kommer vara värt tiden och besväret att laga tangentbordet, det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt, för du kommer antagligen inte få det fungerande, och även om du får det så kommer det nog kosta mer att laga det än att köpa ett nytt tangentbord.

Ett försök kan vi gott ge det, men det är tveklöst du som är tangentborsexperten i sammanhanget, så säger du så är det säkert sant.

Om TS tröttnar på tangentbordet och vill slänga det, så betalar jag gärna fraktkostnad för det, så kan jag leka lite med det. Alltid lär man sig något (:

Lycka till (:

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det låter inte riktigt som du har koll på hur ett tangentbord fungerar.

Det gör jag inte häller. Är duktig på att löda och följa beskrivningar men inte rakt upå ner detta kretskort

Skrivet av Jory89:

Jag menar de Lysande dioderna (blå) som inte funka. Men har lött bort dom nu och det hjälpte inte.

Med mitt lilla experiment som tydligen funkar. Vänstra Pinnen Registrerar knapp trycket och högra är bara + ? Om jag sätter en sladd från SAMMA ledningsbana på på högra så funkar och registreras knappen. Men gur ska jag löda på en ledningsbana? Det är ju plast hölje över. Vätskan har svällt ungefär 10x10 cm på kretskortet runt om Enter. Så det är där felet är. Hshift och Ä,ö,l,k osv är i samma ledningsbana men när jag förbi går ledningsbanorna så funkar ändå bara Ä om jag sätter på Ä. Menar ni att detta kan ara skadligt för brytarna? För ledningsbanorna får ju så här och det ända jag göra är ju att setta en sladd.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Har tänkt att börja löda snart lägger upp bilder senare. Men jag undrar Går det att använda sladdarna från en gammal IDE sladd eller är de för tunna ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gudbrandsen:

Har tänkt att börja löda snart lägger upp bilder senare. Men jag undrar Går det att använda sladdarna från en gammal IDE sladd eller är de för tunna ?

Det går bra, se mitt galleri. Det är ungefär lika tunna kablar där.

Permalänk

liten uppdate. Tre knappar funkar nu. backspace, Höger och ner piltangent.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Det gör jag inte häller. Är duktig på att löda och följa beskrivningar men inte rakt upå ner detta kretskort

Jag menar de Lysande dioderna (blå) som inte funka. Men har lött bort dom nu och det hjälpte inte.

Med mitt lilla experiment som tydligen funkar. Vänstra Pinnen Registrerar knapp trycket och högra är bara + ? Om jag sätter en sladd från SAMMA ledningsbana på på högra så funkar och registreras knappen. Men gur ska jag löda på en ledningsbana? Det är ju plast hölje över. Vätskan har svällt ungefär 10x10 cm på kretskortet runt om Enter. Så det är där felet är. Hshift och Ä,ö,l,k osv är i samma ledningsbana men när jag förbi går ledningsbanorna så funkar ändå bara Ä om jag sätter på Ä. Menar ni att detta kan ara skadligt för brytarna? För ledningsbanorna får ju så här och det ända jag göra är ju att setta en sladd.

jag hänger inte riktigt med i hur du gör och hu dom gör men det du ska göra på baksidan av kretskortet är att hitta vart det är trasig och sen löd en kabel över den/dom trasiga punkterna. är det trasigt just vid en brytare ska du från kretskortet löda en kabel till brytarens lödpunkt,

men mest troligt är det mitt på nån krets det är trasigt (se min fina paintbild om hur du ska göra )

http://i1353.photobucket.com/albums/q670/fax110/typ_zps7b4008...

om den svarta pricen är där det är trasigt ska du löda en kabel från ena sidan det är av på till den andra

förstår inte riktigt det där med plasthölje men posta några bilder så är vi nog med snart

Permalänk

Uppdate

Detta får duga för idag. Har tagit rickiga bilder men laddar upp när allt är färdigt är ganska stolt över mig själv faktiskt Ska också ta kort på löd pennan så får ni skatta lite ^^

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av fax110:

jag hänger inte riktigt med i hur du gör och hu dom gör men det du ska göra på baksidan av kretskortet är att hitta vart det är trasig och sen löd en kabel över den/dom trasiga punkterna. är det trasigt just vid en brytare ska du från kretskortet löda en kabel till brytarens lödpunkt,

men mest troligt är det mitt på nån krets det är trasigt (se min fina paintbild om hur du ska göra )

http://i1353.photobucket.com/albums/q670/fax110/typ_zps7b4008...

om den svarta pricen är där det är trasigt ska du löda en kabel från ena sidan det är av på till den andra

förstår inte riktigt det där med plasthölje men posta några bilder så är vi nog med snart

Kretskortet är trasig på väldigt många ställen. Så är simplare att löda "nya banor" men sladd. En så länge har jag lött dig 5 sladdar för att fixa 8 knappar. Vet inte rickigt häller hur man lagar en bana. Kretskortet är så fuktskadat så det har flagnat. Så du menar jag ska skrapa en bana för att sedan löda dit en sladd ? Har kollat och det jag kan se att på undersidan ser inga banor trasig ut men på översidan vet jag inte. Pallar inte löda bort varenda brytare för att ta bort plåten .

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Kretskortet är trasig på väldigt många ställen. Så är simplare att löda "nya banor" men sladd. En så länge har jag lött dig 5 sladdar för att fixa 8 knappar. Vet inte rickigt häller hur man lagar en bana. Kretskortet är så fuktskadat så det har flagnat. Så du menar jag ska skrapa en bana för att sedan löda dit en sladd ? Har kollat och det jag kan se att på undersidan ser inga banor trasig ut men på översidan vet jag inte. Pallar inte löda bort varenda brytare för att ta bort plåten .

Nej du ska inte skrapa på banorna, leta i stället fram en punkt på banan (tex en annan ansluten brytare) och löd där.

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Nej du ska inte skrapa på banorna, leta i stället fram en punkt på banan (tex en annan ansluten brytare) och löd där.

Just nu löder jag från brytare till brytare och det funkar fin fint ^^ Satte en en sladd mellan F4 och >< och nu funkar hela övre raden

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Nu är det Bara Windows knappen, Mellanslag och Ö och _- kvar

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Just nu löder jag från brytare till brytare och det funkar fin fint ^^ Satte en en sladd mellan F4 och >< och nu funkar hela övre raden

Citat:

Nu är det Bara Windows knappen, Mellanslag och Ö och _- kvar

Strålande! Snart färdig ju. På köpet har du lärt dig en massa om tangetbord

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Strålande! Snart färdig ju. På köpet har du lärt dig en massa om tangetbord

Nu skriver jag på tangentbordet och det funkar strålande men tyvärr vart det tre knappar som inte gick att laga:/ Den ända windows kanppen som jag använder dagligen. Så den får jag lära mig vara utan. Sen två knappar som inte är vickiga (enligt mig) Scroll Lock och Pause/break

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gudbrandsen:

Nu skriver jag på tangentbordet och det funkar strålande men tyvärr vart det tre knappar som inte gick att laga:/ Den ända windows kanppen som jag använder dagligen. Så den får jag lära mig vara utan. Sen två knappar som inte är vickiga (enligt mig) Scroll Lock och Pause/break

Du har inga bilder på hur du löste det? Skulle vara kul att se hur PCBn såg ut före du början också, så man får se skadan som var.

Gött att det löste sig så enkelt iaf!

Permalänk

jo har några bilder men glömde fota när jag satta ihop det. Lägger kanske upp ett galleri när jag byter leds. Ser ut som ett rått bo XD

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av huttala:

Du har inga bilder på hur du löste det? Skulle vara kul att se hur PCBn såg ut före du början också, så man får se skadan som var.

Gött att det löste sig så enkelt iaf!

la upp ett galler, vet att detta kommer nå botten i betyg men orka inte imageshack
http://www.sweclockers.com/galleri/10900-lag-fuktskadat-mk-80

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av huttala:

Du har inga bilder på hur du löste det? Skulle vara kul att se hur PCBn såg ut före du början också, så man får se skadan som var.

Gött att det löste sig så enkelt iaf!

Vilken volt är det på dioderna? Tänkte vara lite udda och byta ut alla mot orange Funkar dom här dioderna ? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av huttala:

Du har inga bilder på hur du löste det? Skulle vara kul att se hur PCBn såg ut före du början också, så man får se skadan som var.

Gött att det löste sig så enkelt iaf!

Läste din kommentar när du bytte dina dioder på ditt tangentbord att du tyckte 3mm var i största laget. Så vad tycker du om domhär ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gudbrandsen:

Läste din kommentar när du bytte dina dioder på ditt tangentbord att du tyckte 3mm var i största laget. Så vad tycker du om domhär ?

Bör fungera bra.

Det du ska tänka på är att alla dioder tillsammans inte får dra mer än 5watt (har jag för mig) då det är begränsningar när det gäller strömstyrka i USB porten.