Valve lanserar Steam för Linux

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag förstår faktiskt inte detta Windows-hat längre. Har man en halvdan dator 2013 så är det ju fan inget problem att driva Windows utan några som helst problem och det är knappast svårt att använda. Att det inte är gratis kan jag väl köpa men ordentliga grejer kostar pengar. Jag antar dock att jag som systemtekniker har blivit påverkad av hur bra Microsofts enterprise-lösningar fungerar tillsammans, något som knappast kan sägas för flera av deras konkurrenter.

Helt riktigt. Windows har visserligen väldigt många och utmärkta möjligheter för användaren att förstöra och skapa en allmänt ful/oclean och usel miljö, men om man orkar konfigurera en kvart samt läsa på lite om hur det funkar är det oöverträffat och fungerar extremt bra, stabilt och trevligt. Okunskapen är dessvärre stor hos väldigt många.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Nu behöver bara Wayland bli någorlunda färdigt och byta ut Xorg.

http://mirror.linux.org.au/linux.conf.au/2013/mp4/The_real_st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Något generellt Windows-hat har jag aldrig upplevt. Ett direkt hat mot Vista och senare Windows 8 har jag upplevt, både privat och på jobbet, men inte mot Windows generellt.

Att "ordentliga grejer" måste kosta pengar håller jag inte alls med om. Det kan vara så att många drar paraleller mellan "ordentliga grejer" och "kompatiblelt med Microsoft", men då är man redan inne på fel spår. Microsoft gör det ju inte direkt lätt med kompatibiliteten och det känns fel att Microsoft skall få sätta ribban för vad som är "ordentliga grejer" genom att göra det svårt för andra att uppnå kompatibilitet.

Det är väl kanske sant, Windows 7 verkar väl folk acceptera.

Det du talar om kallas konkurrens och är något som alla vinstdrivande företag sysslar med tyvärr. Att Microsoft råkar inneha en majoritet av marknaden förändrar inte det. Jag vill inte skydda dem på något sätt, jag menar bara att jag personligen trivs med deras lösningar och sättet deras ekosystem samtalar. De hade dock gärna kunnat ta mindre betalt med tanke på hur billigt exempelvis OS X är nuförtiden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är väl kanske sant, Windows 7 verkar väl folk acceptera.

Det du talar om kallas konkurrens och är något som alla vinstdrivande företag sysslar med tyvärr. Att Microsoft råkar inneha en majoritet av marknaden förändrar inte det. Jag vill inte skydda dem på något sätt, jag menar bara att jag personligen trivs med deras lösningar och sättet deras ekosystem samtalar. De hade dock gärna kunnat ta mindre betalt med tanke på hur billigt exempelvis OS X är nuförtiden.

Ja, windows 7 har fått bra kritik överlag, av folk. Och många har nämnt att det känns som att de lyssnat på kritiken och fixat det som folk ogillade, medans Vista och Windows 8 i många fall upplevs som något som de utvecklat "utan att någon efterfrågat det", så att säga. Om de spelar sina kort rätt så kan de nog tysta kritiken med Windows blue, men då måste de lyssna på kritikerna istället för att avfärda dem som okunniga.

Lite OT, men hur som... Att Microsoft har marknadsledande produkter som fungerar bra med varandra behöver inte betyda att de är bäst, objektivt sett, men som sagt så har måttet på hur "bra" en produkt är blivit hur bra den lirar med MS prylar, vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att chattklienten sparar chatthistoriken tycker jag är en större nyhet

Kan ju använda Steam för att prata med folk nu på ett normalt sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Vad är det som gör Linux så mycket bättre än Windows?

Det är någonting annat än Microsoft, bara det är bra i sig.
Monopol är bara skit i längden för konsumenterna.

PS. Och för info och stödjer även Windows OpenGL alldeles utmärkt, så progressiva spelföretag kan koda för det med en gång, ingen idé att vänta.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karelazi:

Utökar den där listan lite grann

Där måste jag nog säga emot lite.

Namnsättningen är förvirrande (att "etc" ska innehålla inställningsfiler är väl allt annat än självklart eller logiskt, när ens första tanke är "övrigt"?), och vad tusan är "var" ... "variable files" säger mig ingenting?

Det är dessutom enbart och endast tangentbordsvänligt, inte användarvänligt eller pedagogiskt eller någonting positivt alls, att använda onödiga förkortningar; t.ex. "mnt" istället för "mounted" eller varför inte "Mounted Filesystems"? Det hela har väl sina rötter i 70-talet, men det blir inte mer rätt bara för att det funnits länge.

Just filhierarkin är en av punkterna som stör mig med Linux.

On topic så är det mycket positivt med Steam för Linux, och därmed även att satsa mer på OpenGL. Det kan faktiskt mycket väl vara vändpunkten för Linux. Jag är sugen själv, särskilt efter att ha testat Linux Mint.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

PS. Och för info och stödjer även Windows OpenGL alldeles utmärkt, så progressiva spelföretag kan koda för det med en gång, ingen idé att vänta.

Precis. DirectX bör förpassas till diket. Framåt för OpenGL!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Vill kunna ha Mac operativsystem men med vanlig gaming hårdvara och spel!
Men linux är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrGangBanger:

Vad är det som gör Linux så mycket bättre än Windows?

"Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly"

Microsoft har aldrig förstått sig på idéerna kring UNIX som väldigt förenklat kan sammanfattas som "do one thing and do it well". D.v.s föredra små effektiva lösningar som löser exakt ett problem och se till att det sedan finns effektiva sätt att kombinera dessa program till att lösa större problem.

Fördelen med att skriva stora monolitiska program är att de ofta kan upplevas som lättare för nybörjare. Den stora nackdelen är att sådana program blir svåra att underhålla, kommer äta mycket resurser även om man bara använder en fraktion av funktionerna.

För den som är det minsta insatt i kombinatorik inser också snabbt att antalet sätt man kan kombinera relativt få enkla program snabbt blir så stor att det är totalt omöjligt för ett enskilt program att täcka alla dessa fall. Och det är orsaken till att många "powerusers" gillar UNIX, dessa användare ställs relativt ofta framför lite udda problem som ingen tidigare kanske tänkt på men det brukar ändå vara rätt enkelt att kombinera att gäng program för att lösa uppgiften.

Microsoft har gjort ett litet försök att gå åt detta håll med PowerShell, men tyvärr är PS brutalt ineffektivt jämfört med t.ex. bash (även om man kör bash under CygWin på Windows, och det bash är rejält mycket långsammare än vad man får på samma dator under Linux). Notera att jag bara refererar till runtime prestanda här, rätt använt kan PowerShell definitivt öka effektiviteten för t.ex. uppgifter som utförs av en admin.

Däremot är faktiskt inte Linux speciellt mycket mer effektivt jämfört med Windows räknat i rena OS anrop. Det var sant fram till Vista (notera att jag referera till OS-kärnan här, Vista hade en del junk i userland som togs bort / optimerades i Win7), men Microsoft gjorde ett väldigt gott jobb i att designa om OS kärnan så att det fungerar väl på dagens multicore PC. Att Linux också fungerar bra på superdatorer med 1000-tals CPU-kärnor är coolt, men för oss vanliga användare med 2-16 CPU-kärnor så fungerar även Windows 7/8 riktigt bra.

Finns några få saker där Linux fortfarande är rejält mycket mer effektiv än Windows, bl.a. tiden det tar att begära mer / lämna tillbaka minne från OSet samt kostnaden och skalbarheten att kommunicera över nätverk (fast det krävs en bra bit över 1Gbit/s innan det blir ett problem för Windows i praktiken). Tittar man på detta test (Vista mot OpenSuse) så var Linux 30-40% snabbare än Windows i Java, C++ och C# (Mono) (vettiga jämförelser då det är språk plattformar som finns på båda plattformarna utan att använda program som Wine eller likande).

De flesta har säkert hört talas om den port av Left 4 Dead 2 där Linux versionen ganska snabbt blev snabbare än Windows versionen. Man ska komma ihåg att nVidia lägger rätt mycket mer resurser på att optimera sina drivare för Windows jämfört med Linux, så mycket talar för att om nVidia/AMD/Intel verkligen fokuserade på GPU-prestande under Linux så kommer prestandadelta mot Windows att öka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

(En helt ny Windows version kostar dock men det är ingen uppdatering)

Nä precis, det är ju det som är problemet.

Win 7 -> Win 8 är en nedgradering, inte en uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De flesta har säkert hört talas om den port av Left 4 Dead 2 där Linux versionen ganska snabbt blev snabbare än Windows versionen. Man ska komma ihåg att nVidia lägger rätt mycket mer resurser på att optimera sina drivare för Windows jämfört med Linux, så mycket talar för att om nVidia/AMD/Intel verkligen fokuserade på GPU-prestande under Linux så kommer prestandadelta mot Windows att öka.

Inte för att det gör mycket men, de släppte en update till den nyheten senare, hittar dock inte vart de officiellt sa det men skillnaden mellan Linux och Windows för just det sagda spelet blev futtiga 13 FPS när de testade samma build till Windows som till Linux.... Dvs till att börja med så testade de inte alls samma build utan en version som varit anpassad och mer optimerad mot Linux så testet vart rejält biassed till att börja med men de rättade sig.

Citat:

After modifying Left 4 Dead 2 to work better with the Linux kernel and OpenGL, Valve found the Linux version ran at 315 FPS. Their work with OpenGL led to improvements in a Windows 7 OpenGL environment as well, with the current version running at 303.4 FPS.

"Why does an OpenGL version of our game run faster than Direct3D on Windows 7? It appears that it's not related to multitasking overhead," Valve's Linux team wrote. "We have been doing some fairly close analysis and it comes down to a few additional microseconds overhead per batch in Direct3D which does not affect OpenGL on Windows. Now that we know the hardware is capable of more performance, we will go back and figure out how to mitigate this effect under Direct3D."

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-08-02-valve-finds-...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Kul att Valve försöker förbättra spelmarknaden. Nu gäller det bara att Linux får ett uns användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Najs Valve tack för ni stödjer linux, kört linux fram och tillbaka men alltid återvänt av olika fel och problem till Windows.
Nu skaffade jag Windows 8 nyligen så har ingen direkt plan på Linux nu när jag nyss skaffat 8an, kanske dualboot senare men får se.
Väntat länge på något sånt här, tack igen Valve för stort stöd till alla Linux användare och alla kommande!

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Härligt! Ett steg närmare till att man byter till Linux :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Linux, Ubuntu och Fedora... vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Då saknas det bara att dom fixar en linux variant utan krimskrams som tar kraft och som startar direkt i steam big picture -> steambox

Permalänk
Avstängd

Underbart. Nu behövs det bara ett bättre opengl-stöd samt att utvecklare av AAA-titlar börjar utveckla för linux också, så slipper vi Microsoft och Windows helt och hållet.

About fucking time.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk

Underbart är det! Riktigt bra av Valve att sätta igång en Linux satsning. Synd bara att mitt grafikkort HD4770 inte fungerar så bra när det kommer till spelande i Linux annars skulle jag lätt fynda en massa spel här! Riktigt skoj oavsett och att Windows monopolet kanske kan få lite ordentlig konkurrens. Bara hoppas att de går över till OpenGL längre fram.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Är splittrad. Det finns ju faktiskt fördelar med att Linuxvärlden hålls exklusiv för elajta datoranvändare.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Älskar alla som skriker att "Snart får jag kasta ut mitt windows" really ? om det är sådanna problem varför sitter ni fortfarande kvar i båten, inte så att ni måste spela om man mår såpass dåligt ni verkar göra över att köra windows.
har inte några som helst problem med att ni gillar linux men att spelen är det som gör att ni inte byter, komg igen bättre kan ni.
har själv en ubuntu server som står och tuggar 24/7 och ser både för och nackdelar med operativ systemet - precis som med windows

OT
Trevligt att steam kommer till fler operativsystem, tycker fortfarande steam är något av dem säsmsta programmen som finns. Men tjänsten de tillhandahåller är ju utomordentligt trevlig.

Jag kan inte tala för andra men för mig är det mjukvaror och spel som gör att jag stannar i Windows. Adobe's mjukvaror(som jag använder dagligen både privat och i arbetet) fungerar risigt i Linux, spel fungerar dåligt eller inte alls, affärssystem och annan företagsanpassad mjukvara finns endast för Windows, etc.
Hade all mjukvara däremot utvecklats med öppenhet i bakhuvudet så hade jag inte behövt köra Windows, visst Windows är inte helt värdelöst men personligen så tycker jag att Linux är ett överlägset operativsystem i alla aspekter. Det enda som saknas är de mjukvaror som är utvecklade endast för Windows!

Att Linux dessutom är gratis är ju också en härlig fördel.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Ni som säger att ni ska vänta på att Linux blir mer mainstream innan ni byter, varför inte nu? Ju högre antal linux användare steam får, ju bättre? BYT NU! ^^

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nä precis, det är ju det som är problemet.

Win 7 -> Win 8 är en nedgradering, inte en uppdatering

Ja, precis.
Win 8 använder bara MYCKET mindre RAM, startar och stänger av snabbare, ger bättre prestanda i spel, ser bättre ut (än W7) om man gör ett par ändringar och det är massivt mycket lättare att hitta det du behöver tack vare ett tangentbord + metro. Har man nu inte ett tangentbord, eller inte vet hur man använder det, så kan jag förstå att du inte kan tycka det är lika bra.

Låter ju som en nedgradering. Yep.

Permalänk

Hoppas GOG.com också utvecklar bättre Linuxstöd. Jag har sett att vissa gamla titlar har blivit portade till Mac men inte till Linux t.ex. Fallout, Alpha Centauri, Wing Commander osv. Porta till Linux kan ju inte vara svårare ä natt porta till Mac.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Ja, precis.
Win 8 använder bara MYCKET mindre RAM, startar och stänger av snabbare, ger bättre prestanda i spel, ser bättre ut (än W7) om man gör ett par ändringar och det är massivt mycket lättare att hitta det du behöver tack vare ett tangentbord + metro. Har man nu inte ett tangentbord, eller inte vet hur man använder det, så kan jag förstå att du inte kan tycka det är lika bra.

Låter ju som en nedgradering. Yep.

sorry bro dont wanna mess with ure swag; ram minne så e de rätt, mer fps i spel är däremot off. det är samma fps/ +-1 frame mellan windows 7 och 8. så snabbare är det inte.

det är som en windows 7 med bättre touch funktioner samt optimerad motor gällande ram och en borttagen start meny.

nja de e inte riktigt värt de, har man SSD o windows 7 så är ja inte så pass jante att ja måste klaga för att de tog 15 sekunder o starta upp windows..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

I SweClockers regler står bl a:

Citat:

§1.2   [...] Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5   Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Det går att argumentera utan att kalla folk för "fanboys" eller medvetet lägga en massa ord i munnen på motparten. Kan man inte skriva sansade inlägg så är risken stor att de rensas.

Till alla: anmäl inlägg som ni anser bryter mot dessa regler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

*Berätta vad "låsa in" innebär i Windows rent specifikt, vad för problem uppstår?
*Windows kostar inte för uppdateringar heller, dessutom uppdateras det ofta vilket är bra. (En helt ny Windows version kostar dock men det är ingen uppdatering)
*Handlar väl om vad utveklara väljer för plattform att skapa sitt program för...

1. Vad jag skrev var generellt menat. Jag hade inte för avsikt att gå in djupare i ämnet. Ett stort exempel är Internet Explorer. Eftersom detta program inte följde någon standard så har det genom decennierna orsakade mycket plåga både bland utvecklare och användare. Konsekvenserna av detta har varit mycket stora, kostat samhället miljarder, och lett till stor frustration bland användare som inte förstått varför deras favoritsida inte fungerat som den skulle. Det har dessutom varit juridiska konsekvenser och Microsoft har blivit dömda för att driva monopol.

2. Det är det som är en stor skillnad. Det kostar inget att byta till nästa stora version. För övrigt kommer det konstant uppdateringar till Linux. Det gäller för både själva operativsystemet samt alla installerade program. Program installeras vanligtvis från en central server vilket gör att de också enkelt hålls uppdaterade och blir en del av operativsystemets dagliga uppdateringsrutin.

3. Delvis. Microsoft väljer konstant egna lösningar så att de inte ska vara kompatibla med någon annan. De hade, med en relativ liten insats, kunnat skapa förnuftiga och öppna/standardiserade gränssnitt. Gränssnitt som lätt hade fungerat i samspel med andra.

Vad man måste förstå är att Microsoft är ett företag. Det drivs av ekonomiska intressen. Kan man stänga ute konkurrenterna så är det klart att de gör det. I slutänden är det kunden som tar skada eftersom denna inte längre har möjlighet att byta till något annat. Inget ont i det så länge det inte kostar för mycket och kunderna är nöjda.

Men nu ska vi inte göra denna tråd till ytterligare en Windows mot Linux tråd. Sådana finns det redan gott om. Istället bör vi fira att folk har fått fler valmöjligheter. Utvecklare kan numera nå ut till en ännu större kundgrupp. Spel är till för att sprida glädje och nöje. Desto fler människor man når ut till, desto mer glädje sprider man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly"

Finns några få saker där Linux fortfarande är rejält mycket mer effektiv än Windows, bl.a. tiden det tar att begära mer / lämna tillbaka minne från OSet samt kostnaden och skalbarheten att kommunicera över nätverk (fast det krävs en bra bit över 1Gbit/s innan det blir ett problem för Windows i praktiken).

här på jobbet så funkar win2008 "bra" upp till 1Gbit sen är det katastrof, medans våra RHEL maskiner pusch:ar på kanon upp till 8+Gbit på 10Gbit LAN.

trotts att win2008 maskinerna har samma HBA/FC kort som RHEL maskinerna, vi går mer å mer över till RHEL för det funkar bättre och är stabilare och enklare att få det att funka bra. trotts att företaget har en policy att vara ett "pyttemjuk" företag. men våra SLA och OLA avtal med användarna "tvingar" oss till
RHEL lösningar istället för att kunna uppfylla kraven vi har på oss.

btw mycket bra post du skrev *gillas*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av celoz:

Detta är bland det smörjigaste i hela ditt inlägg, PowerShell 3.0 är mil bättre än Bash. Objektmanipulering är så mycket effektivare än det gnabbet man knåtar ihop i bash.

Jag sa att jag refererade till runtime effektivitet. Test att göra t.ex. detta:
1. lista alla filer i hela systemet
2. plocka ut alla som matchar ett visst mönster, t.ex. börjar på bokstaven A
3. sortera dem efter storlek
4. skriv ut de 3 första.

Tiden det tar att göra detta kommer vara 10-100 gånger längre om det görs i PowerShell (har testat på Win7) än om du gör det i CygWin på samma system. Om det blir nära 10 eller nära 100 beror på hur snabb disk du har, ju snabbare den är desto mer CPU-bundet blir problem och desto större blir hastighetsfördelen för bash. Och problemet verkar var just att PS envisas med att kommunicera via CLR objekt, då tidsdelta mellan PS och BASH ökar med antal "steg" man har i sin kommando pipeline. Så jag drog inte detta ur tomma intet

Skrivet av celoz:

"Rätt använt kan bash definitivt öka effektiviteten för t.ex. uppgifter som utförs av en admin." Hoppas du inser hur dumt det du skrev låter.

Varför är det dumt? Att ha en enkelt metod att automatisera repetitiva uppgifter leder definitivt till högre effektivitet och även om runtime prestanda är relativt dåligt så ska det vara extremt dåligt innan en människa utför uppgiften snabbare. Att automatisera något betyder också att det alltid blir rätt när man väl fått skriptet rätt (mänskliga faktor elimineras).

Skrivet av celoz:

OS anrop? Vad menar du med detta? Vad är mer effektivt? Hur mäter man effektiviteten i OS anrop? Menar du anrop via API:et eller vad? Isåfall, vilka sorts anrop? Till hårdvaran, alla hårdvara? Windows har ju defintivit bäst stöd när det gäller hårdvarufronten. OS-kärna, Linux och Windows har två olika kärnor. Windows kör på en hybrid medan Linux kör helt monolitisk AFAIK, kan man ens jämföra dem rakt av? Varför skulle Windows inte fungera bra med fler kärnor? Har du glömt bort att Windows Server fortfarande existerar?

Jag skrev ju att Windows kärnan, sedan Vista, fungerar riktigt bra på de system vi normal kommer i kontakt med. Microsoft hade ett väldigt stort fokus på just detta och det betalade sig. Men det är fortfarande så att Linux skalar även till extrema system med 1000-tals CPU-kärnor, något som Windows ännu inte gör, inte ens Windows Server.

Skrivet av celoz:

Minneshanteringen fungerar på olika sätt ja, men du får gärna ge lite källor till varför Linux är mycket effektivare inom det. Linux har mycket aggressivare caching visst men vill gärna se en Win8 VS Linux jämförelse. Det där med nätverket låter som du bara spottar ut dig skit så tänker inte ens kommentera det. Att ta ett test Vista VS Linux är inget jag någonsin kommer acceptera som giltiga resultat. Att C# Mono vs C# .NET där Mono vinner, inte en chans. Java visst. C/C++ beror helt på hur du optimerar koden till platformen.

Och med effektivitet menar jag: hur många CPU cykler tar ett brk() anrop jämfört med VirtualAlloc (notera att new() och malloc() är implementerade i user-space och har sin egen heap-hanterare ovanpå OS-anropen), resp hur många cykler tar send()/recv(). I båda dessa fall tar Linux 3-5 gånger färre cykler att utföra motsvarande anrop sist jag mätte, vilket var ca 6 månader sedan.

Windows tar på SNB ungefär 18k CPU cykler per anrop till send() om man skickar små TCP segment, Linux tar ca 6k cykler (OSX ligger på ungefär 10k). I mitt fall hade systemet ett "Intel Corporation 82576 Gigabit Network Connection" NIC om du vill göra om mätningen.

Det är bl.a. mitt jobb att skriva extremt optimerade multicore program, vilket är anledningen till att jag sitter och mäter OS-anrop ner på klockcykel nivå. Och i de plattformar vi bygger är helt enkelt inte Windows tillräckligt effektivt. Systemen har 2-8 10Gbit/s portar och får att nå dessa hastigheter är det rätt relevant om något tar 18k cykler eller 6k cykler. Faktum är att även 6k cykler ofta är för mycket så vi har speciallösningar som tar ner detta till betydligt mycket mindre, lösningar som är möjliga att skapa på Linux men omöjliga på OSX och Windows då man behöver tillgång till kernel koden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Linux, Ubuntu och Fedora... vad är skillnaden?

mja en nypa salt får du ta min post med, men

Linux = OS standard
Ubuntu = Baserat på Debian OS som är baserat på Linux standard.
Fedora = Baserat på RedHat OS som är baserat på Linux standard. Fedora är gammla RedHat Desktop, med Gnome/KDE eller annat Desktop GUI

på ett ungefär kan man säga så om man inte skall vara perfektionist och bara försöka förklara lite lätt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.