Börjar bli sjuk - kan jag ta överbliven penicillin förebyggande?

Permalänk
Medlem

Börjar bli sjuk - kan jag ta överbliven penicillin förebyggande?

Börjar känna mig sjuk nu, ont i halsen, snorig osv.

Har lite kåvepenin som sambon fick i samband med lunginflammation hemma.

Har det nån förebyggande verkan mot vanlig influensa om jag tar nån tablett nu redan innan jag blir sjuk?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

När jag fick en redig öroninflammation så fick jag en kur av det, men det börjar ju inte värka direkt. Om jag minns rätt så över en/två dagar.
Och inte hjälper penicillin mot virus som du har fått?
Och sen bör man inte ta penicillin i onödan för småsaker, tänker på immunitet från bakterier och sådant hemskt som breder ut sig..

Så skit i det, ta en kopp te plus en filt över dig i soffan och härda ut!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Då Förkylning är ett virus, så skulle antibiotika inte hjälpa ett dugg.
Tyvärr! =0)

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt dum idé att äta penicillin i onödan.
Bra bild som beskriver när det är verksamt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som kommer hända är att du blir dålig i magen och riskerar andra bieffekter. Låter som en dålig deal .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

När jag var liten på 80-talet fick jag äta antibiotika så fort jag hade ont i något öra. Ger man det inte mot öroninflammation lika mycket nu för tiden? Vad får en 4-åring som skriker istället?

Permalänk
Medlem

Jag röstar på att du klär dig varmt, skippar allt onyttigt, dricker mycket vatten och tar det lugnt istället för onödigt penicillin-ätande!

Permalänk

Ta en kopp te med lite honung och strunta i penicillinet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Nej för guds skull! Hade jag som läkare föreslagit detta för en infektionsläkare hade jag fått fingrarna avklippta. Glemmy postade en mycket fin bild, det man ska ta med sig från denna är att antibiotika är okej när man är svårt sjuk eller döende. Således på indikation från läkare, ej eget initiativ.Tyvärr är även många läkare ryggradslösa och viker för patienters påtryckningar att skriva ut antibiotika. Verkligheten och resistensutveckling är sannerligen ett skrämmande faktum som redan nu är men kommer bli ett fruktansvärt problem i vården.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

2000-talet, tiden då människan aldrig någonsin ska eller får vara sjuk och ska äta medicin för minsta lilla.

Det finns en anledning till att vi ser en ökning av multiresistenta bakterier.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Galler det fortfarande? du ska INTE smaska penicilin om du inte absolut behover det.. som tidigare sagt det ar nagot du inte ska bruka mer an absolut behovilgt.

Men om det inte har gatt over till feber sa ga till systemet och kop en flaska whisky (spelar faktiskt nte sa stor roll pa kvalitet nar nasan ar knas sa kor pa det billigaste om det behagar) sen ar det bara att att glo pa tv och smutta los till du kanner dig bra igen, fortfarande knas i morrn sa ar det bara att gora det samma... pa sondan, skit i whiskyn och kor pa paracetamols (eller liknande) om nagot av det hela sitter kvar pa mandan sa kor pa mer paracetamols och ring in sjuk alt repetera lordag.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Gurglade en cask strengt wiskey vid svår halsont engång, gjorde enorm skillnad i halsen kan jag säga även om det kändes lite hett o stå o gurgla något som är nästan 55%.

Problemet var att jag inte lyckades få död på allt i halsen utan efter ett par dagar kröp skiten fram igen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Säg åt din sambo att fullborda sina antibiotikakurer i fortsättningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beamy:

När jag var liten på 80-talet fick jag äta antibiotika så fort jag hade ont i något öra. Ger man det inte mot öroninflammation lika mycket nu för tiden? Vad får en 4-åring som skriker istället?

Nu vet jag inte just 4-åringar men öroninflammation hos små barn kan ge problem på trumhinnan (eller liknande, nått skit vare iaf). Antagligen därför det ligger lägre ner på bilden glemmy länka.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig käkat antibiotika under mitt 26år gamla liv har inte varit speciellt sjuk heller, någon bihåleinflamation och öroninflamation har man haft men det är bara att ta det som en man dvs lägga sig i fosterställning och gnälla

Om man blir jobbigt snorig fixa en karaff eller sprutor på apoteket för att spola systemet, har allergi och överkänsliga bihålor och det underlättar om man sköljer vid symtom, blanda lite salt i ljummet vatten sen har jag läst att man kan ha i lite olivolja så näsan inte torkar vettefan om det är nödvändigt.
Är iaf otroligt skönt när näsan är igentäppt så sköljer man ur systemet och när det är som värst så kommer allt grönt snor ut.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rinosaur:

Börjar känna mig sjuk nu, ont i halsen, snorig osv.

Har lite kåvepenin som sambon fick i samband med lunginflammation hemma.

Har det nån förebyggande verkan mot vanlig influensa om jag tar nån tablett nu redan innan jag blir sjuk?

Som samtliga andra har skrivit, PLUS:

Detta är hur antibiotiska resistiva bakteriestammar uppkommer - Aldrig medicinera om det verkligen inte behövs.
En stor del av ditt immunförsvar dör av antibiotika - Detta gör att du troligare kommer bli ännu mer sjuk, speciellt om det är "förebyggande" kur.

Är du inte en läkare eller har fått en läkares ordination så finns det en anledning till att du inte ska ge dig själv kurer

Tips:
Cayennepeppar, Kanel och curry höjer ämnesomsättningen. Motarbetar svullnader och stärker immunförsvaret.
En riktigt sjuk huskur är att blanda detta + lite till (bland annat vitlök) svälja ungefär en äggkopp av det innan man lägger sig. Perfekt när man börjar känna sig lite dålig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med husfluss som jag fick ett par ggr om året när jag var yngre(när jag var 12-15 år gammal).
Jag fick penicillin varenda gång. Om inte jag missminner mig så behövde jag inte ens besöka min läkare ett par utav gångerna. Utan det var bara att ringa och sen hämta ut på apoteket(stående recept). Jag fick det så ofta att jag fick byta penicillin för att det vanliga "tog dåligt".
Nu hör det till saken att jag blev ganska sjuk, mycket hög feber och helt utslagen de gångerna jag hade halsfluss.

När jag var 16 fick de nog och opererade ut mina tonsiller, sedan dess (17 år peppar peppar) har jag inte haft nån halsinfektion. Eller varit sjuk på annat sätt som kräver läkemedel.

Det känns som om sjukvården har tänkt om ordentligt. Idag är det mycket ovanligt att man får antibiotika utskrivet, vilket såklart är bra. Frågan är hur mycket skada det gjorde, när jag och mina jämngamla åt det som godis förr?

Ser att tråden är full av huskurer, här kommer min: Vila och mycket vätska(vatten). Ont i halsen=varmt vatten.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rinosaur:

Börjar känna mig sjuk nu, ont i halsen, snorig osv.

Har lite kåvepenin som sambon fick i samband med lunginflammation hemma.

Har det nån förebyggande verkan mot vanlig influensa om jag tar nån tablett nu redan innan jag blir sjuk?

Skrivet av dala56:

Jag hade problem med husfluss som jag fick ett par ggr om året när jag var yngre(när jag var 12-15 år gammal).
Jag fick penicillin varenda gång. Om inte jag missminner mig så behövde jag inte ens besöka min läkare ett par utav gångerna. Utan det var bara att ringa och sen hämta ut på apoteket(stående recept). Jag fick det så ofta att jag fick byta penicillin för att det vanliga "tog dåligt".
Nu hör det till saken att jag blev ganska sjuk, mycket hög feber och helt utslagen de gångerna jag hade halsfluss.

När jag var 16 fick de nog och opererade ut mina tonsiller, sedan dess (17 år peppar peppar) har jag inte haft nån halsinfektion. Eller varit sjuk på annat sätt som kräver läkemedel.

Det känns som om sjukvården har tänkt om ordentligt. Idag är det mycket ovanligt att man får antibiotika utskrivet, vilket såklart är bra. Frågan är hur mycket skada det gjorde, när jag och mina jämngamla åt det som godis förr?

Ser att tråden är full av huskurer, här kommer min: Vila och mycket vätska(vatten). Ont i halsen=varmt vatten.

Mynta Te (pepparmynta) eller Te med eukalyptus är att rekommendera (varmt vatten).
Mynta och menthol är lätt anti-septisk och har en smärtstillande effekt (bedövande) på framförallt slemhinnor. Det är ett bra tips.

(försöker hålla mig till vetenskapligt baserade tips, inte bara vilda huskurer)

Börjar du få ont i svalget och/eller munhålla så kan du skölja (gurgla) med varm (inte het) koksaltlösning. Antiseptisk och återfuktar slemhinnor, den lite högre temperaturen ökar blodcirkulationen vilket i sin tur påskyndar läkandet av skadade celler samt stärker immunförsvarets responsivitet.

(Munskölj som listerin innehåller höga mängder alkohol, detta gör tvärt om torkar ut slemhinnorna och ökar mottagligheten för infektionen, även om de tillfälligt desinfekterar(Att bli ordinerad listerin efter orala piercing-ingrepp visar bara på okunnighet hos framförallt kroppsstudios)).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Även om det inte är att rekommendera att medicinera sig själv med antibiotika så får man i Sverige räkna med att man inte får antibiotika utskrivet även om din sjukdomsperiod förkortas och din sjukdomsgrad minskar ifall du tar antibiotika. Det är av en bra orsak då antibiotikaresistens är läskigt och i många länder skriver de ut antibiotika i förebyggande syfte så fort någon är snuvig. Dock skall ju vi i Sverige som vanligt dra det lite väl långt och knappt vilja skriva ut det till folk som faktiskt skulle ha nytta av det, i dagsläget måste man i princip gå till privatläkare för att få medicin när man är sjuk.

Permalänk
Medlem

Drick te med honung..
Findus starka senap rensar nästäppan så ät gärna en korv med bröd med senapen på mot nästäppan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dala56:

Jag hade problem med husfluss som jag fick ett par ggr om året när jag var yngre(när jag var 12-15 år gammal).
Jag fick penicillin varenda gång. Om inte jag missminner mig så behövde jag inte ens besöka min läkare ett par utav gångerna. Utan det var bara att ringa och sen hämta ut på apoteket(stående recept). Jag fick det så ofta att jag fick byta penicillin för att det vanliga "tog dåligt".
Nu hör det till saken att jag blev ganska sjuk, mycket hög feber och helt utslagen de gångerna jag hade halsfluss.

När jag var 16 fick de nog och opererade ut mina tonsiller, sedan dess (17 år peppar peppar) har jag inte haft nån halsinfektion. Eller varit sjuk på annat sätt som kräver läkemedel.

Det känns som om sjukvården har tänkt om ordentligt. Idag är det mycket ovanligt att man får antibiotika utskrivet, vilket såklart är bra. Frågan är hur mycket skada det gjorde, när jag och mina jämngamla åt det som godis förr?

Ser att tråden är full av huskurer, här kommer min: Vila och mycket vätska(vatten). Ont i halsen=varmt vatten.

Man ger inte pencillin för halsfluss längre om det inte handlar om personer med nedsatt immunförsvar eller annan riskgrupp eller om infektionen inte blir bättre på några dagar. Jag hade också halsfluss många gånger som barn och fick äta massa pencillin. När jag fick det igen när jag var 18 så sa de på vårdcentralen att det bara var att stanna hemma och lägga sig och vila och att jag skulle återkomma om det inte blev bättre på några dagar.

Angående huskurer så gillar jag att dricka kolsyrat vatten när jag har ont i halsen. Det gör inte ett piss rent medicinskt men det känns bra. Te med honung är också trevligt, inte för det kanske gör så mycket nytta mer än att lindra lite vilket ju alltid är trevligt.

Förstår för övrigt inte den eviga hetsen att knapra piller så fort man mår lite dåligt. Kroppen har ett lysande immunförsvar som löser det. Att börja vräka i sig febernedsättande är ju bara korkat om det inte verkligen behövs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Istället för att bara skälla på folk som vill äta antibiotika och vara lite konstruktiv istället så kan jag ge några tips =). Främst mot halsont. Te brukar vara en höjdare, om det är lite avsvällande eller bara för att det rensar bort lite slem vet jag inte, men det brukar faktiskt hjälpa. Ipren är riktigt bra här, det både tar eggen av smärtan och kommer att minska svullnaden, något som även det kommer att minska smärtan på flera olika sätt. Bafucin är rätt schysst det med, men många gillar inte smaken. Kommer du över lite Coccilana är det också trevligt, det kommer egentligen inte att hjälpa dig, men du kommer inte att bry dig nämnvärt om dina krämpor =P

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Beror på vad man nu har drabbats av, sannolikt har det ingen effekt och tyvärr är det många som inte sköter sina pencillinkurer och inte slutför sina behandlingar, vilket resulterar att vi långsamt men säkert odlar fram resistenta bakterier.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är hur antibiotiska resistiva bakteriestammar uppkommer - Aldrig medicinera om det verkligen inte behövs.
En stor del av ditt immunförsvar dör av antibiotika - Detta gör att du troligare kommer bli ännu mer sjuk, speciellt om det är "förebyggande" kur.

Du har nog missförstått hur antibiotika fungerar och vad det gör med din kropp. Det påverkar inte immunsystemet och immunsystemet dör definitivt inte. Visst finns det sorters antibiotika som dödar immunsystem och bakterier men dom används inte utanför labb. Antibiotika fungerar på ett par olika sätt beroende på vilken typ det är, kåvepenin om jag kommer ihåg mina svenska antibiotika är en penicillin som motverkar bakterier genom att förhindra cellväggsbyggande. Andra typer tar död på bakterierna direkt genom att slå hål på cellväggarna osv. Inga celler i kroppen har cellväggar utan använder cellmembran.

Risken för resistens är liten om man fullbordar en kur, även om den var av helt fel anledning. Problemet med mediciner är att folk inte tar dom och resistens uppkommer gärna om man tar död på i stort sett alla bakterier och slutar där, i regel när folk mår bättre och bieffekterna känns av. Det är naturligt urval och nästa generation bakterier har ärvt motståndskraften från de få överlevande bakterierna och vips så har vi en elak sorts bakterie som våra antibiotika inte fungerar mot.

Du har däremot helt rätt att man inte ska medicinera om det inte behövs. Te och varma drycker lenar, honung är bra mot hosta och i barn åtminstone är honung lika bra som glycerolbaserade hostmedel.

Visa signatur

Simlärare