AMD klargör framtidsplanerna för Radeon

Permalänk
Melding Plague

AMD klargör framtidsplanerna för Radeon

Inga nya grafikprocessorer under den närmaste tiden, åtminstone inte i den verkliga bemärkelsen. Det är budskapet när AMD klargör framtidsplanerna för familjen Radeon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Samt 7950 bättre än GTX 670? Roliga skämt!

Permalänk
Medlem

Synd, hade tänkt att uppgradera snart men det får nog vänta

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Känns som att amd har slappat lite eller inte haft tid pga konsollerna kanske ?

Permalänk
Medlem

Gillar att AMD syns och hörs mer nu! Bra!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ixos:

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Roligt skämt!

Reagerade också på den något entusiastiska listningen från AMD's sida där- Undrar hur den är mätt. Enskild specifikt spel som är väldigt Radeon optimerat eller beräknat i vikt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Undrar om de handlar om att de skjuter till mer pengar för kommande konsol releaser? Win-win för både AMD och utvecklarna av nästa generations konsoler, då AMD kommer dra in en del pengar i slutendan, samt att konsolerna blir mer konkurrenskraftiga om PC plattformen inte får ett allt för stort försprång och grafikkortsutvecklingen för PC ligger på is ett tag?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Synd men väntat. Nvidia är inte direkt närmare en ny GPU generation så varför ska då AMD hafsa ut en ny serie GPU:er? Detta kan i framtiden faktiskt bli något riktigt bra. Dessutom så duger idag GPU prestandan och blir över. Visst.. nya tekniker är alltid bra men det är ju inte så att dagens GPU:er är för svaga direkt.

Skrivet av Ixos:

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Samt 7950 bättre än GTX 670? Roliga skämt!

Optimister vet du. Tror nog jag aldrig har sett en graf eller liknande som visar prestandan som de borde vara från något var lagen. HD7970 "standard edition" presterar några % sämre än GTX 680 och HD7950 presterar i runda slängar kring GTX 670.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Samt 7950 bättre än GTX 670? Roliga skämt!

Om man kollar på diagrammet så står det att det är baserat på Fire Strike från nya 3DMark. Så i detta fall stämmer det faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Om man kollar på diagrammet så står det att det är baserat på Fire Strike från nya 3DMark. Så i detta fall stämmer det faktiskt.

"stämmer". Som de flesta vet så är sällan benchmarks något som uppkommer i 99% fallen i en spelmiljö.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

klarar sig bra med 2st 7970 windforce 3 ett tag till :

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt GTX 580 fortfarande. Har inga planer att uppgradera först tidigast 2015.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk

Då kanske vi får se det "riktiga" 7990 inom en snar framtid?

Permalänk

AMD kanske kursar ifall de plöjer ner mer R&D på ett misslyckat projekt? Läskiga tanke.

Permalänk
Medlem

AMD's kort har ju faktiskt mer bandbredd och minnesmängd på sina kort.. I gigahertz edition ser jag ingen anledning att Nvidias (sämre?) kort skulle vara snabbare?.. 3Dmark behöver inte alls ljuga de minsta lilla, behöver inte alltid ha med optimeringar att göra, självfallet gör det skillnad till en viss del.

Men i de stora hela var och är, jag lika säker att nu som då, att dessa "små" saker jag sagt gör stor skillnad i slutändan..

Jag försöker faktiskt se de opartiskt gällande varumärke, jag tittar på detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Då kanske vi får se det "riktiga" 7990 inom en snar framtid?

hur är dom 7990 som finns inte riktiga och vad kommer skilja mot det " riktiga" :p?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Snuskig bild på ARES

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

Varför ingen jämförelse emot 690 mån tro?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Undrar om de handlar om att de skjuter till mer pengar för kommande konsol releaser? Win-win för både AMD och utvecklarna av nästa generations konsoler, då AMD kommer dra in en del pengar i slutendan, samt att konsolerna blir mer konkurrenskraftiga om PC plattformen inte får ett allt för stort försprång och grafikkortsutvecklingen för PC ligger på is ett tag?!

Håller me om detta, smart strategi om de gör så tycker jag. Nvidia har ju inte nåt stort på g heller vad jag förstår, Titan verkar ju vara en motsvarighet för Ares2. Amd och partners vinner stort, medan vi pc gamers lider av brist på nytt, Nvidia måste pusha framåt nu, annars ingen konkurrans..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"stämmer". Som de flesta vet så är sällan benchmarks något som uppkommer i 99% fallen i en spelmiljö.

Föm stämmer den med tanke på att denna enbart visar att det är i firestrike i 3DMark Fire Strike - Performance + Price
Så det kan mycket väl stämma.
Själv bytte jag mitt 5870 mot ett GTX 660ti och änsålänge är det enbart strul med drivers i Windows 8 med Nvidia 310.90,313,96

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Samt 7950 bättre än GTX 670? Roliga skämt!

Vad jag hört så ska väl 7970 vara världens snabbaste grafikkort eller har jag missat något där?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag ar tappat suget på AMD helt...efter 9 kort hos service, med 3 olika nätagg, och alla coil whinar..Så får de vara nog...Håller mig till Geforce från och med nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Vad jag hört så ska väl 7970 vara världens snabbaste grafikkort eller har jag missat något där?

Japp. 7970 GHz edition är definitivt snabbare än vanliga 7970

Permalänk
Medlem

Vill nästan ha med en tredje aktör i denna match. Kickstarter anyone? x)

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vad har AMD och en bortskämd fjortis gemensamt? Båda anser att dom är bättre än vad dom egentligen är.

Men till skillnad från en fjortis så frågar jag dig då, har du något rättat diagram över samma test?

Tror givetvis inte på siffrorna, men detta är ett gigantiskt företag som blöder, frågan är hur lågt dem vill gå.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Om man kollar på diagrammet så står det att det är baserat på Fire Strike från nya 3DMark. Så i detta fall stämmer det faktiskt.

Japp, men inte speciellt relevant för 99% av användarna som förmodligen inte köper ett dyrt kort för att få fram en siffra i 3DMark.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vad har AMD och en bortskämd fjortis gemensamt? Båda anser att dom är bättre än vad dom egentligen är.

Till skillnad från vilket företag?

Skrivet av Mixe:

Snuskig bild på ARES

Grymt så!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Vad jag hört så ska väl 7970 vara världens snabbaste grafikkort eller har jag missat något där?

Menar du i att spruta ut en massa meningslösa frames, rita frames stabilt och jämt eller i GPGPU-beräkningar?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad har AMD och en bortskämd fjortis gemensamt? Båda anser att dom är bättre än vad dom egentligen är.

AMD kanske skulle prova sätta "i" framför sitt namn så kanske de till och med kan leka gud och vara Amazing.
Ne det finns bara ett företag som hör hemma där.

Permalänk
Medlem

Om detta innebär att de faktiskt kommer satsa ordentligt på att ordna upp drivrutinerna så är ju detta helt fantastiskt bra! Då kan man ju leva på den kraftfulla hårdvaran i dagens kort och ändå se fram emot kommande prestandaökningar. Även om ny hårdara är bra och trevligt, så tycker jag ibland att det kanske ges upp för tidigt med äldre generationer trots att kraften finns där. Jag har ju inga tvivel om att t.ex. mina 7970 kan optimeras mycket på områden som frame times (microstuttering), och kan de göra det, då har de ju lyft sig enormt jämfört mot idag.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2