Vilket gymnasie + linje? || Spelutvecklare (Designer & Coder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Du kan läsa till spelutvecklare både vid högskolan i skövde och på gotland mig veterligen. Vill du verkligen arbeta med spel borde du välja den inriktingen som har mest inslag av programmering / grafisk design / MATTE och sikta på riktigt bra betyg för att sedan söka vidare till någon av nämnda högskolor. Tror det blir extremt svårt för dig att få jobb på någon spelstudie med enbart gymnasie i ryggen.

edit: bör väl tillägga att jag känner en av grundarna till stunlock studios som släppt spelet http://www.bloodlinechampions.com/
hon läste en blandning mellan natur/data och pluggade sedan vidare i skövde, vilken inriktning det rörde sig om är jag inte säker på.

tror även att om du helst vill jobba med den grafiska biten finns det exempelvis ett program vid LiU som heter "grafisk design och kommunikation" som förvisso inte uttalat riktar sig till folk som vill jobba med spelgrafik men jag vet av kursutbudet att de läser många kurser en speldesigner skulle ha nytta av.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Går första året på Datorspelsutveckling i Skellefteå, kraven att komma in är Mattte A-D, Fysik A-B och Kemi A. Första året läser man matte parellelt med programmering. Slutet av året så får man börja med ett spelprojekt.

Det är 3 mattekurser och själv tycker jag inte det är så värst svårt men man måste lägga ner tid på det. Jag tycker programmeringen är svårare än matten. Den programmering du lär dig på gymnasiet får du lära dig på kanske två föreläsningar.

Om du ska läsa i Skellefteå så kommer det finnas "matteproppen" under nollningen och då får du repetera gymnasiematten.

Och formelsamling får man inte ha på tentor

Permalänk
Lego Master

Av egen erfarenhet:
Naturvetenskap Teknik på gymnasiet (nu var ju det här -99 - -02, så vet inte om exakt linjeval finns kvar..) med tillval programmering.
Informationsteknik, inriktning speldesign på Chalmers, civ.-ing.

Gick aldrig färdigt dock, vi hade inte läst all matte på gymnasiet tydligen, så en del av oss låg ungefär en halv termin gymnasiematte efter från dag 1 på CTH. Inte så kul att försöka läsa upp förkunskapskravet samtidigt som man läser kursen som bygger vidare på det. ^^
Programmeringsdelen var jäkligt nice däremot, många fria projekt där vi byggde spelmotorer, grafikmotorer och en hel del annat pyssel. Algoritmoptimering är också nyttigt att ha nu i efterhand, och definitivt om man hade fortsatt. Tummen upp från mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

Jag har gått på Ljud och Bildskolans spelutvecklings linje i ett år nu, och det är det roligaste jag nånsin gjort. Programmering is da shit. Förbered dig för mindfuck och all matte du nånsin haft ggr 400 säger jag bara.
Det är fratmidens skola med modern undervisning och god klimat, där spelutvecklarna och designer klasserna samarbetar och gör spel tillsammans till exempel. Att du vill kunna designa lönar sig, då du kommer ha tillgång till Photoshop vad jag vet, och kan lägga till extra kurser i det. Har du några frågor så ere bara o fråga, gå dessutom till närmsta LBS skolas öppet hus om du verkar intresserad. JB och annat ska va värdelöst.

Skrivet av Bokhylla2000:

Går första året på Datorspelsutveckling i Skellefteå, kraven att komma in är Mattte A-D, Fysik A-B och Kemi A. Första året läser man matte parellelt med programmering. Slutet av året så får man börja med ett spelprojekt.

Det är 3 mattekurser och själv tycker jag inte det är så värst svårt men man måste lägga ner tid på det. Jag tycker programmeringen är svårare än matten. Den programmering du lär dig på gymnasiet får du lära dig på kanske två föreläsningar.

Om du ska läsa i Skellefteå så kommer det finnas "matteproppen" under nollningen och då får du repetera gymnasiematten.

Och formelsamling får man inte ha på tentor

Det är alltså gymnasiet han söker till, inte högskola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

skulle gått en grundläggande IT utbildning med inriktning programmering så du inte låser in dig på enbart spelprogrammering!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Det är alltså gymnasiet han söker till, inte högskola?

Jaha, då tycker jag att han kan välja Natur, Teknik eller nån annan gymnasieutb som har mycket matte, sen sikta på nån högskoleutb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

oy oy, det är skildnad på grafik och design.

Dataspelsutveckling - Design -> hur fungerar spelet, stats på items, vad ska den här bossen göra
Dataspelsutveckling - Grafik -> 3D modelering, Texturer, animering, Sprites

jag talar om Grafisk Design, http://www.liu.se/utbildning/program/grafiskdesign?l=sv

på den utbildningen läser de kurser i bland annat java/c/3d studio max osv, vet även att alla skall göra spel till iOS som del i ett projekt etc.
tror absolut att du kan få med dig många relevanta inslag för en spelutvecklare från den linjen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

"If you chose tech course,
just beacuse you like to play games

You are going to have a bad time"

-Hela min klass, förutom mig.

Matten i Teknik är något i klass med helvete om man inte kan hantera det tidigt, eller redan tycker att det är kul. Jag lärde mig det den svåra vägen, men när man är uppe i hög utbildningsnivå så kan jag redan nu säga att det inte blir jättemycket tid över till spelande. Men ta det som du anser låter roligast, det är det viktigaste.

Kan tillägga att majoriteten av alla som jobbar på t.ex. Dice har högskoleutbildningar i teknik och säkerligen gick de ut gymnasiet med A i matte c(som det heter nu), inte vem som helst blir spelutvecklare/designer bara sådär.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag har gått på Ljud och Bildskolans spelutvecklings linje i ett år nu, och det är det roligaste jag nånsin gjort. Programmering is da shit. Förbered dig för mindfuck och all matte du nånsin haft ggr 400 säger jag bara.
Det är fratmidens skola med modern undervisning och god klimat, där spelutvecklarna och designer klasserna samarbetar och gör spel tillsammans till exempel. Att du vill kunna designa lönar sig, då du kommer ha tillgång till Photoshop vad jag vet, och kan lägga till extra kurser i det. Har du några frågor så ere bara o fråga, gå dessutom till närmsta LBS skolas öppet hus om du verkar intresserad. JB och annat ska va värdelöst.

Det är alltså gymnasiet han söker till, inte högskola?

Is da shit?
Låter som att du har mycket att jämföra med hur långt du kommit och hur långt du kommer ha kommit efter 3 år om man jämför med en eftergymnasial utbildning. Om du nu går i 1:an på gymnasiet och du läser endast upp till steg 3c i matte vilket man inte kommer in på något speciellt efter gymnasiet vad jag kan förstå.

Nu vill jag inte bli spelutvecklare men det känns som att om man vill ha ett jobb som man trivs med, ha hyfsad lön och kunna säga att man är duktig på att programera skulle jag säga att enda rätta vägen att gå är att plugga vidare, hur man kommer dit finns ju olika vägar men när jag skulle söka till gymnasiet kollade jag olika program och för att få behörighet till mest grejer med minst jobb var det natur som gällde då man kan välja chill saker man gillar som valbara kurser där andra program har bestämda kurser på många av de poängen. Teknik ger väl i många fall också behörighet till mycket beroende på inriktning. De flesta stora gymnasier brukar erbjuda typ programmering som valbar kurs.
Lite tankar jag hade bara

Permalänk
Medlem

Om du vill bli spelutvecklare så är det traditionell matematik och programmering du ska lära dig. Som många säger så ska du nog akta dig för design/media/spelutvecklings kurser under gymnasiet. För övrigt så bör du vara väldigt intresserad av matte, annars kan du glömma att bli spelutvecklare.

Source: studerar speutveckling på blekinge tekniska högskola, inriktning programmering, går tredje året. Om du har mer specifika frågor så kan du skicka ett PM.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

om man förkortar hela tråden, så handlar det om följande

linje som har lite mer avancerad matte (C minimum, helst D-E eller mer) (D eller E++ om du ska programmera MYCKET)
Data ämnen skadar inte.
Programmering, så att du får en liiiten grund. (2 föreläsningar/2 veckor på högskolan och du är förbi Programmering A, B och C) inte så farligt som det låter dock.
Fysik och sånna ämnen är bra med. (mest för kraven)
fixxa okej/bra betyg från gymnasiet! slacka inte för mycket!

media, spel utvecklings kurser, design osv. är oftas bullshit på gymnasie nivå...
Erfarnehet:
Telit gymnasium i skövde. (teknisk programmering, nätverk och datorer allmänt)
går nu 3 året dataspelsutveckling - Design i skövde.

håll på med spel utveckling på sidan om. börja med saker som att göra en mod till skyrim, en karta i SC2 osv.

gå sedan över till mer avancerade saker. testa "gamemaker" vilket är ett rätt enkelt verktyg att göra enkla spel i (mest i lärande syfte)

sen går du över till UDK, eller Unity... riktiga spel motorer med C# programmering.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Bokhylla2000:

Går första året på Datorspelsutveckling i Skellefteå, kraven att komma in är Mattte A-D, Fysik A-B och Kemi A. Första året läser man matte parellelt med programmering. Slutet av året så får man börja med ett spelprojekt.

Det är 3 mattekurser och själv tycker jag inte det är så värst svårt men man måste lägga ner tid på det. Jag tycker programmeringen är svårare än matten. Den programmering du lär dig på gymnasiet får du lära dig på kanske två föreläsningar.

Om du ska läsa i Skellefteå så kommer det finnas "matteproppen" under nollningen och då får du repetera gymnasiematten.

Och formelsamling får man inte ha på tentor

Skrivet av Sh1ft:

Is da shit?
Låter som att du har mycket att jämföra med hur långt du kommit och hur långt du kommer ha kommit efter 3 år om man jämför med en eftergymnasial utbildning. Om du nu går i 1:an på gymnasiet och du läser endast upp till steg 3c i matte vilket man inte kommer in på något speciellt efter gymnasiet vad jag kan förstå.

Nu vill jag inte bli spelutvecklare men det känns som att om man vill ha ett jobb som man trivs med, ha hyfsad lön och kunna säga att man är duktig på att programera skulle jag säga att enda rätta vägen att gå är att plugga vidare, hur man kommer dit finns ju olika vägar men när jag skulle söka till gymnasiet kollade jag olika program och för att få behörighet till mest grejer med minst jobb var det natur som gällde då man kan välja chill saker man gillar som valbara kurser där andra program har bestämda kurser på många av de poängen. Teknik ger väl i många fall också behörighet till mycket beroende på inriktning. De flesta stora gymnasier brukar erbjuda typ programmering som valbar kurs.
Lite tankar jag hade bara

Jag förstår inte vad du menar?
Spelutveckling är:
1. Roligt.
2. Fet lön.
3. Du kan få jobb enkelt, trots att det är så många som studerar till det.
4. Jag är en partymyra.

Vad mer begär man som människa? Du får ett jobb som är roligt, du får bra lön, och det kommer förmodligen bli en inre utopi i ditt själ och sinne. Om man nu vill bli det.
Nu snackar du ju om områdesbehörighet 8, som kräver matte d, vilket jag kan välja till ifall jag nu vill ha det. Finns även utbildningar efter gymnasiet, jo det är sant, man kan läsa det efter gymnasiet! Varför gå natur och ha kärnfysikläxor på 400 sidor varje dag, vilja ta livet av sig för att man har fysikprov varje dag, när man kan gå en teknisk linje, med programmeringslinje, så att du kan programmera! Då gör man ju faktiskt det man tycker är roligt istället!

Det enda sättet att bli spelutveckare är ju uppenbarligen att studera till det, INGEN kan bli spelutvecklare bara från gymnasiet, det är ju en _förberedande_ linje, det är bara ett plus att du redan kan en liten bit om tänket och det inom det. Men sure, vill du ha tre år av plugg på gymnasiet, körhårt, vill du bli frisör, gå den linjen då, vill du bli programmerare så kanske du ska gå en programmeringslinje.

Skrivet av Nivius:

om man förkortar hela tråden, så handlar det om följande

linje som har lite mer avancerad matte (C minimum, helst D-E eller mer) (D eller E++ om du ska programmera MYCKET)
Data ämnen skadar inte.
Programmering, så att du får en liiiten grund. (2 föreläsningar/2 veckor på högskolan och du är förbi Programmering A, B och C) inte så farligt som det låter dock.
Fysik och sånna ämnen är bra med. (mest för kraven)
fixxa okej/bra betyg från gymnasiet! slacka inte för mycket!

media, spel utvecklings kurser, design osv. är oftas bullshit på gymnasie nivå...
Erfarnehet:
Telit gymnasium i skövde. (teknisk programmering, nätverk och datorer allmänt)
går nu 3 året dataspelsutveckling - Design i skövde.

håll på med spel utveckling på sidan om. börja med saker som att göra en mod till skyrim, en karta i SC2 osv.

gå sedan över till mer avancerade saker. testa "gamemaker" vilket är ett rätt enkelt verktyg att göra enkla spel i (mest i lärande syfte)

sen går du över till UDK, eller Unity... riktiga spel motorer med C# programmering.

Spännande! Vi ska köra med UDK eller Unity beroende på vilka spel vi vill göra i trean, det blir nog najs!
Självklart så är gymnasiet ingenting programmeringsmässigt jämfört med högskola, men ett par elever på en LBS skola fick ihop det här när dom gick på skolan:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ludum.nnia&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Fysik B/2 och Matte 5/E krävs för de flesta civilingenjörsutbildningar inom data/IT-relaterade ämnen.

Nja matte D räcker för att ta sig in, i många fall enbart C men D är att rekommendera att man har pluggat.

Om du lägger till Fysik B samt Matematik D ( och E skadar inte heller ) så är Teknikprogrammet helt okej. Men se guds skull till att du lägger till de kurserna .

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Om jag var du skulle jag hålla mig borta ifrån JB.
JB i Värnamo ska stängas ner nu till sommaren och har hört rykten om att Borås JB också ska stängas ner.
Har flera polare som går i just Värnamo som kommer få byta skola och förmodligen gå om åren.

Så den skolan är nog på nedgång.

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.severikangas:

Om jag var du skulle jag hålla mig borta ifrån JB.
JB i Värnamo ska stängas ner nu till sommaren och har hört rykten om att Borås JB också ska stängas ner.
Har flera polare som går i just Värnamo som kommer få byta skola och förmodligen gå om åren.

Så den skolan är nog på nedgång.

JB i Borås är längre inget rykte, den ska stängas ner efter nästa termin. Förövrigt har en syrra som gick där och hon ångrar rejält att hon gick media där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av programmeringsdelen rekommenderar jag att du väljer teknikprogrammet eller naturprogrammet. Du kanske inte kommer bli proffs på att göra spel under dina år där men du får behörighet till massor med högskolor samt matte och fysikkunskaper som heter duga.

Komplettera det med lite programmering på fritiden och du är hemma.

Går själv sista terminen på teknikprogrammet med inriktning IT nu, tycker det har varit 2,5 bra år än så länge. Vilka kurser och fasters moster du ska välja till har jag tyvärr ingen koll på då de har vänt upp och ner på allting. Delar av Ma E som jag läser nu är exempelvis i den första Ma kursen istället för sista.

Skrivet av MugiMugi:

Nja matte D räcker för att ta sig in, i många fall enbart C men D är att rekommendera att man har pluggat.

För alla civilingenjör på ex Chalmers och KTH krävs Ma E för att ens kunna söka. I det nya systemet verkar Ma 4 vara lägsta behörighetsnivån.

Permalänk
Medlem

Garanterad väg till spelindustrin:

1. Läs natur på valfritt gymnasium.
2. Sök in på http://www.thegameassembly.com/
3. Plugga klart på http://www.thegameassembly.com/
4. Done, nu jobbar du inom spelindustrin.

(How I know? Jag gick precis den vägen.)

"Spel"utbildningar på gymnasienivå är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Ta natur/teknik om du vill ha det på hyfsad nivå och tänker stanna i Sverige.

Ta en IB-skola (www.ibo.org) om du vill ha utbildning på hög nivå och vill ha möjligheten att lätt studera utomlands efter gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig spelutveckling så börja med att lära dig själv. Köp en programeringsbok till att börja med! Det finns även mycket onlinekurser för allt möjligt spelutvecklings relaterat. Man behöver inte gå i skolan för allt.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Om du vill få en bra utbildning så är det det som sagts ovan som gäller, satsa på en bra högskoleförberedande linje och specialisera dig sedan på det du vill bli när du ska läsa på gymnasiet.

Permalänk

Hallå igen! Jag har som sagt möjlighet till omval i maj.

Jag är dock osäker på om det skall bli design eller programmering för min del. Har aldrig programmerat eller designat förut. Vet bara att jag suger något otroligt på att rita hahah.

Så ni rekommenderar något med mycket avancerad matte alltså? Som en grund? T.ex Natur?

Så informations- och medieteknik där man lär sig programmera osv är inget ni skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Om du vill bli ingenjör dvs. jobba med de tekniska problemen och lösningarna är vägen enkel. Då är vad du läser för kurser på gymnasiet egentligen orelevant så länge du får behörighet till högskola/universitet. Rekommenderar att du läser till civilingenjör inom t.ex. data, it, fysik, matte eller motsvarande. Om du dock är mer intresserad av de mjukare delarna som design, modellering, osv. finns det andra högskoleutbildningar som är mer lämpade. I vilket fall är det viktigaste på gymnasiet ENBART behörighet till den utbildningen du vill läsa efteråt, samt betyg då förstås =). Kan också höja ett varningens finger att anställning direkt efter gymnasiet inom speldesign är inte särskilt trolig utan bra kontakter.

Permalänk

Välj Natur med Matte & Data inriktning.
Natur är alltid bäst.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hallå igen! Jag har som sagt möjlighet till omval i maj.

Jag är dock osäker på om det skall bli design eller programmering för min del. Har aldrig programmerat eller designat förut. Vet bara att jag suger något otroligt på att rita hahah.

Så ni rekommenderar något med mycket avancerad matte alltså? Som en grund? T.ex Natur?

Så informations- och medieteknik där man lär sig programmera osv är inget ni skulle rekommendera?

Nej, som sagt, ta något mer generellt och utbilda dig inom området på högskola.

Ta natur/teknik om du vill ha det på hyfsad nivå och tänker stanna i Sverige.

Ta en IB-skola (www.ibo.org) om du vill ha utbildning på hög nivå och vill ha möjligheten att lätt studera utomlands efter gymnasiet.

Permalänk

Det lilla man lär sig på högskolan lär man sig i arbetslivet på någon vecka om man inte får sparken före dess.

Nå spelutvecklare är ett brett begrep, där man kan lära sig viss spelutveckling på egen hand. Ska man dock leva på yrket så finns det både Ky och högskoleutbildningar, där min åsikt är att man verkligen måste brinna för programmering för att klara sig. En stor del av dagen spel handlar inte nödvändigtvis om att vara den bästa kodaren utan en massa andra faktorer påverkar mer, som spelide, grafik och ljudeffekter. Där man helst bör kunna fixa allt detta själv med hög kvalite om man ska arbeta med småspel.

Sedan skulle jag aldrig i dag ha skaffat mig den utbildning som jag har utan istället blivit gigolo, busschaufför eller något.
Visst systemutvecklare är ett schyst jobb för de som är duktiga, vi andra som måste lägga hela våran fritid på att inte få sparken har det inte lika bra.

Angående utbildning så är natur eller liknande enda vettiga gymnasievalet, förutom några andra utbildningar som ger lastbilskörkort m.m. (fordonsprogrammet)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

Rekommenderar Vasagymnasiet går där nu på EL och Energiprogrammet, då nu redan i ettan håller vi på med att bygga ihop datorer och ska börja med gränssnitsdesign (spelprogrammering) på våren och kommer fortsätta med det i 2an och 3an. (HTML ingår också) eftersom det är en yrkeslinje så kommer jag att lägga till ämnen som gör att jag blir "högskoleförberedande", har pratat med SYVn där och hon säger att med de ämnena jag lägger till så kommer jag in på de flesta högskolor med spelprogrammering

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Känner några som ar gått på JB i olika städer.
Den ena har bytat lärare ca 10 gåner under en termin och de behövde aldrig göra något.
På den andre skolan löpte alla amok hela tiden, har hört att det flyger stolar på var och varannan lektion där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Satsa på något matte-tungt program istället t.ex. "Matematik spetsutbildning" vid Danderyds gymnasium. Det finns säkert matteprogram (eller heter det linjer nu?) med riksintag på andra skolor om Danderyd verkar trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Satsa på något matte-tungt program istället t.ex. "Matematik spetsutbildning" vid Danderyds gymnasium. Det finns säkert matteprogram (eller heter det linjer nu?) med riksintag på andra skolor om Danderyd verkar trist.

Man behöver absolut inte tung matte för att bli spelprogrammerare.

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Man behöver absolut inte tung matte för att bli spelprogrammerare.

Exakt! Det krävs matematik 3b eller 3c för att komma in på de flesta högskolorna med spelprogrammering

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart