vad är det som händer med alla gamers nu för tiden ????

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

har ni vunnit på lotto ??

varannan tråd handlar om 690 eller titan, titan x2 eller x3, till o med någon som undrade om 690x3 funkar??

ehumm, rätta mig, men lägger man verkligen upp till 30000:- för graikkort för att spela spel i 150fps, när dom kan spelas fullt dugligt i 40-50fps med ett kort för 3000kr typ..

fattar noll------ och jag som tänkte att jag skulle vara riktigt brutal om jag beställde ett 7970, jaja, hehe..

det är för fan som att ha 6 stycken gtx680 och till och med en rik kille skulle nog inte behöva det... ALLS

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

Sluta gnälla, det här är ju för fan ett entusiasmforum...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kanske mycket snack o mindre verkstad? Därtill kanske folk köper kort i mellansegmentet istället?

Sen har en del folk mycket pengar, eller smslånar osv? Många gamla gamers är väl runt 25-35 år gamla o har kanske lite cash över än någon som går i gymnasiet osv?

Vissa kör på avbetalning o bryr sig inte helt enkelt?

Men visst undrar jag också varför man ska med tre titan kort om man nu inte har som hobby att poäng i 3dmark,.

Ursäkta men detta bemötandet har jag fått en del gånger...

Skulle bygga ny dator förra sommaren och hade tänkt köpa ett RIVE, 16/32GB ram och en 3820 var man fick bemötandet av en del medlemmar att jag skulle sluta drömma och skaffa en dator jag faktiskt skulle ha råd med...

Bara att nämna att man att man studerar/går i skola(vad tusan man vill kalla det) så tror folk att man bara drömmer eller dyl...

Nu var inte detta riktat direkt åt dig Aresz

Men det finns många som inte "dag drömmer" om vad dom skulle vilja ha utan faktiskt är seriösa och behöver en del rådgivning pga att dom inte hängt med i svängarna helt

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

jag vet att ingenjörer har sjuka löner

Verkligheten kommer bli tuff för dig.
Visst finns det ingenjörer som lyckas få sjuka löner, men generellt är det rätt dåligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

vad är det som händer med alla gamers nu för tiden ????

jo de är entusiaster.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
99:e percentilen

Efter att varje dag sedan jag blev datorentusiast (2011) ha läst signaturer i klass med tvelanders men aldrig kunnat köpa en sån dator själv kommer jag, när jag får råd, att köpa en minst lika extrem dator.

Det handlar om intresse och e-penis. Har man 3930K och 2x Titan kommer folk garanterat att lyssna på allt man skriver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bortskämda brats kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Lutar åt avundsjuka? Jag har fru samt 2 katter, vi har båda jobb och har gaming som hobby. Vi bor i en bostadrätt samt har bra inkomst och ekonomi. Vi har runt 22-23 tusen över till mat/nöjen per månaden. Ofast sparas det mesta eller används till ammortering av lånet, igår unna jag mig ett Titan för att pensionera 2st 570 i SLI!

Ska du spara korten eller sälja dom ?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Dec 2011 skaffade jag ett HD 6870, men jag kände snart att det inte riktigt räckte till för 1920x1080 @ 120 hz.
Feb 2012 skaffade jag ett HD 6870 till, och nu räckte kraften till, men jag fick extrema CF-problem som förstörde upplevelsen.

Jun 2012 skaffade jag ett GTX 670 referens då Webhallen sålde ut dessa till bra pris, och trots att det prestandamässigt inte var jättemycket bättre än HD 6870 CF var jag nöjd.

Dec 2012 skaffade jag ett GTX 670 till då jag kände att ett Windforce GTX 670 inte räckte till för 1920x1080 @ 120 hz längre, för att inte nämna 5760x1080 @ 60 hz. Jag sålde även referenskortet och köpte ett Windforce till då referenskortet klockade sämre och hade lägre baseclock --> ostabil SLI.

Nu är det Feb 2013 och jag känner för tillfället att mina GTX 670 SLI klarar av det mesta jag slänger på dom, i allafall i 1920x1080 (där har nu CPU:n blivit den nya flaskhalsen), men i 5760x1080 kan jag ibland önska att dom hade mer grafikminne.

Jag har alltså på lite mer än ett år bränt ca 12.000:- på grafikkort (har dock fått tillbaka ca 3.500:- pga försäljning).
Jag är högskole-studerande och lever primärt på CSN, men jag jobbar även lite sidan om, så min ekonomi är knappast fantastisk, men ändå har jag råd.

Gör detta mig till en:
- Bortskämd brat?
- Entusiast?
- Någon som är ute efter e-peen?
Eller helt enkelt någon som är ute efter tillräcklig hårdvara för att stilla sina egna behov?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

gamers

Har lagom med pengar. köpte ett nytt gtx 670 pris 3800kr cd-data Ystad. på jobbet har vi något som kallas atf
tar ut det i pengar när jag skall köpa datordelar

Visa signatur

MSI Z87 MPOWER Socket-1150 - Intel Core i7-4770K Socket-LGA1150 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8-8-8-24
Noctua NH-U12S CPU Kylare - Intel® SSD 530 Series 180GB 2.5 - Corsair AF140 140mm Fläkt - Windows 10 Home Premium.
fractal designe define R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Verkligheten kommer bli tuff för dig.
Visst finns det ingenjörer som lyckas få sjuka löner, men generellt är det rätt dåligt.

Som för alla akademiker i Sverige. Ingen lönespridning.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Ska du spara korten eller sälja dom ?

Ja, 570 korten ska säljas. Dock är dom vattenkylda dvs originalkylare finns inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

http://steamcommunity.com/id/Youjustentredtheroomofdoom

Jag spelar rätt mycket, hence pengarna går till hobbyn, jag diskuterade med mina föräldrar och sa att jag hellre ville ha en dyr dator än en moppe, och så vart det..även om jag fick vänta lite längre på datorn..och såklart fick spara lite själv, så inget flame går igång nu!

Det är bara vad du prioterar på som gäller, sen tycker väl inte alla att man behöver ha dom fetaste grafik korten och dylikt , men det är upp till var och en!..att säga att ett grafik kort eller liknande inte behövs för att det räcker med något annat, gäller inte för alla!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av lixsom:

Tål du inte skämt eller? Lugna ner dig!

HAHAHAHA ROLIGASTE SKÄMTET PÅ LÄNGE! Han dricker för så mycket pengar att han dör av alkoholförgiftning! Och så antyder du att det är det enda han kommer göra med pengarna, skitkul! Var får du allt ifrån? Kommer det bara spontat? För jag hade aldrig kommit på ett så roligt skämt utan månader av meditation. Verkligen dö-roligt.

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Efter att varje dag sedan jag blev datorentusiast (2011) ha läst signaturer i klass med tvelanders men aldrig kunnat köpa en sån dator själv kommer jag, när jag får råd, att köpa en minst lika extrem dator.

Det handlar om intresse och e-penis. Har man 3930K och 2x Titan kommer folk garanterat att lyssna på allt man skriver.

Jag vill lägg mer pengar på hårdvara men fan flytta hemifrån snart så går ju inte

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tänk på att nu när titan är ute som många likt mig väntat på då 680 var budgetkrets och ingen ersättare till 580 kommer det rasa ut begagande 480 och 580 som på inget sätt är sämre än 680 men betydligt billigare samt kan hantera 3GB vram. Hellre skulle jag köpa beggat 580 3GB 2-3st än 660Ti SLI eller 680 då första kör över dom andra två för mindre pengar.

Är ju väldigt simpelt, om nuvarande grafikkort inte orkar med så har man tre alternativ:
1. Köp ett till av samma sort.
2. Uppgradera till nyare och flashigare modell.
3. Lägre inställningar och kör man på detta så skall man inte tjafsa om att det ser ut som kattskit för man vägrar ju uppgradera.
Behöver inte kosta skjortan då 2x660Ti räcker väldigt långt i standardupplösningen 1080p och kostar inte mer än drygt 4 lök som billigast och i vissa fall snoka på titan, även budgetkretskortet 680 ligger strax över 4 lök.
Att gnälla på utvecklare att dra utvecklingen bakåt tjänar ingen på då det är bättre att det ser ut som kattpiss för några få som inte vill uppgradera än majoriteten som redan sitter på tillräckligt kraftfulla kort för sin skärm som kan driva runt det mesta utom undantagena ingen kan utan kompromisser.
Personligen köper jag det starkaste enkelGPU kortet när köp görs för att få så få GPU:s som möjligt och då göra kompromissen mindre då dessa är starkare och räcker längre än om jag skulle valt 2x690 som inte riktigt tagit fart och kommer ej heller då quadSLI inte är att leka med utanför benchmarking och folding samt Tri SLi varit och kommer vara max användbara generellt med undantag av fåtal spel där styrkan av flera GPU:s påverkar.
Finns och kommer alltid finnas spel som inte kan CF/SLI delvis pga slöa utvecklare så för mig med 3x30" kommer det aldrig fungera med flera slöare GPU:s för när CF/SLI vägrar så blir det pannkaka av allt, bara kolla hur AresII aka 7990 (samma blir det med det officiella kortet senare) totalfallerar med resultat allt mellan himmel och jord beroende på just hur CF fungerar eller ej.

Skrivet av SwedenVirre:

Ursäkta men detta bemötandet har jag fått en del gånger...

Skulle bygga ny dator förra sommaren och hade tänkt köpa ett RIVE, 16/32GB ram och en 3820 var man fick bemötandet av en del medlemmar att jag skulle sluta drömma och skaffa en dator jag faktiskt skulle ha råd med...

Bara att nämna att man att man studerar/går i skola(vad tusan man vill kalla det) så tror folk att man bara drömmer eller dyl...

Nu var inte detta riktat direkt åt dig Aresz

Men det finns många som inte "dag drömmer" om vad dom skulle vilja ha utan faktiskt är seriösa och behöver en del rådgivning pga att dom inte hängt med i svängarna helt

Sjukdomen kallas svenska avundsjukan, "kan inte jag ha det skall heller ingen annan ha det".
Samma gäller S2011 och tidigare S1366 där allt för många styrde över osäkra köpare till budgetplattformen S1155/1156 trotts att dom skulle klara sig bättre med S1366/2011 i långa loppet med deras uppgraderingsplaner.

Skrivet av Minsc S2:

Dec 2011 skaffade jag ett HD 6870, men jag kände snart att det inte riktigt räckte till för 1920x1080 @ 120 hz.
Feb 2012 skaffade jag ett HD 6870 till, och nu räckte kraften till, men jag fick extrema CF-problem som förstörde upplevelsen.

Jun 2012 skaffade jag ett GTX 670 referens då Webhallen sålde ut dessa till bra pris, och trots att det prestandamässigt inte var jättemycket bättre än HD 6870 CF var jag nöjd.

Dec 2012 skaffade jag ett GTX 670 till då jag kände att ett Windforce GTX 670 inte räckte till för 1920x1080 @ 120 hz längre, för att inte nämna 5760x1080 @ 60 hz. Jag sålde även referenskortet och köpte ett Windforce till då referenskortet klockade sämre och hade lägre baseclock --> ostabil SLI.

Nu är det Feb 2013 och jag känner för tillfället att mina GTX 670 SLI klarar av det mesta jag slänger på dom, i allafall i 1920x1080 (där har nu CPU:n blivit den nya flaskhalsen), men i 5760x1080 kan jag ibland önska att dom hade mer grafikminne.

Jag har alltså på lite mer än ett år bränt ca 12.000:- på grafikkort (har dock fått tillbaka ca 3.500:- pga försäljning).
Jag är högskole-studerande och lever primärt på CSN, men jag jobbar även lite sidan om, så min ekonomi är knappast fantastisk, men ändå har jag råd.

Gör detta mig till en:
- Bortskämd brat?
- Entusiast?
- Någon som är ute efter e-peen?
Eller helt enkelt någon som är ute efter tillräcklig hårdvara för att stilla sina egna behov?

Är man drabbad av svenska avundsjukan så säger man 1 och/eller 3, nån med hjärna säger alternativ 2 och 4.
Vill man ha e-penis så sitter man på 2x690 för man låter sig tro att 4GPU av budgettyp är bättre än 2st av highend bara för det i teorin stämmer när det är perfekta förhållanden.

Permalänk
Inaktiv

Hur har jag råd? Jag köper inte saker till min dator så ofta. Det mesta går åt till parfymer, smink, hudprodukter, kläder o.s.v. För endel är det ibland dyrt att vara tjej

Själv så är jag inte så krävande med att grafiken så flyta på med allt på högsta. Jag kan få samma spelkänsla fast grafiken är på medel/låg. Förut hade jag HD5770 som jag hade i 2 år tills jag av en ren slump när jag skulle förbeställa ett spel på webhallen, att de hade HD7950 för 2700 kr. i3 med HD7950 duger bra ett tag till för mig...

Min inkomst är på ca 10.000 i snitt varje månad. Inte mycket över till spel och datorn. Dock så har jag turen att jag får rabatt på mat via mitt jobb. Nu när man har en pojkvän som nyligen flyttat in som jag ska försörja så blir det mindre över

Permalänk
Medlem

Jag funderade som, tidigare kommentar, att skaffa en Titan till min 120Hz 1080p för att få ut så mycket FPS som möjligt, men får lite ångest nu...Jag har redan en 680 Lightning..som är hyffsat bra..har inte ens överklockat den, då den är gjord för det..
Så 9000 för en Titan eller 4000 för ännu en 680 Lightning som i sig blir bättren en Titan i SLI...Alltså 2 680 lightning blir bättren en Titan, och i sig ger mig mer FPS för min upplösning då de är målet...Sen kan jag också överklocka båda 680s...

Nackdelen i detta är då Videominnet...2GB kanske räcker för 1080p ett bra tag framåt men de är mer en risk fråga...hur länge kommer spel kräva under 2gb Vram..

I värsta fall får man byta när dessa inte räcker längre..
Men som sagt, fick en ångest..Får ju mer utav ett par SLI på 680 än en Titan..
Titan i SLI går ju också och spränger resten av korten på marknaden ...men kostar ju 18 000 de också...Lägger man 18 000 på Grafikkort, så är de rätt synd och fortfarande sitta på en 1080 skärm...så då ska man ju skaffa minst 1440 eller 1600 som kostar minst 5-6 per skärm..Hur bra man än har de..så är detta lite väääl overkill..tycker jag, personligen.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

...men kostar ju 18 000 de också...Lägger man 18 000 på Grafikkort, så är de rätt synd och fortfarande sitta på en 1080 skärm...

16 000*

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tror medelåldern höjts väldigt mycket på spelare jämfört mot "förr". Vilket borde resultera i jobb och ordning på ekonomi (och möjligheten att ta lån såklart).

Edit: O varför inte spendera 15-30k på datorer om det nu är ens hobby istället för golfklubbor t.ex (golf är f.ö det mest agressionsframkallande elände jag någonsin varit med om).

He he...
Känner igen känslan.

Tycker att golf och gaming, BF3, är en perfekt kombo.
Den ena framkallar aggression, den andra ger utlopp för aggressionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jaha, vad vill du säga? 680 har väl aldrig setts som ett speciellt billigt grafikkort.

Oj lite sent svar men syftade givetvis på att man klarar sig jättebra med bara en gpu och att det inte krävs "690 eller titan, titan x2 eller x3" som TS skrev om. Jag förväntar mig tom att slippa tänka på att uppgradera de kommande 2-3 åren med.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ok....om du tycker 16 är något bättre än 18 så hindrar jag dig inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Oj lite sent svar men syftade givetvis på att man klarar sig jättebra med bara en gpu och att det inte krävs "690 eller titan, titan x2 eller x3" som TS skrev om. Jag förväntar mig tom att slippa tänka på att uppgradera de kommande 2-3 åren med.

Det beror väl på vad ditt krav är?

I 1920x1080 @ 60 Hz så räcker ett GTX 680.
I 1920x1080 @ 120 Hz så räcker inte ett GTX 680.
I 5760x1080 @ 60 Hz så räcker verkligen inte ett GTX 680.
I 5760x1080 @ 120 Hz så rymmer kortet hemifrån av ren rädsla...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kanske mycket snack o mindre verkstad? Därtill kanske folk köper kort i mellansegmentet istället?

Sen har en del folk mycket pengar, eller smslånar osv? Många gamla gamers är väl runt 25-35 år gamla o har kanske lite cash över än någon som går i gymnasiet osv?

Vissa kör på avbetalning o bryr sig inte helt enkelt?

Men visst undrar jag också varför man ska med tre titan kort om man nu inte har som hobby att poäng i 3dmark,.

Gamla Gamers runt 25-30!!! Pytt jag är 43 beter mig som en P12a o lirar som en kung

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Man blir väl sugen på att testa nya grafikkort.
Gött!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Ok....om du tycker 16 är något bättre än 18 så hindrar jag dig inte

2 lax är inte nåt att fnysa åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

2 lax är inte nåt att fnysa åt.

Nä men 16 är rätt mkt...Jag kör på en 27" 120Hz, 1080p...2 titan är rätt overkill...lägger jag ner 16 måste man också lägga ner 8 eller nåt för en 1600p skärm...för att utnyttja videominnet men sånt har inte 120Hz...Jag har en 680 lightning, tänker skaffa en till så får jag bättre fps en än singel titan...för samma pris.

Permalänk
Jubileumsmästare

Finns det någon som har tagit lån för sin dator eller tagit den på kredit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Det gjorde jag, för 15 år sedan, när jag började plugga systemvetenskap.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svaniis:

Har vid två tillfällen i mitt liv köpt datorprylar (uppgradering) på avbetalning, men då har det varit avbetalning utan ränta och andra avgifter, dvs lånet har kostat mig ca en hundralapp i startavgift och avbetalats på ett halvår. Ibland har det ju funnits kampanjer, dessa var via gamla JME Data och Cdon.
Och jag har hela tiden haft pengar att avbetala hela lånet på en gång om jag så skulle vilja, så jag har inte konsumerat över min förmåga.

Annars ska man aldrig ta lån till konsumtionsprylar, tycker jag.