Vilken internetleverantör (fiber) ska jag välja

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör (fiber) ska jag välja

Ska snart flytta och kan få följande leverantörer:

  • Bredband 2

  • Banhof

  • Telia

  • Bredbandsson

  • Alltele

  • Perspektiv bredband

  • Tele 2

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Banhof FTW

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Jag är riktigt nöjd med Bahnhof iaf
Får ut runt 97-103/80-90 på mitt 100/100!

Permalänk
Medlem

I trådar som denna brukar swec-användare sjunga i kör, Bahnhof.
Med argument som stabilt, bra kundservice och bra upp/ner resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:
Skrivet av Sephinator:
Skrivet av Miklan:

Jupp, kören stämmer upp

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Väljer alltid Telia om det finns.
Dock så skriver du ju inte vad du ska göra så svårt att säga vad som passar bäst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Säger även så Bahnof. Kör själv ownit så om du har tillgång till detta istället så sticker jag åt från bahnof skaran och säger ownit istället

Permalänk
Medlem

Sweclockers har talat sitt tydliga språk, det får bli banhof!

Jag velade själv mellan bredband 2 och banhof så...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Väljer alltid Telia om det finns.
Dock så skriver du ju inte vad du ska göra så svårt att säga vad som passar bäst.

Vad har du för argument att välja telia?
Säger inte att du har fel, men är lite nyfiken!

Skrivet av vanos:

Sweclockers har talat sitt tydliga språk, det får bli banhof!

Jag velade själv mellan bredband 2 och banhof så...

Ja, du kommer troligen bli nöjd!

Permalänk
Medlem

lägger min röst på Bahnhof

dom har t.om sänkt sin kostnad per månad med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bland de bättre ISP:erna enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Vad har du för argument att välja telia?
Säger inte att du har fel, men är lite nyfiken!

Av de leverantörer jag har kommit i kontakt med så har de bäst ping utanför Sverige. (BBB, Comhem, AllTele, Glocalnet, Tele 2)
Har bättre ping på mitt 8Mbit ADSL i sommarstugan än mitt 100Mbit fiber inne i stan (var samma när jag hade ADSL och fiber i lägenheten)
Har haft ADSL från de ungefär sen det kom, aldrig varit några problem förutom dåliga kablar till husen (som de kommit och bytt direkt efter kontakt med kundtjänst).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

telia har ju sin egen kabel i vattnet så inte så konstigt att dom går fortast internationellt :>

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Av de leverantörer jag har kommit i kontakt med så har de bäst ping utanför Sverige. (BBB, Comhem, AllTele, Glocalnet, Tele 2)
Har bättre ping på mitt 8Mbit ADSL i sommarstugan än mitt 100Mbit fiber inne i stan (var samma när jag hade ADSL och fiber i lägenheten)
Har haft ADSL från de ungefär sen det kom, aldrig varit några problem förutom dåliga kablar till husen (som de kommit och bytt direkt efter kontakt med kundtjänst).

Ja, men då förstår jag!

Jag tycker nog att den extra kostnaden inte riktigt är värt.
Inte för mig iaf som är en fattig student. Då är Bahnhof 100/100 för 147kr/mån helt perfekt!

Permalänk

Sitter i samma sits och hade också tänkt ta banhof. Trevligt utbud och trevliga priser. Blir dock bara 30/30 då jag inte behöver mer och då jag sparar en liten slant per månad (100mbit-nätavgiften kostar ju mer... iaf här).

Men en fråga... Jag får mitt fiber installerat inom några veckor nu, men är det någon som vet hur lång tid det tar för Bahnhof att koppla in mig på deras tjänst? Går det samma dag som man går med eller kan det dröja? Någon som vet? Menar om jag kanske måste ta kontakt med dem innan fiberet är installerat.

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Bredband2 var de som fick högst hastighet till Netflix servrarna(jävligt pricksäkert) när Ownit skickade ut grejer på sin intermail. Tycker bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Sitter i samma sits och hade också tänkt ta banhof. Trevligt utbud och trevliga priser. Blir dock bara 30/30 då jag inte behöver mer och då jag sparar en liten slant per månad (100mbit-nätavgiften kostar ju mer... iaf här).

Men en fråga... Jag får mitt fiber installerat inom några veckor nu, men är det någon som vet hur lång tid det tar för Bahnhof att koppla in mig på deras tjänst? Går det samma dag som man går med eller kan det dröja? Någon som vet? Menar om jag kanske måste ta kontakt med dem innan fiberet är installerat.

Med fiber via stadsnät brukar det bara vara att plugga in nätverkssladden i uttaget och välja leverantör och så är du igång.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Skrivet av Knakmupp:

Med fiber via stadsnät brukar det bara vara att plugga in nätverkssladden i uttaget och välja leverantör och så är du igång.

Låter bra och logiskt också! Tack.

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Banhof om de finns men föredrar Ownit som är min nuvarande leverantör

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Men en fråga... Jag får mitt fiber installerat inom några veckor nu, men är det någon som vet hur lång tid det tar för Bahnhof att koppla in mig på deras tjänst? Går det samma dag som man går med eller kan det dröja? Någon som vet? Menar om jag kanske måste ta kontakt med dem innan fiberet är installerat.

Har varit i din sits och man kan ju knappast få det inkopplat snabbt nog, eller hur? Tyvärr måste du nog förvänta dig en viss fördröjning efter att du har fått fibern installerad i bostaden. Har du tur så finns all annan infrastruktur färdig och dom gör installationen inne hos dig sist men i praktiken så får du nog räkna med att det återstår arbete, både i huset (switchar/routrar ska installeras, kopplas till stadsnätet och konfas) och hos din ISP (du ska läggas upp som kund osv.).
Räkna med nån veckas fördröjning åtminstone så får du en glad överaskning om det blir klart efter kortare tid.

Ett tips kan vara att du ringer din ISP efter nån dag eller två och med väldigt trevlig ton frågar efter statusen, har du tur så får du lite högre prioritet hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Bredband2 var de som fick högst hastighet till Netflix servrarna(jävligt pricksäkert) när Ownit skickade ut grejer på sin intermail. Tycker bredband2

Har varit nöjd med bredband 2 i sex års tid men etter den senaste månaden är jag tveksam... fick problem med pigen och responsen från supporten har varigt obefintlig... i en tråd här på forumet kom bredband2 in och skrev att det var problem och att dom jobbar på det men sen knäpptyst.
När det funkar så har jag inget att säga om dom...men det är när problem uppstår man kan urskilja dom bra företagen!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Vad har du för argument att välja telia?
Säger inte att du har fel, men är lite nyfiken!

Ja, du kommer troligen bli nöjd!

För egen del så blev det Telia när jag flyttade eftersom Bahnhof var 1) Dyrare 2) högre latenser och 3) hade sämre kundbemötande. Prestandamässigt är de likvärdiga (de distribueras ju över samma infrastruktur). Sist men inte minst så har jag större förtroende för Telia som distributör. Under ett år med Bahnhof hade jag c:a 1 avbrott i månaden - minst. Med Telia som distributör har jag kanske haft 4-6 avbrott på 10 år. Dock fult medveten om att det kan skilja mycket mellan ort och teknik, men så har det varit för mig i STHLM.

Priset var egentligen det som avgjorde. Det är ju inte så ofta man har med Bahhofs kunstjänst att göra, som tur är, så det är mycket möjligt att jag byter tillbaka om ett år. Telia har relativt ofta betydligt bättre priser än vad som står på hemsidan så det kan alltid löna sig att kontakta dem. De är inte heller helt främmande för att förhandla om priset.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Perb:

Har varit i din sits och man kan ju knappast få det inkopplat snabbt nog, eller hur? Tyvärr måste du nog förvänta dig en viss fördröjning efter att du har fått fibern installerad i bostaden. Har du tur så finns all annan infrastruktur färdig och dom gör installationen inne hos dig sist men i praktiken så får du nog räkna med att det återstår arbete, både i huset (switchar/routrar ska installeras, kopplas till stadsnätet och konfas) och hos din ISP (du ska läggas upp som kund osv.).
Räkna med nån veckas fördröjning åtminstone så får du en glad överaskning om det blir klart efter kortare tid.

Ett tips kan vara att du ringer din ISP efter nån dag eller två och med väldigt trevlig ton frågar efter statusen, har du tur så får du lite högre prioritet hos dem.

Okej. De som installerar fibern har ju dock klargjort att de sätter upp allting och det är färdigt att användas direkt. Sen måste jag ju iofs installera en router och dra kablar, men det får man ju ta. Jag ringer nog Bahnhof nån dag innan de installerar fibern...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Bahnhof!

Det ska jag välja iaf, har kollat runt bland alla statsnät i staden jag bor i och via Bahnhof får du 5 st dynamiska adresser dvs 5 st Ip-adresser

Lastbalansering ftw

Permalänk

Ownit verkar helt klart vara en riktigt bra ISP, men jag har inte fattat varför folk gillar dem så mycket? Själv har jag Bahnhof 100/100 och jag får alltid 95/85 på bredbandskollen (oavsett tid på dygnet), kan spela starcraft2 på korea servern utan problem. Vad gör Ownit så bra i jämförelse?

Dom kunde iofs bjössat på lite mer bandbredd än 95/85 men men, kan ju inte klaga egentligen, men med Comhem fick jag 110 i download..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Ska snart flytta och kan få följande leverantörer:

  • Bredband 2

  • Banhof

  • Telia

  • Bredbandsson

  • Alltele

  • Perspektiv bredband

  • Tele 2

Finns bara en att välja. Telia!
Detta på grund av driftsäkerheten, peeringen och deras IPv6 stöd via 6RD och förhoppningsvis snart native IPv6 stöd ut till sina bredbandskunder.

Permalänk

Bahnhof har transit-avtal med telia så jag ser inte riktigt varför Telia skulle ha så fruktansvärt bättre, och vilken nytta har man med IPv6? Kan man bara hogga hur många IP-adresser man vill? Tror Bahnhof erbjuder IPv6 oxå så länge stadsnätet stödjer det.

Nu låter man väl som en fanboy här, men jag tror att Bahnhof är tillräckligt bra för att det inte ska gå att motivera det högre priset för telia.

Edit: Inte sällan erbjuder de dessutom inte snabbare än 10Mbit vilket är lite konstigt...

Permalänk
Medlem

Slänger väl in bahnhof jag med

Mätte på skoj nu när jag skulle skriva

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Slänger väl in bahnhof jag med

http://i.imgur.com/I86OYx5.png

Mätte på skoj nu när jag skulle skriva

Vad betalar du för?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Finns bara en att välja. Telia!
Detta på grund av driftsäkerheten, peeringen och deras IPv6 stöd via 6RD och förhoppningsvis snart native IPv6 stöd ut till sina bredbandskunder.

Jag är nöjd med Telia men dom har ju snart™ för native IPv6 nu ett bra tag...